Kiittämätön lapsi, köyhä perhe
Inhottaa sanoa, mutta minua kovasti ärsyttää, kun lapselle ei kelpaa mikään mitä hankin tai teen. Ostan pienistä rahoista vaatteita hänelle ihan tavallisia hyvin neutraalin värisiä uusia tai uudenveroisia vaatteita, joita muutkin samaa ikää ja sukupuolta olevat käyttää ja ei, hän ei todellakaan halua erottua joukosta. Ei suostu laittamaan kouluun mun ostamia vaatteita. Hupparit ei kelpaa, jos niissä on vetoketju ja housuista ei oo kelvanneet muut kun mustat, liian paksut tai liian ohuet, vaikka niiden kanssa laitetaan väli ja ulkohousut Kaikki pitäisi olla mustaa, eikä nekään kelpaa, jos olen itse ostanut. Hän laittaa mielummin likaisia vaatteita, kun mun ostamia. Kun laitan ruokaa, joka maistuu muulle perheelle hyvin häntä ei saa pöytään, kun nenän eteen laitettu ruoka on vielä lämmintä ja kun vihdoin saapuu ruoka on kylmää eikä sitä voi syödä eikä viitsi itse mikrossa lämmittää. Vaikea on saada lapsi ylös aamulla ja aamupuurokin kerkeää jäähtyä. Mulla menee hermot tähän ja tulee huudettua ja kiroiltua varsinkin aamulla, kun ei tottele, enkä ole saanut nukkua tarpeeksi.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa lähestymään teini-ikää. Anna itse valita vaatteet. Onko koulussa tai jossain saanut palautetta, ja nyt häpeää vaatteista, kehosta tms.
Voit sanoa että tarttet hupparin mennääpä kotiin/uffiin/kirppareille rahaa on x, toivotaan että löytyy jotain kivaa sillä.
Tsemppiä & ota toisen huoltajan kanssa puheeksi, ehkä he voisivat mennä sitten puolestaan sitten housuostoksille.
Kyllä joo, mutta harmittaa, kun vasta olen ostanut todella pienistä rahoistani vaatteita. Mulle itselle kelpasi lapsena sukulaisten vanhat vaatteet, olin niistä jopa todella iloinen.
Ja oletat lapsesi olevan kopiosi? Minulle kelpasi kirppusvaatteista sekä sukulaisten ja tuttavien vanho
Missä mä oon sanonut, että olisin ostanut hänelle vaatteita joista itse tykkään? Olen ostanut vaatteita joista olin varma, että hän tykkää koska sellaiset on ennenkin kelvanneet. Vähän luetun ymmärtämistä.
Nyt on kyllä kasvatus ja rajat pielessä!
Kirjoitit että lapsi tietää ruoka-ajat ja saa ulkoilla niiden puitteissa, kirjoitit myös että lapsi piu paut välittää näistä sun puitteista vaan tulee myöhässä. Joku tuolla sitten kysyi että mikä rangaistus tästä seuraa? Niin mikä? Kirjoitit myös että lapsi kyllä osaa asioita ja osaisi olla omatoiminen, silti "kaikessa pitää autta kuin pikkulasta". Miksi "autat" eli teet puolesta kun se kerran osaa? Et kestä lapsen vastarintaa vaan annat periksi? Kaiken lukemani perusteella sulla on kasvatustaidot ja vanhemmuus todella pahasti hukassa. Jos se kieltäytyy voitelemaata leipänsä niin syökööt kuivana. Jos se ei lämmitä ruokaansa niin syökööt kylmänä. Jos se tulee myöhässä niin siitä tulee rangaistus. Jos se ei lähde mihin käsketään, siitä seuraa rangaistus. Opettele hyvä ihminen jämäkkyyttä ja lopeta se paapominen ja joustaminen.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit että lapsi tietää ruoka-ajat ja saa ulkoilla niiden puitteissa, kirjoitit myös että lapsi piu paut välittää näistä sun puitteista vaan tulee myöhässä. Joku tuolla sitten kysyi että mikä rangaistus tästä seuraa? Niin mikä? Kirjoitit myös että lapsi kyllä osaa asioita ja osaisi olla omatoiminen, silti "kaikessa pitää autta kuin pikkulasta". Miksi "autat" eli teet puolesta kun se kerran osaa? Et kestä lapsen vastarintaa vaan annat periksi? Kaiken lukemani perusteella sulla on kasvatustaidot ja vanhemmuus todella pahasti hukassa. Jos se kieltäytyy voitelemaata leipänsä niin syökööt kuivana. Jos se ei lämmitä ruokaansa niin syökööt kylmänä. Jos se tulee myöhässä niin siitä tulee rangaistus. Jos se ei lähde mihin käsketään, siitä seuraa rangaistus. Opettele hyvä ihminen jämäkkyyttä ja lopeta se paapominen ja joustaminen.
Tulee koulusta ja illalla ajoissa kotiin ja yleensä myös ruoka-aikana, mutta saattaa unohtua vaikka puhelimelle, kun pitäisi tulla syömään vaikka käsken useaan otteeseen ja tottakai mä otan sen puhelimen pois jos menee liian pitkään. Joo tiedän että mulla on haasteita vanhemmuudessa, kuten kirjoitin olen todella kuormittavaa elämäntilanteessa ja aina ei jaksaisi kokoajan vääntää. Mut, hei hienoa, että täällä on näin monta kommenttia täydellisiltä vanhemmilta tai sit nää on lapsettomia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä kasvatus ja rajat pielessä!
Kyllä meillä rajat on ja tiukemmat kun useimmilla lapsen kavereilla. Hienoa, että itse olet täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olet lapsestasi tuommoisen kasvattanut. Et oikein voi syyttää siittä muita kuin itseäsi
No ei nyt ihan noinkaan. Toinen lapsistani on ollut samanlainen kuin aloittajan, enkä todellakaan itseäni siitä syytä. On hyvin haastava kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olet lapsestasi tuommoisen kasvattanut. Et oikein voi syyttää siittä muita kuin itseäsi
No ei nyt ihan noinkaan. Toinen lapsistani on ollut samanlainen kuin aloittajan, enkä todellakaan itseäni siitä syytä. On hyvin haastava kaikin puolin.
Tää lapsi oli todella helppo vauva, kasvoi hankalammaksi, en mä sano ettei minussa olisi vikaa on toisessa vanhemmassakin, mutta kyllä olen miettinyt geenienkin osuutta. Jokatapauksessa hän on älyttömän rakas ja yritän kiristää otetta jostain pitäisi vaan löytää voimaa siihenkin.
En ole täysin sulkenut ADHD n mahdollisuutta pois kun sitä on lähisuvussa. Voisiko se vaikuttaa tähän?
Kyllä syö oikeaan nälkään vaikka puuro on herkkua. Elä passaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan tavalliselta teiniltä.
No joo, mutta tää ei ole vielä edes teini, vaan tukevasti ala-asteen puolella.
Se alkaa nykyään aikaisin. Monella tavalla toki ovat paljon viattomampia kuin aikuiset tajuaa, mutta kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä syö oikeaan nälkään vaikka puuro on herkkua. Elä passaa!
Kyllä se puuroa syökin aamulla
Kait osaa ottaa ruokaa jääkaapista!
Mä olen todella kuormittunut monesta eri asiasta ei vähiten rahapulasta ja sen takia on välillä raskasta ottaa paskaa vastaan.