Jos on koko ikänsä tehnyt töitä, miten rahaa ei ole yhtään säästössä?
Näihin tapauksiin törmää täällä vähän väliä. Miten ei ole yhtään säästöjä, vaikka ollut pitkään vakituisessa työssä? Minne ne rahat on menneet, joka kuukausi eletty kädestä suuhun?
Teen melko pienipalkkaista työtä itsekin, enkä ymmärrä tätä yhtälöä. Puskuria on saanut ihan hyvin kerrytettyä järkevällä rahankäytöllä.
Kommentit (30)
Töissä 18 v, en ole koskaan tienannut yli 2000 e/kk. Matkusteluun mennyt 500 e/kk eli yht yli 100 000 e. Jos en matkustelisi, olisin rikas mutta ei mua enää elämässä kiinnosta muu kuin matkustelu joten siihen myös tuhlaan. Omaisuus 5000 e säästötilissä pahan päivän varalle.
Oma tai lapsen sairastuminen vakavasti, työttömyys, tupakointi, kalliit harrastukset.
M60
Siksi koska on tuhlannut työstä saatavat rahat joka on hieno homma.Toinen elää pihisti kituuttaen , jättää perillisille hyvän perinnön jotka sitten tuhlaavat sen hetkessä höpötyksiin hyvä asia sekin.Kerran täällä vaan ollaan.
Jotkut haluavat elää mukavasti kun ovat vielä elossa. Joku toinen haluaa pihistellä koko ikänsä ja säilöä hilloa mahdollisimman paljon. Kai siitä sniiduilustakin jotain kicksejä saa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarkalleen ottaen on tämä "melko pienipalkkainen"?
Nettopalkka n. 2000-2200 euroa, kaupan alan palkka.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Jotkut haluavat elää mukavasti kun ovat vielä elossa. Joku toinen haluaa pihistellä koko ikänsä ja säilöä hilloa mahdollisimman paljon. Kai siitä sniiduilustakin jotain kicksejä saa.
Miten tässä ei ikinä nähdä mitään välimuotoja? Täysi pihistely vs. kaikki sileäksi, jotta elämä on "mukavaa"? Entäs jos laittaisi vaikka 100 e joka kuukausi säästöön?
Mä en usko eläväni näillä tavoilla eläkeikäisenä, niin miksi sinne säästäisin? Elän tässä ja nyt. Ja jos olen eläkeikäisenä elossa,kyllä nyt joku pennonen tulee eläkettä ja katellaan sit. Ja mua ei tartte haudata, lahjoitan itteni tieteellisiin tutkimuksiin. En kuulu kirkkoon.
Olen koko ikäni asunut ja elänyt sinkkuna pienellä palkalla kalliissa kaupungissa. Kaikki rahat on menneet lähinnä asumiseen. Kun maksaa yksin kaikesta rahaa saa tulla kuukaudessa todella paljon jotta siitä saisi jotain säästöön. Lisäksi kun elämä on valintoja, olen itse valinnut asua vähän paremmalla alueella sen sijaan että tyytyisin halvimpaan nisti- tai mamulähiöön ja ankeaan vuokrayksiöön.
Pienesti onnistuin siitä huolimatta säästämään mutta ne ehtiä huveta työttömyyden aikana. Viisikymppisellä ei tässä maassa ole kauheasti vaihtoehtoja ja työllistyminen on erittäin epätodennäköistä. Nyt ikä alkaa jo kuutosella ja kittuuttamista olisi vielä kuusi vuotta eläkkeelle. Eläke on pieni mutta ainakin silloin voi yrittää kevytyrittäjänä saada lisätuloja edes vähän. Lisäksi voi opiskella mitä haluaa kun haluaa. Turhien hakemusten lähettelynkin voi silloin unohtaa. Kuluisipa aika nopeasti!
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska on tuhlannut työstä saatavat rahat joka on hieno homma.Toinen elää pihisti kituuttaen , jättää perillisille hyvän perinnön jotka sitten tuhlaavat sen hetkessä höpötyksiin hyvä asia sekin.Kerran täällä vaan ollaan.
Tuhlaajien ei ole vanhana vara valittaa, että on pieni eläke, kun kerran olis voinut säästää aiemmin
Vierailija kirjoitti:
Pystyn jäämään 50 vuotiaana eläkkeelle sijoitusten turvin. Minusta se on ihan mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkka n. 2000-2200 euroa, kaupan alan palkka.
-Ap
Nettopalkka eli siitä on jo verot otettu päätlä pois. 2000 - 2200e kätteen ei ole mikään pieni palkka. Ei isokaan mutta on paljon enemmän kuin mitä moni saa bruttona. Eli plakka josta ei ole vielä otettu veroja pois.
Miten ap voi olla noin tyhmä ja kuvittelee, että kaikilla elämä vaan soljuu ilman vastoinkäymisiä. Se että sinulla on kaikki mennyt hyvin, ei tarkoita, että toiset olisivat olleet yhtä onnekkaita. Lopeta typerien asioiden pohtiminen?
Vakuutetaan itselleen, että rahan tuhlaaminen on se juttu eikä edes mietitä mitä onnellisuus voi tarkoittaa. Ainakaan muulla tavalla kuin kotona istuminen, woltittaminen, ryyppääminen yms.
Kenelle mun pitäis säästää rahaa? Ei mulla ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhlaajien ei ole vanhana vara valittaa, että on pieni eläke, kun kerran olis voinut säästää aiemmin
No ei se oikein noin mene. Mitä jos on tehnyt pitkän työuran ja saa hyvää eläkettä. Ei sitä säästöjä tarvita.
porvari maksaa huonoa palkkaa ja vihreät vievät veroina kaiken
Helpompaa sulkea silmänsä kuin katsoa totuutta suoraan silmiin. Käytetään rahaa, että saadaan elämän epämukavat ja epävarmat asiat hiljaiseksi sen sijaan, että tehtäisiin sille ydinsyylle jotain. Tämä johtaa tähän ajattelutapaan mitä täälläkin jaellaan: pakko elää ääripäässä koska häpeän syytä x, on se sitten, että ei ole lapsia tai merkitystä elämälle ylipäätänsä.
Kaikki eivät saa isoa eivätkä edes keskisuurta perintöä. Suomi kallis maa: moni pärjää palkallaan juuri ja juuri. Ja monet eivät ymmärrä, mikä merkitys perhetaustalla ja perinnöllä on.
Vierailija kirjoitti:
Miten ap voi olla noin tyhmä ja kuvittelee, että kaikilla elämä vaan soljuu ilman vastoinkäymisiä. Se että sinulla on kaikki mennyt hyvin, ei tarkoita, että toiset olisivat olleet yhtä onnekkaita. Lopeta typerien asioiden pohtiminen?
Sä olet varmasti mainiota seuraa juhlissa