Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Uhriutumisesta on tullut muotia

Vierailija
27.11.2025 |

Aiemmin ihmiset tapasivat mieltää itsensä ennemmin selviytyjinä tai vähintään tavallisina - sellaisena kuin kaikki muutkin. Nyt valuuttaa on uhriutuminen.

Osa nuorista haluaa diagnoosin osaksi identiteettiä ja suuttuu, jos lääkärin mielestä diagnoosikriteerit eivät täyty. Omalle haavoittuvuuden kokemukselle on tärkeää saada ulkoinen vahvistus. 

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011592118.html

Kommentit (258)

Vierailija
101/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosialidemokratia ihannoi heikkoutta, laiskuutta, pelkuruutta ja sitä ettei uskalla tapella.

Sen miesihanne on just päinvastanen ku John Rambo.

Korjaus: Perussuomalaisuus ihannoi heikkoutta, laiskuutta, pelkuruutta ja sitä ettei uskalla tapella.

Vasemmistolaiset miehet on heikkoja pasifistipelkureita ja oikeistolaiset kovia taistelijoita. Niin se menee.

En nyt ole aivan varma oliko sarkasmia vai ei..?

Miksi se olis sarkasmia? Clint Eastwood ja Sylvester Stallone on aina äänestäny republikaaneja. Ku ne ei ihannoi nössöyttä. Ja niiden roolihahmot elokuvissa on sen mukaiset.

Edelleenkään en ole aivan varma...

Vierailija
102/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti ekana tulee mieleen se eukko joka loukkaantui Esko Valtaojalle tv:n keskustelu ohjelmassa ja alkoi hokemaan turvallisesta tilasta kun Esko, leppoisa tiedemies yritti selittää jotain asiaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media: julkaisee miljoona juttua missä milloin kukakin turhimo/median kaveri/oman puolueen poliitikko uhriutuu ja valittaa ties mistä mielenpahoittamisestaan ja aika usein osoittelee syyllisiä

Sama media myöhemmin: Jostain syystä nuoret(kin) on jostain oppineet uhriutumaan joka asiasta. 

Vierailija
104/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tutkimusnäyttö kuitenkin osoittaa, etteivät sisältövaroitukset onnistu vähentämään kielteisiä tunteita, vaan saattavat itse asiassa jopa lisätä niitä. Varoitus ei nimittäin saa ihmistä välttämään edes sellaista sisältöä, joka on kriittistä juuri hänen traumansa kannalta. Lisäksi varoitukset saattavat itsessään alleviivata trauman keskeisyyttä ihmisen identiteetille."

Tämä oli hämmentävää. Itselleni nämä ovat olleet hyödyllisiä. Aina jos sanotaan, että elokuva, teatteriesitys tai kirja käsittelee omaan traumaani liittyvää asia, en hankkiudu sen lähelle. Vaikeampaa ovat lehtiotsikot, joilta ei voi välttyä millään. 

Vähän tuo artikkeli on kirjoitettu suurpiirteisesti, mitä tarkoittaa "kriittinen juuri hänen traumansa kannalta"? Eihän se ole edes suomea...

juu kannatan itsekin sisältövaroituksia, koska olen herkkä ja jonkun järkyttävän materiaalin näkeminen/lukeminen saattaa pyöriä mielessä monta viikkoa jälkeenpäin ja ei, tästä ei opita pois turruttamalla liikakäytöllä. Muuten olen ihan normaali enkä tee itsestäni numeroa joka käänteessä enkä kuvittele että koko maailma taipuu minun tahtiin.

Vierailija
105/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti ei koskaan halua näyttää heikolta, mutta esiintyy silti uhrina silloin kun siitä on hyötyä.

Hyvä ja osuva havainto!

Vierailija
106/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti ekana tulee mieleen se eukko joka loukkaantui Esko Valtaojalle tv:n keskustelu ohjelmassa ja alkoi hokemaan turvallisesta tilasta kun Esko, leppoisa tiedemies yritti selittää jotain asiaa :)

Esko käytti rasistista termiä.

Vierailija
107/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttava menetti läheisiään tsunamissa ja uhriutuu aina sen vuoksi. Porukassa haluaa vetää huomion itseensä alkaamalla jankata miten hänellä on ollut rankempi elämä kuin meillä kenelläkään, ja että kyllä me muut ollaan onnekkaita kun saadaan viettää joulua toisin kuin hän jolle joulu on raskasta aikaa.

No tossa on sentään ihan oikea syy. Usein on niin, että uhriudutaan siitä, kun ympäröivä yhteiskunta ei taivu omiin oikkuihin

Ei omat vaikeat kokemukset ole syy olla ikävä toisille ihmisille. Jokaisella on omansa.

Usein oikeasti traumatisoituneiden kohdalla ongelma on se, että ympärillä on edelleen ne samat kylmät ja epäempaattiset ihmiset kuin ennenkin, mutta niiden vaikutuksen alkaa todella huomata vasta kun on käynyt

Usein vika löytyy ihan sieltä peilistä. Kun keskusteltiin joulusuunnitelmista, alkoi tämä tsunamissa läheisensä menettänyt raivota toisille että joo joo helppohan teidän on kun teillä ei ole joulunaika vaikeaa kuin minulla. Kun me muut sanoimme että joo, onhan se läheisen menettäminen surullista kun se tapahtuu joulunaikaan, tämä vaan raivostui lisää ja alkoi huutaa miten me muut emme ole kokeneet oikeita vaikeuksia. Vaikka satun tietämään että siinä samassa porukassa oli esimerkiksi yksi ihminen joka on lapsuudessaan menettänyt toisen vanhempansa jouluna.

Vierailija
108/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takana tulee mieleen ex ministeri Sanna Marin, koka oli kovin ärhäkkä uhriutuja  

Vierailija
109/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosialidemokratia ihannoi heikkoutta, laiskuutta, pelkuruutta ja sitä ettei uskalla tapella.

Korjaus: Perussuomalaisuus ihannoi heikkoutta, laiskuutta, pelkuruutta ja sitä ettei uskalla tapella.

Vasemmistolaiset miehet on heikkoja pasifistipelkureita ja oikeistolaiset kovia taistelijoita. Niin se menee.

Miksi se olis sarkasmia? Clint Eastwood ja Sylvester Stallone on aina äänestäny republikaaneja. Ku ne ei ihannoi nössöyttä. Ja niiden roolihahmot eloku

Oikeistolaisuudessa vahvat selviää.

Heikot miehet ja naiset äänestää siks vasemmistoa.

Vierailija
110/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä. 

Vierailija
111/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta vaan näkyi miten pahasti agendarappeutunut yle oli jo tuossa kohtaa kun anteeksi pyydeltiin tältä raivostuneelta ylen toimittajantapaiselta eikä eskolta. Nythän nuo on ideologisten puhdistusten jälkeen vielä paljon pahemmassa sisäisessä jamassa. Mutta onneksi rahulia riittää johdon entistä muhkeampiin bonuksiin /s

Vierailija
112/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta ei haukkumiseen vaan historiallisena viittauksena. Ärsyttää kun ei huomioida kontekstia. 

Vierailija
113/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti ei koskaan halua näyttää heikolta, mutta esiintyy silti uhrina silloin kun siitä on hyötyä.

Sitäpä juuri. Sitten kun menet antamaan narsistille empatiaa kun luulet, että se on oikeasti surkeana, tämä alkaa suunnilleen huutaa että enkä ole uhri olen paras ja kaunein miksi et myönnä sitä :D

Vierailija
114/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan käyttänyt. Et ilmeisesti katsonut koko ohjelmaa. 

Vierailija
115/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"voimakkaimmin uhriutuvissa on havaittu narsismin, psykopatian ja machiavellismin eli häikäilemättömän vallanhalun piirteitä"

Sopii oikein hyvin Sanna Mariniin kaikki yllä oleva. Tällainen sekopää oli pääministerinä. Osaa valehdella ja uhriutua. Jauhojengikohu oli hänen mielestään, minäkin olen vain ihminen, haluan iloa ja valoa elämään. Miettikää kuinka lapsellinen ihminen oli maamme johdossa. Minä olen uhri. Saan tehdä mitä minä haluan, olen uhri en ota vastuuta. Kamala ihminen tuollainen. 

Sopii oikein hyvin Riikka Purrasn kaikki yllä oleva. Tällainen sekopää on valtiovarainministerinä. Osaa valehdella ja uhriutua. Hänen kirjoittelusta noussut kohu oli hänen mielestään tähtäimen joutumista ja teki oikein kunnon uhrina turhan kantelun JSN:llekin . Miettikää kuinka lapsellinen ihminen on maamme johdossa. Minä olen uhri. Saan tehdä mitä minä haluan, olen uhri en ota vastuuta. Kamala ihminen tuollainen. 

Vierailija
116/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"voimakkaimmin uhriutuvissa on havaittu narsismin, psykopatian ja machiavellismin eli häikäilemättömän vallanhalun piirteitä"

Sopii oikein hyvin Sanna Mariniin kaikki yllä oleva. Tällainen sekopää oli pääministerinä. Osaa valehdella ja uhriutua. Jauhojengikohu oli hänen mielestään, minäkin olen vain ihminen, haluan iloa ja valoa elämään. Miettikää kuinka lapsellinen ihminen oli maamme johdossa. Minä olen uhri. Saan tehdä mitä minä haluan, olen uhri en ota vastuuta. Kamala ihminen tuollainen. 

Sopii oikein hyvin Riikka Purraan kaikki yllä oleva. Tällainen sekopää on valtiovarainministerinä. Osaa valehdella ja uhriutua. Hänen kirjoittelusta noussut kohu oli hänen mielestään tähtäimen joutumista ja teki oikein kunnon uhrina turhan kantelun JSN:llekin . Miettikää kuinka lapsellinen ihminen on maamme johdossa. Minä olen uhri. Saan tehdä mitä minä haluan, olen uhri en ota vastuuta. Kamala ihminen tuollainen. 

Vierailija
117/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et kykene erottamaan sanaa ja tarkoitusta toisistaan niin ehkä toimittajan ura mediassa ei ole sinua varten. 

Vierailija
118/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se olis sarkasmia? Clint Eastwood ja Sylvester Stallone on aina äänestäny republikaaneja. Ku ne

Olisiko Hitler joutunut itse keskitysleirille jos eugeniikkaa olisi sovellettu häneen?

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011626093.html

Vierailija
119/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et kykene erottamaan sanaa ja tarkoitusta toisistaan niin ehkä toimittajan ura mediassa ei ole sinua varten. 

Niinpä. Mutta ikuiseen uhripositioon itsensä asettaneet ovatkin ehdottomia ja mustavalkoisia.

Vierailija
120/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhriutujaksi syyttelystä on tullut myös muotia viime aikoina.

Juuri näin. 

Keltikangas-Järvinen kirjoittaa 100% asiaa. Mutta populistit tapansa mukaan voivat ottaa hänen näkemyksensä keppihevoseksi. Tätähän näkee jo paljon. Jos joku vaikkapa kritisoi epätasa-arvoisia rakenteita tai puuttuu vihapuheeseen, tulee vastaus "mitä sinä siinä uhriudut?"

Kyllä populistit on itse suuria uhriutujia. Persuthan on hallituksessa uhriutunut lähes kaikesta. Viimeksi uhriutui tämä Kaisa Juuso mikrofonin kanssa torilla.