Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko sossun kotikäynnistä kieltäytyä? Haluavat "tarkastella lapsen elinympäristöä"...Suututtaa jo pelkkä idea

Vierailija
29.11.2025 |

Voiko tuollaisesta kieltäytyä?? Ihan ihme touhua että tunkevät kysymättä kotiin. En vielä vastannut mitään

Kommentit (218)

Vierailija
81/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten voivat tehdä lausuntoja joilla vie lapsen pois jos et suostu

Kannattaa huomioida paikkakunnan omat käytännöt. Kannattaa kysellä muilta, että miten toimitaan. Esim. joillain paikkakunnalla määräävä tekijä on näköjään yhteiskunnallinen asema ja sukupuoli. Jossain näyttää olevan lapsen terveysongelmat. Paikkakunnan käytäntöjä ei voi millään tietää jossei kysele etukäteen.

Täällä riitti yksinhuoltajuus ja se, että olin nainen.

Typerät sossutantat tulivat vuorotellen(!) nenä pitkällä uteliaina ihmettelemään meidän himaa. Ekalle parille tarjosin vielä kahvit, mutta seuraavalle luntulle en enää, kun nuuski nenä pitkällä kaikkia meidän tavaroita. Vieressä vahdin, ettei mitään lähtenyt suttuisen lähiölehmän mukaan, kun tuli sellainen jännä fiilis kyseisestä jännämuij

Vaikka asiat näyttäisivät olevan päältäpäin kunnossa voi alla silti muhia henkisiä ongelmia ja esim. vihanhallintaongelmia, jotka sitten purkautuvat lapsiin ja lopulta perheen ulkopuolisiin.

Vierailija
82/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus ei toimi, mutta lastensuojelun mörkö on kuitenkin enemmän ihan tavallisilla ihmisillä. Tiedän oikeasta elämästä tapauksia, joissa hyväosaisista, kunnollisista lapsiperheistä on tehty lasuja mitä ihmeellisimmillä syillä (perusteena todennäköisesti kateus, jos perheenäiti on esim. hyvin menestynyt työelämässä). Ei näissä ehkä kotikäyntejä tehty, mutta johonkin tapaamiseen piti kuitenkin osallistua ja aivan hirveää stressiä aiheutti äidille, kun häntä syytettiin huonoksi äidiksi ihan viranomaistahojen voimin. Juttu toki oli ihan naurettava, eikä asiakkuutta tullut, mutta ihan turhaa stressiä ja ihmisten varpaillaan pitämistä isoveli valvoo -tyyppisesti. 

Kun 2 kateellista (esim. kaverukset) tekee kunnollisesta lapsiperheestä lasun, niin sitten oletkin jo lasun asiakas.

Ei lastensuojelun asiakkuutta tule, vaikka perhe saisi 10 ilmoitusta, jos perustetta asiakkuudelke ei ole. Valitettavasti näitä ilmoituksia tehdään kateudestakin. Suuri osa on kuitenkin ilmoituksista oikeita huolia. Joskus huoli voi tulla tietämättömyydestä tai tehdään ilmoitus varmuuden vuoksi esim jos luullaan, että vanhemmat jättää pieniä lapsia yksin kotiin. Totuus on sitten toinen. Helpompi tehdä ilmoitus, kun kysyä suoraan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihanhallintaihmisillä on rikosrekisteri tai ainakin jokin merkintä keski-iässä. Siksi poliisit tietää nämä kotiolot paremmin kuin sossut. Ei kukaan muita hakkaava ihminen selviä vuosikymmeniä jäämättä kiinni väkivallasta. Rikollinen ura alkaa tyypillisesti pikkuvarkauksista ja lievästä väkivallasta, ja vain pahenee ajan myötä.

Vierailija
84/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahemmat ongelmat niillä sossuilla muhii kuin tavallisilla kunnollisilla ihmisillä. Case Eerika.

Vierailija
85/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijaisvanhempi ja sossut meillä käyvät pari kertaa vuodessa. Eräs heistä sanoi ettei tarvitse siivota. En ole erityisesti siivonnutkaan. Kahvia en enää tarjoile kun huomasin sen vievän aikaa palaverissa. Ole yhteistyöhaluinen ja oma itsesi ja tietenkin rehellinen.

Vierailija
86/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille tehtiin aikoinaan kotikäynti kun erosin väkivaltaisesta miehestäni. Kerroin neuvolassa, että pelkään antaa 1 ja 3v lapset isälleen, koska tämä joi ja ei ottanut vastuuta mistään. Ratkaisu tähän oli lasun kotikäynti minun ja lasten asunnossa. Hyvin tarkasti kiersi kodin, jossa ei ollut mitään vikaa ja kirjasi suunnilleen sanasta sanaan kaikki mitä kerroin. Tämä kirjaus meni suoraan lasten isälle ja siitä seurasi melkoinen helvetti. Eli mitään vaitiolovelvollisuutta lasulla ei ole, eikä lähivanhemmalle kerrota mitä toinen osapuoli sanoo, eikä olisuhteita tarkasteta väkivaltaisen vanhemman luona esim. silloin kun lapset ovat siellä. Ja ei, ei olla wt, lasten isä on erittäin varakas ja korkeassa asemassa työelämässä. Jos täällä on joku sosiaalityöntekijä, niin voitko kertoa miksi toimitte näin? 

Täh? Todellakin. Ei kuulosta asialliselta. 

Kuulostaa ihan meidän kunnalta. Ihmiset eivät tajua, että sossutantoissa on aivan valtavasti älykkyyseroja, kun alalle ei ollut varsinkaan entisaikaan mitään vaatimuksia. Nämä peruskoulun juuri ja juuri läpäisseet idi00tit mummelit ovat saaneet jatkaa vanhoina työntekijöinä hyväpalkkaisissa sossunhommissaan vaikka olisivat sössineet paljonkin. Kiristetyt vaatimukset ovat koskeneet vain uusia työntekijöitä. Sossuissa on paljon ihan rikollisiakin. Heidän työtään ei käytännössä valvo kukaan, ellei asiakkaat vie heitä oikeuteen. Hyviä asianajajia sossut pelkää kuin ruttoa.

Vierailija
87/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sijaisvanhempi ja sossut meillä käyvät pari kertaa vuodessa. Eräs heistä sanoi ettei tarvitse siivota. En ole erityisesti siivonnutkaan. Kahvia en enää tarjoile kun huomasin sen vievän aikaa palaverissa. Ole yhteistyöhaluinen ja oma itsesi ja tietenkin rehellinen.

Saat rahaa heiltä, olet heidän puolellaan, samaa jengiä, tottakai olet yhteistyöhaluinen (tuo sana on muuten ehtaa sossuslangia joka paljastaa sinut heti). Normaalit ihmiset voivat olla eri mieltä asioista, ja silti sydänystäviä. Oletko kenties Auerin veljen vaimo? 

Vierailija
88/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat rahaa heiltä, olet heidän puolellaan, samaa jengiä, tottakai olet yhteistyöhaluinen (tuo sana on muuten ehtaa sossuslangia joka paljastaa sinut heti). Normaalit ihmiset voivat olla eri mieltä asioista, ja silti sydänystäviä. Oletko kenties Auerin veljen vaimo? 

En minä sossuilta rahaa saa. En ole kenenkään veljen vaimo.

Vierailija
89/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuhuomautuksena. Ala työllistää kymmeniä tuhansia ihmisiä, jotka toki haluavat palkkapussin saapumisen jatkuvan.

Vierailija
90/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijöillä on järjettömät työmäärät, eivät he huvikseen jallita kotikäynteihin ihmisiä. Kotikäynnit ovat normaali toimintatapa ja lähes kaikille se sopii. Moni jopa pyytää sossuja tulemaan kotiin ja mielellämme me tulemmekin. Lapset ovat normaalimpia kotonaan kuin kolkossa toimistossa, jututtaminen on luontevampaa. Olen myös huomannut, että mitä korkeammassa sosioekonomisessa asemassa olevat vanhemmat ovat, sitä helpompaa heidän kanssaan on asioida. Tapaaminen onnistuu vaikka keskellä päivää, kotikäynnille kutsutaan ihan mielellään. Nämä perheet myös mielellään ottavat sen palvelun ja tuen mitä heille suosittelemme. Sen sijaan se tyypillinen pitkän lastensuojelun asiakkuuden perhe tekee kaiken vaikeaksi. Tapaamisia ei saada sovittua vaikka ei olle edes kunnolla töissä, aina on huono hetki ja kiireempiä tekemisiä. Kun se fakta on se, että me mielellämme lopetamme asiakkuuksia tarpeettomina. Mutta tämä edellyttää sitä, että

Kyllä, ihmiset ottavat palkatonta vapaata teidän kahvileikkejä varten, koska kotikäynti onnistuu vain ja ainoastaan virka-aikaan. Onneksi olin itse kuukausipalkkainen, niin riitti että ylitöillä hoidin rästiin jääneet työt. Se tietenkin tarkoitti totaaliyyhoon lapselle pidempää päivää hoidossa, mutta ettehän te paskat lapsista välitä oikeasti paskaakaan.

Vierailija
91/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivuhuomautuksena. Ala työllistää kymmeniä tuhansia ihmisiä, jotka toki haluavat palkkapussin saapumisen jatkuvan.

Ja varmistavat sen vaikka rikollisten avulla. Kirjoitan tästä vielä joskus kirjan.

Vierailija
92/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka asiat näyttäisivät olevan päältäpäin sossuilla kunnossa voi alla silti muhia henkisiä ongelmia ja esim. vihanhallintaongelmia, jotka sitten purkautuvat lopulta lapsiin ja näiden perheisiin.

Vierailija
93/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotirauhaa ei saa häiritä kuin poliisi pakkokeinona joka sekin on tarkoin määritelty. Kts. kotirauha , pakkokeinot. Tässä tapauksessa myös lastensuojelu. On huomioitava etteivät suulliset kantelu riitä. Varsinkaan " akkojen höpinät".

Lastensuojelu voi aina turvautua pakkokeinoon lain mukaan. Se on lapsen etu. Jos et päästä heitä sisään, he tulevat poliisin ja luvan kanssa. Ihmettelen mitä salattavaa sinulla on? Harmituksen ymmärrän kyllä.

Vierailija
94/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä viisaudella, mitä minulla nyt on, myrkyttäisin sossuille tarjottavat viinerit - vahingossa tottakai.

Vierailija
95/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ihmiskauppias. Muuten hoidakin sitten hyvin ne kaappaamasi lapset, jotkut ovat tulleet jäljestäpäin t*ppamaan sijaisvanhempansa ja polttamaan näiden kodin maan tasalle.

Vierailija
96/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai hoidatko sijaislapset ilmaiseksi? Taidatkin olla ainoa sellainen tässä maassa.

Vierailija
97/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotirauhaa ei saa häiritä kuin poliisi pakkokeinona joka sekin on tarkoin määritelty. Kts. kotirauha , pakkokeinot. Tässä tapauksessa myös lastensuojelu. On huomioitava etteivät suulliset kantelu riitä. Varsinkaan " akkojen höpinät".

Lastensuojelu voi aina turvautua pakkokeinoon lain mukaan. Se on lapsen etu. Jos et päästä heitä sisään, he tulevat poliisin ja luvan kanssa. Ihmettelen mitä salattavaa sinulla on? Harmituksen ymmärrän kyllä.

Tämä onkin parempi vaihtoehto, sillä poliisit ovat keskimäärin fiksumpia kuin sossutantat.

Vierailija
98/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa olisi sossujen syytä käydä paljon useammin kotikäynneillä, kuin käyvät, sen on historia näyttänyt moneen otteeseen.

Eihän ne uskalla tunkeutua kuin kunnollisiin koteihin.

Vierailija
99/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten voivat tehdä lausuntoja joilla vie lapsen pois jos et suostu

Kannattaa huomioida paikkakunnan omat käytännöt. Kannattaa kysellä muilta, että miten toimitaan. Esim. joillain paikkakunnalla määräävä tekijä on näköjään yhteiskunnallinen asema ja sukupuoli. Jossain näyttää olevan lapsen terveysongelmat. Paikkakunnan käytäntöjä ei voi millään tietää jossei kysele etukäteen.

Ei ole kyse vain paikkakunnasta vaan yksittäisten työntekijöiden tavoista toimia.

Eli mielivallasta.

Vierailija
100/218 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä ne tuleen. Se on syy tehdä kiireellinen huostaanotto jos vanhemmat ovat yhteistyökyvyttömiä eli kieltäytyvät esim vaikka kotikäynnistä. Mullakin on käynyt ja mua ärsytti lähinnä se että ne syyllisti mua siitä että mä olen siivonnut???😅 Siis enkö mä sais siivota vieraita varten? Sehän se paras motivaatio siihen ainakin mulla on! Ja kun siis olin juuri saanut vauvan niin sukulaisia ramppas solkenaan kylässä, en mä pelkästään niitä sossutanttoja varten siivonnut