Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työnantajan pitäisi valita joku ikäloppu 50-vuotias

Vierailija
02.12.2025 |

Kun tarjolla on paljon nuoria joilla on paremmat tietotekniset valmiudet ja usein myös parempi kielitaito kuin boomereilla. Myös kunto on parempi

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en tiedä mutta olen 54-vuotiaana paremmassa kunnossa ainakin voiman suhteen kuin moni 20-30 -vuotias tai itsekään tuossa iässä. Silloin tosin lenkkelin ja olin varmaan nopeampi ja penkistä mnostin varmaan max 80 kg. Nyt käyn kerran viikossa salilla ja uimassa ja vinopenkki on 105 kg. 

eli moni nuori nulikka ei jaksaisi nostella tavaroita kuten minä

Andy the Moses

Et ole.

Sairaudet uhkaavat viisikymppistä. Ei jaksa kuten parikymppisenä.

Max kolmekymppinen mies parasta työvoimaa. 

Meillä parikymppiset miehet ovat aivan tavattoman veteliä. Tulvat myöhässä, räpläävät puhelinta, kävelevät hitaasti, eivät edes seiso suorassa. Ja narisevat kun soppareita ei jatketa.

Tuollaisia ne parikymppiset ovat olleet ihan aina. Keskenkasvuisia kloppeja. Osa voi olla ahkeria, mutta sitten hajoaa kaikki vehkeet ja työn jälki on sutta ja sekundaa. Vasta kun saavat lapsia, alkaa hahmottua kokonaisuudet.

Jep, kyllä ne onneksi siitä reipastuvat, jos taloon jäävät. Välillä kyllä naurattaa kun katsoo sitä liikkeellelähtöä ja miettii onko Usain Boltkin ollut joskus etanan energioilla.

Vierailija
62/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan 50-vuotiaat ovat saaneet kaikkein parhaimman koulutuksen. Elivät myös aikana, jolloin urheilua vielä harrastettiin ja monet ovat urheilleet lapsesta lähtien. Ovat myös eläneet sosiaalisen lapsuuden, johon ei kuulunut ruudun tuijotusta sohvalla. 

Jos nyt katsoo vaikka tuota presidenttiämme, niin hyvin hän näyttää ajassa kiinni olevan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atk-valmiudet vanhemmilla paremmat.

Vierailija
64/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohohoo...

Olen 48v, ei tarvi enää huolehtia pienistä lapsista, ehdin kuntoilla ja opiskella asiantuntityöni ohella. Väittelen ensi vuonna tohtoriksi, eli todellakin ajantasaiset tiedot ja taidot. Ei sairauksia - miksi ihmeessä työnantajana ei pitäisi kiinni minusta???

Vierailija
65/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä 50-vuotiaalla voi olla vielä vaikka 20 v. hyviä täysipainoisia työvuosia jäljellä ja toiset 50 vuotta elinaikaa jäljellä (moni elää tänä päivä 100 vuotiaaksi ja ylikin).

Vierailija
66/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy työnantajalta miksi pitää valita minkään ikäinen?

Vierailija
67/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 51 v enkä kyllä millään tapaa koe itseäni ikälopuksi. Sillä, jos joku maksimaalinen suorituskyky urheilussa onkin laskenut, ei ole istumatöissä mitään merkitystä. Työkseni kehitän tietojärjestelmiä, joten eiköhän ne tietotekniset valmiudet ole ihan hyvät. Kasarilta asti koodannut, siitä asti kun sain ekan Sinclair Z81-tietokoneen. Demoskenessä ysärillä, nähnyt internetin ja tekoälyn kehityksen alusta asti. Joo ei ole meidän sukupolvi se, joka arastelee käyttää tietokoneohjelmia.

Trump, Kekkonen, Stalin... Kaikki ovat mielestään parhaimmillaan kuolemansa hetkellä.

Terveellä ihmisellä älykkyyosamäärä ja kognitiiviset kyvyt säilyvät tutkimusten mukaan erittäin vakaana välllä 20-70 ikävuotta. Sen jälkeen alkaa hidas heikkeneminen (toki jos sairastuu muistisairauteen, nopeampi). Mutta mikään ei viittaa sellaiseen, että kyky tehdä aivotyötä olisi viisikymppisellä heikentynyt nuoreen verrattuna. 

Vierailija
68/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii. Meidät viisikymppiset voisi laittaa eläkkeelle jo. Omat vanhemmat meni eläkkelle 55v.  Äitini oli 47v kun synnyin. Olen heidän ainoa lapsensa. Isä ei enää elä.

Vierailija
69/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, me vanhemmat työntekijät tiedämme, että töihin tullaan sovitulla aikataululla. Työaikana ei tekstailla tai pelata. Häiden suunnittelukaan ei kuulu työajalle. Eikä töihin tulla nukkumaankaan.

Tietotekniikan olemme toki ottaneet haltuun. Jopa "aakkostaminen" eli mapittaminen onnistuu, kun kuulee, onko mun pakko????

Vierailija
70/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eläkeikää sitten nostetaan ja painostetaan hakemaan 4 työpaikkaa kk jos/kun asenneilmapiiri on tämä?

Vierailija
71/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs me työttömät 50 v tehdään seuraavat 29 v kun eläkeikä on minullakin 69 v?

Olisi kiva ruokkia noin kaksi alaikäistä lastakin jollain...

T: kahden alakouluikäisen lapsen yh, 48 v 

Vierailija
72/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole seppä syntyessään eikä myöskään johtajatasoa! Nuoret haluvat työelämään pyrkiessään ja tullessaan heti esimiestasolle ja tekijätasoa parempaa palkkaa ja vähemmän läytännön työtä vaikka taidot, tiedot ja kyvyt eivät tähän riitä. Kannattaisi varmaan nöyrtyä ja laskea vähän vaatimustasoa työelämään pyrkiessään, niin ei ehkä tarvitsisi kovinkaan kauan sitä 4 työpaikkaa/kk hakea.

Vierailija
73/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorin aloitti juuri päiväkodissa 3 vuotiaana. Olen 48 v. Kyllä minä ajattelin vielä töihin mennä. 

T: 4 lapsen äiti ( 17 v, 15 v, 8 v ja 3 v)

Vierailija
74/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nuori räplää kännykkää, kaivaa nenäänsä eikä osaa töitään.

Vierailija
75/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa nivelrikot vaivaamaan kun 60 lähestyy, olis iso riski ottaa sellainen töihin.

Vierailija
76/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa nivelrikot vaivaamaan kun 60 lähestyy, olis iso riski ottaa sellainen töihin.

Riippuu töistä. Onko nivelrikko pahempi kuin 100kg ylipainoa nuorella?

Vierailija
77/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi valita joku hommia osaamaton finninaama, kun tarjolla on alan osaavia ammattilaisia ?

Vierailija
78/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikymppisellä ei ole pikkulasten sairastelun takia poissaoloja, esim. ensin on lapsi sairas ja vanhempi jää kotiin, hups, seuraavaksi vanhempi onkin sairauslomalla. Muutenkaan tuon ikäiset eivät saikuta niin paljon kuin nuoret. Työaikaa ei myöskään mene luuria kyylätessä, vaan tekee oikeasti töitä. Vieläkö haluat kuulla lisää perusteluja?

PS. 50v. ei ole ikäloppu ja sillä on varmasti ihan hyvät tietotekniset taidot ja kielitaito. Itse olen huomannut työpaikallani, että 50v ja yli olevilla on parempi kielitaito kuin parikymppisillä, vaikka aina hehkutetaan, että nykynuoret osaa niin hyvin kieliä.

Vierailija
79/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain vakituisen työpaikan 53-vuotiaana, just tulee 4 vuotta siellä täyteen. On fyysistä työtä, jossa kaikenikäistä porukkaa. Voin sanoa, että olen vähemmän sairaslomaillut, kuin 20-30-vuotiaat, eikä lapsenkaan takia ole tarvinnut olla poissa. Työmoraalini on erittäin korkea, enkä käytä työaikaani juoruiluun tms. Monta nuorempaa on joutunut lähtemään ja saanut varoituksia tänä aikana.

Vierailija
80/86 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret haluavat kustantaa 50 v vanhempien lapsiperhe- elämän. Ok. 

Kaikki eivät ole tehneet niitä lapsia 20- 30 v iässä. Jos lapsen saa 35 v iässä on 50 v kun lapsi on 15 v...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi