Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14v poika ei suostu käyttämään takkia

Vierailija
26.11.2025 |

Sinne lähti kouluun hupparissa, kun mittari näytti -4 ja tulee kulkemaan hupparissa koko talven. Sitten kun alkaa olla -10 niin vaihtaa paksumpaan huppariin ehkä. 

Ei suostu minkäänlaiseen takkiin, on hänen mielestä epämukavaa, eikä voi "tehdä mitään" kun on takki päällä. Poika on nepsy.

Voinko mitään tän asian eteen tehdä? 

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla on niin kuuma, että voisi sortsit laittaa jalkaan. Suomalainen tottuu talveen

Niin varmaan. Tyhmintä mitä olen nähnyt on sortsit, villasukat ja croksit. Tämä kansa on päästään vialla.

Minä taas olen nähnyt pikku balleriinoissa ilman sukkia räntäsateessa olevan ihmisen, ei ollut tietenkään takkiakaan. Ei muuten mutta mahtoi olla jalat märkänä kun loskassa kulki 

Vierailija
82/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Antaa kakaran oppia kantapään kautta pukeutumisen alkeet, eihän tuollaiset vanhempiaan kuuntele. Sanot vaan notta et sitten valita kun tuut kipeeksi, itseaiheutettua kun on.

Ihan yhtä kipeäksi tulee kuin avanto uimarit. On vanhan aikaista kuvitella että pitää olla hirveästi vaatetta tai tulee kipeäksi, kyllä se pitää joku virus saada että kipeiksi tulee 

Pitkään jatkuva kylmyys heikentää vastustyskykyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan mun mielestä on aivan turhaa mikromanageroida teinin elämää. Jos asialla on oikeasti jotain merkitystä, niin tottakai aikuisen kuuluu silloin puuttua, mutta johonkin niin turhaan kuin 17 vuotiaan kenkä tai takki valintaan on mielestäni turha puuttua, koska valitettavasti kyseessä on jo liki aikuinen ihminen, jonka tulee oppia ihan itse hoitamaan nämä asiat.

Ja sitten jos on kyse oikeasti ongelmaisesta lapsesta, niin kumpaanko vanhemman kannattaa käyttää voimiaan, esim. siihen, että että pakottaa lapselle takkia vai siihen, että yrittää estää vaikka päihteiden käytön?

Joten kannatan taistelun valintaa jatkossakin. ;) 

Alaikäinen on alaikäinen syystä. Pakottamisen pitäisi myös onnistua ilman hirveää voimienkäyttöä.

Vierailija
84/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Antaa kakaran oppia kantapään kautta pukeutumisen alkeet, eihän tuollaiset vanhempiaan kuuntele. Sanot vaan notta et sitten valita kun tuut kipeeksi, itseaiheutettua kun on.

Ihan yhtä kipeäksi tulee kuin avanto uimarit. On vanhan aikaista kuvitella että pitää olla hirveästi vaatetta tai tulee kipeäksi, kyllä se pitää joku virus saada että kipeiksi tulee 

No sitä pitää ollakin päivätolkulla siellä ulkona, liikkuva ihminen ei kylmety 

Vierailija
85/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas tätä kun paapotaan ja vaan ymmärretään eikä osata vaatia ja laittaa rajoja pienestä pitäen. Kaikki pettymyksetkin hiotaan pois ettei vaan lapsi oppisi käsittelemään negatiivisia tunteita.

Sitten ne kasvaa teineiksi ja aikuisiksi ja vanhemmat ihmettelee mikä meni pieleen. Peiliin ei osata katsoa. 

Alun alkaen oppitunti Koivuniemen herralta olisi säästänyt kaikki monelta mielipahalta.

Vierailija
86/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei onnistu edes pakottamaan lastaan kouluun. Jos lapsi haluaa jäädä kotiin, niin mitä vanhempi siinä voi tehdä, niin.

Vierailija
87/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitä pitää ollakin päivätolkulla siellä ulkona, liikkuva ihminen ei kylmety 

Aika kovaa saa liikkua... En ole nähnyt niin kovaa liikkuvia teinejä koulumatkoilla tai välitunneilla. Luokkahuoneessa on toki lämmintä mutta ei lämpö ehdi siellä palautua kunnolla, kun ei se mikään sauna sentään ole.

Vierailija
88/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei heikennä. Lue tutkimuksia aiheesta. 

Vahvistaa!

Vierailija
89/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on taas tätä kun paapotaan ja vaan ymmärretään eikä osata vaatia ja laittaa rajoja pienestä pitäen. Kaikki pettymyksetkin hiotaan pois ettei vaan lapsi oppisi käsittelemään negatiivisia tunteita.

Sitten ne kasvaa teineiksi ja aikuisiksi ja vanhemmat ihmettelee mikä meni pieleen. Peiliin ei osata katsoa. 

Alun alkaen oppitunti Koivuniemen herralta olisi säästänyt kaikki monelta mielipahalta.

Kun olin itse kakara naapurissa asui lapsipsykologi kolmen tyttärensä kanssa. Siis ne kakarat oli suoraan sanottuna hirviöitä, pilalle "ymmärrettyjä" psykoja. Kaikki alueen pennut inhos niitä kun ne ei olleet lähelläkään normaalia. Eivät kyenneet leikkimään muitten kanssa normaalisti, aina ehti äippä sekaantumaan pihaleikkeihin että varmasti hänen kakarat voittaa yms. Ihan sairasta settiä. Tietenkin nää pikkupsykot oli sisäistäneet tän kaiken. Ei niitä usein yhteisissä leikeissä nähtykään. Onneksi. 

Järkyttävintä on ollut todeta että tänä päivänä vanhemmat kasvattaa lapsistaan samanlaisia pikkupsykopaatteja järjestäen.

Vierailija
90/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hakkaamatta on tullut hyviä lapsia ja aikuisia sittemmin. 

Toivottavasti olet lapseton. Varmaan oletkin.

Vierailija
91/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet sen nyt alkuun vaikka moottorikelkkailemaan. Anna olla avopäin jos haluaa.

Vierailija
92/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin itse kakara naapurissa asui lapsipsykologi kolmen tyttärensä kanssa. Siis ne kakarat oli suoraan sanottuna hirviöitä, pilalle "ymmärrettyjä" psykoja. Kaikki alueen pennut inhos niitä kun ne ei olleet lähelläkään normaalia. Eivät kyenneet leikkimään muitten kanssa normaalisti, aina ehti äippä sekaantumaan pihaleikkeihin että varmasti hänen kakarat voittaa yms. Ihan sairasta settiä. Tietenkin nää pikkupsykot oli sisäistäneet tän kaiken. Ei niitä usein yhteisissä leikeissä nähtykään. Onneksi. 

Järkyttävintä on ollut todeta että tänä päivänä vanhemmat kasvattaa lapsistaan samanlaisia pikkupsykopaatteja järjestäen.

Nykyään nuo lapsipsykologit on päästetty määrittelemään todella laajasti sitä, että miten lapsia pitää kohdella. Heidän mielipiteitään on alettu nimittää tieteelliseksi kasvatukseksi. Jos niitä näkymyksiä vastustaa niin se tarkoittaa tutkitun tiedon kyseenalaistamista.

Vierailija
93/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en ymmärrä. Määrääkö teillä 14 vuotias?!?!? Ei tämä ole neuvottelukysymys, vaan käsket sen pojan pukemaan vaatteet päälle. Miksi vanhemmat on niin avuttomia hyysääjiä nykyään?

Vierailija
94/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan mun mielestä on aivan turhaa mikromanageroida teinin elämää. Jos asialla on oikeasti jotain merkitystä, niin tottakai aikuisen kuuluu silloin puuttua, mutta johonkin niin turhaan kuin 17 vuotiaan kenkä tai takki valintaan on mielestäni turha puuttua, koska valitettavasti kyseessä on jo liki aikuinen ihminen, jonka tulee oppia ihan itse hoitamaan nämä asiat.

Ja sitten jos on kyse oikeasti ongelmaisesta lapsesta, niin kumpaanko vanhemman kannattaa käyttää voimiaan, esim. siihen, että että pakottaa lapselle takkia vai siihen, että yrittää estää vaikka päihteiden käytön?

Alaikäinen on alaikäinen syystä. Pakottamisen pitäisi myös onnistua ilman hirveää voimienkäyttöä.

Niin tehdään kuin vanhemmat käskee. Ei tuon ikäinen itse voi valita. 

Vierailija
95/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepä palelee. 

Paitsi ettei välttämättä palele. Jo vuosia olen nähnyt ihmisiä ilman takkeja ja -25 asteessa shortseissa. Jos ei palele niin ei palele 

Vuosia nähnyt?

Missä?

Vierailija
96/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en ymmärrä. Määrääkö teillä 14 vuotias?!?!? Ei tämä ole neuvottelukysymys, vaan käsket sen pojan pukemaan vaatteet päälle. Miksi vanhemmat on niin avuttomia hyysääjiä nykyään?

Olen käskenyt ja olen myös nähnyt, miten vaikeaa hänellä on silloin olla. Pahoittelut siitä, etten ole vanhempi joka jättää lapsensa ahdistuksen huomioimatta, vaan yritän sen sijaan löytää jonkun ratkaisun.

Vierailija
97/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana kannattaa miettiä että oletteko varmasti käyneet kaikki erilaiset takit läpi? Suostuisiko lapsi esimerkiksi tuulitakkiin tai vastaavaan, jos asutte Etelä-Suomessa, niin tuon ikäinen ei tarvitse mitään vuorellista.

Jos se ei onnistu, niin sitten etsi mahdollisimman lämmin huppari, yritä saada lapsi pitämään sen alla lisäksi vielä kerrastoa, ja yritä pitää huoli että hänellä on kunnon housut, pipo, ja sellaiset. Tavoitteena että teinille kyllä tulee jonkun verran kylmä, mutta jos tulisi mahdollisimman vähän kylmä.

Yksi mitä tuossa kannattaa myös miettiä on että takki voi olla epämukava sen takia että sitä yrittää pitää yhdessä hupparin kanssa. Voisi kokeilla että jos piilottaa kaikki hupparit niin että lapsi joutuu pukeutumaan collegepaitaan ilman huppua, niin suostuisiko hän sellaisen kanssa pitämään paremmin takkia.

Vierailija
98/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tehdään kuin vanhemmat käskee. Ei tuon ikäinen itse voi valita. 

Käytännössä sen ikäinen kuitenkin pystyy valitsemaan. Jos vanhemmat kyseenalaistavat valinnan niin heitä syytetään väkivallasta.

Vierailija
99/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sit takki katoaa kesken koulumatkan. Ei meillä ainakaan ole varaa ostaa monia takkeja

Vierailija
100/124 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä sellaisia hupparimaisempia takkeja olemassa?

Kuulostaa siltä, että pitäisi käydä ehkä vähän useammassa paikassa kokeilemassa takkeja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme