Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ruoka-aika sattuu olemaan samaan aikaan kun lapsen kaveri on teillä kylässä, pyydetäänkö teillä kaverikin syömään?

Vierailija
01.12.2025 |

Tai miten lapsuudenkodeissa on ollut? Onko ruoat tarjottu myös lapsen kavereille?

aihe sai keskustelua aikaan kun juttelimme ystävien  kanssa ja yllättävän moni muistaa lapsuudesta olleensa kaverilla leikkimässä ja ruoan ajaksi on jäänyt odottelemaan kaverin huoneeseen kun kaveri on pyydetty syömään. Muutama sanoi että heidät taas totta kai kutsuttiin myös syömään. 

Kommentit (422)

Vierailija
81/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmettelen näitä joitain kommentteja. Teettekö todella aina vaan tasan sen verran ruokaa mitä perheenjäsenet syövät ja jääkaapissa on tarvikkeet vain yhteen ateriaan kerrallaan?

Mä teen aina vähän ylimääräistä ja kaapeista muutenkin löytyy kananmunia, raejuustoa, nakkeja, fetaa, kikherneitä, kasviksia ja hedelmiä, joiden avulla voidaan venyttää mitä tahansa ruokaa. Ja olen köyhimpiä tässä maassa...

No olet niitä köyhiä juuri siksi, että sinua käytetään hyväksi! Lapsen kaverit varmistavat, mitä ruokaa on tulossa ja jäävät syömään, koska olet varautunut heidät kaikki ruokkimaan ja kotona olisi eilistä lihakeittoa lämmitettäväksi. Kyllä meilläkin lapsi valitsisi nakit ja ranskalaiset luonasi, kun tietää, että kotona on kalaa ja porkkanakastiketta.

Vierailija
82/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ai siinä sun kastikkeessa on sipulia ja soijaa, ei sitä sitten voi syödä. Ja mitä nää on nää madot mun ruuassa, yäk kesäkurpitsaa. Eikö teillä ole mitään kunnollista syötävää, kun mulla on nälkä? 

Vieraanvarainen ihminen ei oleta, että lapset kysyvät vanhempiensa lupaa syömiselle, koska vieraanvarainenhan on sitä ruokaa tarjoamassa, ei vanhemmat."

No on se nyt kumma kun pitää aikuisellekin opettaa käytöstapoja.

Ensinnäkin, en tietenkään ole mikään pikaruokaravintola, joka alkaa vääntää ruokia tilauksesta. Jos ei miellytä, ei tarvitse syödä. Sellaista lasta ei vielä mun kohdalleni ole sattukut, joka ei spagettia suostuisi syömään, vaikkei kastiketta haluaisikaan. 

Toiseksi, ei vanhemmilta luvan kysyminen käy vieraanvaraisuutta vastaan, vaan se on kohteliaisuutta. Siinä opetetaan lapselle kohteliaisuutta omaa vanhempaa kohtaan. Muistutetaan hienovaraisesti, että vanhemma

Nyt en tiedä, missä maailmassa elät, mutta ihanko oikeasti luulet, että lapsen kaveri kysyy vanhemmilta luvan? Ja oikeasti luulet, että ala-asteikäiset ei osaa sanoa, että ruoka on pahaa, en syö? Sun hienovaraiset vihjailut ei auta mitään, kun lapsi on päättänyt jäädä ja saada sitä ruokaa, mitä haluaa, hänhän on vieraana ja silloin sinunkin pitää olla kohtelias ja tarjota toiveruokaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmettelen näitä joitain kommentteja. Teettekö todella aina vaan tasan sen verran ruokaa mitä perheenjäsenet syövät ja jääkaapissa on tarvikkeet vain yhteen ateriaan kerrallaan?

Mä teen aina vähän ylimääräistä ja kaapeista muutenkin löytyy kananmunia, raejuustoa, nakkeja, fetaa, kikherneitä, kasviksia ja hedelmiä, joiden avulla voidaan venyttää mitä tahansa ruokaa. Ja olen köyhimpiä tässä maassa...

No olet niitä köyhiä juuri siksi, että sinua käytetään hyväksi! Lapsen kaverit varmistavat, mitä ruokaa on tulossa ja jäävät syömään, koska olet varautunut heidät kaikki ruokkimaan ja kotona olisi eilistä lihakeittoa lämmitettäväksi. Kyllä meilläkin lapsi valitsisi nakit ja ranskalaiset luonasi, kun tietää, että kotona on kalaa ja porkkanakastiketta.

Olen köyhä sen takia, että olen työtön yh. Kaksi perunaa, lusikallinen raejuustoa, yksi porkkana ja kolme nakkia viikossa lapsen kaverille ei ole syynä mun köyhyyteen :D

Meillä on aina hyvää ruokaa. Miksi sinä teet pahaa?

Vierailija
84/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pyydetään.

Vierailija
85/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina pystyy taikomaan jotain lisäruokaa. 

Ai että pitäs kaverilta kysyä kun ravintolassa konsanaan mitä haluaa syödä ja avataan huomisen lihapaketti ja paistetaan sieltä yksi annos erikseen ja keitetään potut kylkeen?

Olen eri. Mutta meillä ei ole ongelma jos on pari kaveria ruokapöydässä. Esimerkiksi jos on spagettia ja jauhelihakastiketta, niin voihan sitä kastiketta helposti vähän jatkaa jollain tomaatilla tai porkkanaraasteella, ja voi antaa vaikka jätskiti

Just. Niin meilläkin tehdään. Ei ole mikään ongelma kun tarjolla on ihan tavallista halpaa kotiruokaa, jota saa ottaa tai olla ottamatta. Ravintolaksi ei tietenkään aleta eikä kukaan ole meillä sellaista yrittänytkään vaatia. Eikä tosiaan ole kokonainen kerrostalollinen mukuloita syömässä, vaan korkeintaan pari-kolme kaveria. Ei meillä ole kerrostaloja lähelläkään, asutaan ok-alueella. 

Vierailija
86/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt en tiedä, missä maailmassa elät, mutta ihanko oikeasti luulet, että lapsen kaveri kysyy vanhemmilta luvan? Ja oikeasti luulet, että ala-asteikäiset ei osaa sanoa, että ruoka on pahaa, en syö? Sun hienovaraiset vihjailut ei auta mitään, kun lapsi on päättänyt jäädä ja saada sitä ruokaa, mitä haluaa, hänhän on vieraana ja silloin sinunkin pitää olla kohtelias ja tarjota toiveruokaa!"

Melko huvittava kommentti. Toisin kuin ilmeisesti sinä, minä olen kestinnyt monia pieniä yllätysvieraita, ja aina se on sujunut oikein hienosti. Vanhemmilta on ihan oikeasti kysytty ja pöydässä istuttu ja syöty jotain, vaikka kaikki ei maistuisikaan. Joskus meillä vieraat lapset on maistaneet ruokia ensimmäistä kertaa. Usko tai älä, kerran yksi melko nirso lapsi söi meillä ranskalaista sian sisälmyksistä valmistettua ruokaa (ei ollut mun tekemääni) ja tykkäsi siitä! Se oli aika hauska tilanne. Yksi taas ei ala-asteikäisenä ollut koskaan syönyt paprikaa!

Vierailija
87/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ai siinä sun kastikkeessa on sipulia ja soijaa, ei sitä sitten voi syödä. Ja mitä nää on nää madot mun ruuassa, yäk kesäkurpitsaa. Eikö teillä ole mitään kunnollista syötävää, kun mulla on nälkä? 

Vieraanvarainen ihminen ei oleta, että lapset kysyvät vanhempiensa lupaa syömiselle, koska vieraanvarainenhan on sitä ruokaa tarjoamassa, ei vanhemmat."

No on se nyt kumma kun pitää aikuisellekin opettaa käytöstapoja.

Ensinnäkin, en tietenkään ole mikään pikaruokaravintola, joka alkaa vääntää ruokia tilauksesta. Jos ei miellytä, ei tarvitse syödä. Sellaista lasta ei vielä mun kohdalleni ole sattukut, joka ei spagettia suostuisi syömään, vaikkei kastiketta haluaisikaan. 

Toiseksi, ei vanhemmilta luvan kysyminen käy vieraanvaraisuutta vastaan, vaan se on kohteliaisuutta. Siinä opetetaan lapselle kohteliaisuutta omaa vanhempaa kohtaan. Muistutetaan hienovaraisesti, että vanhemma

Kysyn lapsen kavereilta, että tietävätkö vanhempasi, että olet meillä ja onko sinulla varmasti lupa jäädä syömään. Joka kerta vastaus on sama, että joo tietävät, on lupa. En itse soittele vanhemmille ja varmista, onko asia OK vai ei, vaikka tiedän, että lapsi huijaa lihapullien toivossa. Jos ruokana olisi kasvissosekeittoa, tulisi kaverille kiire kotiin.

Omia lapsia olen kieltänyt jäämästä kavereille syömään, kotona on oltava klo 17 ja jos ei ole, jää harkat väliin. Toistaiseksi on kotiin ja ruokapöytään ajoissa päädytty, joten ei voi edes itkeä sitä, että lapseni syövät muiden pöydissä, mutta itse en ole valmis muille ruokaa antamaan.

Vierailija
88/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden kotona ruokittiin kauempaa tulleet kaverit, naapurin lapset kipaisivat omiin koteihinsa syömään.

Vierailija
89/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nyt en tiedä, missä maailmassa elät, mutta ihanko oikeasti luulet, että lapsen kaveri kysyy vanhemmilta luvan? Ja oikeasti luulet, että ala-asteikäiset ei osaa sanoa, että ruoka on pahaa, en syö? Sun hienovaraiset vihjailut ei auta mitään, kun lapsi on päättänyt jäädä ja saada sitä ruokaa, mitä haluaa, hänhän on vieraana ja silloin sinunkin pitää olla kohtelias ja tarjota toiveruokaa!"

Melko huvittava kommentti. Toisin kuin ilmeisesti sinä, minä olen kestinnyt monia pieniä yllätysvieraita, ja aina se on sujunut oikein hienosti. Vanhemmilta on ihan oikeasti kysytty ja pöydässä istuttu ja syöty jotain, vaikka kaikki ei maistuisikaan. Joskus meillä vieraat lapset on maistaneet ruokia ensimmäistä kertaa. Usko tai älä, kerran yksi melko nirso lapsi söi meillä ranskalaista sian sisälmyksistä valmistettua ruokaa (ei ollut mun tekemääni) ja tykkäsi siitä! Se oli aika hauska tilanne. Yksi taas ei ala-asteikäisenä ollut koskaan syönyt p

Aika vähän meillä Suomessa ehditään töiden jälkeen hauduttamaan maksaa ja munuaisia, mutta kotiäitien välimerellisissä maisemissa tuo on ihan arkea. Siellä myös läpsäistään lasta aika nopeasti, jos tämä ei istu paikallaan ja toimi odotusten mukaan. Suomessa lapsia ei kasvateta pelolla ja väkivallalla, joten täällä saa kuulla, jos ruoka ei ole toivotunlaista.

Vierailija
90/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että pitäs kaverilta kysyä kun ravintolassa konsanaan mitä haluaa syödä ja avataan huomisen lihapaketti ja paistetaan sieltä yksi annos erikseen ja keitetään potut kylkeen?

Olen eri. Mutta meillä ei ole ongelma jos on pari kaveria ruokapöydässä. Esimerkiksi jos on spagettia ja jauhelihakastiketta, niin voihan sitä kastiketta helposti vähän jatkaa jollain tomaatilla t

Teillä ei sitten ikinä ole tilannetta, jolloin kastike on edellispäivän jämiä, porkkanat loppu, tomaatti pois laskuista allergisen isän vuoksi eikä jäätelöäkään ole pakastimessa. Meillä tuo tilanne on usein just ennen kauppapäivää, kun en pidä kotona samanlaista ruokavarastoa kuin kaupoissa on.

Eipä oikeastaan, ei ainakaan arkipäivisin. Meillä on käytössä viiden viikon arkiruokalista, jossa on jokaiselle arkipäivälle eri ruoka, ja käydään lauantaina kaupassa ostamassa niihin ainekset. Lisäksi voidaan viikolla täydentää maitoja tms lähikaupasta. Lauantaina syödään usein jämiä, jos on, tai mennään kauppareissulla pizzalle tai ravintolaan, ja jäätelöauto tosiaan käy näillä nurkilla perjantaisin. 

Vierailija
91/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aika vähän meillä Suomessa ehditään töiden jälkeen hauduttamaan maksaa ja munuaisia, mutta kotiäitien välimerellisissä maisemissa tuo on ihan arkea. Siellä myös läpsäistään lasta aika nopeasti, jos tämä ei istu paikallaan ja toimi odotusten mukaan. Suomessa lapsia ei kasvateta pelolla ja väkivallalla, joten täällä saa kuulla, jos ruoka ei ole toivotunlaista."

No huhhuh. Onpa korkealentoista. Jos luulet olevasi oikeassa, ole hyvä. Onneksi en itse elä tuollaisen maailmankuvan puitteissa.

Vierailija
92/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pyydän.

Jos ko kaveri alkaisi olla joka päivä meillä ruoka-aikaan, niin asia olisi eri. Silloin olisin huolissani lapsen kotioloista

Vierailija
93/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä sen takia, että olen työtön yh. Kaksi perunaa, lusikallinen raejuustoa, yksi porkkana ja kolme nakkia viikossa lapsen kaverille ei ole syynä mun köyhyyteen :D

Tuoko määrä muka riittää kymmenvuotiaan kovassa kasvuvaiheessa olevan pojan ruuaksi? Nakkeja nyt ei muutenkaan pitäisi lapsille syöttää.

Vierailija
94/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoko määrä muka riittää kymmenvuotiaan kovassa kasvuvaiheessa olevan pojan ruuaksi? Nakkeja nyt ei muutenkaan pitäisi lapsille syöttää.

Mene nyy nukkumaan. Olet ihan sekaisin. Miksi alat väitellä noin typerästi?

Vierailija
95/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene nyy nukkumaan. Olet ihan sekaisin. Miksi alat väitellä noin typerästi?

Ei kun kysyn ihan oikeasti, että luuleeko joku, että tuo määrä ruokaa riittää kasvavalle pojalle?

Vierailija
96/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli lopettaa ruokailuun pyytäminen. Joka päivä lukuisia lapsia nälkäisinä pyrkimässä syömään. Talous ei kestänyt ruokamenojen tuplaamiseen.

Vierailija
97/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pyydetään, samoin toimittiin mun lapsuudenkodissa ja muistaakseni kaikkien kavereidenkin kodeissa. 

Vierailija
98/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko huvittava kommentti. Toisin kuin ilmeisesti sinä, minä olen kestinnyt monia pieniä yllätysvieraita, ja aina se on sujunut oikein hienosti. Vanhemmilta on ihan oikeasti kysytty ja pöydässä istuttu ja syöty jotain, vaikka kaikki ei maistuisikaan. Joskus meillä vieraat lapset on maistaneet ruokia ensimmäistä kertaa. Usko tai älä, kerran yksi melko nirso lapsi söi meillä ranskalaista sian sisälmyksistä valmistettua ruokaa (ei ollut mun tekemääni) ja tykkäsi siitä! Se oli aika hauska tilanne. Yks

No nyt tuli taas aivan erinomaista mututietoa Välimen maiden syömisestä, kotiäitiydestä ja lapsen kasvatuksesta. Kauanko olet noissa maissa asunut että noin hyvin tiedät?

Vierailija
99/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydetään jos ruokaa riittää. Monesti eilistä ruokaa jäljellä vain omalle perheelle, silloin ei voi pyytää kaveria pöytään. Tai jos ruokana jotain mitä tehdään tietty määrä, vaikka tortilloja. Silloin ei ole taikoa kaverille ylimääräisiä tortilloja. 

masked singerssissä oli lasten puhetta, että aina ei oo edes ruokaa ja isompi sisarus antaa omistaan pikkusisarukselle.

ihan köyhyys.  kiusallista jos niukasti ja miltei määrämitta just omalle perheelle. jokunen äitikin sanoo kuun lopussa, hän antaa omaa ruoka-annoksestaa lapselle-  kun äidillä ei oo muka olenkaaaaa nälkä- arvaa että olisi kun pitää jaksaa käydä töissä.  sitten jos tulee ulkopuolinen-  tuntuu nolle jos häntä ei voi pyytää tai ruoka todella alkeellista. ja sitten sekin jos silläkin vieraalla kaverillakin nälkä ja joku kuitenkin ruuan haju kantautuu. sepä se, eihän noi mitään jos on talousasiat kunnossa- pelivaraa ja on jotain sitä ns extra taiottavaakin.

huomioitavaa olisi, että lasten kavereiden vierailut olisi ruoka-aikojen jälkeen tai ennen.  senhän kuuluisi olla muutenkin perheen päivän kuulumispalaveri, sitä heidän omaa aikaa, kohdataan, jutellaan perheen kesken.

Vierailija
100/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommoista tietty maassa, jossa ei ole ruoka-aikoja ei aikuisille eikä lapsille. Itsellä oli neljä lasta ja paljon kävi heidän kavereitaan talossa. Ruoka-aika oli sama melkein jokaisessa perheessä ja lapset lähtivät ihan oma-aloitteisesti koteihinsa syömään. Joskus oli joku juttu lapsilla kesken, tekivät läksyjä yhdessä ja silloin soitettiin kaverin vanhemmille, että voiko heidän lapsi jäädä vielä ja syödä meillä. Harvoin näin. Järkkyä jättää joku lapsi jonnekin huoneeseen kun muut syövät. Myös järkkyä jos harva se päivä tarvitsisi ruokkia lapsen kavereita joilla ei kotona ole ruoka-aikoja tai ehkä ei ruokaakaan. Niin, asun Välimeren maassa ja EN ole kotiäiti ollut koskaan.