Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoidetaanko työttömyyttä 100% väärin päin?

Vierailija
02.12.2025 |

Vuosikausia koitettu kehoittaa, kiristää, patistaa, painostaa...työttömiä menemään töihin.

En  ymmärrä?

Eikö työnantajia pitäisi kehottaa, kannustaa, patistaa...ottamaan työttömiä töihin?

Eihän työtön päätä ikinä, otetaanko hänet töihin, sen tekee aina vain ja yksin työnantaja?

ps enkä tarkoita nyt sellaista "no otetaan joku lakaisemaan vaikka roskia pihalta kun ilmasiks saadaan" hommaa, vaan ihan oikeisiin töihin, oikealla palkalla ja osaksi talon väkeä, eikä ulkoistetuksi riippakiveksi

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma työttömyydessä on? Olemme täällä odottelemassa, että yritykset synnyttävät osaamistamme, koulutustamme ja laatuamme vastaavia työpaikkoja. Siihen asti täytyy vaan ylläpitää ammattitaitoa.

Vierailija
42/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä asiaa hoidetaan väärin, mutta syyllinen ei ole se työnantaja, jolla ei ole varaa palkata sitä työntekijää. Ensin pitäisi olla sitä työtä, mihin tekijä palkataan. Sitten sen tekijän pitäisi ansaita se palkkansa eli tehdä töitä niin paljon  että palkkaa hänelle juuri siitä työstä pystyy maksamaan. 

Syy ei ole myöskään työntekijän kun töitä ei ole tarjolla. Vika on kädettömän hallituksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
44/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa olen minäkin kirjoittanut tänne joskus. Ei työtön päätä pääseekö hän töihin vaan työnantaja. Työnantajia siis pitäisi kiristää ja painostaa palkkaamaan työttömiä eikä vain työpaikan vaihtajia tai jotain randomeita viidakon/aavikon kätköistä.

Jos se yks työntekijä voi kaataa koko firman kun sen palkkaaminen on niin kallista, niin siihen riskin ottoon pakottaminen kaataa sen firman ennen kuin palkkausta aletaan edes harkitsemaan, koko firman likvidointi on pienempi riski silloin.

Turha syyllistää sitten työttömiä jos heitä ei haluta palkata milloin minkäkin tekosyyn takia. Sitä paitsi on olemassa sellainen juttu kuin koeaika. Työnantaja saa olla aikamonen idiootti jos ei sen aikana tajua sopiiko henkilö työhön vai ei.

Vierailija
45/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa olen minäkin kirjoittanut tänne joskus. Ei työtön päätä pääseekö hän töihin vaan työnantaja. Työnantajia siis pitäisi kiristää ja painostaa palkkaamaan työttömiä eikä vain työpaikan vaihtajia tai jotain randomeita viidakon/aavikon kätköistä.

Jos se yks työntekijä voi kaataa koko firman kun sen palkkaaminen on niin kallista, niin siihen riskin ottoon pakottaminen kaataa sen firman ennen kuin palkkausta aletaan edes harkitsemaan, koko firman likvidointi on pienempi riski silloin.

Eli ratkaisu olisi antaa jätteeksi muuttuvien pitkäaikaistyöttömien päästäminen työkelvottomuuseläkkeelle, kun ei kukaan heitä palkkaa yllä olevan asenteen vuoksi. Mitä varten tätä työnhakupelleilyä pitää jatkaa?

Niinpä

Vierailija
46/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Turha syyllistää sitten työttömiä jos heitä ei haluta palkata milloin minkäkin tekosyyn takia. Sitä paitsi on olemassa sellainen juttu kuin koeaika. Työnantaja saa olla aikamonen idiootti jos ei sen aikana tajua sopiiko henkilö työhön vai ei."

Sinulla tuntuu nyt menevän poliitinen propaganda sekaisin ihmisten omien asenteiden kanssa sekaisin, en minä ole mikään wahlroos jolla on varaa kusta kaikkia silmään uuden jahdin toivossa , en minä tunne ensimmäistäkään yrittäjää joka tästä tilanteesta työttömiä syyttäisi, äärioikeisto tekee niin, se on aika häiriintynyt ja pieni porukka jotka yrittää pettää maansa henkilökohtaisen edun nimissä. Ja muuten sinä edustat tismalleen sitä samaa häiriintynyttä sakkia jotka ei vaikuta ymmärtävän että me ei olla toistemme vihollisia vaan riippuvaisia toistemme hyvinvoinnista, vain eri näkökulmasta.

Vierailija
47/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiton rahat on se ongelma, ja miten pitkään niillä voi elellä, ja miten helposti jo lyhyellä työuralla niitä voi saada, tätä akateemiset ihmiset käyttävät hyväkseen.

Vierailija
48/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on n 300000 yritystä. Sama määrä työttömiä. 

Jos suuri yritys palkkaisi 10 , keskisuuri 3 ja pieni 1 työttömän, meillä olisi työvoimapula. 

Kokoomukselta löytyy aina ratkaisu suureen työvoimapulaan!

"TYÖYHTEISÖLLÄ on ratkaiseva asema ulkomailta saapuvan ihmisen onnistuneessa vastaanottamisessa. Arto Satonen sanoo, että monen tulijan koetinkivi on suomen kielen taito.

Satonen vetoaakin työpaikkoihin, jotta niissä suhtauduttaisiin inhimillisesti ja kannustavasti vierasperäisiin työntekijöihin. Kotiutuminen ja viihtyminen sekä kotouttaminen ovat ratkaisevia seikkoja työvoiman pysyvyyden turvaamisessa.

Työyhteisöillä on oltava vastaanottohalua ja -kykyä. Uskon, kun firmoissa saadaan pää auki, niin niissä on aina helpompaa ja jouhevampaa palkata seuraava ulkomaalainen työntekijä, Satonen miettii.

ExTYÖMINISTERI Arto Satonen odottaa konkreettisia tuloksia hallituksen kohdemaamallilta, jolla Suomi alkaa tuoda työvoimaa neljästä kohdemaasta eli Brasiliasta, Filippiineiltä, Intiasta sekä Vietnamista.

Satonen teroittaa, että kysymyksessä on valtiotason sopimus.

Valitut maat ovat luontevia yhteistyökumppaneita. Niissä on paljon ihmisiä, jotka haluavat siirtyä työn perässä uuteen asuinmaahan, Satonen perustelee.

Satonen tarkentaa, että Intiasta odotetaan nimenomaan korkeasti koulutettuja modernien alojen eksperttejä. Filippiineiltä ja Vietnamista puolestaan löytyy motivoituneita tekijöitä sote-alalle ja maatalouteen sekä kaupan piiriin.

Avainasemassa ovat kohdemaiden Suomen suurlähetystöt, joihin hallitus satsaa työvoimatuonnin onnistumiseksi."

Vierailija
49/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Turha syyllistää sitten työttömiä jos heitä ei haluta palkata milloin minkäkin tekosyyn takia. Sitä paitsi on olemassa sellainen juttu kuin koeaika. Työnantaja saa olla aikamonen idiootti jos ei sen aikana tajua sopiiko henkilö työhön vai ei."

Sinulla tuntuu nyt menevän poliitinen propaganda sekaisin ihmisten omien asenteiden kanssa sekaisin, en minä ole mikään wahlroos jolla on varaa kusta kaikkia silmään uuden jahdin toivossa , en minä tunne ensimmäistäkään yrittäjää joka tästä tilanteesta työttömiä syyttäisi, äärioikeisto tekee niin, se on aika häiriintynyt ja pieni porukka jotka yrittää pettää maansa henkilökohtaisen edun nimissä. Ja muuten sinä edustat tismalleen sitä samaa häiriintynyttä sakkia jotka ei vaikuta ymmärtävän että me ei olla toistemme vihollisia vaan riippuvaisia toistemme hyvinvoinnista, vain eri näkökulmasta.

Niin. Meidän työttömien pitää vaan loputtomiin ymmärtää, ettemme kelpaa milloin milläkin verukkeella, mutta samalla lähetellä hakemuksia ja soitella yrityksiin, vaikka tiedossa on, että työllistymisestä on turha edes haaveilla. Outoa. 

Vierailija
50/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiton rahat on se ongelma, ja miten pitkään niillä voi elellä, ja miten helposti jo lyhyellä työuralla niitä voi saada, tätä akateemiset ihmiset käyttävät hyväkseen.

Eikä siinä olisi mitään ongelmaa jos ne olisi liiton rahoja, mutta kun ovat 95-prosenttisesti veronmaksajan rahoja.

Vierailija
51/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha syyllistää sitten työttömiä jos heitä ei haluta palkata milloin minkäkin tekosyyn takia. Sitä paitsi on olemassa sellainen juttu kuin koeaika. Työnantaja saa olla aikamonen idiootti jos ei sen aikana tajua sopiiko henkilö työhön vai ei.

Tällä palstallahan aina väitetään, että edes 6 kk koeaika ei riitä, koska työtekijät vain teeskentelevät tehokasta sen aikana ja heti sen jälkeen alkaa lorvailu ja saikutus. Kuitenkin töitä hakee myös ihmiset, jotka ovat jääneet työttömiksi konkurssin takia ja heillä voi olla pitkä ura takana. Ihan typerää väittää, että sellaiset ihmiset eivät oikeasti enää halua tehdä hommia kunnolla. 

Sori pienten firmojen omistajat, mutta potkulaki ei kannusta hakemaan teille töihin, koska milloinkaan ei voi tietää, kuinka nopeasti teiltä loppuu maksukyky ja irtisanotte ilman perusteita. 

Vierailija
52/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin. Meidän työttömien pitää vaan loputtomiin ymmärtää, ettemme kelpaa milloin milläkin verukkeella, mutta samalla lähetellä hakemuksia ja soitella yrityksiin, vaikka tiedossa on, että työllistymisestä on turha edes haaveilla. Outoa. "

Kuule ei se meillekkään kivaa ole, jos minä laitan avoimen haun minulle soittaa 3000 tyyppiä joista ehkä puolet haluaa töihin, n 10 on pätevää ja koulutettuja alalle ja loput teeskentelee karenssin pelosta, kaikki se menetetty aika on minulle työaikaa eli rahaa.

Me yrittäjät ollaan myös ihan helisemässä tämän kädettömän perseilyn vuoksi mitä arkadian mäellä touhutaan, se että sinä syytät minua asioista joita minä en tee enkä päätä on tismalleen yhtä fiksua kuin syyttää työtöntä työllisyys tilanteesta, katse sinne mistä ne valheet tulee kiitos nam.

Hyvää joulua ja toivottavasti ensi vuosi on sinulle vähän helpompi <3

Vierailija
53/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys ei edes ole mikään ongelma, koska Suonessa(kin) on tuet. Ne ovat juuri sitä varten, ettei kenenkään tarvitse käydä töissä.

Minulla työmarkkinatuki on nettona 670 euroa. Varmaan kannattaa vaihtaa työpaikkaa, jos tuota vähemmän saat palkkaa.

Vierailija
54/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet takuulla lukenut vuosia nettikirjoituksia ja valtamedian uutisointia. Tiedät siis varmasti, että työttömiä on aina syyllistetty omasta tilanteestaan joka puolelta, myös hyvin monen työnantajan suunnalta.

Porukka, joka "yrittää pettää maansa henkilökohtaisen edun nimissä", on kenties ihmislukuun suhteutettuna pieni, mutta määrällisesti kuitenkin iso. Siihen porukkaan kuuluu ihmisiä laidasta laitaan.

Miksiköhän muuten raivostuit noin pahasti? Krapulako vaivaa?

Vierailija
55/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieltä sitten sellainen aivopieru.

Vierailija
56/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Me

Niinpä. No ei voi mitään, täytyy vaan nostella työttömyysrahaa ja kuunnelle kerran kolmessa kuukaudessa te-tädin pihinää.

Vierailija
57/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritystukia vastaan tulee yrityksen työllistää työttömiä ja mielellään niitä pitkäaikaistyöttömiä. Unelma, josta voidaan vaan unelmoida niin kauan kuin kokkarit ovat hallituksessa.

Vierailija
58/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olet takuulla lukenut vuosia nettikirjoituksia ja valtamedian uutisointia. Tiedät siis varmasti, että työttömiä on aina syyllistetty omasta tilanteestaan joka puolelta, myös hyvin monen työnantajan suunnalta.

Porukka, joka "yrittää pettää maansa henkilökohtaisen edun nimissä", on kenties ihmislukuun suhteutettuna pieni, mutta määrällisesti kuitenkin iso. Siihen porukkaan kuuluu ihmisiä laidasta laitaan.

Miksiköhän muuten raivostuit noin pahasti? Krapulako vaivaa?"

Olen ja sinulle on varmaan vuosia siinä samalla toitotettu media-kriittisyydestä ja siitä kuinka kaikki mitä netissä lukee ei ole totta, luuletko sinä ihan tosissaan että esimerkiksi tämä vauvan oma 24/7 nat-si on oikea ihminen oikeiden mielipiteiden kanssa? En minä raivostunut, minua turhauttaa koska sinä pelaat sen saman porukan pussiin etsimällä syitä mielikuvitusvihollisista etkä niistä jotka päätökset tekee, minua ärsyttää ihan yhtälailla kun joku latvakakkonen yrittäjä joka tekee samaa työttömiä kohtaan.

Miksiköhän sinä projisoit "raivoa" minuun?

Sinä käyttäydyt kuin lammas ja sinua ärsyttää kun se ei kestä päivän valoa minun seurassa.

Vierailija
59/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys on ongelma, joka ei ole ratkaistavissa. Ei löydy mitään tahoa, jota voitaisiin velvoittaa kustantamaan työpaikkoja. Jo nyt huolestuttavan iso osa olemassa olevista töistä on haista paska puuhastelua, joka tuottaa vain näennäisesti. Näihin töihin yksityisellä yhdistyy yleensä määrä- ja väliaikaisuus, julkisella puolella puolestaan turha byrokratia.

Vierailija
60/83 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys on ongelma, joka ei ole ratkaistavissa. Ei löydy mitään tahoa, jota voitaisiin velvoittaa kustantamaan työpaikkoja. Jo nyt huolestuttavan iso osa olemassa olevista töistä on haista paska puuhastelua, joka tuottaa vain näennäisesti. Näihin töihin yksityisellä yhdistyy yleensä määrä- ja väliaikaisuus, julkisella puolella puolestaan turha byrokratia.

Melkoista haistapaskatouhua on myös kaikenlaiset koulutukset. Ne on kuin päivähoitoa aikuisille. Tehotonta ja hidasta haahuilua ja valitettavasti noihin osallistuneena ja nytkin osallistuvana, en yhtään ihmettele miksi työnantajat katsoo työttömiä vähän karsaasti. Tämän hetkisestäkin opiskeluporukasta puolet tulee järjestään myöhässä kouluun ja aloittaa päivänsä tupakkatauolla, pyörittelevät työmaalla lumipalloja ja perseilevät opettelun sijaan. Eikä kukaan puutu mitenkään, noita vaan roikotetaan mukana. Sitten ihmetellään kun ei oteta harjoittelupaikkoihin ja myöhemmin valmistuttua kortistoon ei vieläkään pääse töihin. Mut onpahan taas jotain räpelletty ja mukamas tehty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän