Irtisanotun velvollisuus kouluttaa työnsä jatkajat
Kysymys mihin ei näytä löytyvän selkeätä, ainakaan lakiin, perustuvaa tietoa. Mikä on irtisanotun velvollisuus kouluttaa henkilöt joille siirtyy ao. henkilön työtehtävät? Ja jos ei kouluta, voiko sanktiona olla esim. työsuhteen välitön päättyminen, tietenkin varoitusten jälkeen, ilman irtisanomisaikaa ja -korvauksia?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse tekisin aivan normaalisti työni ja sitten siirtyisin seuraavaan työpaikkaan.töitä löytyy aina osaavalle.
jää parempi mieli itsellekkin.
En ymmärrä tuota. Miten irtisanoneen työnantajan auttamisesta tulee millään mittarilla parempi mieli. Minulle tulisi parempi mieli lähinnä sen paskan konkurssista.
Ei puhunut työnantajan auttamisesta mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttaisin mielelläni, mutta täysin päin persettä ja naureskelisin ansiosidonnaisella kotona oikein makeasti...
Miksi haluat tarkoituksella vaikeuttaa uuden työntekijän hommia? Ei se hänen vikansa ole jos sinut irtisanottiin.
Voit osoittaa tyytymättömyytesi työnantajalle...
-eri
Ja mitä se sitten hyödyttää? Meinaatko, että sinut palkataan takaisin jos työnantaja näkee tyytymättömyytesi? Kyllä se varmaan on muutenkin tiedossa, että harvat haluavat tulla irtisanotuiksi.
Väärinymmärtämisen maailmanennätys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse tekisin aivan normaalisti työni ja sitten siirtyisin seuraavaan työpaikkaan.töitä löytyy aina osaavalle.
En ymmärrä tuota. Miten irtisanoneen työnantajan auttamisesta tulee millään mittarilla parempi mieli. Minulle tulisi parempi mieli lähinnä sen paskan konkurssista.
Jos tultuaan irtisanotuksi auttaa työnantajaa mm. kouluttamalla seuraajaansa, niin se on juuri sitä työnantajan auttamista. Puhuit sinä siitä tai et, niin se on työnantajan auttamista. En tiedä yhtään syytä, miksi sitä tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpailutustilanteessa, kun nykyisen työni tilalle tulee uuden firman työntekijät. Onko tällöin pakko kouluttaa? Tilanne, jossa firma, jossa työskentelen, ei ole tarjota vastaavaa työtä tilalle, eli minut irtisanotaan tuotannollisten ja taloudellisten syiden vuoksi.
No mihin sä niitä sitten koulutat? Teet jotain työtä mutta koulutatkin ihan uuteen työhön? Kuulostaa melko oudolta.
Koulutan siis uuden palveluntarjoajayrityksen työntekijät nykyisiin tehtäviini, jotka kilpailutettiin, eikä firma, jossa työskentelen, voittanut kilpailutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siinä. Jää kotiin ja jättää vastaamatta puheluihin. Rukkaset naulaan vaan.
Silloin työsopimuksen voi purkaa ja palkanmaksu loppuu. Ei hyvä.
Niinhän ne loppuu joka tapauksessa.
Purkamisen ja irtisanomisen ero on se, että purkamisen yhteydessä palkanmaksu loppu heti eikä vasta irtisanomisajan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Miten voivat pakottaa kouluttamaan kun eivät voi enää potkujakaan antaa ?
Purkamalla työsuhteen, jolloin palkanmaksu loppuu samantien ilman irtisanomisaikaa.
Voihan sitä kouluttaa niin huonosti että seuraaja ei selviä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko sun työsopimuksessa että sulle kuuluu uuden perehdyttämäinen? Jos ei niin teet vain ne työtehtävät jotka sulla lukee sun työsopimuksessa. Koska sulla on paljon töitä niin ei ole aikaa ylimääräiselle uuden perehdyttämiselle (näin voi sanoa niin ei ole tökerö suoraneine ei).
Ei perehdyttämistä tarvitse lukea työsopimuksessa. Perehdyttäminen kuuluu normaaliin työtehtäviin tarvittaessa kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tultuaan irtisanotuksi auttaa työnantajaa mm. kouluttamalla seuraajaansa, niin se on juuri sitä työnantajan auttamista. Puhuit sinä siitä tai et, niin se on työnantajan auttamista. En tiedä yhtään syytä, miksi sitä tekisin.
Eikä puhunut tuostakaan...
Minullahan kävi niin, että lupasin kouluttaa uuden kaverin(sain paketin ja ei ollut ongelma). No tämä uusi kaveri ei vaan tajunnut asioita ja minusta tuntui, että ei edes keskittynyt asiaan. No jossain välissä alkoi sanomaan pomolle, että en ollut antanut tietoja/opettanut. Pystyin esittämään, että kaveri oli saanut kaikki dokumentit ja että olin hoitanut asian moitteettomasti.
Kaveri oli lopulta kymmenisen kuukautta talossa ja laitettiin pois. Uusi kaveri oli ollut pomon kaveri, jota hän ylisti ja piti superhenkilönä. Homma maksoi yritykselle mainehaittana ja ajantuhlaamisena kivasti :)
Vierailija kirjoitti:
Minullahan kävi niin, että lupasin kouluttaa uuden kaverin(sain paketin ja ei ollut ongelma). No tämä uusi kaveri ei vaan tajunnut asioita ja minusta tuntui, että ei edes keskittynyt asiaan. No jossain välissä alkoi sanomaan pomolle, että en ollut antanut tietoja/opettanut. Pystyin esittämään, että kaveri oli saanut kaikki dokumentit ja että olin hoitanut asian moitteettomasti.
Kaveri oli lopulta kymmenisen kuukautta talossa ja laitettiin pois. Uusi kaveri oli ollut pomon kaveri, jota hän ylisti ja piti superhenkilönä. Homma maksoi yritykselle mainehaittana ja ajantuhlaamisena kivasti :)
Sama. Olin sijaisena hoitamassa tehtävää, kun vakkari oli työlomalla. Vakkari jäi sille tielle, eli ei koskaan palannut. Tehtävä pistettiin sit talonsisäiseen hakuun. Uudesta tyypistä näki 5 minuutissa, ettei oppisi hommaa millään.
Lisäksi siinä oli perehdytysaikaa hulppeat 3-4 viikkoa (joka äkkiseltään tuntuu pitkältä ajalta), mutta tämä tyyppi ei edes ollut paikalla kuin pari viikkoa yhteensä. Eli ei mitään toivoa. Itselläkin meni muutama kuukausi, ennen kuin homma oli edes jotenkin hanskassa.
Meniköhän pari-kolme viikkoa, kun jo aneltiin takaisin korjaamaan uuden tyypin jälkiä.
Jos sinulla on ns. fuck you-rahaa niin jätä kouluttamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
Ota saikkua loppuajaksi, jos sinut on jo irtisanottu. Tai perehdytä ihan väärin...
Monesti ei edes vaadita työntekoa irtisanomisajalla.
Miksi pitää joka asiassa aina olla vilpillinen?
Minkä takia pitää alistua vielä viime töikseen työnantajan oikkuihin? Aika selvä keskarin näyttö tuo on, sitä saa mitä tilaa. Mitäs ne aikoo tehdä, irtisanoa uudestaan? Kertoo jo työnantajan täydestä luonneviasta että edes kehtaa vaatia tuollaista. Voisin vielä jotenkin ymmärtää, että ehdotetaan sopimusta, jossa saa vaikka 2-3 kk ylimääräisen palkan bonuksena jos kouluttaa seuraajansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttaisin mielelläni, mutta täysin päin persettä ja naureskelisin ansiosidonnaisella kotona oikein makeasti...
Miksi haluat tarkoituksella vaikeuttaa uuden työntekijän hommia? Ei se hänen vikansa ole jos sinut irtisanottiin.
Minkä takia irtisanotun vastuulla olisi yhtiön jatkuvuus? Johto voi tulla itse kouluttamaan sen jatkajan sitten. Ei kannata ottaa koko maailman murheita itselleen vaan pillit pussiin ja ovesta ulos kun on jo ilmaistu, että tarvetta osaamiselle ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuulisin seuraavan työpaikan työnantajana, että on kieltäytynyt perehdyttämästä uutta työntekijää, en palkkaisi. Kyllä se kertoo ihmisen luonteesta, vaikka toki perusteeton irtisanominen ketuttaa.
Sanamuodosta jo huomaa että et ole työnantaja. Toiset ovat sen verran hyviä tekijöitä että ei tarvitse jäädä katselemaan kölin alta vetoa tai sitten on tarpeeksi rahaa että työnteolla ei ole niin väliä. Minun nykyinen työnantajani tietää varsin hyvin että lähdin viime työpaikasta saikun kautta hemmettiin. Soittelivat itse asiassa minulle kun kuulivat verkostossa tilanteeni ja pyysivät töihin heille. Että sillä lailla.
Ja mitä se sitten hyödyttää? Meinaatko, että sinut palkataan takaisin jos työnantaja näkee tyytymättömyytesi? Kyllä se varmaan on muutenkin tiedossa, että harvat haluavat tulla irtisanotuiksi.