Isovanhempien joululahjat lapsenlapsille, onko mielestänne oikeudenmukainen jako?
Toisessa perheessä yksi aikuinen lapsi jolla myös avopuoliso, heille yhteiseksi 150 e, 18-vuotias jolle 100 e, 11-vuotias jolle n. 60 e arvoinen tavaralahja. Toisessa perheessä 16-vuotias jolle 100 e. Onko mielestänne asiallinen jako, vai pitäisikö miettiä uusiksi? Luultavasti kuitenkin kertovat toisilleen mitä saivat.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tuli lapsuuden sukujoulut mieleen kun saita setäni kaivoi aina taskulaskimen esille ja laski onko saanut lahjoja samalla rahalla kun on käyttänyt muiden lahjoihin🤣😂🤣.
Toi on ihan klassikko 😅 en epäile hetkeäkään. Tollasta voi olla vielä nykyäänkin joissain asioissa
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei näemmä osaa lukea, luulevat että nuo ap:n mainitsemat summat on isovanhemman näiltä lapsilta saamia lahjoja vai mitä nämä ensimmäiset kommentit on olevinaan?! Kyllä on sisälukutaito surkeaa nykyään. Minusta nuo summat kuulosti ihan ok:lta.
No kun toi luetun ymmärtäminen on ihan olematonta nykyään. Luulen että eivät oikeasti ymmärrä sanojen merkitystä
Isovanhemmat varmaan kehuvat omaa tasapuolisuuttaan? Näitä on nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tuli lapsuuden sukujoulut mieleen kun saita setäni kaivoi aina taskulaskimen esille ja laski onko saanut lahjoja samalla rahalla kun on käyttänyt muiden lahjoihin🤣😂🤣.
Toi on ihan klassikko 😅 en epäile hetkeäkään. Tollasta voi olla vielä nykyäänkin joissain asioissa
Olisit nähnyt isovanhempien perinnönjaon kun setä oikein pääsi vauhtiin, oli tosi viihdyttävää kun ei itse ollut osallisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmettiä se sinulle kuuluu. Antoivat mitä antoivat. Ehkä on parempi, etteivät anna mitään.
Etkö todella ymmärtänyt aloitusta?
Ei ymmärtänyt. Täällä on oikeesti näitä jotka ei ymmärrä lukenaansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit nähnyt isovanhempien perinnönjaon kun setä oikein pääsi vauhtiin, oli tosi viihdyttävää kun ei itse ollut osallisena.
Lopeta 😅😅😅😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmettiä se sinulle kuuluu. Antoivat mitä antoivat. Ehkä on parempi, etteivät anna mitään.
Kyllä se vähän minulle kuuluu kun olen se isovanhempi joka antaa lahjarahat.
Tämä kannattaisi mainita selvästi aloituksessa.
Siinähän se lukee otsikossa, isovanhempien joululahjat lapsenlapsille.
Ei siinä lue että ap on se isovanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kannattaisi mainita selvästi aloituksessa.
Vaikuttaako se jollain lailla oikeudenmukaisuuteen, onko aloittaja isovanhempi itse, isovanhemman lapsi vai joku lapsenlapsista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alaikäiset ovat eri arvoisia?
Olettaisin, että se 11-vuotuas saa sitten vanhemoana samanverran kuin nyt 16- ja 18-vuotias. Noin ainakin meillä. 2-vuotias saa lahjoja noin 15 euron edestä, 6-vuotias noin 20-30 eurolla, 10-vuotias toivoo 60 euron legopakksusta ja 18-vuotias useammalla satasella+ajokortin.
Näin kun tekee iän ( ja toiveiden mukaan), niin jokaiselle on mahdollisuus maksaa ajokortti.
Meillä kaikki lapset ovat saman arvoisia. Ketään ei suosita. Ihan älytöntä ostaa yhdelle lapselle useammalla satasella.
Samanarvoisiahan he ovat. Jokainen tulee saamaan ajokortin lahjaksi. Jokainen on saanut toivoa esikouluikäisenä ja koululaisena lahjaa, jokaiselle on ostettu pari lahjaa kirpputorilta, kun ovat o
Tulee saamaan, jos olet elossa. Tai saattaa käydä silleen, että teillä elämäntilanne ja rahatilanne muuttuu ja nuoremmat saavat aikuisena lahjaksi vain villasukkia.
Mulle kävi just silleen, että katselin vierestä, kun vanhemmat sisarukset saivat arvokkaampia lahjoja. Olin jo sen ikäinen, että osasin kyseenalaistaa. Sitä perusteltiin juuri sillä, että minäkin saan sitten isompana. No enpä saanut, kun rahatilanne muuttui oleellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako se jollain lailla oikeudenmukaisuuteen, onko aloittaja isovanhempi itse, isovanhemman lapsi vai joku lapsenlapsista?
Itse asiassa kyllä se palstalla vaikuttaa. Nyt kun aloittaja on isovanhempi, vingutaan siitä että hän kohtelee lapsia eriarvoisesti. Jos aloittaja olisi lasten vanhempi, väitettäisiin että hän on kateellinen rahoista ja käskettäisiin hänen odottaa perinönjakoa ennen kuin alkaa hamuta vanhempiensa rahoja. Varsinkin jos aloittaja olisi se yhden lapsen vanhempi, käskettäisiin hänen olla tyytyväinen siihen että hänen lapsensa sai rahaa eikä kadehtia sisaruksen lasten rahoja. Jos aloittaja olisi joku lastenlapsista, käskettäisiin olla tyytyväinen siihen mitä saa eikä olla kateellinen muille tai vaatia mummoparalta enemmän.
AV:n perussääntö: aloittaja on AINA väärässä.
Mun mielestä olet antamassa oikeudenmukaisilta ja reiluilta kuulostavia summia lahjoiksi. Tärkeää on, että noi 18v ja 16v saa saman summan.
N57
Vierailija kirjoitti:
On oikeudenmukainen ja varsinkin jos on toiveet.
Meillä nuorin lapsi on toivonut uutta tietokonetta. Maksaa jotain 700e. On aikaisempana jouluna saanut soittimen joka maksoi yli 700e. Muut lapset eivät ole noin kalliita lahjoja saaneet, mutta eivät ole toivoneetkaan.
Moni on alanuolta painanut. En ihan ymmärrä miksi, kun lapset ovat itse saaneet toivoa lahjansa ja ovat toistensa toiveet tienneet.
Nro 54 jatkaa, että ehkä vuoden tai kahden sisään olisi reilua, että tuo nuorinkin alkaa saada samanarvoisia lahjoja kuin muut.
Jos myös 11-vuotias saisi rahaa, mielestäni hänelle pitäisi antaa sama summa kuin isommille. Tavarassa ero on helpompi piilottaa, etenkin jos se on lapsen isoimpia toiveita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alaikäiset ovat eri arvoisia?
Olettaisin, että se 11-vuotuas saa sitten vanhemoana samanverran kuin nyt 16- ja 18-vuotias. Noin ainakin meillä. 2-vuotias saa lahjoja noin 15 euron edestä, 6-vuotias noin 20-30 eurolla, 10-vuotias toivoo 60 euron legopakksusta ja 18-vuotias useammalla satasella+ajokortin.
Näin kun tekee iän ( ja toiveiden mukaan), niin jokaiselle on mahdollisuus maksaa ajokortti.
Meillä kaikki lapset ovat saman arvoisia. Ketään ei suosita. Ihan älytöntä ostaa yhdelle lapselle useammalla satasella.
Samanarvoisiahan he ovat. Jokainen tulee saamaan ajokortin lahjaksi. Jokainen on saanut toivoa esikouluikäisenä ja koululaisena lahjaa, jokaise
Toki näin voi käydä, ja todennäköisest käykin, kun ostaa joka vuosi koko konkkaronkalle vaikka esim. sen ajokortin verran turhanpäiväistä ryjää, rojua, hilavitkuttimia tai sitten turhia ajotunteja.
Olet varmaan myös laskenut, että mitä opiskelijavanhemmat ovat vanhemmalle lapselle hankkinut tämän ollessa 2v versus viimeisimmän ollessa 2v? Laskenut inflaation vaikutuksen? Edikoinenhan yleensä saa vähiten rahaa, matkoja, harrastuksia ja naksullisia kokemuksia, koska vanhempien taloudellinen tilanne on ihan eri ensimmäisen ja viimeisen lapsen kohdalla.
Mun on tuollausta ajattelumaailmaa hirveän vaikea omaksua, kun minä sisaruksineni lapsena ja nuorena vinkattiin esim. vanhemmille niistä muitten kalliista toiveista. Monesti on nykyään käynyt niin, että että meidän lapset, sekutset siis, ovat isovanhemmille vuorostaan vinkanneet sisarusten ja serkkujen toiveita. Ja tosiaan jopa niin, että ovat kertoneet, etteivät itse tartte mitään, mutta, jos serkun toiveen voisi toteuttaa.
Mut jatka sinä sitä "tasapuolisuutta". Teillä varmaan 2-vuotias ja 18-vuotias saavat yhtä paljon ruutuaikaa, vanhemman huomiota ja lihapullia?
Vierailija kirjoitti:
Liian paljon kaikille. Oppivat kiittämättömiksi. 50 e riittää ihan jokaiselle. Me annetaan 200 euroa koko perheelle (2 aikuista + 2 alakoululaista) yhteiseksi lahjaksi. Sama toiseen perheeseen.( 1 aikuinen +2 alakoululaista). Saavat itse päättää mihin käyttävät.
Kuule kun kaikki ei elä köyhästi. Jos saa vaikka hyvästä koenumerosta aina 20 €, niin satanen joululahjaksi ei ole liikaa.
Itse antaisin molemmille täysi-ikäisille saman summan. Yläkoululaiselle vähän vähemmän tai saman summan ja alakoululaiselle taas saman summa. Ja jos supinaa kuuluisi, niin sanoisin, että pienin alkaa saamaan saman kuin 16v sitten, kun on yläkoulussa ja vastaavasti 16v saman, kuin täysi-ikäiset sitten kun on täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista jättää kaikkiin lahjoihin hintalappu, niin vertailu helpottuu ja kaikille tulee paska joulumieli.
Ääliö, tuumi tovi tuota kirjoitusta