Tämä ankea musta talvi vie järjen!
Siis oikeesti. Onko tässä mitään järkeä kun katsoo ulos. Pelkkää märkää, harmaata ja likaa. Miten tei pysytte järjissänne tässä ympäristössä ? Onko elämä selviämistä vai nautintoa?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka antavat sään pilata päivänsä. No joo, pimeätä on, mutta kun valittamalla et voi säätä muuttaa, se on sellainen kun se on. Tässä vaiheessa vuotta se valo täytyy löytyä sisältä. Tehdä mielekkäitä asioista, joista saa voimaa. Syödä hyvää ruokaa, hemmotella itseään.
Itse treenaan ja se saa mieleni virkeäksi. Välillä on kynnys lähteä kävelemään salille sateessa ja säkkipimeässä. Mutta voin suoraan sanoa, että koskaan ei ole harmittanut, että tuli lähdettyä treenaamaan.
JOTEN: väännä ajatusmallisi positiivisempaa suuntaan, vaikka väkisin. Pienin askelin. Mieti asioita, jotka elämässäsi ovat hyvin. Onko tämä sää lopulta niin iso asia? Ja vajaa kuukausi ja päivät pitenevät taas. Tee aamukampa, saat jotain mitä odottaa. En kestä turhaa narinaa. On turha ulista asoista, joihin et voi itse vaikuttaa.
Treenaan itsekin ahkerasti ja olen aika positiivinen ihminen. Silti on veto poissa ja kirkasvalolampuilla yrittää pitää pään kasassa. Et selvästi ole ihminen, joka oikeasti kärsii mm. vaihtelevan valojakson aiheuttamasta unettomuudesta. Ainakin oma elämänlaatu on paljon parempi etelässä. Jos mietitään vaikkapa niitä Alppeja, niin samana päivänä voi nauttia aurinkoisesta laskettelurinteestä jo lokakuun lopulla ja alempana saattaa olla reilusti yli 10 astetta ja ihmiset ovat ulkoilemassa ystävineen. Suomessa monet ovat marraskuussa visusti sisätiloissa, ja on vaikea houkutella ketään mukaan tekemään jotain kodin ulkopuolella. Ei tällaista ongelmaa ollut Itävallassa, vaan kyllä vain seuraa ja tekemistä piisaa vuoden ympäri ilman säkkipimeyttä ja loskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23 talvi ole loistava kun jo tähän aikaan joulukuun alussa oli pysyvät lumet ja pakkaset. Nyt vaan tihuttaa vettä ja mustaa :/
Talvi se paras vuodenaika, mut vaan jos on kunnon talvi.
Joulukuu '23 oli hyvä, mutta vuodenvaihteen jälkeen oli liian kylmä.
Niin oli. Silloin metsän eläimiä jäätyi etelä-Suomessakin kuoliaaksi kun tappopakkaset jatkuivat kuukauden.
Samoin! Tulin jouluksi Suomeen ja olen jo viikon jälkeen ihan kypsä🤮 Vielä 25pv kestettävä.
Minulla loppuu happi, en viihdy sisällä mutten voi mennä sateella ja kylmällä ulos. Kivut ja unettomuus tapissaan
Katselen päivittäin etelänkodin turvakameroista kuinka on ihanan valoisaa ja aurinko paistaa...
Tämä on ollut oikein kiva alkutalvi. Ei ole tarvinnut liukastella kuin yhtenä päivänä.
Lisää vettä vaan, aina parempaa kuin se kylmä valkoinen paska. Ei liukkautta.
Toinen asia on kokonaan se, että kuka täällä voisi viihtyä. Ankea sääntö-Suomi ja ankeat ihmiset. Hullu olin, kun vapaaehtoisesti tänne palasin. Oh shit shit.
Kannattaa hankkia kirkasvalolamppu ja käyttää sitä oikein. Auttaa kaamosmasennukseen parissa viikossa. Ensi vuonna aloita sen käyttö jo syyskuussa. Turhaan elät masennuksessa, jos tuo auttaa. Ei välttämättä auta, mutta olisi hyvä edes kokeilla. Ja kämppään kannattaa hankkia tuoksukynttilöitä ja himmeät valot. Se vähän romantisoi talvea.
Suuret vaihtelut päivien pituuksissa eri vuodenaikoina on just hyvä asia. Päivien lyhenemisen ja pitenemisen todellakin huomaa Suomessa, kun vauhti on niin nopea. Etelämpänä sama tapahtuu niin paljon hitaampaa, ettei siihen kiinnitä samalla tapaa huomiota.
Onneksi ei ole lunta etelässä, minä vihaan lunta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole lunta etelässä, minä vihaan lunta.
Lumi on hyvä talvella. Märkä asfaltti ja betoni imee kaiken valon. Lumi taas heijastaa valon ja hyvin valaistuilla alueilla ei ole pilvisellä säällä ikinä pimeää, jos on lunta.
Vierailija kirjoitti:
Suuret vaihtelut päivien pituuksissa eri vuodenaikoina on just hyvä asia. Päivien lyhenemisen ja pitenemisen todellakin huomaa Suomessa, kun vauhti on niin nopea. Etelämpänä sama tapahtuu niin paljon hitaampaa, ettei siihen kiinnitä samalla tapaa huomiota.
Hyi helv...
Itse rakastan etelänkodissa sitä kun aamulla kello 7.15 tulee valoisaa hetkessä ja 17.15 pimeää näin talvella. Välissä upea valoisa aika. Selkeä ero eikä tällaistä pimeää kuin mörön persiissä 24/7.
Tämän kuun puolenvälin jälkeen alkaa kauhia parku kun tulee lunta ja hirmupakkaset.
Mä nautin just tällaisesta talvesta. Voi käydä ulkona juoksemassa ilman, että tarvitsee pelätä kaatuvansa. Tai ilman, että täytyy käyttää nastalenkkareita, jotka taas kipeyttää jalat.
Lisäksi lämmityskustannukset asunnoissa ei tule niin kalliiksi kuin kovilla pakkasilla.
Etelässä kun harvemmin on kunnon valkoinen talvi. Enemmän se on loskapaskakeliä, liukasta, vuorotellen pakkasta, vuorotellen vesisadetta ja teitten jäätymistä.
Asennekysymys, ei mitään ongelmaa. Kynttilät ja syysvalit luovat tunnelman. Ja eihän tuota edes kauan kestä
Älää hätäilkö kyllä se meidänkin vuoro kohta tulee.
Severe Weather Europe
https://www.severe-weather.eu/global-weather/winter-storm-snow-noreaste…
Kohta itketään sitä, että lunta on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helv...
Itse rakastan etelänkodissa sitä kun aamulla kello 7.15 tulee valoisaa hetkessä ja 17.15 pimeää näin talvella. Välissä upea valoisa aika. Selkeä ero eikä tällaistä pimeää kuin mörön persiissä 24/7.
Jotakuinkin tuollaista se sitten on läpi vuoden. Todella valoisa aikakin puuttuu.
Sinulta on jo jokin muu asia vienyt järjen, jos säätila vaikuttaa noin.
Minä tykkään tästä mörönpeppupimeydestä paljon enemmän kuin lumesta, liukkaudesta ja pakkasesta. Paljon helpompaa liikkua, eikä v-käyrä nouse lumitöiden, auton rapauksen ja ainaisen palelun ja kipujen takia. Kohtahan päiväkin taas jo pitenee, ja pimeys helpottaa.
Suomi on kylmä ja pimeä maa myös henkiseltä ilmapiiriltään. Ihmiset, jotka eivät itse kärsi kaamosmasennuksesta tulevat haukkumaan niitä, jotka kärsivät. Onko todella niin matala yleissivistys, etteivät ole kuulleet ilmiöstä ilmiönä? Vai onko vaan hauska kiusata toista? Nostaa omaa paremmuutta ruudun takana? Juuri tuollainen "kyllä minä selviän kaikesta, sinä jos et selviä olet huono" on yksi suomalaisen kulttuurin synkkää puolta. Hampaat irvessä selviämistä ja "heikkojen" haukkumista.
Hyvältä tuntuu. Ei ole liian kylmä, ei liukasta, ei tarvitse pukea niin paljoa ulos lähtiessä. Suurimpaan osaan tekemisiäni ei saa kuitenkaan vaikuta mitenkään. Syön, nukun, lepään, tapaan tuttuja, luen, piirtelen välillä, käyn kaupassa, teen ruokaa, opiskelen uutta kieltä, siivoan kotia, käyn kahvilassa, pistäydyn kirjastossa, ulkoilen lähipuistossa ja välillä merenrannalla, piipahdan Helsingin keskustassa, selaan joskus vauvapalstaa, luen lehtiä jne. Ei käy koskaan aika pitkäksi. Hyvin kuluvat työeläkeläisen päivät. Vielä vähemmän kaipasin lunta töissä käydessäni.