Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14v poika ei suostu käyttämään takkia

Vierailija
26.11.2025 |

Sinne lähti kouluun hupparissa, kun mittari näytti -4 ja tulee kulkemaan hupparissa koko talven. Sitten kun alkaa olla -10 niin vaihtaa paksumpaan huppariin ehkä. 

Ei suostu minkäänlaiseen takkiin, on hänen mielestä epämukavaa, eikä voi "tehdä mitään" kun on takki päällä. Poika on nepsy.

Voinko mitään tän asian eteen tehdä? 

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis en ymmärrä. Määrääkö teillä 14 vuotias?!?!? Ei tämä ole neuvottelukysymys, vaan käsket sen pojan pukemaan vaatteet päälle. Miksi vanhemmat on niin avuttomia hyysääjiä nykyään?

Ja sit takki katoaa kesken koulumatkan. Ei meillä ainakaan ole varaa ostaa monia takkeja

Sitten se teini kustantaa itse itselleen uuden takin.

Vierailija
102/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis en ymmärrä. Määrääkö teillä 14 vuotias?!?!? Ei tämä ole neuvottelukysymys, vaan käsket sen pojan pukemaan vaatteet päälle. Miksi vanhemmat on niin avuttomia hyysääjiä nykyään?

Olen käskenyt ja olen myös nähnyt, miten vaikeaa hänellä on silloin olla. Pahoittelut siitä, etten ole vanhempi joka jättää lapsensa ahdistuksen huomioimatta, vaan yritän sen sijaan löytää jonkun ratkaisun.

Tiedätkö että lisäät vaan sen lapsesi ahdistusta tuollaisella touhulla. Sun kuuluu vanhempana asettaa rajat. Sitä paitsi kukaan ei ole kuollut ahdistukseen. Meinaatko, että pystyt pitämään lapsen ahdistukset loitolla. Tulee varmasti mielenkiintoinen aikuinen. Älä piiloudu jonkun nepsy diagnoosin taakse. Nykyään kaikki lapset on nepsyjä, vaikka oikeasti vanhemmat eivät vaan osaa olla vanhempia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekana kannattaa miettiä että oletteko varmasti käyneet kaikki erilaiset takit läpi? Suostuisiko lapsi esimerkiksi tuulitakkiin tai vastaavaan, jos asutte Etelä-Suomessa, niin tuon ikäinen ei tarvitse mitään vuorellista.

Jos se ei onnistu, niin sitten etsi mahdollisimman lämmin huppari, yritä saada lapsi pitämään sen alla lisäksi vielä kerrastoa, ja yritä pitää huoli että hänellä on kunnon housut, pipo, ja sellaiset. Tavoitteena että teinille kyllä tulee jonkun verran kylmä, mutta jos tulisi mahdollisimman vähän kylmä.

Yksi mitä tuossa kannattaa myös miettiä on että takki voi olla epämukava sen takia että sitä yrittää pitää yhdessä hupparin kanssa. Voisi kokeilla että jos piilottaa kaikki hupparit niin että lapsi joutuu pukeutumaan collegepaitaan ilman huppua, niin suostuisiko hän sellaisen kanssa pitämään paremmin takkia.

mitävit mä oikeasti luen. Kaikkea te mietitte. Takki päälle ja piste. 

Vierailija
104/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan mun mielestä on aivan turhaa mikromanageroida teinin elämää. Jos asialla on oikeasti jotain merkitystä, niin tottakai aikuisen kuuluu silloin puuttua, mutta johonkin niin turhaan kuin 17 vuotiaan kenkä tai takki valintaan on mielestäni turha puuttua, koska valitettavasti kyseessä on jo liki aikuinen ihminen, jonka tulee oppia ihan itse hoitamaan nämä asiat.

Ja sitten jos on kyse oikeasti ongelmaisesta lapsesta, niin kumpaanko vanhemman kannattaa käyttää voimiaan, esim. siihen, että että pakottaa lapselle takkia vai siihen, että yrittää estää vaikka päihteiden käytön?

Joten kannatan taistelun valintaa jatkossakin. ;) 

Alaikäinen on alaikäinen syystä. Pakottamisen pitäisi myös onnistua ilman hirveää voimienkäy

Ei syytetä. Vanhemmat määräävät. 

Vierailija
105/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Onhan niitä sellaisia hupparimaisempia takkeja olemassa? Kuulostaa siltä, että pitäisi käydä ehkä vähän useammassa paikassa kokeilemassa takkeja.

Kuolen nauruun. Varsinainen pelle olet.

Vierailija
106/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun täytyy valjastaa ulkopuolinen aikuinen sanomaan asiasta. Toki itsekin voin esimerkiksi tankata auton melko vähissä vaatteissa, tai viedä roskat tmv. En tarvitse aina pilkkihaalaria, pipoa, hanskoja ja kaulahuivia joka ikisellä ulos pistäytymisellä talviaikaan. Mutta pidempään ulkona ollessa pitäisi pukeutua sään mukaisesti ihan terveydnkin takia. 

Vierailija
107/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole mitään nepsyjä tai muutakaan ihan normi teinejä, sit ku teinillä kylmä tuli niin laittoi takkia päälle.

Vierailija
108/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun täytyy valjastaa ulkopuolinen aikuinen sanomaan asiasta. Toki itsekin voin esimerkiksi tankata auton melko vähissä vaatteissa, tai viedä roskat tmv. En tarvitse aina pilkkihaalaria, pipoa, hanskoja ja kaulahuivia joka ikisellä ulos pistäytymisellä talviaikaan. Mutta pidempään ulkona ollessa pitäisi pukeutua sään mukaisesti ihan terveydnkin takia. 

Terveydenkin

Vierailija
109/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se pukee takin päälle sitten jos tulee kylmä. 

Vierailija
110/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli yli 30 astetta pakkasta ja itte laitoin kaikki lämpimät vaatteet päälle kun lähdin töihin. Vastaan tuli teini napa esillä, en aatellu et mikään nepsy vaan aattelin et on tyhmä.

Vierailija
111/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekana kannattaa miettiä että oletteko varmasti käyneet kaikki erilaiset takit läpi? Suostuisiko lapsi esimerkiksi tuulitakkiin tai vastaavaan, jos asutte Etelä-Suomessa, niin tuon ikäinen ei tarvitse mitään vuorellista.

Jos se ei onnistu, niin sitten etsi mahdollisimman lämmin huppari, yritä saada lapsi pitämään sen alla lisäksi vielä kerrastoa, ja yritä pitää huoli että hänellä on kunnon housut, pipo, ja sellaiset. Tavoitteena että teinille kyllä tulee jonkun verran kylmä, mutta jos tulisi mahdollisimman vähän kylmä.

Yksi mitä tuossa kannattaa myös miettiä on että takki voi olla epämukava sen takia että sitä yrittää pitää yhdessä hupparin kanssa. Voisi kokeilla että jos piilottaa kaikki hupparit niin että lapsi joutuu pukeutumaan collegepaitaan ilman huppua, niin suostuisiko hän sellaisen kanssa pitämään paremmin takkia.

mitävit mä oikeasti

Tämä, takki päälle ja piste. Jos ei käytä niin sit ku vilustuu et anna mitään kuume- tai särkyliikkeitä, et hemmottele tai keittele kuumia mehuja tai kanna ruokaa sänkyyn. Sitä saa mitä tilaa!

Vierailija
112/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käskenyt ja olen myös nähnyt, miten vaikeaa hänellä on silloin olla. Pahoittelut siitä, etten ole vanhempi joka jättää lapsensa ahdistuksen huomioimatta, vaan yritän sen sijaan löytää jonkun ratkaisun.

Tiedätkö että lisäät vaan sen lapsesi ahdistusta tuollaisella touhulla. Sun kuuluu vanhempana asettaa rajat. Sitä paitsi kukaan ei ole kuollut ahdistukseen. Meinaatko, että pystyt pitämään lapsen ahdistukset loitolla. Tulee varmasti mielenkiintoinen aikuinen. Älä piiloudu jonkun nepsy diagnoosin taakse. Nykyään kaikki lapset on nepsyjä, vaikka oikeasti vanhemmat eivät vaan osaa olla vanhempia. 

En tiedä, mistä ihmisillä on nyt se käsitys, ettei hänellä ole rajoja. Hyvä poika on, keskustellaan avoimesti, hän siivoaa ja auttaa ruoanlaitossa ihan ilman siihen patistamista, ei juuri ole kiukutellutkaan. Joten jos nyt hänellä on tällainen asia, niin tottakai haluan yrittää jeesata.

Vierailija
113/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsepä palelee. 

Paitsi ettei välttämättä palele. Jo vuosia olen nähnyt ihmisiä ilman takkeja ja -25 asteessa shortseissa. Jos ei palele niin ei palele 

Vuosia nähnyt?

Missä?

Oulussa

Vierailija
114/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika pärjää hupparilla, samanikäiset tytöt kulkee takki auki napa paljaana oli pakkasta tai ei. Eipä nuo kipeänä kukaan ole. Meidän vanhin poika on lämminverinen, halusi yläasteella kuoritakin, siis takin joka oli pelkät kuoret, sillä sitten kulki talvet skeitti kengät jalassa, shortsit on nykyisin toukokuun alusta syyskuun loppuun koko ajan jalassa, vaikka lunta tulisi, on yli 30 vuotias, eikä ikinä sairas, teininä oli flunssa joskus kesti sen kaksi päivää ja se oli siinä, minä joka olen viluinen ja puen hyvin lämpimästi olin viikon pari joka flunssassa ja olen vieläkin

Vierailija
115/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 on siinä iässä, että osaa ottaa jo sen verran vastuuta itsestään, että voi päättää omasta pukeutumisestaan. Tai jos ei, on aika opetella.

Kyllä hän on jo sen verran kykenevä että osaa valita vaatteet joissa ei kuole pakkaseen tai saa vaarallisia paleltumia. 

Vierailija
116/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on, että äiti voi kuormittua metatöihin. Takki asiaa pitää vatvoa, päivitellä ja kauhistella. Muistathan soittaa sukulaiset ja tutut läpi. 

Jos tuon ikäinen jätkä vapaaehtoisesti haluaa jäätyä, niin antaa jäätyä. 

Anna lapselle mahdollisuus oppia ja kehittyä. Ei äidin helmoissa kehity. 

Vierailija
117/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sit takki katoaa kesken koulumatkan. Ei meillä ainakaan ole varaa ostaa monia takkeja

Sitten se teini kustantaa itse itselleen uuden takin.

Millä rahalla? Ei meidän teineillä ole laittaa satasta takkiin. Kesällä aihe on jo vanha, jos sattuu ees saamaan kesätöitä. Eikä sitä voi pakottaa ostamaan mitään

Vierailija
118/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poika saanut vielä pimppiä. Pimppityttö voisi yrittää saada reunalla elävän kapinallispojan pukeutumaan ihmisten lailla. Pojan kikkelikin saattaa paleltua talvella ilman kunnon vaatteita :(

Vierailija
119/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko poika saanut vielä pimppiä. Pimppityttö voisi yrittää saada reunalla elävän kapinallispojan pukeutumaan ihmisten lailla. Pojan kikkelikin saattaa paleltua talvella ilman kunnon vaatteita :(

Nykyään muijat tykkää mustista munista. Parempi siis antaa paleltua ja tulla kuolioon

Vierailija
120/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tänään toimitin muksut päiväkotiin. Hupparissa. Ulkoille. 

T. m44

Eli jos tarkenee niin ei siinä. Mutta kannattaa silti kattoo sinne -10 asteen lämpöihin takki joka ei ärsytä. Ei ihmisillä ole turkkia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi