Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä maksaa sellainen kuolema, jossa vainaja tuhkataan ja sirotellaan veteen?

Vierailija
01.12.2025 |

Siis ilman hautajaisia, ilmoituksia tms.

Kommentit (173)

Vierailija
161/173 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsunamissa läheisensä menettäneet olivat onnekkaita kun ei tarvinut itse ostaa arkkujakaan

Ainakin se asia hoidettu valmiiksi. Mutta jos tsunamissa kuolleet tuhkattiin, oliko siinä seassa sitä Thaimaan rannan hiekkaa?

Vierailija
162/173 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa omaisensa tuhkat johonkin pahvilaatikkoon?

Mitä sillä uurnalla tekee, jos sen sisältö sirotellaan luontoon? Laitetaan tyhjä uurna takan reunalle säilöön lisäämään kodin turhaa tavarakuormaa? Turhaa krääsän keräämistä. 

Mitä vaan. Sen voi vaikka haudata.

eli sillä ei ole mitään funktiota, kun puhutaan tuhkien sirotelusta, jos se käytön jälkeen heitetään pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/173 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsunamissa läheisensä menettäneet olivat onnekkaita kun ei tarvinut itse ostaa arkkujakaan

Ainakin se asia hoidettu valmiiksi. Mutta jos tsunamissa kuolleet tuhkattiin, oliko siinä seassa sitä Thaimaan rannan hiekkaa?

Takuulla

Vierailija
164/173 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä uurnalla tekee, jos sen sisältö sirotellaan luontoon? Laitetaan tyhjä uurna takan reunalle säilöön lisäämään kodin turhaa tavarakuormaa? Turhaa krääsän keräämistä. 

Myydään torissa seuraavalle :D "Käytetty uurna, vuosimallia 2025. Ei ole ollut eläintaloudessa, ei ole tupakoitu, voi kuitenkin sisältää pienen määrän tuhkaa"

Vierailija
165/173 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mauttomia vastauksia täällä mm noissa tsunamissa kuolleista.

Itse olen haudannut oman puolisoni reilu vuosi sitten, hänen toivomuksestaan tuhkat siroteltiin mereen. Vainajan kujetukset maksoivat 3 kertaa 150 eur , koska vainaja siunattiin ennen tuhkausta kappelissa. Eli ensin arkun kuljetus kappeliin, sieltä takaisin väliaikaseen säilytykseen koska krematorioon oli silloin kuten on nytkin monessa paikassa jonoa, ja tuhkaus oli vasta jonkun ajan päästä, eli kuljetus vielä krematorioon. Arkku maksoi jotain 600-700 (emme halunneet halvinta ). Tuhkaus jtain 300 eur. Uurnaksi otimme kierrätettävän uurnan (jota hautaustoimisto suositteli merituhkauksen vuoksi), tällöin emme joutuneet itse hävittämään uurnaa. On myös mereen upotettavia uurnoja mutta tämä olisi ollut myös vainajan toivomus joka halusi tulla sirotelluksi meren tuuliin. Kuljetusta merelle emme tarvinneet koska veneitä on paljon lähipiirissä. uurnan säilytys maksoi jotakin samoin ilmeisesti joissain sairaaloissa peritään nyt nykyään jotain kylmäsäilytysmaksuja jos säilytys kestää x vk (juurikin noiden krematorio jonojen vuoksi.

Kyllä noihin ihan peruskuluihinkin helposti uppoaa vähän yli tonnin, meillä pidettiin toki hautajaisetkin koska ne ovat  tärkeä tapahtuma surutyön etenemisessä plus vainaja oli pidetty ja rakastettu niin perhepiirissä kuin ystäväpiirissä. Ja halusimme kunnioittaa hänen muistoaan. Itselläni on arkkurahat ym jo varattu ja toivomukset hautajaisistani kirjattuna, sukulaiset sitten noudattavat niitä jos niin haluavat. Toivoisin kuitenkin että toiveitani kunnioitetaan ja rahaa on varattuna reilusti näihin kaikkiin niin ei jää sukulaisten maksettavaksi, 

Vierailija
166/173 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolema itsessään ei maksa yleensä mitään.

Tuhkausta varten tarvitaan standardit täyttävät arkku sekä uurna ja lisäksi tuhkaus itsessään maksaa myös. Tuhkauksen hinnat vaihtelee riippuen seurakunnasta tai krematoriosta, ja luonnollisesti arkun ja uurnan hinta maksaa myös.

Niin ja toki kustannuksia tulee yleensä myös kuljetuksista, hinta riippuu taas siitä kuljettavasta tahosta ja siitä miten kuljetellaan.

Sitähän saa itsekin kuljetella, ei ole mikään pakko ostaa kuljetusta 

Millä sinä sitä kuljettelet? Ja mistä? 

Missä vaan astiassa jonka pistät laukkuun.

Vierailija
167/173 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mauttomia vastauksia täällä mm noissa tsunamissa kuolleista.

Itse olen haudannut oman puolisoni reilu vuosi sitten, hänen toivomuksestaan tuhkat siroteltiin mereen. Vainajan kujetukset maksoivat 3 kertaa 150 eur , koska vainaja siunattiin ennen tuhkausta kappelissa. Eli ensin arkun kuljetus kappeliin, sieltä takaisin väliaikaseen säilytykseen koska krematorioon oli silloin kuten on nytkin monessa paikassa jonoa, ja tuhkaus oli vasta jonkun ajan päästä, eli kuljetus vielä krematorioon. Arkku maksoi jotain 600-700 (emme halunneet halvinta ). Tuhkaus jtain 300 eur. Uurnaksi otimme kierrätettävän uurnan (jota hautaustoimisto suositteli merituhkauksen vuoksi), tällöin emme joutuneet itse hävittämään uurnaa. On myös mereen upotettavia uurnoja mutta tämä olisi ollut myös vainajan toivomus joka halusi tulla sirotelluksi meren tuuliin. Kuljetusta merelle emme tarvinneet koska veneitä on paljon lähipiirissä. uurnan säilytys maksoi jotakin samoin ilmeisest

Missä kohtaa tsunamissa kuolleista?

Vierailija
168/173 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti, ainakin omien läheisten hautajaisissa mietin tätä.

Vierailija
169/173 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myydään torissa seuraavalle :D "Käytetty uurna, vuosimallia 2025. Ei ole ollut eläintaloudessa, ei ole tupakoitu, voi kuitenkin sisältää pienen määrän tuhkaa"

Tästä syystä käytettyjä uurnia on myynnissä.

Vierailija
170/173 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä tuhkauksessa maksaa noin paljon ja miksi pakottavat arkun? Taidan itse ajaa vanhuudenpäivillä mahdollisimman kauas ja kadota. Näin ei tule turhia hautajaiskuluja, kun ei ole ruumistakaan

Hinta varmaan kattaa krematorion laitteet ja työntekijöiden palkan. Ne uunit ovat kalliita ja yhden ruumiin tuhkaus kestää kauan.

Kävin kerran krematoriossa tutustumiskäynnillä ja työntekijä kertoi, että arkun pitää olla sen verran kiinteä, että työntekijä pystyy sen turvallisesti työntämään uuniin.Siis esimerkiksi muovisäkki ei kelpaa, itse laudoista nikkaroitu laatikko kyllä.

Arkun tarkoitus on myös suojata, eli siis tuhkauksessa poltetaan arkku ja vainaja menee siinä mukana. Jos taas ei olisi arkkua vaan joku pussukka niin tuhkaus olisi aika julmempaa. 

Arkku ylipäänsä mahdollistaa koko tuhkauksen.   krematoriouunin toimintaperiaate on sellainen että uunilämmitetään etukäteen ja uunin lämmitys lopetetaan ennen kuin arkku työnnetään sisään ja sitten se palaa itsekseen kuumuudessa. Tätä voisi verrata siihen että saunan kiuasta yritetään lämmittää pelkillä pahvitölkeillä.

Vierailija
171/173 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkani tullaan levittämään istuttamani puun juurelle. Se on tammi joka kasvaa omalla hehtaarillani. Saa sinne muutkin tuoda tuhkansa. 

Vierailija
172/173 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä oli kaikkialla, kehossa hengitysteissä varsinkin.

Vierailija
173/173 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä mitenkään eroteltu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän