Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ruoka-aika sattuu olemaan samaan aikaan kun lapsen kaveri on teillä kylässä, pyydetäänkö teillä kaverikin syömään?

Vierailija
01.12.2025 |

Tai miten lapsuudenkodeissa on ollut? Onko ruoat tarjottu myös lapsen kavereille?

aihe sai keskustelua aikaan kun juttelimme ystävien  kanssa ja yllättävän moni muistaa lapsuudesta olleensa kaverilla leikkimässä ja ruoan ajaksi on jäänyt odottelemaan kaverin huoneeseen kun kaveri on pyydetty syömään. Muutama sanoi että heidät taas totta kai kutsuttiin myös syömään. 

Kommentit (422)

Vierailija
121/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittoruoat olisivat hyviä ruokia, jota on helppo tehdä isompi satsi.

Vierailija
122/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osan kavereiden perheistä kutsui syömään osa taas ei. Pyysin omien lasten kavereita syömään, välillä ja välillä en kun oli sellaista ruokaa josta ei riittänyt, esim pihvejä jne kun tulivatkin kesken ruoanlaiton

Silloin paistetaan vaikka kananmunia pihvien tilalle. Vai onko nekin tarkkaan laskettu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmettelen näitä joitain kommentteja. Teettekö todella aina vaan tasan sen verran ruokaa mitä perheenjäsenet syövät ja jääkaapissa on tarvikkeet vain yhteen ateriaan kerrallaan?

Mä teen aina vähän ylimääräistä ja kaapeista muutenkin löytyy kananmunia, raejuustoa, nakkeja, fetaa, kikherneitä, kasviksia ja hedelmiä, joiden avulla voidaan venyttää mitä tahansa ruokaa. Ja olen köyhimpiä tässä maassa...

Tehdään ylimääräistä mikä on tarkoitus syödä seuraavana päivänä tai ottaa töihin evääksi. Se mikä kaapeista löytyy on tarkoitus syödä seuraavina päivinä ennen kaupassa käyntiä.

Vierailija
124/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmettelen näitä joitain kommentteja. Teettekö todella aina vaan tasan sen verran ruokaa mitä perheenjäsenet syövät ja jääkaapissa on tarvikkeet vain yhteen ateriaan kerrallaan?

Mä teen aina vähän ylimääräistä ja kaapeista muutenkin löytyy kananmunia, raejuustoa, nakkeja, fetaa, kikherneitä, kasviksia ja hedelmiä, joiden avulla voidaan venyttää mitä tahansa ruokaa. Ja olen köyhimpiä tässä maassa...

Aikalailla teen ruokaa tasan sen verran mitä tulee syötyä, usein 2 päivän ruoka kerralla. Eipä tule hävikkiä. Käyn kaupassa 4-5 päivän välein ja aika tyhjää siellä kaapissa silloin jo on. Jotain papusäilykkeitä, nötköttiä tms hätävaraa on, mutta ei lapset sellaisia syö (paitsi omani on hulluna papuihin). Enkä varmasti anna päivän kanfilettä naapurin muksulle ja lämmitä itselle pakasteesta puoli vuotta vanhaa linsiikeittoa.

Vierailija
125/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä on varaa ruokkia myös lasten kaverit? Ruoka on nykyään niin kallista että jo omankin perheen syömisissä on pakko olla tarkkana.

Vierailija
126/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osan kavereiden perheistä kutsui syömään osa taas ei. Pyysin omien lasten kavereita syömään, välillä ja välillä en kun oli sellaista ruokaa josta ei riittänyt, esim pihvejä jne kun tulivatkin kesken ruoanlaiton

Silloin paistetaan vaikka kananmunia pihvien tilalle. Vai onko nekin tarkkaan laskettu?

Minua vähän hävettäisi syödä pihviä jos kavereille olisi vain kananmunia.

Vierailija
127/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömään ei koskaan kutsuttu ei minua kavereilla eikä kavereita meillä. Se ei vaan ollut tapana missään meidän maaseutupitäjässä. Kahvit kyllä keitettiin vanhemmalla iällä, mutta ruokaa ei ollut missään muodossa.

Oli aika järkytys kaupunkiin muutettuani että eräs vieras omin luvin avasi jääkaappiani. Opiskelijan jääkaappi oli tavalliseen tapaan tyhjä, joten ei siitä sen kumempaa kehittynyt, mutta pidän sitä edelleen törkeänä käytöksenä. Tarjottavat tuodaan pöytään isäntäväen puolesta ja kaapeista ei vieraat lähde mitään etsimään. 

Nykyisin yleensä on yleensä tarjottaviakin, silloin ei ollut varaa.

Vierailija
128/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa ei ollut kysytty vähävaraisuudesta, vaan ihan perheiden ruokailukäytännöistä.

Näillä keräyksillä, jossa lahjoitettua tavaraa on tarkoitettu vähävaraisten lapsille tai muutoin vähävaraisille, on ikävästi paljastunut väärinkäytöksiä. Poimitaan ensin itse parhaat päältä ja annetaan vasta sitten eteenpäin. Tästä esim HOPE on tietoinen ja haluaakin estää vapaaehtoisten tekemät väärinkäytökset.

Vierailija
129/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikalailla teen ruokaa tasan sen verran mitä tulee syötyä, usein 2 päivän ruoka kerralla. Eipä tule hävikkiä. Käyn kaupassa 4-5 päivän välein ja aika tyhjää siellä kaapissa silloin jo on. Jotain papusäilykkeitä, nötköttiä tms hätävaraa on, mutta ei lapset sellaisia syö (paitsi omani on hulluna papuihin). Enkä varmasti anna päivän kanfilettä naapurin muksulle ja lämmitä itselle pakasteesta puoli vuotta vanhaa linsiikeittoa.

No katsos mä tekisin niin, että sulattaisin sen linssikeiton kaikille alkuruoaksi ja tekisin niistä kanafileistä suikaleita ja tarjoisin joko niin, tai sitten kastikkeena tai leivitettyinä nugetteina.

Ei ole ongelmia, on vain ratkaisuja. Elämä on asenteesta kiinni.

Vierailija
130/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä on varaa ruokkia myös lasten kaverit? Ruoka on nykyään niin kallista että jo omankin perheen syömisissä on pakko olla tarkkana.

Niin nyt on jälleen sellainen aikakausi, jolloin jaettavaksi asti ei ruokaa ole liiemmin tarjottavana. Ruoka on tosi kallista. En suostu enää ruokkimaan sukulaisia, jotka jäävät oleskelemaan odottaen sapuskaa pöytään. Ei minun rahat riitä ruokkimaan pariskuntia, jotka jäävät kolmeksi päiväksi kotiini.

Jos olis vastavuoroista, niin heidän pitäis tarjota täyshoito minulle 6 päiväksi vuorostaan.

Vierailija
131/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikalailla teen ruokaa tasan sen verran mitä tulee syötyä, usein 2 päivän ruoka kerralla. Eipä tule hävikkiä. Käyn kaupassa 4-5 päivän välein ja aika tyhjää siellä kaapissa silloin jo on. Jotain papusäilykkeitä, nötköttiä tms hätävaraa on, mutta ei lapset sellaisia syö (paitsi omani on hulluna papuihin). Enkä varmasti anna päivän kanfilettä naapurin muksulle ja lämmitä itse

Minä taas lähettäisin sen vieraan kotiinsa syömään. En jaksaisi työpäivän päälle tehdä muutoksia kun aikaa on rajoitetusti muutenkin. Vttu mikään palvelija ole.

Vierailija
132/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai teillä kuitenkin on jotain hätävaraa kaapissa kuten suositellaan jo senkin vuoksi ettei katastrofin iskiessä kuolla nälkään.? 

Vierailija
133/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikalailla teen ruokaa tasan sen verran mitä tulee syötyä, usein 2 päivän ruoka kerralla. Eipä tule hävikkiä. Käyn kaupassa 4-5 päivän välein ja aika tyhjää siellä kaapissa silloin jo on. Jotain papusäilykkeitä, nötköttiä tms hätävaraa on, mutta ei lapset sellaisia syö (paitsi omani on hulluna papuihin). Enkä varmasti anna päivän kanfilettä naapurin muksulle ja lämmitä itse

Tai lapsi syö oman fileensä puoliksi kaverinsa kanssa. 

Vierailija
134/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te jotka ilman muuta tarjoatte kavereillekin, suhtaudutte siihen että kotona on ruoka valmiina ja lapsi tai lapset ilmoittavat että söivätkin jo kaverilla? Ja jatkuuko tapa vielä silloinkin kun pöydässä on useampi murrosikäisen urheilijanuoren kaveri?

No jos olisit lukenut ketjun, olisit huomannut että tästä on puhuttu. Lapset pyytävät omilta vanhemmilta luvan jäädä syömään, juurikin tuon takia, ettei vanhemman tekemä ruoka mene hukkaan. Kuuluu ihan alkeellisiim käytästapoihin, joka jokaisen lapsen olisi hyvä oppia. Itse olen opettanut tämän omille lapsilleni, mutta kaikki ilmeisesti eivät. Minä pyydän aina syömään jääviä lapsia varmistamaan vanhemmilta, ei riitä että lapsis sanoo, että se on vanhemmille ok, se pitää siinä hetkessä kysyä 

Vierailija
135/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla kutsuttu. Kaverit asuu naapurissa ja vanhemmat on laittaneet ruoan heille. En myöskään halua, että oma lapsi on syötetty jossain muualla eikä ole nälkäinen

Vierailija
136/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä taas lähettäisin sen vieraan kotiinsa syömään. En jaksaisi työpäivän päälle tehdä muutoksia kun aikaa on rajoitetusti muutenkin. Vttu mikään palvelija ole."

Saat tehdä ihan niin kuin sinua huvittaa omassa kodissasi. Toisaalta en yhtään ihmettele sitä ankeaa yksinäisyyttä, joka siellä Suomessa vallitsee, kun ihmisillä on tuollainen asenne. Eikö se ole vain kivaa, kun pöydässä on paljon väkeä? Ei ruoka ole pelkkää tankkaamista, se pn yhdessäoloa. Jos lapsen kaveri jää syömään, se tarkoittaa että lapsella ON kaveri, ja se on tärkeä asia. Ystävyyttä kannattaa vaalia.

Vierailija
137/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te jotka ilman muuta tarjoatte kavereillekin, suhtaudutte siihen että kotona on ruoka valmiina ja lapsi tai lapset ilmoittavat että söivätkin jo kaverilla? Ja jatkuuko tapa vielä silloinkin kun pöydässä on useampi murrosikäisen urheilijanuoren kaveri?

No jos olisit lukenut ketjun, olisit huomannut että tästä on puhuttu. Lapset pyytävät omilta vanhemmilta luvan jäädä syömään, juurikin tuon takia, ettei vanhemman tekemä ruoka mene hukkaan. Kuuluu ihan alkeellisiim käytästapoihin, joka jokaisen lapsen olisi hyvä oppia. Itse olen opettanut tämän omille lapsilleni, mutta kaikki ilmeisesti eivät. Minä pyydän aina syömään jääviä lapsia varmistamaan vanhemmilta, ei riitä että lapsis sanoo, että se on vanhemmille ok, se pitää siinä hetkessä kysyä 

Mihin hukkaan se muka menee?

Vierailija
138/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai teillä kuitenkin on jotain hätävaraa kaapissa kuten suositellaan jo senkin vuoksi ettei katastrofin iskiessä kuolla nälkään.? 

On tietenkin. Ne on tarkoitettu oman perheen hätävaraksi, ei ole tarkoitus tyhjentää varastot naapuruston lasten ruokkimiseen.

Vierailija
139/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sun mielestä jollain kaverilla niin suuri hätä, että kaveri ei kykene menemään kotiinsa syömään?

Vierailija
140/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hukkaan se muka menee?

No ei ehkä ruoka, eiköhän se tule syödyksi, mutta se ruoan tekeminen, lapsen odottamine jne. On kohteliasta ilmoittaa, ettei saavu syömään, jos oletus on jotain muuta, ja vaikka olisikin vain lapsi ja kyseessä oman vanhemman tekemä ateria kotona.