Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ruoka-aika sattuu olemaan samaan aikaan kun lapsen kaveri on teillä kylässä, pyydetäänkö teillä kaverikin syömään?

Vierailija
01.12.2025 |

Tai miten lapsuudenkodeissa on ollut? Onko ruoat tarjottu myös lapsen kavereille?

aihe sai keskustelua aikaan kun juttelimme ystävien  kanssa ja yllättävän moni muistaa lapsuudesta olleensa kaverilla leikkimässä ja ruoan ajaksi on jäänyt odottelemaan kaverin huoneeseen kun kaveri on pyydetty syömään. Muutama sanoi että heidät taas totta kai kutsuttiin myös syömään. 

Kommentit (422)

Vierailija
261/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

>Mukavaa kaverille, kun muut vetelevät herkullista pihviateriaa ja itse joutuu pupeltamaan kuivaa leipää. 

eiköhän sen kaverin vanhemmat tarjoa ne pihvit kotonaan ja ne leivätkin. 

No mitä se kaveri sitten norkoilee siellä ruokapöydässä leipää pupeltamassa, jos kotonaan on ruokaa tarjolla?

Vierailija
262/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas kummallista meininkiä joissain perheissä. Samalla täytyy olla ylpeä omasta lapsesta, meillä oli just ilta kun oli tilattu hampurilaiset ja paikalle pelmahti lapsi kaverinsa kanssa. Ei siinä ollut kahta sanaa, lapsi oma-aloitteisesti puolitti burgerinsa ja mä annoin heille omat ranskalaiseni. Kaikilla maha täys ja kiva ruokahetki kuulla esiteinien kuulumisia ennen kuin katosivat omiin juttuihinsa.

Kiva teidän perheelle, mutta ymmärrätkö sen, että toiselle perheelle tuo olisi saattanut olla se ainoa ns päivän ateria, jota varten oltiin säästetty extraa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mukavaa kaverille, kun muut vetelevät herkullista pihviateriaa ja itse joutuu pupeltamaan kuivaa leipää. "

Mene sinä pupeltamaan ne lääkkeesi jo. Äitimuori antaa iltavelliä kans sulle pirtin puolella.

Ei ole lääkitykselle  tarvetta. Huolehdi sinä vain omista lääkkeistäsi ja äitimuoristasi. Omani on jo haudassa, joten tuskinpa tulee tänne velliä keittämään. 

Yyhyhyyyy kerjäät sääliäkin kèhari

Menepäs ottamaan vähän voikkoleipää. Sulla alkaa selkeästi nälkä sumentaa ajattelua. 

Vierailija
264/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

>Mukavaa kaverille, kun muut vetelevät herkullista pihviateriaa ja itse joutuu pupeltamaan kuivaa leipää. 

No mitä se kaveri sitten norkoilee siellä ruokapöydässä leipää pupeltamassa, jos kotonaan on ruokaa tarjolla?

Aivan, eli kaveri kipittäköön kotiinsa pupeltamaa leipää ja vetämään mt-lääkkeensä kuten sinä teet.

Vierailija
265/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai syömään. Pistättekö muutkin vieraanne eri huoneeseen siksi aikaa kun muut syötte?

Tää on tosi hankala aihe. Vieraita meillä aikuisilla käy äärimmäisen harvoin, sen sijaan yksi lapsen kaveri oli meillä lähes päivittäin pitkiä aikoja eikä oma lapsi koskaan heillä (heillä pieni koti). Jotenkin tuntuisi hölmöltä että meidän olisi pitänyt päivittäin pitää tuo kaveri ruuissa. Ei mitään vastavuoroisuutta koskaan siis.

Vierailija
266/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas kummallista meininkiä joissain perheissä. Samalla täytyy olla ylpeä omasta lapsesta, meillä oli just ilta kun oli tilattu hampurilaiset ja paikalle pelmahti lapsi kaverinsa kanssa. Ei siinä ollut kahta sanaa, lapsi oma-aloitteisesti puolitti burgerinsa ja mä annoin heille omat ranskalaiseni. Kaikilla maha täys ja kiva ruokahetki kuulla esiteinien kuulumisia ennen kuin katosivat omiin juttuihinsa.

Kiva teidän perheelle, mutta ymmärrätkö sen, että toiselle perheelle tuo olisi saattanut olla se ainoa ns päivän ateria, jota varten oltiin säästetty extraa? 

No sitten siellä perheessä varmaan osataan avata suu ja käskeä kaveri kotio syömään. Järjen käyttö on sallittua köyhillekin. 

Vierailija
267/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan omasta lapsuudesta, kun olin kaverin luona ruoka-aikana, niin kaverin piti antaa puolet annoksestaan minulle. Oli tosi kiusallista ja aloin välttää kaverin luona oloa heidän ruoka-aikanaan.

Vierailija
268/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, eli kaveri kipittäköön kotiinsa pupeltamaa leipää ja vetämään mt-lääkkeensä kuten minä teen.

Juurikin näin. 

Vierailija
269/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mukavaa kaverille, kun muut vetelevät herkullista pihviateriaa ja itse joutuu pupeltamaan kuivaa leipää. "

Mene sinä pupeltamaan ne lääkkeesi jo. Äitimuori antaa iltavelliä kans sulle pirtin puolella.

Ei ole lääkitykselle  tarvetta. Huolehdi sinä vain omista lääkkeistäsi ja äitimuoristasi. Omani on jo haudassa, joten tuskinpa tulee tänne velliä keittämään. 

Menepäs ottamaan vähän voikkoleipää. Sulla alkaa selkeästi nälkä sumentaa ajattelua. 

Söin naudanlihapihvin just. Mene pupeltamaan sun iltarauhoittavat. Vain otettu lääke auttaa sinua sairasta raukkaa.

Vierailija
270/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söin naudanlihapihvin just. Mene pupeltamaan sun iltarauhoittavat. Vain otettu lääke auttaa sinua sairasta rauk

Hiilarivajetta tuollainen horina. Kipikapi leipää syömään siitä!

Vierailija
271/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysypä sitä joka sanoi, että kaikille pihviä riittää minä totesin, että kukin syö kotonaan. 

Vierailija
272/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eli pidät muuta perhettä nälässä, koska sinä olet saanut päähäsi, että voit päättää muiden puolesta, mikä määrä ruokaa heille riittää. Tajuatko kuiinka sairasta tuollainen on"

Luuletko, että jääkaappi ja muut ruokakaapit ovat lukossa? Tajuuksä, että jengi osaa ottaa jääkaapista ja ruokakaapista lisää syötävää. 

En luule. Kyllä tajuan. Mutta tajuatko sinä, että ihminen, joka määrittelee toisten puolesta heidän annoskokonsa, ei todennäköisesti päästä muita kaapille, koska hänen mielestään se hänen määrittämänsä annos riittää?

No hulluhan sä olet

Voin olla, mutta ainakaan en pidä lapsiani nälässä säännöstelemällä ruokien määrää. Jokainen saa

Entäs silloin kun sinne pelmahtaisi kaveri ruokapöytään on vrmaan pottuja ja pihvejä kahden perheen pöydässä?

Vierailija
273/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysypä sitä joka sanoi, että kaikille pihviä riittää minä totesin, että kukin syö kotonaan. 

En sanonut, että KAIKILLE pihviä riittää. Samoin, että omalle perheelle riittää niin paljon kuin haluavat syödä. Tarkkuutta, pikkuinen! 

Vierailija
274/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, eli kaveri kipittäköön kotiinsa pupeltamaa leipää ja vetämään mt-lääkkeensä kuten minä teen.

Juurikin näin. 

Myönsit siis lopulta, että pöpieläkeläinen oot. Sitkeästi änkytit muuta.

Vierailija
275/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena opetettu, jos ei vieraille riitä tarjottavaksi niin syödään vasta, kun vieras on lähtenyt. Eikä omassa lapsuudessa liioin ollut kavereille tarjottavaksi asti.

Samaa periaatetta noudatan edelleen, joten aina tarjoan lapsen kavereille ruokaa jos sattuu täällä oleen ruoka aikaan, harvoin kyllä ottavat.

Vierailija
276/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana lapsi, joka osaa jakaa omastaan Kiitos sinulle, onnistunut kasvattaja.

Katsotaan miten pitkään tämä ihana kasvatus toimisi, kun olisi joka päivä sama tilanne 

Vierailija
277/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs silloin kun sinne pelmahtaisi kaveri ruokapöytään on vrmaan pottuja ja pihvejä kahden perheen pöydässä?

Ei pelmahda, vaan kaverit käsketään ihan omaan kotiin syömään. Ei meillä ole mitään ravintolapalvelua tarjolla. Oma perhe saa ruokaa niin paljon kuin napa vetää. Muut laitetaan kotiinsa ruoka-aikaan ellei ole erikseen sovittu, että me tarjoamme ruuat. 

Vierailija
278/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. 

Myönsin siis lopulta, että pöpieläkeläinen oon. Sitkeästi änkytin muuta.

Juurikin näin. 

Vierailija
279/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena opetettu, jos ei vieraille riitä tarjottavaksi niin syödään vasta, kun vieras on lähtenyt. Eikä omassa lapsuudessa liioin ollut kavereille tarjottavaksi asti.

Samaa periaatetta noudatan edelleen, joten aina tarjoan lapsen kavereille ruokaa jos sattuu täällä oleen ruoka aikaan, harvoin kyllä ottavat.

En tiedä, miten teillä ruoat säilötään, mutta meillä oli ruoka-aika, jolloin perhe söi jos kaveri kylässä, kaveri odotti muualla. Luuletko, että perhe olisi odottanut lämpimät ruoat pöydässä 3h? Suksi nyt vtuun kauniisti sanottuna

Vierailija
280/422 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo periaate toimii vain, jos kavereita käy todella harvoin. Meillä on lapsen kavereita kylässä monta kertaa viikossa ja ovat täällä useita tunteja. Aika kalliiksi kävisi ruokkia esim. 10 lasta viikottain.