Miksi DNA-/isyystestit eivät ole pakollisia aina, kun vauva syntyy?
Suomessa ainakin 1-2% lapsista kasvaa perheessä, jossa isä on eri kuin biologinen isä. Joissain maissa luku on jopa 30%.
Lapsellakin on oikeus tietää kuka on oikea isä jotta saa tietää piilevät sairausriskit suvusta. Totuutta piilotteleva äiti toimii lapsen edun vastaisesti.
Jos synnytysosastoilla annettaisiin 1-2% tapauksissa äideille VÄÄRÄ VAUVA mukaan kotiin, alkaisiko äiditkin vaatia pakollista DNA-testiä? Sehän olisi sensaatiouutinen ja kohu, ja miten asiaan täytyy heti puuttua.
Moni ongelma ratkeaisi jos kaikki vauvat DNA-testattaisiin joko raskausaikana, tai heti syntymän jälkeen, jolloin isä olisi heti selvillä. Kuka voisi vastustaa ideaa joka hyödyttää kaikkia osapuolia...? Kuka häviää kun totuus on kaikkien tiedossa?
Kommentit (2324)
Onpa täällä vastahankaista porukkaa. Mun mielestä ihan hyvä idea. Ihan normaali perheenäiti olen itse, jolla ei mitään salattavaa.
Minun on näin naisena vaikea ymmärtää miten synnytys ja isyystesti rinnastetaan toisiinsa.. Kai tämän näkemyseron selittää sukupuoli.?
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä vastahankaista porukkaa. Mun mielestä ihan hyvä idea. Ihan normaali perheenäiti olen itse, jolla ei mitään salattavaa.
Ei minullakaan ole mitään salattavaa. Lapset voisi testata kaikki vaikka heti. Pointti on siinä, että jos 98%:lla lapsista lapsen isä on oletettu isä, niin kannaako kaikki lapset testata yhteiskunnan laskuun varmuuden vuoksi.
Minusta ap voi ostaa itse sen 10 e testinsä ja testata, onko hän lapsen isä, jos epäilyttää. Ei siihen yhteiskunnan rahoja kannata tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Minun on näin naisena vaikea ymmärtää miten synnytys ja isyystesti rinnastetaan toisiinsa.. Kai tämän näkemyseron selittää sukupuoli.?
Minustakin raskaustesti ja isyystesti olisivat paremmin verrattavissa.
Vierailija kirjoitti:
No miten ajattelit sen käytännössä hoitaa? Varsinkin jos on jotain salattavaa? Tai tietämättömyyttä? Ei sitä lapsen isää tuolla ratkaista. Ja yli 90% testeistä on turhia. Rahaa on?
AP ei kirjoittanut että yhteiskunta testin maksaisi, voisihan sen rahastaa mieheltä. Ei yllätä yhtään että naiset on taas ihan tunteistaan.
Kalliiksi tulee jos koko jalkapallojoukkueelta otetaan dna-testi selvitettäessä kuka se isä nyt oikein on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä rinnastetaan abortti ja vasektomia? Ihan eri asia
Itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa.
Sallitaan naisille, ei miehille.
Sterlisisaatioonkin on ikäraja, kuten vasektomiaankin.
Vierailija kirjoitti:
AP ei kirjoittanut että yhteiskunta testin maksaisi, voisihan sen rahastaa mieheltä. Ei yllätä yhtään että naiset on taas ihan tunteistaan.
Rahastaa mieheltä? No ihan turhaa rahastusta se olisi valtaosalle miehistä.
Entä nekin tapaukset, joissa mies jo tietää biologian? Silti vaan pakotettiin ja lasku perään? Tuollaisen asian organisointi maksaa aika paljon yhteiskunnalle.
Isyystestin voi tehdä itse apteekkitestillä helposti. Joten eikun tekemään.
Minun puolestani, jos oma puolisoni tahtoo, niin meidän lapset voi testata. Ehkä mies on jo testannutkin?
Vierailija kirjoitti:
Lapsen synnyttäminen ei maksa yhtään mitään. Kyllä sitä ennenkin saunassa synnytettiin. Pointti sairaalasynnytyksissä on se, että äidin tai lapsen kuolema on tragedia koko perheelle, suuri tulomenetys valtiolle verotulojen muodossa, ja vammautunut lapsi kallis hoidettava yhteiskunnalle. Siksi toivotaan, että synnytykset tapahtuisivat sairaaloissa. Synnyttäminen ei ole mitään sellaista mitä nuori poju voisi luulla, että nainen käy vain ähkäisemässä mukulan. Siinä on hitonmoiset kivut, menetät verta ja molemmilla hengenlähtö lähellä ilman ammattiapua.
Lapsen syntymä sinällään ei ole mikään naisen projekti, vaan kyllä lapsi monessa perheessä on kaivattu ja odotettu isällekin. Eikä se sairaalasynnyttäminen ilmaista nytkään ole. 500 euron lasku sieltä tulee perässä ihan hyvinkin menneessä synnytyksessä.
Itse olen elämäni aikana joutunut ostamaan useita raskaustestejä apteekista. Ne maksavat n. 10 e kappale. Esim. j
Nussi tosia naisia niin et tarvitse raskaustestejä. Pidä jalat kiinni ja pikkarit päällä on toinen tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kannattanut valita se nainen paremmin? Tuo kertoo enemmän sinusta kuin mistään muusta.
Yritä ajatella asiaa väestötasolla. Uskon, että edes pieni osa teistä naisista kykenee siihen. Tiedän, että se vaatii älykkyyttä hieman, mutta ei kuitenkaan kovin paljon.
Riittääkö sinun älykkyys ymmärtämään se, että kun lapsille joudutaan keräämään rahaa, että saadaan ostettua heille sairaalaan koneita, jotka pelastaa syöpäsairaan lapsen hengen niin sinä vaadit samaan aikaan, että yhteiskunnan, jonka rahat ei riitä tärkeämpiinkään asioihin alkaisi tuhlaamaan rahaa asiaan joka koskee ehkä 1 % ihmisistä?
Jokainen joka testin haluaa voi sen omilla rahoillaan teetättää.
Ainoa hyvä puoli tuossa olisi se, että miehet joutuisi vastuuseen lapsistaan, koska
Syöpäsairaita lapsia on vielä vähemmän. Antaa niiden ostaa omat koneensa, miksi me tuhlaamme rahamme niihin?
Ja sama pätee naisiin, muutama tuhat tapausta vuodessa, järkyttävät kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään hupitestejä verovaroin! Tuo ei ole terveyden kannalta mitenkään oleellista. Kukaan ei sinua pakottanut tuohon tilanteeseen. Pidät vaan housun vetskarin kii ja sitten jos joku nainen väittää sinua lapsensa isäksi, tiedät varmasti.
Lapsien edun ajaminen on hupitestausta? Sinähän se hupikirjoittelija olet.
Lapsen etu on mikä?
No tuossahan mainittiin mahdolliset periytyvät sairaudet. Menen vielä pidemmälle eli elatusmaksuihin, oman isänsä ja sukunsa tuntemiseen sekä mahdollisiin perintöihin. Miksi muuten naiset vastustavat tätä testausta? On aivan eri asia testata DNA yksityisellä kun synnytyslaitoksella jossa se tapahtuisi automaattisesti aina. Naisetkin tietäisivät tämän joten ei elätettäisi vieraan miehen lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten ajattelit sen käytännössä hoitaa? Varsinkin jos on jotain salattavaa? Tai tietämättömyyttä? Ei sitä lapsen isää tuolla ratkaista. Ja yli 90% testeistä on turhia. Rahaa on?
Ja mites ne miehet jotka jo nyt pakoilee isyystestiä? Eivät halua maksaa lapsensa elatuksesta penninhyrrää?
Naisilla varmaan harvoin on mitään pelkoa vaikka isyystesti olisi pakollinen, koska lapsia tehdään nykyään todella harkiten ja suurin osa jättää tekemättä kokonaan, mutta miehet kyllä pakoilee isyyttään.
Hirveä itku jos joutuu maksamaan lapsen ruuasta ym satasen kuussa :D
Ihan turhaa vinkumista ap:ltä ja miten monta aloitusta hän on tästäkin vakioaiheestaan tehnyt?
Tuskin edes koskaan on ap:lle ajankohtainen tuo, että joutuisi vieraan miehen lasta elättämään, kun se vaatisi ensin sen, että ap:llä olisi se vaimo/tyttöystävä. Ja sitä ihmettä ei tule tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
No sinun maailmassasi ehkä uskottomuus on jotenkin normaali asia, minun ei. Meillä on tekemällä tehdyt lapset, ja olisi turhaa lasten kiusaamista joku näytteiden otto. Ymmärrän, että yllättävissä raskauksissa ja irtosuhteissa nämä ovat tärkeitä asioita, mutta uskollisissa parisuhteissa aikamoista turhuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota sinua panemaan. Voit pitää housut jalassa, vetää käteesi ja kortsukin on keksitty.
Tämä! Ja se on hyvä argumentti myös aborttia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilman synnytystä ei tarvita isyystestejä, mutta sen asian tajuaminen tosiaan vaatii tietyn sukupuolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaat dna-testin itsellesi ja vauvalle. Pyrittelet pumpulipuikkoa, lähetät ja odottelet tulosta. Simppeliä.
Ja koska se on noin helppoa, se tulisi hoitaa automaattisesti kaikille.
Kiitos
Niin, koska se on noin helppoa mutta se ei silti onnistu sinulta...?
Eipä onnistu naisiltakaan sp-tautien testauttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minullakaan ole mitään salattavaa. Lapset voisi testata kaikki vaikka heti. Pointti on siinä, että jos 98%:lla lapsista lapsen isä on oletettu isä, niin kannaako kaikki lapset testata yhteiskunnan laskuun varmuuden vuoksi.
Minusta ap voi ostaa itse sen 10 e testinsä ja testata, onko hän lapsen isä, jos epäilyttää. Ei siihen yhteiskunnan rahoja kannata tuhlata.
Eipä se lasku kovin suuri vuositasolla ole ja synnytyksen kokonaiskustannuksissa se ei näy missään.
Minustakin naiset voivat itse maksaa synnytyksestään tulevat kulut täysmääräisenä. Ei siihen kannata yhteiskunnan rahoja tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sterlisisaatioonkin on ikäraja, kuten vasektomiaankin.
Aborttiin ei ole.
Itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa. Sillähän aborttiakin perustellaan.
Otetaan oikeus aborttiin pois ja kerrotaan naisille että nussikaa toisia naisia, ette voi tulla raskaaksi sillä. Tai runkatkaa.
Noita argumentteja on käytetty ketjussa miehiä vastaan.
Mikä teillä on vasektomiaa vastaan? EI se teidän keho ole :) Miksi 15v poika ei muka saisi itse päättää asiasta?
Riittääkö sinun älykkyys ymmärtämään se, että kun lapsille joudutaan keräämään rahaa, että saadaan ostettua heille sairaalaan koneita, jotka pelastaa syöpäsairaan lapsen hengen niin sinä vaadit samaan aikaan, että yhteiskunnan, jonka rahat ei riitä tärkeämpiinkään asioihin alkaisi tuhlaamaan rahaa asiaan joka koskee ehkä 1 % ihmisistä?
Jokainen joka testin haluaa voi sen omilla rahoillaan teetättää.
Ainoa hyvä puoli tuossa olisi se, että miehet joutuisi vastuuseen lapsistaan, koska eivät voisi väittää, että lapsi ei ole hänen ja kieltäytyä maksamasta lapsen elatusta.
Nythän aika iso osa miehistä kieltäytyy maksamasta lapselleen minkäänlaista elatusta, vaikka on sen lapsen alulle laittanut ja sen sitten hyljännyt. Tämä on se suurempi ongelma.