Jos ruoka-aika sattuu olemaan samaan aikaan kun lapsen kaveri on teillä kylässä, pyydetäänkö teillä kaverikin syömään?
Tai miten lapsuudenkodeissa on ollut? Onko ruoat tarjottu myös lapsen kavereille?
aihe sai keskustelua aikaan kun juttelimme ystävien kanssa ja yllättävän moni muistaa lapsuudesta olleensa kaverilla leikkimässä ja ruoan ajaksi on jäänyt odottelemaan kaverin huoneeseen kun kaveri on pyydetty syömään. Muutama sanoi että heidät taas totta kai kutsuttiin myös syömään.
Kommentit (422)
Riippuu lapsen kaverista. Niille, joiden tiedän nirsoilevan vääränmerkkisestä ketsupistakin, en jaksa enää edes ehdottaa. Niille taas, joille maistuu kaikki, on kiva tarjota. Joskus syövät, joskus sanovat menevänsä kotiin syömään. Kesäkeleillä meillä on aina kaikille tarjolla kylmää juotavaa ja mehujäätelöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydetään jos ruokaa riittää. Monesti eilistä ruokaa jäljellä vain omalle perheelle, silloin ei voi pyytää kaveria pöytään. Tai jos ruokana jotain mitä tehdään tietty määrä, vaikka tortilloja. Silloin ei ole taikoa kaverille ylimääräisiä tortilloja.
Aina pystyy taikomaan jotain lisäruokaa.
Ai että pitäs kaverilta kysyä kun ravintolassa konsanaan mitä haluaa syödä ja avataan huomisen lihapaketti ja paistetaan sieltä yksi annos erikseen ja keitetään potut kylkeen?
No meillä oli illallinen tuossa yhtenä iltana, olin miettinyt menun tarkasti ja aloittanut monta päivää aiemmin. Oltiin kutsuttu kaveripariskunta. Mies sitten iltapäivällä jutteli siskonsa kanssa, ja tuli mieleen että olisi kiva jos hekin tulisivat. Kutsuttiin heidätkin, kolmen hengen perhe. Alun neljän hengen illallisesta tuli siis seitsemän hengen (ja lapsi on ko teini-ikäinen).
Jälkkäreitä oli meillä neljälle, mutta puolitettiin ne ja tein äkkiä helpon kakun ja siitä yli jääneistä keltuaisista nopean kastikkeen pastalle jo valmiiksi tekemäni lisäksi. Pastaa on meillä aina kaapissa valmiina, eikä syöjiä haitannut, että osa oli itsetehtyjä ravioleja ja osa kaupan kuivapastaa. Meillä oli tosi kiva ilta.
Eli joo, kyllä ainakin meillä aina helposti kokoaa jotain kasaan ja varsinkin täydentää vaikka vähän isommallekin porukalle.
T. Se aiempi ilkosuomalainen.
Omassa lapsuudessani lapset söivät sitä, mitä oli tarjolla. Nyt lapsen kaverit ilmoittavat minulle, että "en saa syödä lihaa, tee mulle soijapyöryköitä" ihan kuin olisin kokkina ravintolassa. Nuo kaverit asuvat kaiken lisäksi samassa pihapiirissä, voisivat mennä kotiinsa syömään, mutta kun nykypäivänä lapsilta ei saa kieltää mitään, ei edes asettautumista toisen kotiin omine vaatimuksineen, niin toki pitää olla vieraanvarainen ja hankkia sitä, mitä lapsen kaverit haluavat.
Miksi te vieraanvaraisuutta vaativat ette itse ruoki lapsianne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydetään jos ruokaa riittää. Monesti eilistä ruokaa jäljellä vain omalle perheelle, silloin ei voi pyytää kaveria pöytään. Tai jos ruokana jotain mitä tehdään tietty määrä, vaikka tortilloja. Silloin ei ole taikoa kaverille ylimääräisiä tortilloja.
Ai että pitäs kaverilta kysyä kun ravintolassa konsanaan mitä haluaa syödä ja avataan huomisen lihapaketti ja paistetaan sieltä yksi annos erikseen ja keitetään potut kylkeen?
Olen eri. Mutta meillä ei ole ongelma jos on pari kaveria ruokapöydässä. Esimerkiksi jos on spagettia ja jauhelihakastiketta, niin voihan sitä kastiketta helposti vähän jatkaa jollain tomaatilla tai porkkanaraasteella, ja voi antaa vaikka jätskitikut pakastimesta jälkkäriksi. Onhan sekin lisäruokaa.
Kun olin lapsi, niin kavereille yleensä tarjottiin meillä jos olivat ruoka-aikaan. Vaikka rahasta oli tiukkaa. Itse taas usein kavereilla kieltäydyin ruuasta tyylillä "menen kotiin syömään", koska olin tosi nirso lapsi (en ole enää aikuisena, teininä jo opin siitä pois) ja pikkuhiljaa lakkasivat sitten tarjoamastakaan.
Omalla lapsellani on erikoisruokavalio, joten en usko, että olisi sopivaa ruokaa kavereilla tarjolla. Meillä saisi kyllä kaverikin tulla syömään, jos olisi silloin paikalla. Vaikka täytyy kyllä myöntää, että se ärsyttäisi koska ruokaa on usein juuri sen verran, että se riittää perheelle esim.kahdeksi päiväksi. Jos kavereita on vaikka useampi kerralla, niin eihän ruokaa riitä mitenkään kaikille ja perheelle.. Kestitsen mielelläni, mutta tuollaiset yllättävät tilanteet ovat rasittavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä oli illallinen tuossa yhtenä iltana, olin miettinyt menun tarkasti ja aloittanut monta päivää aiemmin. Oltiin kutsuttu kaveripariskunta. Mies sitten iltapäivällä jutteli siskonsa kanssa, ja tuli mieleen että olisi kiva jos hekin tulisiv
Ja samahan olisi onnistunut, kun teillä olisi lisäksi ollut 3 lapsen kaveria, joista yksi on allerginen kananmunalle, toinen maidolle ja kolmas ei saa syödä kalaa. Lisäksi heillä ei ole tarkoituksena istua kivaa iltaa kanssanne, vaan saada vatsa täyteen nopeasti. Ja sinulle olisi selvinnyt 5 minuuttia ennen ateriaa, että he ovat jäämässä syömään.
Vierailija kirjoitti:
Omassa lapsuudessani lapset söivät sitä, mitä oli tarjolla. Nyt lapsen kaverit ilmoittavat minulle, että "en saa syödä lihaa, tee mulle soijapyöryköitä" ihan kuin olisin kokkina ravintolassa. Nuo kaverit asuvat kaiken lisäksi samassa pihapiirissä, voisivat mennä kotiinsa syömään, mutta kun nykypäivänä lapsilta ei saa kieltää mitään, ei edes asettautumista toisen kotiin omine vaatimuksineen, niin toki pitää olla vieraanvarainen ja hankkia sitä, mitä lapsen kaverit haluavat.
Miksi te vieraanvaraisuutta vaativat ette itse ruoki lapsianne?
On minultakin yritetty vaatia, mutta en ole tuohon alkanut. En tee kenellekään erikseen mitään. Meillä saa sitä ruokaa, mitä meillä on sinä päivänä tarjolla. Jos ei se käy, niin saa ehkä just voileivän tai voi mennä kotiin syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri. Mutta meillä ei ole ongelma jos on pari kaveria ruokapöydässä. Esimerkiksi jos on spagettia ja jauhelihakastiketta, niin voihan sitä kastiketta helposti vähän jatkaa jollain tomaatilla tai porkkanaraasteella, ja voi antaa vaikka jätskiti
Teillä ei sitten ikinä ole tilannetta, jolloin kastike on edellispäivän jämiä, porkkanat loppu, tomaatti pois laskuista allergisen isän vuoksi eikä jäätelöäkään ole pakastimessa. Meillä tuo tilanne on usein just ennen kauppapäivää, kun en pidä kotona samanlaista ruokavarastoa kuin kaupoissa on.
Onhan tietysti ongelmallista se, jos naapurin kersa on aina syömässä, muttei heillä taas tarjota koskaan takaisin. Mutta näitä vähämielisiä on toki maailman sivu ollut, heitäkin saa ymmärtää, jos jaksaa.
47, pitikö tuostakin nyt vääntää se kaikista negatiivisin skenaario?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen tämän niin, että jos tahtoa riittää, niin voi tehdä vaikka suunnitellun vihersalaatin sijasta jonkun kananmunasalaatin, joka on ruokaisampi, ja näin ollen pienempi määrä varsinaista pääruokaa riittää. Tai sitten jatkaa ruokaa
Kun työpäivän jälkeen on kiirehtinyt kotiin laittamaan ruokaa ja yrittää saada kaiken valmiiksi puolessa tunnissa, niin en tasan taatusti rupea vääntämään mitään kananmunasalaattia tai keittämään perunoiden lisäksi makaronia vain siksi, että kylässä oleva lapsen kaveri voi syödä. Usein ennen ruokailua ovikello soi ja siellä on pari kaveria lisää. Pitääkö heidätkin kutsua syömään ja jättää itse syömättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai syömään. Pistättekö muutkin vieraanne eri huoneeseen siksi aikaa kun muut syötte?
Jos joku kaverini tai miehen kaveri sattuu pistäytymään ruoka-aikaan, he odottavat olkkarissa että on syöty ja juodaan sitten yhdessä kahvit. Lasten kaverit odottavat lasten huoneissa tai olkkarissa tai lähtevät omiin koteihinsa syömään. Ainoastaan jos kaverin vanhemman kanssa on sovittu etukäteen että tarjotaan ruoka, niin sitten kaverikin tulee syömään.
Aika kökköä ettei aikuisille kavereillekaan tarjota, sentään kahvia,muuten olisi jo aika noloa 🙄
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta yhden kohdalla tuli poikkeus kun alkoi olla jokapäivä ruoka-aikana.
Yhden lapse yksi kaveri käytännössä asui meillä lähes kaikki viikonloput monta vuotta. Hän tuli perjantaina koulun jälkeen ja lähti sunnuntai-iltana.
Musta se oli ihanaa. Lapsilla oli hauskaa ja musta tuntuu, että tällä lapsella oli hyvät syyt siellä omassa kodissaankin toimia näin. Ihan vaan vinkiksi.
Joskus iso apu voi olla auttajalle ihan pikku juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka. Varsinkin jos lapset on hyviä Kavereita tai ollaan perheen kanssakin jopa ystäviä. Ei se itselle niin nuukaa ole että laskisin jokaisen lihapalan. Oppi on lähtenyt kotoa että vieraille tarjotaan ja omista jaetaan. Olettaen että menossa ei ole viimeiset viisi riisinjyvää mitkä pitää jakaa, silloin totta kai eri juttu.
Olla tarjoamatta olisi itselle ainakin sama kuin söisi toisen naaman edessä eikä tarjoaisi.
Ne lapset saa meillä ruokaa joiden kotona meidänkin lapset saa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta yhden kohdalla tuli poikkeus kun alkoi olla jokapäivä ruoka-aikana.
Yhden lapse yksi kaveri käytännössä asui meillä lähes kaikki viikonloput monta vuotta. Hän tuli perjantaina koulun jälkeen ja lähti sunnuntai-iltana.
Musta se oli ihanaa. Lapsilla oli hauskaa ja musta tuntuu, että tällä lapsella oli hyvät syyt siellä omassa kodissaankin toimia näin. Ihan vaan vinkiksi.
Joskus iso apu voi olla auttajalle ihan pikku juttu.
Hei, ei kannata tämmöistä kertoa maalaistorveloille, jotakin saattaa harmittaa kun sait hyvän mielen siitä, kun vaikutit lapsen elämään aika paljon.
"Ja samahan olisi onnistunut, kun teillä olisi lisäksi ollut 3 lapsen kaveria, joista yksi on allerginen kananmunalle, toinen maidolle ja kolmas ei saa syödä kalaa. Lisäksi heillä ei ole tarkoituksena istua kivaa iltaa kanssanne, vaan saada vatsa täyteen nopeasti. Ja sinulle olisi selvinnyt 5 minuuttia ennen ateriaa, että he ovat jäämässä syömään."
No itse asiassa todellakin olisi. Olisin keittänyt pastaa ja todennäköisesti siihen kastikkeen, jossa sipulia, soijarouhetta, kesäkurpitsaa ja tomaattikastiketta, joita meillä on aina kotona.
Minusta on aivan ihanaa ruokkia lapsia. En tiedä paljon mitään parempaa kuin ruokapöydässä ahmivat lapset, joilla on kiire takaisin leikkeihinsä.
Mutta siis tuollaista tilannetta nyt ei tietenkään koskaan tule. Ensinnäkin jos on lapsia, joiden tiedän olevan pahasti allergisia, en todellakaan alkaisi ruokkia heitä ilman vanhempien lupaa. Ylipäätään minusta lasten pitää kysyä vahemmiltaan lupa, saavatko jäädä javereiden luo syömään, se on kohteliasta sitä kohtaan, joka siellä kotona laittaa ruokaa. Omat lapseni kyllä osaisivat kysyä.
Muistan kun lapsena olin leikkimässä koulukaverin kotona, he söivät kaikki pöydässä ja minä istuin kuivin suin samassa huoneessa ja katselin syömistä. Kaveri nappas joskus salaa keksit kaapista meille ja luikittiin ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtäkään syytä sille, miksi lapsen kaverille pitäisi tarjota ruokaa, kun kaverit kuitenkin asuvat max 500 m päässä kodistamme ja on ihan tavallista, että työpäivän jälkeen syödään. Ei se päivällinen mikään yllätys ole eikä lapsen kaveri määritä sitä, miten pitkään hän saa meillä olla. Sovitut kyläilyt on asia erikseen, mutta ei meillä ole mitään ravintolaa 15 lapselle siltä varalta, että kaverit haluavat ruokaa.
Oisko vaikka vieraanvaraisuus?
sääntö-Suomi ja jäykkis-Suomi tästä lähinnä paistaa.
Siis sinäkö tarjoat joka päivä ruokaa vaikka kokonaiselle kerrostalolle, koska olet vieraanvarainen? Ei se ennenkään ole ollut tapana, että jokainen ovesta sisääntuleva ruokitaan! Jokapäiväiselle kävijänaapurille ei ole tarpeen tarjota ruokaa edes vieraanvaraisuuden nimissä.
Ei pyydetty syömään enkä sitä odottanutkaan.
yhden kaverin äiti höösäsi aina jotain leipiä sinne huoneeseen joista ei kehdannu kieltäytyä