Isovanhempien joululahjat lapsenlapsille, onko mielestänne oikeudenmukainen jako?
Toisessa perheessä yksi aikuinen lapsi jolla myös avopuoliso, heille yhteiseksi 150 e, 18-vuotias jolle 100 e, 11-vuotias jolle n. 60 e arvoinen tavaralahja. Toisessa perheessä 16-vuotias jolle 100 e. Onko mielestänne asiallinen jako, vai pitäisikö miettiä uusiksi? Luultavasti kuitenkin kertovat toisilleen mitä saivat.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikeudenmukainen ja varsinkin jos on toiveet.
Meillä nuorin lapsi on toivonut uutta tietokonetta. Maksaa jotain 700e. On aikaisempana jouluna saanut soittimen joka maksoi yli 700e. Muut lapset eivät ole noin kalliita lahjoja saaneet, mutta eivät ole toivoneetkaan.
Moni on alanuolta painanut. En ihan ymmärrä miksi, kun lapset ovat itse saaneet toivoa lahjansa ja ovat toistensa toiveet tienneet.
No se ei silti ole kaikkien mielestä reilua, että yksi saa noin kalliita lahjoja. Minustakin on aika outoa, että perheen rahoja satsataan yhteen lapseen. Itse tykkään, että molemmat lapseni saa suurinpiirtein samanarvoisia lahjoja minulta. Nuoremmalla on kyllä ollut aina enemmän toiveita, mutta se ei jakoa ratkaise.
Vierailija kirjoitti:
Muuten ok,mutta lapset pitäisin samanarvoisena iästä riippumatta.
Isovanhemmat päättää ei kukaan muu, jos joku tulee neuvomaan niin sitten voi jättää sen ilman kun ei kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat päättää ei kukaan muu, jos joku tulee neuvomaan niin sitten voi jättää sen ilman kun ei kelpaa
Toki päättää jokainen itse mitä antaa tai jättää antamatta.Eikö tässä nyt kysytty mielipidettä mikä on oikeudenmukaista?Itse liputan samaa summaa / saman arvoista lahjaa iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuorin lapsi on toivonut uutta tietokonetta. Maksaa jotain 700e. On aikaisempana jouluna saanut soittimen joka maksoi yli 700e. Muut lapset eivät ole noin kalliita lahjoja saaneet, mutta eivät ole toivoneetkaan.
Moni on alanuolta painanut. En ihan ymmärrä miksi, kun lapset ovat itse saaneet toivoa lahjansa ja ovat toistensa toiveet tienneet.
No se ei silti ole kaikkien mielestä reilua, että yksi saa noin kalliita lahjoja. Minustakin on aika outoa, että perheen rahoja satsataan yhteen lapseen. Itse tykkään, että molemmat lapseni saa suurinpiirtein samanarvoisia lahjoja minulta. Nuoremmalla on kyllä ollut aina enemmän toiveita, mutta se ei jakoa ratkaise.
Jaa no olisko pitänyt nuorimmalle sanoa ettei voi ostaa, kun isommat ei halua yhtä kallista.
Lahjat ostetaan meillä toiveiden ja mahdollisuuksien mukaan eikä vahdata hintalappuja.
Ihan ok, jos olet itse miettinyt.
On kiva, että puolisokin huomioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no olisko
Olisi varmaan. Ymmärrän tasapuolisuuden periaatteen. Näille se on sitä että joka joulu, synttäri ja loma, jokainen saa saman verran ja yhtä kalliin. Heille on mahdotonta matematiikkaa esim se, että yksi saa synttärinä vuonna 2025 kallista, toinen jouluna 2025, kolmas nimipäivänä 2026. He myös opettavat lapsiansa vertailemaan toisiaan, ei sitä, että lapset yrittäisivät ilahduttaa muita. Samalla he myös menettävät mahdollisuuden kasvattaa siihen, että turhaa krääsää ei kannata hankkia ja että kun säästää, niin voi saada jotain todella itselleen mieluista jonkin ajan päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmettiä se sinulle kuuluu. Antoivat mitä antoivat. Ehkä on parempi, etteivät anna mitään.
Kyllä se vähän minulle kuuluu kun olen se isovanhempi joka antaa lahjarahat.
No sittehän se on juuri niin oikeudenmukainen, kuin itse sen katsot olevan. Vaikuttaisi siltä, että sinun kannattaisi pitää kirjaa, minkä verran olet antanut rahaa minkäkin ikäiselle ja sen mukaan jatkossakin. Mutta pidä summat sellaisina, että pystyt siihen myös tulevaisuudessa. Ja tuon aikuisen lahjan voisi vaihtaa nimellisen hintaiseksi muistamiseksi. Itse sanoin omille vanhemmilleni lasten ollessa 14-15, että ei tarvitse muistaa mitenkään rahalla, jos välttämättä halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmettiä se sinulle kuuluu. Antoivat mitä antoivat. Ehkä on parempi, etteivät anna mitään.
Mitä sinä täällä kyselet, aikuinen ihminen. Kiitostako kerjäät?
Miksi sinä (lapsellinen) aikuinen olet keskustelupalstalla määräilemässä mistä ihmiset keskustelee?
Vierailija kirjoitti:
Jos esikoinen saa alle 10 vuotiaana 20 € lahjoja niin kuopus saa satasen? Eikös se ole enemmän ja vastoin logikkaasi?
Aivan sama. Riita se on valmis kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama. Riita se on valmis kuitenkin.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alaikäiset ovat eri arvoisia?
Olettaisin, että se 11-vuotuas saa sitten vanhemoana samanverran kuin nyt 16- ja 18-vuotias. Noin ainakin meillä. 2-vuotias saa lahjoja noin 15 euron edestä, 6-vuotias noin 20-30 eurolla, 10-vuotias toivoo 60 euron legopakksusta ja 18-vuotias useammalla satasella+ajokortin.
Näin kun tekee iän ( ja toiveiden mukaan), niin jokaiselle on mahdollisuus maksaa ajokortti.
Meillä kaikki lapset ovat saman arvoisia. Ketään ei suosita. Ihan älytöntä ostaa yhdelle lapselle useammalla satasella.
Samanarvoisiahan he ovat. Jokainen tulee saamaan ajokortin lahjaksi. Jokainen on saanut toivo
Toki näin voi käydä, ja todennäköisest käykin, kun ostaa joka vuosi koko konkkaronkalle vaikka esim. sen ajokortin verran turhanpäiväistä ryjää, rojua, hilavitkuttimia tai sitten turhia ajotunteja.
Olet varmaan myös laskenut, että mitä opiskelijavanhemmat ovat vanhemmalle lapselle hankkinut tämän ollessa 2v versus viimeisimmän ollessa 2v? Laskenut inflaation vaikutuksen? Edikoinenhan yleensä saa vähiten rahaa, matkoja, harrastuksia ja naksullisia kokemuksia, koska vanhempien taloudellinen tilanne on ihan eri ensimmäisen ja viimeisen lapsen kohdalla.
Mun on tuollausta ajattelumaailmaa hirveän vaikea omaksua, kun minä sisaruksineni lapsena ja nuorena vinkattiin esim. vanhemmille niistä muitten kalliista toiveista. Monesti on nykyään käynyt niin, että että meidän lapset, sekutset siis, ovat isovanhemmille vuorostaan vinkanneet sisarusten ja serkkujen toiveita. Ja tosiaan jopa niin, että ovat kertoneet, etteivät itse tartte mitään, mutta, jos serkun toiveen voisi toteuttaa.
Mut jatka sinä sitä "tasapuolisuutta". Teillä varmaan 2-vuotias ja 18-vuotias saavat yhtä paljon ruutuaikaa, vanhemman huomiota ja lihapullia?
18-vuotias on aikuinen, joka voi itse mennä tienaamaan rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin, että se 11-vuotuas saa sitten vanhemoana samanverran kuin nyt 16- ja 18-vuotias. Noin ainakin meillä. 2-vuotias saa lahjoja noin 15 euron edestä, 6-vuotias noin 20-30 eurolla, 10-vuotias toivoo 60 euron legopakksusta ja 18-vuotias useammalla satasella+ajokortin.
Näin kun tekee iän ( ja toiveiden mukaan), niin jokaiselle on mahdollisuus maksaa ajokortti.
Meillä kaikki lapset ovat saman arvoisia. Ketään ei suosita. Ihan älytöntä ostaa yhdelle lapselle useammalla satasella.
Samanarvoisiahan he ovat. Jokainen tulee
18-vuotias on aikuinen, joka voi itse mennä tienaamaan rahansa.
Heitettiinkö sut pihalle 18 vuotiaana ja olet katkera?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanarvoisiahan he ovat. Jokainen tulee
No ensinnäkin on vanhemmat vastuussa täysi-ikäisenkin koulutuskuluista joihin elatuskin lasketaan, toisen asteen koulutuksen loppuun. Jos ei nuori saa muuten elatusta voi hän haastaa vanhempansa oikeuteen.
Toiseksi tässä on kyse lahjoista ei elinkustannuksista.
Kolmanneksi, kysytään sitten mirliksesi, että annatko siis saman verran lihapullia, pastaa ja kurkkusiivua 2-vuotiaalle ja 17-vuotiaalle? Koska kaikenhan pitää olla rahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa annat mitä annat.
Lahjahevosen suuhun ei katsota.
Tosin, itse isovanhempana annan kaikille lastenlapsille saman summan iästä riippumatta. Yhtälailla 10v kuluttaa, kuin 15v.
Onhan se vaan helkkarin outoa antaa vanhemmille lapsille satasien edestä lahjoja ja nuoremmille vain muutaman kympin. Pikemminkin pitäisi mennä toisin päin. Täysi-ikäiset voivat käydä koulun ohella töissä.