Irtisanotun velvollisuus kouluttaa työnsä jatkajat
Kysymys mihin ei näytä löytyvän selkeätä, ainakaan lakiin, perustuvaa tietoa. Mikä on irtisanotun velvollisuus kouluttaa henkilöt joille siirtyy ao. henkilön työtehtävät? Ja jos ei kouluta, voiko sanktiona olla esim. työsuhteen välitön päättyminen, tietenkin varoitusten jälkeen, ilman irtisanomisaikaa ja -korvauksia?
Kommentit (136)
Niinkin voi käydä, että nykyisen työnantajan maine voi kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla työvelvoite jatkuu (käy selvästi sopimuksesta ilmi), niin työnanataja voi määrätä. On jopa ihan normaali käytäntö.
Siksi töistä saa palkkaa, että tehdään sitä mitä työnantaja määrää. Ihan perusasia.
Jos ei tykkää tästä, niin perusta oma yritys, niin sinä olet se, joka asettaa ehdot.
Onneksi voi saikuttaa, jos on noin typerä työnantaja
Meillä toimitusjohtaja kielsi suusanallisesti saikut ETUKÄTEEN. Itse olin niin pöllämystynyt irtisanomisuutisesta, joka siis tuli monelle muullekin kymmeniä vuosia firmassa olleelle, ja kaikille yllätyksenä, että hain tietenkin saikkua ihan oman mielenterveytenikin vuoksi. Työterveys ei sitä antanut (oli varmaan kielletty antamasta), niin hain sitten terveyskeskuksen lääkäriltä, joka oli ehdottomasti saikun puolesta, kun vähän aikaa haastatteli mua. Se saikku oli oikeasti ihan tarpeen, ulkoilin paljon ja tein kaikkea fyysistä, mihin saatoin purkaa vtutukseni. Loppu työvelvoite sujui sitten ihan mukavasti, kun olin saanut asetettua palikat uuteen järjestykseen päässäni. Kivallekaan työlle ei kannata uhrata kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Niinkin voi käydä, että nykyisen työnantajan maine voi kärsiä.
Eikä edes tarvitse haukkua. Mutisee vaan ja pyörittelee silmiään ja kohauttelee olkiaan.
Kilpailutustilanteessa, kun nykyisen työni tilalle tulee uuden firman työntekijät. Onko tällöin pakko kouluttaa? Tilanne, jossa firma, jossa työskentelen, ei ole tarjota vastaavaa työtä tilalle, eli minut irtisanotaan tuotannollisten ja taloudellisten syiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kouluttaisin mielelläni, mutta täysin päin persettä ja naureskelisin ansiosidonnaisella kotona oikein makeasti...
Miksi haluat tarkoituksella vaikeuttaa uuden työntekijän hommia? Ei se hänen vikansa ole jos sinut irtisanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Kilpailutustilanteessa, kun nykyisen työni tilalle tulee uuden firman työntekijät. Onko tällöin pakko kouluttaa? Tilanne, jossa firma, jossa työskentelen, ei ole tarjota vastaavaa työtä tilalle, eli minut irtisanotaan tuotannollisten ja taloudellisten syiden vuoksi.
No mihin sä niitä sitten koulutat? Teet jotain työtä mutta koulutatkin ihan uuteen työhön? Kuulostaa melko oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Koulutat ne niin päin seiniä, että eivät pysty hoitamaan tehtäväänsä. Sillä se homma ratkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttaisin mielelläni, mutta täysin päin persettä ja naureskelisin ansiosidonnaisella kotona oikein makeasti...
Miksi haluat tarkoituksella vaikeuttaa uuden työntekijän hommia? Ei se hänen vikansa ole jos sinut irtisanottiin.
Miksi ihmeessä minä haluaisin auttaa uutta työntekijää tai varsinkaan missään nimessä auttaa sitä työnantajaa, joka on irtisanonut minut? Mahdollisimman paljon vahinkoahan minä sille haluaisin.
No onneksi minun työpaikalla oli eri menettely. Siltä oli aikaa lähteä 1/2t-3t naamasta riippuen, jotta ei ehdi kaikkea kopioida muistitikulle. Kannatti siis kopioida jo etukäteen.
itse tekisin aivan normaalisti työni ja sitten siirtyisin seuraavaan työpaikkaan.töitä löytyy aina osaavalle.
jää parempi mieli itsellekkin.
Eikä sekään riitä vaan sitten vuoden sisällä irtisanomisesta aletaan vinkua takaisin töihin ja ihmetellään, kun ei kiinnosta palata.
Vierailija kirjoitti:
No onneksi minun työpaikalla oli eri menettely. Siltä oli aikaa lähteä 1/2t-3t naamasta riippuen, jotta ei ehdi kaikkea kopioida muistitikulle. Kannatti siis kopioida jo etukäteen.
Joo, tämä juuri. Jos on tulossa YT:t tai muuten jotain epävarmuutta, kaikki keskeinen aineisto kannattaa varmuuden vuoksi kopioida itselle talteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla työvelvoite jatkuu (käy selvästi sopimuksesta ilmi), niin työnanataja voi määrätä. On jopa ihan normaali käytäntö.
Siksi töistä saa palkkaa, että tehdään sitä mitä työnantaja määrää. Ihan perusasia.
Jos ei tykkää tästä, niin perusta oma yritys, niin sinä olet se, joka asettaa ehdot.
Heh heh! Jos työnantaja on irtisanonut työntekijän niin siinä vaiheessa työntekijän ei kannata tehdä enää mitään eikä työnantaja voi asialle yhtään mitään. Korkeintaan hän voi sanoa, että älä tule enää töihin, mutta silloinkin palkanmaksuvelvollisuus pysyy niin kauan kunnes työsopimus loppuu.
Ei kannata palkata sellaista joka jo koeajalla osoittautuu sopimattomaksi työhön. Se, jos mikä, on perusasia.
Vierailija kirjoitti:
itse tekisin aivan normaalisti työni ja sitten siirtyisin seuraavaan työpaikkaan.töitä löytyy aina osaavalle.
jää parempi mieli itsellekkin.
En ymmärrä tuota. Miten irtisanoneen työnantajan auttamisesta tulee millään mittarilla parempi mieli. Minulle tulisi parempi mieli lähinnä sen paskan konkurssista.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojat ja kaupan työntekijät ainakin on perinteisesti sellaisia jotka pakotetaan kouluttamaan aina uusia työntekijöitä, sekä työsuhteen aikana että sen loppuessa.
Ei kannnata varmaan jakaa parhaita niksejään vaan voi perehdyttää ihan minimin. Huono perehdyttäminen on Suomessa nykyään jo ihan normi.
Vierailija kirjoitti:
Eikä sekään riitä vaan sitten vuoden sisällä irtisanomisesta aletaan vinkua takaisin töihin ja ihmetellään, kun ei kiinnosta palata.
Suomessa on työnantajan markkinat joten kuvitellaan että voidaan kyykyttää työntekijöitä miten tahansa, antaa potkut ja kutsua takaisin jos tarvitaankin lisää työntekijöitä.
Työntekijän vastuu ja velvollisuus työnantajaa kohtaan päättyy kun sopimus ei ole enää voimassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit osoittaa tyytymättömyytesi työnantajalle...
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on työnantajan markkinat joten kuvitellaan että voidaan kyykyttää työntekijöitä miten tahansa, antaa potkut ja kutsua takaisin jos tarvitaankin lisää työntekijöitä.
Kaikenlaista saa kuvitella.