Jos ruoka-aika sattuu olemaan samaan aikaan kun lapsen kaveri on teillä kylässä, pyydetäänkö teillä kaverikin syömään?
Tai miten lapsuudenkodeissa on ollut? Onko ruoat tarjottu myös lapsen kavereille?
aihe sai keskustelua aikaan kun juttelimme ystävien kanssa ja yllättävän moni muistaa lapsuudesta olleensa kaverilla leikkimässä ja ruoan ajaksi on jäänyt odottelemaan kaverin huoneeseen kun kaveri on pyydetty syömään. Muutama sanoi että heidät taas totta kai kutsuttiin myös syömään.
Kommentit (422)
Vierailija kirjoitti:
47, pitikö tuostakin nyt vääntää se kaikista negatiivisin skenaario?
Ei faktapohjainen ole negatiivisin skenaario, se on se todellisuus, jossa joudutaan elämään, kun ryhdytään vieraanvaraisiksi lapsen kavereille. Nämä tarkistavat ensin kotoa, mitä oma äiti on laittamassa ruuaksi ja päättävät sitten jäädä kaverille, koska viellä voi vaatia itselleen mieluista ruokaa. Jos ei sitä saa, on kaverin äiti ahne ja ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun lapsena olin leikkimässä koulukaverin kotona, he söivät kaikki pöydässä ja minä istuin kuivin suin samassa huoneessa ja katselin syömistä. Kaveri nappas joskus salaa keksit kaapista meille ja luikittiin ulos.
Eikö sinulle vanhemmat tehneet ruokaa? No, olihan silloinkin perheitä, joissa lapset näki nälkää viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtäkään syytä sille, miksi lapsen kaverille pitäisi tarjota ruokaa, kun kaverit kuitenkin asuvat max 500 m päässä kodistamme ja on ihan tavallista, että työpäivän jälkeen syödään. Ei se päivällinen mikään yllätys ole eikä lapsen kaveri määritä sitä, miten pitkään hän saa meillä olla. Sovitut kyläilyt on asia erikseen, mutta ei meillä ole mitään ravintolaa 15 lapselle siltä varalta, että kaverit haluavat ruokaa.
Oisko vaikka vieraanvaraisuus?
sääntö-Suomi ja jäykkis-Suomi tästä lähinnä paistaa.
Siis sinäkö tarjoat joka päivä ruokaa vaikka kokonaiselle kerrostalolle, koska olet vieraanvarainen? Ei se ennenkään ole ollut tapana, että jokainen ovesta sisääntuleva ruokitaan! Jokapäiväiselle kävijänaapurille ei ole tarpee
No älä huoli. Sun tuskin usein tarvitsee kestitä ketään, niin ikävältä vaikutat...
Vierailija kirjoitti:
"Ja samahan olisi onnistunut, kun teillä olisi lisäksi ollut 3 lapsen kaveria, joista yksi on allerginen kananmunalle, toinen maidolle ja kolmas ei saa syödä kalaa. Lisäksi heillä ei ole tarkoituksena istua kivaa iltaa kanssanne, vaan saada vatsa täyteen nopeasti. Ja sinulle olisi selvinnyt 5 minuuttia ennen ateriaa, että he ovat jäämässä syömään."
No itse asiassa todellakin olisi. Olisin keittänyt pastaa ja todennäköisesti siihen kastikkeen, jossa sipulia, soijarouhetta, kesäkurpitsaa ja tomaattikastiketta, joita meillä on aina kotona.
Minusta on aivan ihanaa ruokkia lapsia. En tiedä paljon mitään parempaa kuin ruokapöydässä ahmivat lapset, joilla on kiire takaisin leikkeihinsä.
Mutta siis tuollaista tilannetta nyt ei tietenkään koskaan tule. Ensinnäkin jos on lapsia, joiden tiedän olevan pahasti allergisia, en todellakaan alkaisi ruokkia heitä ilman vanhempien lupaa. Ylipäätään minusta lasten pitää kysyä va
Ai siinä sun kastikkeessa on sipulia ja soijaa, ei sitä sitten voi syödä. Ja mitä nää on nää madot mun ruuassa, yäk kesäkurpitsaa. Eikö teillä ole mitään kunnollista syötävää, kun mulla on nälkä?
Vieraanvarainen ihminen ei oleta, että lapset kysyvät vanhempiensa lupaa syömiselle, koska vieraanvarainenhan on sitä ruokaa tarjoamassa, ei vanhemmat.
Se oli vähän miten sattuu, kyllä lapseni kaverikin ruokaa sai, jos halusi meillä syödä. Ei ollut mitään yhtä kaavaa asian suhteen, miten millonkin. Olin yh. Ei meillä käynyt muita lapsen kavereita kuin tuo paras kaveri. Oli usein öitäkin. Oli viihtyisää kuunnella kun kuului lasten päpätys ja kikatus makuuhuoneesta. Itse nukuin olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun lapsena olin leikkimässä koulukaverin kotona, he söivät kaikki pöydässä ja minä istuin kuivin suin samassa huoneessa ja katselin syömistä. Kaveri nappas joskus salaa keksit kaapista meille ja luikittiin ulos.
Ei tätä kommenttia tarvi alapeukuttaa, tämä on oikeasti tapahtunut.
Alapeukutin siksi, että oli todella karua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtäkään syytä sille, miksi lapsen kaverille pitäisi tarjota ruokaa, kun kaverit kuitenkin asuvat max 500 m päässä kodistamme ja on ihan tavallista, että työpäivän jälkeen syödään. Ei se päivällinen mikään yllätys ole eikä lapsen kaveri määritä sitä, miten pitkään hän saa meillä olla. Sovitut kyläilyt on asia erikseen, mutta ei meillä ole mitään ravintolaa 15 lapselle siltä varalta, että kaverit haluavat ruokaa.
Oisko vaikka vieraanvaraisuus?
sääntö-Suomi ja jäykkis-Suomi tästä lähinnä paistaa.
Siis sinäkö tarjoat joka päivä ruokaa vaikka kokonaiselle kerrostalolle, koska olet vieraanvarainen? Ei se ennenkään ole ollut tapana, että jokainen ovesta sisääntuleva ruokitaan
Ja sekös sua harmittaa, kun en olekaan ilmainen ruokapaikka lapsellesi ja sinä säästäisit joka kuukausi pari satasta vain sillä, että lapsesi syö meillä.
Kyllä meillä pyydetään kaverikin syömään. Kotoota on kuitenkin pyydetty tarkistamaan, että on ok syödä meillä, ettei siellä sitten turhaa aleta kokkaamaan lapselle.
"Siis sinäkö tarjoat joka päivä ruokaa vaikka kokonaiselle kerrostalolle, koska olet vieraanvarainen? Ei se ennenkään ole ollut tapana, että jokainen ovesta sisääntuleva ruokitaan! Jokapäiväiselle kävijänaapurille ei ole tarpeen tarjota ruokaa edes vieraanvaraisuuden nimissä."
No en tiedä sinun perheestäsi, mutta kyllä meillä on ollut tapana, että kaikille vieraille tarjotaan jotain - tämä siis reaktiona tuohon "ei ennenkään ole ollut tapana, että jokainen sisääntulija ruokitaan." Lapsen kaverit on tietysti oma lukunsa, mutta itse en IKINÄ voisi kuvitella sellaista tilannetta, että kaikki läsnäolijat eivöt istuisi ruokapöydässä yhdessä ja söisi edes JOTAIN.
"Ai siinä sun kastikkeessa on sipulia ja soijaa, ei sitä sitten voi syödä. Ja mitä nää on nää madot mun ruuassa, yäk kesäkurpitsaa. Eikö teillä ole mitään kunnollista syötävää, kun mulla on nälkä?
Vieraanvarainen ihminen ei oleta, että lapset kysyvät vanhempiensa lupaa syömiselle, koska vieraanvarainenhan on sitä ruokaa tarjoamassa, ei vanhemmat."
No on se nyt kumma kun pitää aikuisellekin opettaa käytöstapoja.
Ensinnäkin, en tietenkään ole mikään pikaruokaravintola, joka alkaa vääntää ruokia tilauksesta. Jos ei miellytä, ei tarvitse syödä. Sellaista lasta ei vielä mun kohdalleni ole sattukut, joka ei spagettia suostuisi syömään, vaikkei kastiketta haluaisikaan.
Toiseksi, ei vanhemmilta luvan kysyminen käy vieraanvaraisuutta vastaan, vaan se on kohteliaisuutta. Siinä opetetaan lapselle kohteliaisuutta omaa vanhempaa kohtaan. Muistutetaan hienovaraisesti, että vanhemmalla on ehkä omat syynsä olla päästämättä lasta kaverin luo syömään. Osoitetaan myös itse aikuisena kohteliaisuutta toista aikuista kohtaan. Tässäkin ketjussa useampi vastaaja on kiukutellut sitä, että harmittaa kun on laittanut omalle lapselle ruokaa, ja tämä onkin jo syönyt toisaalla. Tällaisia tilanteita vältetään. Omat lapseni olen tosin itse opettanut kysymään ensin meiltä, heille ei tulisi mieleenkään jäädä kaverille syömään kysymättä meiltä lupaa.
Ei se vueraanvaraisuus ole kuule niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä pyydetään kaverikin syömään. Kotoota on kuitenkin pyydetty tarkistamaan, että on ok syödä meillä, ettei siellä sitten turhaa aleta kokkaamaan lapselle.
Juuri näin simppeliä se on.
kun minä olin lapsi, käytiin hakemassa kaveria ulos leikkimään. Joskus heillä oli juuri ruoka-aika ja silloin kysyttiin saako jäädä odottamaan, joskus sai tai sitten mentiin ulos odottamaan. En muista että syötiin kaverilla, eikä kaveritkaan syöneet meillä. Se oli ihan tavallista. Oman lapsen kavereita kyllä ruokin, mutta se oli välillä melko yksipuolista, asuttiin vuokratalossa ja perheillä oli rahasta tiukkaa sekä ongelmia, ei oikein kavereiden kotona oma lapsi saanut ruokaa. Sama oli yökyläilyjen kanssa, oli kavereiden kotona päihteitä yms. niin ei oikein voinut omaa lasta sinne laittaa yökylään, meillä olisi välillä ollut jonoa vkoloppuisin, mutta en aina jaksanut ottaa muitakin muksuja kun kuitenkin tein duunia melko paljon ja yh-elämä oli aika raskasta muutenkin.
Vähän ihmettelen näitä joitain kommentteja. Teettekö todella aina vaan tasan sen verran ruokaa mitä perheenjäsenet syövät ja jääkaapissa on tarvikkeet vain yhteen ateriaan kerrallaan?
Mä teen aina vähän ylimääräistä ja kaapeista muutenkin löytyy kananmunia, raejuustoa, nakkeja, fetaa, kikherneitä, kasviksia ja hedelmiä, joiden avulla voidaan venyttää mitä tahansa ruokaa. Ja olen köyhimpiä tässä maassa...
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmettelen näitä joitain kommentteja. Teettekö todella aina vaan tasan sen verran ruokaa mitä perheenjäsenet syövät ja jääkaapissa on tarvikkeet vain yhteen ateriaan kerrallaan?
Mä teen aina vähän ylimääräistä ja kaapeista muutenkin löytyy kananmunia, raejuustoa, nakkeja, fetaa, kikherneitä, kasviksia ja hedelmiä, joiden avulla voidaan venyttää mitä tahansa ruokaa. Ja olen köyhimpiä tässä maassa...
Itse en halunnut tehdä ruokaa joka päivä, joten kiva, kun seuraavana päivänä pystyi vain lämmittämään jämiä. Sitten miehellä tuli muutoksia työaikoihin, joten hän otti ruokia evääksi. Meillä käudään kaupassa kerran viikossa eikä kylmäsäilytystilat ole niin hulppeat, että niihin mahtuisi tuplamäärä ruokia. Hankala tehdä ruokaa, jos ikinä ei tiedä kuinka monta syöjää on.
Vihervassarin aloitus..
Sellaista se on kun on tottunut elämään muiden siivellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en halunnut tehdä ruokaa joka päivä, joten kiva, kun seuraavana päivänä pystyi vain lämmittämään jämiä. Sitten miehellä tuli muutoksia työaikoihin, joten hän otti ruokia evääksi. Meillä käudään kaupassa kerran viikossa eikä kylmäsäilytystilat ole niin hulppeat, että niihin mahtuisi tuplamäärä ruokia. Hankala tehdä ruokaa, jos ikinä ei tiedä kuinka monta syöjää on.
Avuton.
Vierailija kirjoitti:
"Siis sinäkö tarjoat joka päivä ruokaa vaikka kokonaiselle kerrostalolle, koska olet vieraanvarainen? Ei se ennenkään ole ollut tapana, että jokainen ovesta sisääntuleva ruokitaan! Jokapäiväiselle kävijänaapurille ei ole tarpeen tarjota ruokaa edes vieraanvaraisuuden nimissä."
No en tiedä sinun perheestäsi, mutta kyllä meillä on ollut tapana, että kaikille vieraille tarjotaan jotain - tämä siis reaktiona tuohon "ei ennenkään ole ollut tapana, että jokainen sisääntulija ruokitaan." Lapsen kaverit on tietysti oma lukunsa, mutta itse en IKINÄ voisi kuvitella sellaista tilannetta, että kaikki läsnäolijat eivöt istuisi ruokapöydässä yhdessä ja söisi edes JOTAIN.
Meillä oli tapana, että perhe ei syö, jos talossa on vieras, joka ei hoksaa lähteä pois, vaikka olisi ruoka-aika. Ei meillä ikinä ruokittu jehovantodistajia, ikkunamyyjiä, nuohoojaa, kierteleviä kauppiaita tai ihmisiä, jotka tarvitsivat hinausapua. Vieraanvaraisia oltiin kutsutuille vieraille, ei kierteleville kulkijoille. Apua tarjottiin, mutta ei ryhdytty maksuttomaksi ruokapaikaksi.
Tarjoatko siis ihan oikeasti ruokaa narkkareille, huoltoyhtiön miehelle ja taloyhtiön isännöitsijälle, kun nämä sattuvat luonasi asioimaan?
Ei tätä kommenttia tarvi alapeukuttaa, tämä on oikeasti tapahtunut.