Jos on koko ikänsä tehnyt töitä, miten rahaa ei ole yhtään säästössä?
Näihin tapauksiin törmää täällä vähän väliä. Miten ei ole yhtään säästöjä, vaikka ollut pitkään vakituisessa työssä? Minne ne rahat on menneet, joka kuukausi eletty kädestä suuhun?
Teen melko pienipalkkaista työtä itsekin, enkä ymmärrä tätä yhtälöä. Puskuria on saanut ihan hyvin kerrytettyä järkevällä rahankäytöllä.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännästi täällä parin tonnin nettopalkka on aina joku kateutta herättävä huippupalkka. Miettikää nyt oikeasti, tuosta kun maksaa pakolliset elämisen kulut, niin ei sitä löysää rahaa silti tonnikaupalla ylimääräisenä pyöri.
Kyllä minulla noin tonni jäisi pakollisten laskujen jälkeen ja asun 1km päässä Helsingin keskustasta.
Asut ilmeisesti kadulla kodittomana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut haluavat elää mukavasti kun ovat vielä elossa. Joku toinen haluaa pihistellä koko ikänsä ja säilöä hilloa mahdollisimman paljon. Kai siitä sniiduilustakin jotain kicksejä saa.
Miten tässä ei ikinä nähdä mitään välimuotoja? Täysi pihistely vs. kaikki sileäksi, jotta elämä on "mukavaa"? Entäs jos laittaisi vaikka 100 e joka kuukausi säästöön?
Tämä! Ei ole pakko tuhlata kaikkea tai vaihtoehtoisesti kituuttaa ja laskea joka senttiä. Palkasta voi laittaa pienen summan säästötilille joka kuukausi. 50 €/kk on 600 € vuodessa. Usean vuoden aikana säästöön jää ihan mukava summa pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarkalleen ottaen on tämä "melko pienipalkkainen"?
Nettopalkka n. 2000-2200 euroa, kaupan alan palkka.
-Ap
Samoin. Kaupanalalla olin ja palkka tuo, nyt eläkkeellä ja tulot paljon pienemmät. Mutta olen saanut mitä olen halunnut, ja vähän on säästössä . Tyytyväinen olen ja aina tottunut tavalliseen olemiseen. Olen matkustellut ja hommannut oman kodin. Mitä sitä ihminen muuta tarvitsee kuin hyvän olon.
Brutto siis tuo noin 2000€ ollut....
On sattunut ostamaan auton tai asunnon, niin kaikki ylimääräiset rahat palavat siihen. Omistusasunto maksetaan elinaikana 2-3 kertaa, koska myös rakenn6starvikkeilla elinkaarensa esim Ikkunat 30-40v. Ja ikkuna-aukko maksaa 5000-9000€.
Ero. Vuokralla isossa kämpässä koska lapsille piti olla omat huoneet. Elarit vuokran päälle. Lastenvalvoja sanoi että en kai minä autolla mitään tee. "Työttömällä" exällä oli kuitenkin auto.
Siis argumentoidaanki täällä oikeasti siitä, että tehdään 18h viikossa töitä eikä saada 2000 nettokuukausipalkkaa. Eikö se ole yleistietoa, että kun puhutaan työstä konseptina on se ensimmäinen ajatus siitä, kokopäivätyö, 8h päivässä, 5 kertaa viikossa. Tsiisus.
Vierailija kirjoitti:
Siis argumentoidaanki täällä oikeasti siitä, että tehdään 18h viikossa töitä eikä saada 2000 nettokuukausipalkkaa. Eikö se ole yleistietoa, että kun puhutaan työstä konseptina on se ensimmäinen ajatus siitä, kokopäivätyö, 8h päivässä, 5 kertaa viikossa. Tsiisus.
Tai ainoa mahdollisuus asua metsässä 1500 euron brutolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut haluavat elää mukavasti kun ovat vielä elossa. Joku toinen haluaa pihistellä koko ikänsä ja säilöä hilloa mahdollisimman paljon. Kai siitä sniiduilustakin jotain kicksejä saa.
Miten tässä ei ikinä nähdä mitään välimuotoja? Täysi pihistely vs. kaikki sileäksi, jotta elämä on "mukavaa"? Entäs jos laittaisi vaikka 100 e joka kuukausi säästöön?
Tämä! Ei ole pakko tuhlata kaikkea tai vaihtoehtoisesti kituuttaa ja laskea joka senttiä. Palkasta voi laittaa pienen summan säästötilille joka kuukausi. 50 €/kk on 600 € vuodessa. Usean vuoden aikana säästöön jää ihan mukava summa pahan päivän varalle.
Niin, eikä elämässä koskaan tule mitään ylimääräistä maksettavaa, vai?
Oikeassa elämässä tulee yllätys menoja esim. kaatuminen ja käsi murtuu, niin kuin itselläni, niin tähän mennessä sen hoito julkisella sektorilla on maksanut jo 370€. Joo, oli ihan kiva kun oli vähän säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Lol, t. oikeasti pienipalkkainen, joka on enimmillään elämässään tienannut 1250eur/kk.
Eri
Ei missään kokopäivätyössä noin huonosti nykyään tienaa. Varmasti jos teet 20-30 h viikossa, tienaat vähemmän kuin kokopäiväisessä työssä, ihan itsestäänselvyys. Ei tämä ollut kilpailu kellä on vähiten työtunteja.
Esim. koulunkäyntiavustajan on harvoin mahdollista tehdä sitä 40h viikossa, vaikka kuinka haluaisi.
Jos tekee puolikasta työviikkoa, voi etsiä myös toisen työn.
Suurimmalla osalla kulutus pysyy hallinnassa, mutta ei kaikilla. Tiedän parikin normituloista tapausta, jotka ovat eläneet koko elämänsä yli varojen, puhutaan kymmenistä vuosista. Suomessakin on ihmisiä jotka ovat hävittäneet omaisuuttansa kymmeniä miljoonia. Maailmalla on satoja miljoonia hävittäneitä.
Maksoin työt alettuani ensin 10 vuoden ajan pois opintolainavelkaa. En ole koskaan saanut asumistukea, en opintotukea, en mitään tukea. Sitten ostin asunnon, jota maksoin pois 10 vuotta. Sitten otin autolainan, kun vaihdoin pienen vanhan auton uuteen autoon. Olen alun perin köyhästä kodista, niin kuin nykyiset eläkeläiset ovat. Perintöjä kotoa ei ole vaatimatonta mökkiä lukuunottamatta. Merkittäviä säästöjä ei ole pientä hätävaraa lukuunottamatta. Näin lienee useiman eläkeläisen kohdalla tilanne. Kun on itse pitänyt ponnistell kaikki, mitään ei ole ollut valmiina. Ja nyt nuorempi polvi sanoo meitä ahneeksi sukupolveksi. Mikähän polvi se ahne oikeasti on?
Eikö se nyt ole kaikille selvää, että menojen ja tulojen tasapainotus on se syy siihen miksi ihmisillä ei ole rahaa, syy miksi ne ovat päin honkia ovat täysin irrelevantteja. Tulot kasvaa niin menotkin yleensä kasvaa, täysin hyödytön argumentti kun se jo todistaa sen, että se on täysin ihmisestä kiinni miten rahansa käyttää.
Muutenkin haluaisin nähdä enemmän sitä, että ihmiset eivät laittaisi koko elämäänsä rahan ympärille, se on TYÖKALU, sitä voi käyttää niin hyvään kuin pahaakin, siinä missä vasaraa voi käyttää tappamiseen tai naulojen lyömiseen.
Rahaa tarvitsee todella vähän onnelliseen elämiseen, 1200 eurolla olen sinkkuna pk-seudulla asuvana elänyt oikein täyteläistä ja onnellista elämää, harrastanut, syönyt hyvin, omistanut auton, vuokra-asunto kivalta alueelta yms. Tärkeintä on katsella asiaa siltä kantilta mitä pitää itse tärkeänä ja miten onnellisuus ylipäätänsä toimii, mielestäni ihminen on todella keltaisessa nesteessä jos perustaa motivaationsa tai onnellisuutensa johonkin ulkoiseen asiaan, koska silloin kun se puuttuu niin ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin olla onneton ja valittaa kuinka epäreilua elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle mun pitäis säästää rahaa? Ei mulla ole lapsia.
Itsellesi. Elämässä voi tulla ikäviä vastoinkäymisiä, työttömyyttä tai sairautta. Entinen työkaverini sairastui syöpään. Ensin tuli palkkaa parilta kuukaudelta, sitten 2/3 palkkaa, sitten pientä sairauspäivärahaa. Aika tiukkaa teki maksaa asuntolainaa niin pienistä rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännästi täällä parin tonnin nettopalkka on aina joku kateutta herättävä huippupalkka. Miettikää nyt oikeasti, tuosta kun maksaa pakolliset elämisen kulut, niin ei sitä löysää rahaa silti tonnikaupalla ylimääräisenä pyöri.
Kyllä minulla noin tonni jäisi pakollisten laskujen jälkeen ja asun 1km päässä Helsingin keskustasta.
Eri, mutta miksi tonni ei riittäisi, riippuu tilanteesta. Pienehkö asunto ilman lainaa taloyhtiöstä jossa on liikehuoneistoja niin asumiskulut kuukaudessa esim. 350 euroa. Työpaikka kävelyetäisyydellä eikä tarvetta autolle. Perusterve, laittaa ruoan itse, harrastaa kutomista ja lukemista. Ei ehkä tyypillisin tilanne, muttei mitenkään mahdotonkaan ja luulisi tonnilla selviävän pakollisista kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Lol, t. oikeasti pienipalkkainen, joka on enimmillään elämässään tienannut 1250eur/kk.
Eri
Ei missään kokopäivätyössä noin huonosti nykyään tienaa. Varmasti jos teet 20-30 h viikossa, tienaat vähemmän kuin kokopäiväisessä työssä, ihan itsestäänselvyys. Ei tämä ollut kilpailu kellä on vähiten työtunteja.
Kyllä tienaa, et tiedä asiasta näköjään mitään, Suomessa ei ole mitään minimipalkkaa.
No kertokaapa nyt näitä esimerkkejä missä työssä saa 7-8 euron tuntipalkkaa vuonna 2025? Mikä TES?
Tunnen ihmisiä joilla hyvä palkka ollut 20 v mutta elävät kädestä suuhun eikä säästöjä ole. Itse olen ollut huonopalkkaisissa töissä ja säästössä on 60000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon 2000 euron neton eteenkin työvuosia voi olla takana useita ja jokin vastuualuelisä, vaihtelevat työajat, joista maksetaan lisiä, muu yrityksen bonusjärjestelmä...mutta kun pitäisi saada sama 18 h viikossa työllä.
Vierailija kirjoitti:
Ne sniiduilijat ovat työttömyyden tai jonkun taloudellisen vastoinkäymisenkin jälkeen omillaan, kun taas rahansa hassanneet odottavat sitä, että yhteiskunta (ja ylipäätään muut ihmiset) pistävät kaikki menot koko loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri, mutta miksi tonni ei riittäisi, riippuu tilanteesta. Pienehkö asunto ilman lainaa taloyhtiöstä jossa on liikehuoneistoja niin asumiskulut kuukaudessa esim. 350 euroa. Työpaikka kävelyetäisyydellä eikä tarvetta autolle. Perusterve, laittaa ruoan itse, harrastaa kutomista ja lukemista. Ei ehkä tyypillisin tilanne, muttei mitenkään mahdotonkaan ja luulisi tonnil
350 e asuinkulut ei ole mitenkään realistiset Suomessa, saati että työpaikka olisi heti siinä vieressä eikä kulkemiseen mene yhtään rahaa. Jollain muuttotappiopaikkakunnalla ehkä, jossa ei niitä työpaikkoja sitten olekaan.