Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanotun velvollisuus kouluttaa työnsä jatkajat

Vierailija
26.11.2025 |

Kysymys mihin ei näytä löytyvän selkeätä, ainakaan lakiin, perustuvaa tietoa. Mikä on irtisanotun velvollisuus kouluttaa henkilöt joille siirtyy ao. henkilön työtehtävät? Ja jos ei kouluta, voiko sanktiona olla esim. työsuhteen välitön päättyminen, tietenkin varoitusten jälkeen, ilman irtisanomisaikaa ja -korvauksia?

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lähestyisin tätä asiaa vähän eri kulmasta. Vaikka irtisanotuksi joutuminen on ikävää, kannattaako kiusata seuraajansa sillä ettei kouluta tätä? Hän on aivan samanlainen ihminen kuin se irtisanottukin ja tuskinpa on ollut myötävaikuttamassa irtisanomiseen.Toinen juttu on se että oma toiminta vaikuttaa siihen millainen kuva työkavereillesi ja yhteistyökumppaneiulle jää sinusta, tuo taas saattaa vaikuttaa myöhemmi uudellee ntyöllistymiseesi.

Ja toki kaikki tämä pätee toisinkin päin. Voi käydä niinkin että joskus se sinut irtisanonut henkilö on hakemssa töihin siihen firmaan missä itse olet tai on vaikkapa mukana tarjouskilpailussa jonka lopputulokseen olet vaikuttamassa. Sitten mitataan miten he ovat toimineet sinbua kohtaan.

Ai että, kun pääsiskin varottamaan muutamasta typistä. Olis vähän kalavelkoja.

Vierailija
82/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella joku voidaan irtisanoa ja hänen tilalleen otetaan uusi työntekijä?

Tuotannollisten ja taloudellisten syiden takia erotetun paikalle ei saa palkata työntekijää (muistaakseni) 6 kuukauteen ja jos tilanne muuttuu ja työntekijää tarvitaan, silloinkin työtä on ensin tarjottava sille irtisanotulle. Näin oli ainakin kymmenisen vuotta sitten.

Jos firma myydään ulkomaille. Näin ainakin meille kävi. Meidän työt meni Norjaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olin irtisanomassa työntekijän, niin siltä istumalta joutui lähtemään. Ajatuskin on naurettava että olisi laitettu kouluttamaan muita .

Näinhän se pitäisi olla.

Meillä oli työvelvoite koko irtisanomisajan. Tein pakolliset hommat välttävästi hutasten, ja hain samalla koko ajan uusia töitä. Päätin vaan ihan kylmästi satsata omaan tulevaisuuteeni, enkä paskaan entiseen työnantajaan. Uusi työnantaja olisi halunnut minun aloittavan aikaisemmin, mutta en pystynyt ihan täyspäiväisesti, kun vanha työ häiritsi. Minulla oli siis tosiasiallisesti 2 työtä päällekkäin, ja ajatus täysin uudessa hommassa, vaikka virallisesti uusi työ alkoi paperilla vasta seuraavana päivänä, kun edellinen päättyi. Tämän oman kokemukseni vuoksi en suosittele kenellekään työnantajalle tuota työvelvoitetta.

Vierailija
84/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä huonoimmat työntekijät saavat lähtöpassit. Olisihan se aika outoa panna kouluttamaan uutta. 

Ei päde enää nykyisin, sillä työnantajat hakevat halvinta mahdollista työntekijää. Nyt lähtölistalla ovat usein parhaimmat ja parempaa palkkaa saavat.

Meillä kävi juuri näin. Kokeneimmat potkittiin pois, ja otettiin hyvin nuoria tilalle, varmaan jollain harjoittelijan liksalla. Mitä olen yritystä jäljestäpäin seurannut, niin mitään kehitystä firmassa ei ole tapahtunut. Nuorten vasta-alkajien voimat on varmaan menneet vanhan kuromiseen kiinni. Parin tonnin säästö, ja muutaman miljoonan tappiot. Mutta varmasti ovat nöyriä ja hiljaisia nämä uudet työntekijät. Tekevät tasan mitä pomo käskee, kun eivät muuta osaa.

No varakkaat omistajat rahottavat leikkiä. Kaikki mitään osaamattomia perintöprinssejä.

Vierailija
85/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi.

Ota saikkua loppuajaksi, jos sinut on jo irtisanottu. Tai perehdytä ihan väärin...

Monesti ei edes vaadita työntekoa irtisanomisajalla. 

Minä toimisin niin, että perehdyttäisin väärin ja puutteellisesti, ei tietenkään niin, että siitä voi syyttää, mutta kuitenkin niin, että siitä olisi paljon haittaa-ihan kiusallani. 

Vierailija
86/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeeko sun työsopimuksessa että sulle kuuluu uuden perehdyttämäinen? Jos ei niin teet vain ne työtehtävät jotka sulla lukee sun työsopimuksessa. Koska sulla on paljon töitä niin ei ole aikaa ylimääräiselle uuden perehdyttämiselle (näin voi sanoa niin ei ole tökerö suoraneine ei).

Vierailija
87/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla työvelvoite jatkuu (käy selvästi sopimuksesta ilmi), niin työnanataja voi määrätä. On jopa ihan normaali käytäntö.

Siksi töistä saa palkkaa, että tehdään sitä mitä työnantaja määrää. Ihan perusasia.

Jos ei tykkää tästä, niin perusta oma yritys, niin sinä olet se, joka asettaa ehdot.

Millä ne muka voi pakottaa. Kun kerran on jokatapauksessa irtisanottu, niin mitä väliä?

Niin, mitä väliä sillä on, jos ei välitä kuinka maine kantautuu seuraavan potentiaalisen työnantajan korviin? Jää ehkä seuraava työpaikka saamatta.

Kaikissa tilanteissa ei ole tarvetta sille seuraavalle työpaikalle.

Vierailija
88/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella joku voidaan irtisanoa ja hänen tilalleen otetaan uusi työntekijä?

Tuotannollisten ja taloudellisten syiden takia erotetun paikalle ei saa palkata työntekijää (muistaakseni) 6 kuukauteen ja jos tilanne muuttuu ja työntekijää tarvitaan, silloinkin työtä on ensin tarjottava sille irtisanotulle. Näin oli ainakin kymmenisen vuotta sitten.

On yleistä, että uusi työntekijä sijaitsee toisaalla, joten mitään takaisinottovelvollisuutta ei ole. Omalla kohdalla kävi niin, että tilalleni palkattiin uusi henkilö ja minut siirrettiin toiselle osastolle tarkoituksena irtisanoa myöhemmin.

Kyllä on takaisinottovelvollisuus. Eli vastaavaa työtä on tarjottava 6kk ajan irtisanotulle vaikka eri yksiköstä.

Ei meillä vaan tarjottu, jostain somesta bongasin uudet työntekijät. Ihan sama, mulla oli jo uusi paremmin palkattu työ. Hiukan kävi sääliksi uudet työntekijät. Ja kenellekään en ole tuota työpaikkaa suositellut, vaan rehellisesti kertonut ikävät faktat, erityisesti pikkupomoista.

Vierailija
89/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuulisin seuraavan työpaikan työnantajana, että on kieltäytynyt perehdyttämästä uutta työntekijää, en palkkaisi. Kyllä se kertoo ihmisen luonteesta, vaikka toki perusteeton irtisanominen ketuttaa.

Päinvastoin. Omaa osaamista ei kannata luovuttaa pois. Jos sitä on kerryttänyt 20 vuotta, niin kerryttäköön seuraajakin seuraavat 20 vuotta. Sinähän saat sen kaiken osaamisen tulevana työnantajana käyttöösi.

Vierailija
90/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuulisin seuraavan työpaikan työnantajana, että on kieltäytynyt perehdyttämästä uutta työntekijää, en palkkaisi. Kyllä se kertoo ihmisen luonteesta, vaikka toki perusteeton irtisanominen ketuttaa.

Nimenomaan näin. Maine kiirii.

Näin mäkin ajattelin ennen. Vanhempani vielä hokivat tätä, kun olin pienellä alalla töissä. Mutta ei päde nykyaikana.

Vierailija
91/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siinä. Jää kotiin ja jättää vastaamatta puheluihin. Rukkaset naulaan vaan.

Silloin työsopimuksen voi purkaa ja palkanmaksu loppuu. Ei hyvä.

Niinhän ne loppuu joka tapauksessa. 

Vierailija
92/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voivat pakottaa kouluttamaan kun eivät voi enää potkujakaan antaa ? 

Vierailija
93/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos firma myydään ulkomaille. Näin ainakin meille kävi. Meidän työt meni Norjaan.

Niin. Kyllä sulle pitää tarjota töitä myös sieltä Norjasta. Samoin on mulle tarjottu hyvin kaukaa.

Vierailija
94/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on niin pieni maa, ettei kannata siltoja polttaa. Itse sovin lähdöstäni ja jäin vielä muutamaksi kuukaudeksi töihin. Koulutin seuraajani niin hyvin kuin pystyin ja annoin luvan olla yhteydessä myös silloin kun minulla ei ollut enää työvelvoitetta.

Työnantaja määrää mitä teet.

Kukaan ei arvosta tällaista lammasta, ei edes työnantajat.

Vierailija
95/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla työvelvoite jatkuu (käy selvästi sopimuksesta ilmi), niin työnanataja voi määrätä. On jopa ihan normaali käytäntö.

Siksi töistä saa palkkaa, että tehdään sitä mitä työnantaja määrää. Ihan perusasia.

Jos ei tykkää tästä, niin perusta oma yritys, niin sinä olet se, joka asettaa ehdot.

Ja miksi kukaan kouluttaisi irtisanottuna seuraajaansa kunnolla? Itse tekisin ainakin koko homman tuossa tilanteessa niin päin hevon v kuin ikinä voisin. Tasan paskaakaan välittäisin työnantajan määräyksistä ja normaaleista käytännöistä ja perusasioista. Kun palkanmaksu on loppumassa, siihen se loppuu se rehellinen työntekokin. Miksi irtisanovalle työnantajalla olisi lojaali?

Vierailija
96/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ne muka voi pakottaa. Kun kerran on jokatapauksessa irtisanottu, niin mitä väliä?

Niin, mitä väliä sillä on, jos ei välitä kuinka maine kantautuu seuraavan potentiaalisen työnantajan korviin? Jää ehkä seuraava työpaikka saamatta.

Se seuraava työnantaja kysyi vain, ettet millään aikaisemmin voisi lopettaa siellä vanhassa. No en voi, kun työntekijöilläkin on irtisanoutumisaika Suomessa.

Vierailija
97/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä tietenkään kieltäytyisi. Mutta hoitaisin perehdytyksen niin huonosti kuin ikinä mahdollista. Mitään motivaatiota tuohon ei olisi.

Vierailija
98/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse lähestyisin tätä asiaa vähän eri kulmasta. Vaikka irtisanotuksi joutuminen on ikävää, kannattaako kiusata seuraajansa sillä ettei kouluta tätä? Hän on aivan samanlainen ihminen kuin se irtisanottukin ja tuskinpa on ollut myötävaikuttamassa irtisanomiseen.Toinen juttu on se että oma toiminta vaikuttaa siihen millainen kuva työkavereillesi ja yhteistyökumppaneiulle jää sinusta, tuo taas saattaa vaikuttaa myöhemmi uudellee ntyöllistymiseesi.

Ja toki kaikki tämä pätee toisinkin päin. Voi käydä niinkin että joskus se sinut irtisanonut henkilö on hakemssa töihin siihen firmaan missä itse olet tai on vaikkapa mukana tarjouskilpailussa jonka lopputulokseen olet vaikuttamassa. Sitten mitataan miten he ovat toimineet sinbua kohtaan.

MInä pyysin esihenkilöltä listan niistä asioista, jotka minun tulee perehdyttää. Es

Multa taas esihenkilö tenttasi mun työtehtävistä irtisanomisilmoituksen jälkeen. Kun häntä ei ollut kiinnostanut aikaisemmin...

Nauratti aivan saakelisti, mutta pidin pokan. Kerroin toki asiallisesti kaiken oleellisen. Mutta jätin kertomatta yhden tärkeän asian, että työtapoja on koko ajan muokattu olemassaolevien resurssien mukaan. Mutta erittäin paljon pöllivät multa jäljestäpäin ihan tekijänoikeuslain alaistakin kamaa - älyämättä että se on jo vanhentunutta taloudellisessa mielessä. Mutta niin oli kova kiima heillä päästä pöllimään toisen osaamista.

Vierailija
99/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kyllä sulle pitää tarjota töitä myös sieltä Norjasta. Samoin on mulle tarjottu hyvin kaukaa.

Eipä tarjottu. Tosin en olisi lähtenytkään.

Vierailija
100/136 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut käskettiin perehdyttää niin kas kummaa niin tulinkin sairaaksi ja se perehdys jäikin siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme