Jos ruoka-aika sattuu olemaan samaan aikaan kun lapsen kaveri on teillä kylässä, pyydetäänkö teillä kaverikin syömään?
Tai miten lapsuudenkodeissa on ollut? Onko ruoat tarjottu myös lapsen kavereille?
aihe sai keskustelua aikaan kun juttelimme ystävien kanssa ja yllättävän moni muistaa lapsuudesta olleensa kaverilla leikkimässä ja ruoan ajaksi on jäänyt odottelemaan kaverin huoneeseen kun kaveri on pyydetty syömään. Muutama sanoi että heidät taas totta kai kutsuttiin myös syömään.
Kommentit (422)
Ysärillä, kun olin lapsi, niin lähes kaikilla kavereilla sai ruokaa. Ja meillä sai myös muut ruokaa.
Yhdellä kaverilla ei saanut, vaikka äitinsä tiesi,että asuin 10km päässä, eikä oltu pitkään aikaan tulossa hakemaan kotiin. No tää kaverisuhde loppu onneks muutenkin, niin ei tarvinut nälissään olla.
Toisella kaverilla sama juttu, mutta tilanne muuttui sen jälkeen, kun kaveri oli meillä yökylässä. Meillä sai ruokaa sen verran kuin tarvi/halusi ja vielä kyydittiin mennen tullen. Tämän jälkeen kaverin äiti tarjosi myös mullekin ruokaa.
Muilla kavereilla sai aina ruokaa kyllä. Noi yllämainitut oli poikkeuksia. Ihmetyttää sellaset perheet, joissa kaverit odottaa nälissään. Jos ruoka ei riitä, niin aina voi tarjota esim. leipää kaverille.
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä, kun olin lapsi, niin lähes kaikilla kavereilla sai ruokaa. Ja meillä sai myös muut ruokaa.
Yhdellä kaverilla ei saanut, vaikka äitinsä tiesi,että asuin 10km päässä, eikä oltu pitkään aikaan tulossa hakemaan kotiin. No tää kaverisuhde loppu onneks muutenkin, niin ei tarvinut nälissään olla.
Toisella kaverilla sama juttu, mutta tilanne muuttui sen jälkeen, kun kaveri oli meillä yökylässä. Meillä sai ruokaa sen verran kuin tarvi/halusi ja vielä kyydittiin mennen tullen. Tämän jälkeen kaverin äiti tarjosi myös mullekin ruokaa.
Muilla kavereilla sai aina ruokaa kyllä. Noi yllämainitut oli poikkeuksia. Ihmetyttää sellaset perheet, joissa kaverit odottaa nälissään. Jos ruoka ei riitä, niin aina voi tarjota esim. leipää kaverille.
Mikä oletus on, että kaikilla on varaa pitää jotain leipävarastoa lapsen kavereita varten?
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa kaverille, kun muut vetelevät herkullista pihviateriaa ja itse joutuu pupeltamaan kuivaa leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sekobollasäännöt sulla. Ei leipää lapsille-pöpi
Millaisessa kodissa olet kasvanut, kun sinun mielestäsi on "sekobolloa" antaa lapsille riittävä määrä ruokaa?
Hulluhan sä oot ja luulotautinen
Missä laitoksessa sä asut?
Eli laitoksessa olet kasvanut. No se selittää paljon.
Mene nyt ottamaan herran tähden sun iltalääkkeesi ja rauhoittavat. Äitisi odottelee jo pirtin puolella. Sit iltatoimet iltatisu ja iltapisu. Hopi hopi
"Opettelepa lukemaan. Motteet kohdistuivat siihen, että jätit lapsesi nälkäiseksi, ei siihen, että lapsi antoi omastaan. Normaaliälyinen vanhempi olisi antanut kaverille jotain muuta syötävää, jotta lapsen ei olisi tarvinut jäädä nälkaiseksi jaetun burgerin jäljiltä. "
Sulla on vissiin jääny peruskoulu kesken kun ilmaisu maha täys on vieras. Mutta selitetään, se tarkoittaa että ei ole enää nälkä, ei tarvinnut syödä muuta lisäksi.
Mene nyt ottamaan herran tähden sun iltalääkkeesi ja rauhoittavat. Äitisi odottelee jo pirtin puolella. Sit iltatoimet iltatisu ja iltapisu. Hopi hopi
Miksi sinulla on tuollainen tarve projisoida omaa elämääsi muihin? Tajuatko, penikka, että kaikki täällä eivät ole pikkukakroita, vaikka sinä selkeästi olet?
"Mukavaa kaverille, kun muut vetelevät herkullista pihviateriaa ja itse joutuu pupeltamaan kuivaa leipää. "
Mene sinä pupeltamaan ne lääkkeesi jo. Äitimuori antaa iltavelliä kans sulle pirtin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas kummallista meininkiä joissain perheissä. Samalla täytyy olla ylpeä omasta lapsesta, meillä oli just ilta kun oli tilattu hampurilaiset ja paikalle pelmahti lapsi kaverinsa kanssa. Ei siinä ollut kahta sanaa, lapsi oma-aloitteisesti puolitti burgerinsa ja mä annoin heille omat ranskalaiseni. Kaikilla maha täys ja kiva ruokahetki kuulla esiteinien kuulumisia ennen kuin katosivat omiin juttuihinsa.
Ihana lapsi, joka osaa jakaa omastaan Kiitos sinulle, onnistunut kasvattaja.
Ihana lapsi, kun opetetaan pienestä saakka alistumaan muiden tahtoon ja antamaan vaikka paita päältä. Tosi hyvä pohja elämälle tuollainen rajattomuus.
Sut on näköjään ainakin hakattu kotona melkoiseksi kusi
>Millaisessa kodissa kasvaa ihmisiä, joiden mielestä on k'sipäistä antaa lapsille ruokaa niin paljon, ettei tarvitse ruveta puolittamaan burgereita?
varmaan semmoisessa perheessä, jossa varaa tilata burgereita mielenmäärin? Ymmärräthän sen, että se yksittäinen burgerihetki perheen kesken voi olla jo niin iso menoerä, että sitä varten on säästetty etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
"Opettelepa lukemaan. Motteet kohdistuivat siihen, että jätit lapsesi nälkäiseksi, ei siihen, että lapsi antoi omastaan. Normaaliälyinen vanhempi olisi antanut kaverille jotain muuta syötävää, jotta lapsen ei olisi tarvinut jäädä nälkaiseksi jaetun burgerin jäljiltä. "
Sulla on vissiin jääny peruskoulu kesken kun ilmaisu maha täys on vieras. Mutta selitetään, se tarkoittaa että ei ole enää nälkä, ei tarvinnut syödä muuta lisäksi.
Wau mikä nero täällä on paikalla! Ihanko itse osasit tuon määritelmän tehdä vai auttoiko äiti?
Meillä on vain yksi lapsi ja hänellä bestis, joka oli meillä usein. Tietenkin kaveri söi siinä missä muutkin ja meidän tyttö vastaavasti söi kaverin luona, silloin kun olivat heillä. Tuo tytön bestis sai meillä maistaa ensimmäisen kerran graavilohta. Olin ihan ihmeissäni, eikö hän on ollut koskaan syönyt. Kertoi isovanhempiensa syövän sitä joskus, mutta hänelle ei koskaan tarjottu! Törkeää syödä herkkuja lapsenlapsen edessä, eikä tarjota hänelle.
Joskus tokaluokkalaisina nämä tytöt sai opastettua tekemään helppoa siskonmakkarakeittoa. Ja muulloinkin otin heidät usein kokkausavuksi, koska ruuanlaitto on tylsää ja ruuanlaitto yksin on vielä tylsempää. Yhden kerran kun kaveri oli kylässä ja olisi pitänyt ruveta kokkaamaan, selvisi että hänellä olikin syntymäpäivä ja mentiinkin sitten ravintolaan syömään hienosti.
Paljon hyviä muistoja on tästä lainalapsesta, joka oli tytölle kuin samalla aallonpituudella oleva isosisko, joka kuitenkin meni aina kotiinsa nukkumaan. Paitsi silloin kun oli meidän mukana jossain reissussa
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla on tuollainen tarve projisoida omaa elämääsi muihin? Tajuatko, penikka, että kaikki täällä eivät ole pikkukakroita, vaikka sinä selkeästi olet?
Kuinka läski sä oot? Lihottaako sun mt-lääkkeesi paljonkin?
Vierailija kirjoitti:
"Mukavaa kaverille, kun muut vetelevät herkullista pihviateriaa ja itse joutuu pupeltamaan kuivaa leipää. "
Mene sinä pupeltamaan ne lääkkeesi jo. Äitimuori antaa iltavelliä kans sulle pirtin puolella.
Ei ole lääkitykselle tarvetta. Huolehdi sinä vain omista lääkkeistäsi ja äitimuoristasi. Omani on jo haudassa, joten tuskinpa tulee tänne velliä keittämään.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vissiin jäänyt apukoulukin käymättä, kun luulet lapsesi aina puhuvan totta. Eikö koskaan ole känyt mielessä, että se on miellyttäjäluonne, joka sanoo sitä mitä haluat kuulla? Ei se halua loukata sinua sanomalla, että mulle jäi nälkä, koska sinä olet opettanut sen alistumaan ja hyväksymään tahtosi.
>Mukavaa kaverille, kun muut vetelevät herkullista pihviateriaa ja itse joutuu pupeltamaan kuivaa leipää.
eiköhän sen kaverin vanhemmat tarjoa ne pihvit kotonaan ja ne leivätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydetään jos ruokaa riittää. Monesti eilistä ruokaa jäljellä vain omalle perheelle, silloin ei voi pyytää kaveria pöytään. Tai jos ruokana jotain mitä tehdään tietty määrä, vaikka tortilloja. Silloin ei ole taikoa kaverille ylimääräisiä tortilloja.
Aina pystyy taikomaan jotain lisäruokaa.
Ai että pitäs kaverilta kysyä kun ravintolassa konsanaan mitä haluaa syödä ja avataan huomisen lihapaketti ja paistetaan sieltä yksi annos erikseen ja keitetään potut kylkeen?
Itse ajattelen tämän niin, että jos tahtoa riittää, niin voi tehdä vaikka suunnitellun vihersalaatin sijasta jonkun kananmunasalaatin, joka on ruokaisampi, ja näin ollen pienempi määrä varsinai
Sitäpä justiinsa. Itse teen ruoka ostokset omaa perhettä ajatellen ja sillä että siitä jää mulle töihin seuraavaksi päiväksi. Ei ole kiva omassa taloudessa pakata fyysiseen työhön ja vuoroon joka saattaa kestää 10 tuntia pelkkää eväsleipää kun tuli ruokittua lapsien kaveritkin. Ihan mun oma jaksaminen,mun rahat ja muutenkin " mun ruoka" on pääasiassa edellä jos jää yli, eikä muiden lapset. Tai vaihtoehtoisesti lähetän omat lapset muualle syömään. Säästyy siinä ajan kanssa paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko koskaan, että sillä,10km päässä äidillä ei välttämättä ollut rahaa ruokkia kuin oma perheensä? Se, että teillä sun kivoilla kavereilla meni hyvin ja ruotte toisianne keskenänne, niin tällä äidillä ei siihen välttämättä ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lääkitykselle tarvetta. Huolehdi sinä vain omista lääkkeistäsi ja äitimuoristasi. Omani on jo haudassa, joten tuskinpa tulee tänne velliä keittämään.
Yyhyhyyyy kerjäät sääliäkin kèhari
>Millaisessa kodissa kasvaa ihmisiä, joiden mielestä on k'sipäistä antaa lapsille ruokaa niin paljon, ettei tarvitse ruveta puolittamaan burgereita?
varmaan semmoisessa perheessä, jossa varaa tilata burgereita mielenmäärin? Ymmärräthän sen, että se yksittäinen burgerihetki perheen kesken voi olla jo niin iso menoerä, että sitä varten on säästetty etukäteen.
///
Jos on noin tiukkaa rahasta, miksi pitää pakottaa lapsi puolittamaan burgeri sen sijaan, että käskisi kaverin kotiin syömään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka läski sä oot? Lihottaako sun mt-lääkkeesi paljonkin?
Mistä minä sen tietäisin, miten paljon sinun lääkkeesi lihottavat. Ei ole (onneksi) kameraa, jolla näksiin sinun tilatneesi.
Eli laitoksessa olet kasvanut. No se selittää paljon.