Vanheneva anoppi ja välttelevät lapset
Anoppini 84v on vanhentunut viimeisen parin vuoden aikana nopeasti. Ennen tätä on ollut hyvin pärjäävä, itsenäinen ja aktiivinen nainen.
Nykyisin unohtelee jo normaalia vanhuutta enemmän (kuten miten liikutaan tutussa kaupungissa), eristäytyy, on alakuloinen ja ärtyisä; valittaa paljon, näkee ja kuulee huonosti, syö vähän ja juo varmaan vielä vähemmän, ei tykkää peseytyä jne. Tarvitsisi apua asioiden hoitoon, asunto on iso eikä jaksa enää oikein siivota.
Puolisoni ja hänen siskonsa eivät näe tai tahdo nähdä äitinsä muutosta. Olen yrittänyt puhua heille, että vanhuus on edennyt aika nopsaan ja olisi tosi hyvä jos anoppi kävisi lääkärissä jne. Etenkin laihtuminen ja näön heikkeneminen huolestuttaa. Olen tämän syksyn aikana kahdesti joutunut sammuttamaan keittolevyn hänen jäljiltään. Anoppi tykkää myös nyt sytytellä kynttilöitä, mutta jättää niitä vahtimatta pölyisiin, paperia täynnä oleviin huoneisiin samalla kun avaa ikkunaa toisessa huoneeessa.
Onko syytä tehdä huoli-ilmoitus?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt anopilta itseltään, miten hän pärjää?
Olen, ja sanonut että olisi hyvä jos kävisi lääkärissä. Kieltäytyy avusta täysin ja sanoo voivansa erinomaisesti. - Ap
Anoppisi saattaa tietää että on sairas, mutta painaa asian alas sillä muutos pelottaa eikä vaipoissa makoilu innosta. Jokaisella on oikeus päättää omasta elämästään.
Samaa mieltä. Luonnossa eläimetkin lopettavat (vähentävät) syömisen ja juomisen ja hakeutuvat hiljaiseen paikkaan hiipumaan. Biologialtamme me olemme samanlaisia. En itsekään haluaisi mitään massiivista hoitorumbaa ja elämän väkisin pidentämistä.
Toki noihin keittolevyjen päälle jättämisiin ja kynttilöiden polttamisiin pitää puuttua, ympäristö ei nyt ole turvallinen. Enkä tarkoita, että ei olisi aihetta tutkia mahdollisen hoidettavan sairauden varalta sekä kartoittaa avun tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Anopin ongelmana vaikuttaa kuitenkin olevan kaventunut elinpiiri ja synkkä mielenmaisema. Ei kuulosta erityisen onnelliselta elämältä omassa kodissa.
Moni täällä esittää että ihmisellä on oikeus omiin valintoihinsa ymmärtämättä sitä, että esim. verenpainelääkkeiden avulla voidaan estää vanhuksen sokeutuminen ja kuulolaitteella parantaa huomattavasti elämänlaatua. On typerää syyllistää ap:n kaltaisia ihmisiä, jotka pyrkivät hyvään ja vanhusten ihmisarvoisen elämän tukemiseen.
Aapeen puheissa ei kuitenkaan ole näkyvissä mitään muuta kuin halu kontrolloida vanhuksen vanhenemista ja siirtää se jonnekin oman vastuualueen ulkopuolelle (eli hoitokotiin), jotta oma elämä helpottuisi. Ensimmäiseen hänellä ei ole mitään oikeutta. Oman elämän helpottumiseen on, mutta sen saa aikaan myös jättämällä vanhuksen siihen rauhaan, jota vanhus itse haluaa.
ja minä olen nähnyt myös niitä itse oman valintansa toteuttaneita vanhuksia. Eivät ole tarvinneet siihen kenenkään apua (paitsi yksi tarvitsi apua siihen, että puoliso vietiin viikonloppuvierailulle toteutuksen ajaksi. Hänkään ei tietenkään sanonut, mitä aikoi, tajusin itse jälkeenpäin, miten suunnitelmallinen menettelytapa oli).
Ostaisin ensi töikseen led-kynttilöitä, jotka toimii pattereilla ja näyttäisin sen on-off vivun. Ei ainakaan tulipaloa sytytä tulitikkujen kanssa häärätessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopin ongelmana vaikuttaa kuitenkin olevan kaventunut elinpiiri ja synkkä mielenmaisema. Ei kuulosta erityisen onnelliselta elämältä omassa kodissa.
Moni täällä esittää että ihmisellä on oikeus omiin valintoihinsa ymmärtämättä sitä, että esim. verenpainelääkkeiden avulla voidaan estää vanhuksen sokeutuminen ja kuulolaitteella parantaa huomattavasti elämänlaatua. On typerää syyllistää ap:n kaltaisia ihmisiä, jotka pyrkivät hyvään ja vanhusten ihmisarvoisen elämän tukemiseen.
Aapeen puheissa ei kuitenkaan ole näkyvissä mitään muuta kuin halu kontrolloida vanhuksen vanhenemista ja siirtää se jonnekin oman vastuualueen ulkopuolelle (eli hoitokotiin), jotta oma elämä helpottuisi. Ensimmäiseen hänellä ei ole mitään oikeutta. Oman elämän helpottumiseen on, mutta sen saa aikaan myös jättämällä vanhuksen siihen rauhaan, jota vanhus itse haluaa.
<
Minusta taas ap toivoo ennen kaikkea, että anopin omat lapset osallistuivat äitinsä auttamiseen, kodin siivoamiseen jne. Mutta koska eivät auta ja apua selvästi tarvitaan, pohtii mitä tehdä. Eihän nykyään edes yhteiskunta auta!
Itse en ymmärrä ap:n anopin kaltaisten ihmisten totaalista lääkärivastaisuutta. Joku oman kuolevaisuuden kieltäminen siinä pikemminkin on, kuin autonomiasta kiinni pitäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Anoppi ei ole ap:n vastuualueella, joten vaikea häntä on siirtää sen ulkopuolelle. Anopin lapsilla se vastuu on.
Todennäköisesti anoppi jo nyt salaa mokiaan ja havereitaan. Sitten vasta kun pökrää nestehukassa kadulle, saattaa käsittää että apua on saatava. Muistisairaana ei silloinkaan.
Ihmiset eivät noin yleisesti ottaen ole rationaalisia ja ikä ei tuo automaattisesti viisautta vaan monella vahvistaa luonteenpiirteitä ja haasteita.
Jos ihminen vaikka kokee syvää häpeää omasta kehostaan, hän välttelee lääkäriä koska luulee lekurin katsovan potilasta arvostelevasti. Tai jos on hyvin pihi, ei tahdo hankkia apua kun ajattelee että itse tekemällä pääsee halvemmalla.
Onko anopilla auto käytössä? Jos on, se on kyllä saatava pois siinä kohtaa jos ei erota oikeaa vasemmasta ja verensokerit on matalalla.
Suurimmassa osassa maailman kulttuureita miniän tehtävä on hoitaa anoppia.
84-vuotias on syntynyt 1941, sota-aikana.
Jos 50-65- vuotiaat vielä itkee äitinsä tunnekylmyyttä ja lapsuutta taitavat itse olla enemmän avun tarpeessa.
Itse en ymmärrä ap:n anopin kaltaisten ihmisten totaalista lääkärivastaisuutta. Joku oman kuolevaisuuden kieltäminen siinä pikemminkin on, kuin autonomiasta kiinni pitäminen.
Ei todellakaan ole oman kuolevaisuuden kieltämistä, päinvastoin! Se on sen tosiasian tiedostamista, että mikään lääkäri ei enää paranna ja että kuolema tulee joka tapauksessa, eikä lääkäristä nykyisillä hoitokäytänteillä auta siinä vaiheessa mitenkään.
Minusta on aivan kamalaa, että suomalaiset ovat valmiita antamaan vanhusten joutua niin huonoon jamaan, että heiltä katoaa ihmisarvo. Ihan vain siksi että koetaan että puututaan johonkin joka minulle ei kuulu.
Rakkautta on sanoa huonokuuloiselle vanhukselle, että vaikuttaa siltä ettet kuule enää niin hyvin ja siihen on saatavilla avuksi helppokäyttöisiä kuulolaitteita. Kunnioittavaa on tarjota liukkaalla säällä vanhukselle taksi sukujuhliin ja kotiin eikä ajatella että kyllä se varmaan haluaa itse mennä julkisilla ja kävellen kuten ennenkin. Välittämistä on kysyä kohteliaasti omalle ikääntyneeltä äidiltään, että ostanko sulle kaupasta Tenoja eikä antaa toisen vain pissata housuun ja haista.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole oman kuolevaisuuden kieltämistä, päinvastoin! Se on sen tosiasian tiedostamista, että mikään lääkäri ei enää paranna ja että kuolema tulee joka tapauksessa, eikä lääkäristä nykyisillä hoitokäytänteillä auta siinä vaiheessa mitenkään.
Tämä juuri on vainoharhaista ajattelua. Lääkäriin pääsee kyllä julkisellakin, vaikka kovin pelotellaan.Kaihin voi leikata, kihtiin on lääkitys, verenpainelääkkeet auttaa arjessa jaksamisessa.
Oletko tosiaan sitä mieltä, että kun ihminen täyttää 70, hänen tulee kieltäytyä kaikesta lääketieteellisestä avusta ja kärsiä mahdollisesti yli vuosikymmen kipujen kanssa aivan turhaan?
Ehkä anoppisi ei luota omien lastensa apuun. Vaikuttaa siltä että syytä epäilyyn on.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa maailman kulttuureita miniän tehtävä on hoitaa anoppia.
Eikä ole kuin pienessä osassa Itä-Aasiaa, ja sekin on jäänyt menneisyyteen.
Ja vaikka olisikin, sellainen naisten alistaminen ei kuulu Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri on vainoharhaista ajattelua. Lääkäriin pääsee kyllä julkisellakin, vaikka kovin pelotellaan.Kaihin voi leikata, kihtiin on lääkitys, verenpainelääkkeet auttaa arjessa jaksamisessa.
Oletko tosiaan sitä mieltä, että kun ihminen täyttää 70, hänen tulee kieltäytyä kaikesta lääketieteellisestä avusta ja kärsiä mahdollisesti yli vuosikymmen kipujen kanssa aivan turhaan?
Hänellä on OIKEUS kieltäytyä.
Normaali vanhus syö päivässä pari kertaa, liikkuu ihmisten ilmoilla aika ajoin, ei eksy kotikulmilla. Normaali vanhus saattaa kärsiä erilaisista sairauksista joihin hän hakee tarvittaessa lääkäristä apua ja väsyy nuorempia helpommin, jolloin siivous jne jäävät vähemmälle. Normaalin vanhuksen tunne-elämään kuuluu välillä toki apeutta ja surua, ja moni jumiutuu marisemaan, mutta vastapainoksi myös iloa ja mielenkiintoa maailmaan.
Minusta ap:n kuvailemat tiedot anopista ei ole normaalia vanhuutta. Kukaan tuntemani normaali 84-vuotias ei välttele peseytymistä. Outoa jos omat lapset eivät tällaista tajua.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ihminen saa edes rauhassa vanheta ja kuolla ilman, että siitä on jotkut tekemässä selän takana huoli-ilmoituksia. Onneksi itselläni ei ole lainkaan läheisiä, joten välttynen tältä kohtalolta, ja saan rauhassa muumioitua kämppääni.
"On syytä. Ei tuo tuosta helpotu. Parempi että otat kolmen ihmisen haukut kuin syyllisyyden toisen kuolemasta harteillesi."
Ehkäpä hän haluaakin kuolla sinne kotiinsa rauhassa. Monelle hoivalaitokset on paikka, jonne ei haluta missään tilanteessa. Eikä se nyt mitenkään ap:n vastuulla ole mitä käy, eikä edes niiden vanhuksen lasten, ellei joku heistä ole vanhuksen edunvalvoja.
Vanhanakin on oikeus päättää omista asioistaan, vaikka se johtaisi kuolemaankin. Esim. oma äitini aikoinaan päätti, että on tätä elämää jo nähty tarpeeksi, ja lopetti elintärkeiden lääkkeiden syömisen. Kyllä niin saa ihan rauhassa tehdä.
Kotiin ei välttämättä kuole "rauhassa". Kaatuneena voi maata lattialla päiviä, laskea alleen, sada pahoja kivulaisita makuuhaavoja, kuivua juomattomuuttaan. Ei kaunis tapa lähteä.
Puoliso ja siskonsa puhutteluun ja äkkiä. Saatat saada vihat, mutta anna tulla vaan. Ja ne puhelimet äänettömälle, ja pois näkyvistä siksi ajaksi.
Tee ilman muuta huoli-ilmoitus ennen kuin sattuu jotakin pahempaa, tulipalo tms. Ilmoituksen jälkeen tilanne kartoitetaan ja arvioidaan avun tarve. Kuulostaa vähän siltä, että saattaisi olla muistisairaus. Muistisairauden yksi oire on sairaudentunnottumuus.