Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehellisesti kannattaako työttömänä ollessa hankkia lasta?

Vierailija
25.11.2025 |

Realistina tiedostan että elämä vauvan kanssa voi olla taloudellisesti tiukkaa ja ilman turvaverkkoa voi olla vaikeaa, koska hakkisin lapsen yksin. Töitä ei ole löytynyt ja ajat ovat haastavat, mutta en voi lykätä lapsen hankintaa pidemmälle kun miestäkään ei ole löytynyt. Olen yksinäinen mutta lapsi ei ole eikä tule täyttämään yksinäisyyden kuplaa. Nyt olisi aikaa lapselle ja tiedostan olevani hyvä äiti lapselle. Onko ihan pöhkö ajatus?

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun vaihtoehdot taitaa olla nyt tai ei ollenkaan. 

Mietin asiaa päivittäin ja joskus jopa öisin. Pelottaa taloudellinen puoli.

Kyllä se edelleenkin on niin, että lapsi tuo leivän tullessaan. Vauvan tarvikkeet ja isommankin lapsen tarvikkeet saa nykyisin hyvin edullisesti tai jopa ilmaiseksi käytettynä. Ja lapselle kuitenkin on tärkeintä, että olet hyvä äiti ( sitä ei rahalla saa). Tee lapsi, jos todella kaipaat tulla äidiksi. Kaikki järjestyy.

Vierailija
82/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko sitten elää ja elättää kersasi muiden verorahoilla? Mitä oma järki sanoo, onko järkevää ja moraalisesti oikein? Vai eikö tosiaan sano mitään.

Ketä kiinnostaa joku moraali? Jos yhteiskunta ei pysty töitä tarjoamaan, niin silloin yhteiskunta saa ihmisten ja lasten elämisen maksaa täysmääräsisesti.

Mistä sinulle on tullut käsitys, että on yhteiskunnan tehtävä tarjota työtä? Ei ole. On ihmisen omalla vastuulla etsiä itse itselleen työtä. Tai esimerkiksi perustaa yritys. Kommunismissa yhteiskunta antaa työpaikan, ja sellaisessa me onneksi emme elä. 

Suomen laki sanoo että jokaiselle pitää olla halutessaan töitä tarjolla.

Linkkaapas finlexistä kun on näköjään päässyt tuommoinen pykälä minulta unohtumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko sitten elää ja elättää kersasi muiden verorahoilla? Mitä oma järki sanoo, onko järkevää ja moraalisesti oikein? Vai eikö tosiaan sano mitään.

Ja tuota lapsiasiaa ei voi vain miettiä oman navan kautta: Mutta kun mä haluun kun mulla on niin tylsää ja yksinäistä. Ei noin!! Vaan ajattele asia lapsen kannalta. Hän tulee kärsimään ja paljon, kun on syntynyt köyhään yh-perheeseen! Ymmärrätkö ap yhtään kuinka kalliiksi lapsi tulee?! Hanki kissa tai hamsteri, jos kaipaat jotain mitä paijata. Tai hanki vaikka vauvanukke. On moraalisesti parempi vaihtoehto kuin ihmislapsen tekeminen tuohon sun tilanteeseen. Nyt ap järki päähän ja ajattelet asian sen lapsen kannalta. Kyse on ihmislapsesta ja hänen elämästään ja tulevaisuudestaan.

Vierailija
84/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse juuri raskaana (alkuvaiheessa) ja jäämässä työttömäksi ensi vuoden alusta, kun määräaikainen sopimukseni päättyy. Alettiin yrittää lasta vaikka tiesinkin, että sopimustani ei todennäköisesti jatketa, koska olen jo 33v ja ei uskalleta enää odottaa lapsen hankkimisen kanssa. Uskon, että pärjäämme koska miehellä on kuitenkin ihan hyvä palkka ja vakityö. 

Mutta yksin en kyllä olisi uskaltanut alkaa lasta hankkia, jos olisin työttömänä tai tietäisin jääväni työttömäksi. Olisi ihan liian rankkaa taloudellisesti ja joutuisi elämään varmasti aikamoisessa puutteessa sekä itse että lapsi.

Vierailija
85/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään jos omat rahat ei riitä lapsen elättämiseen ilman muiden verorahoista kustannettuja tukia. Eikä sillä ole väliä onko työtön vai ei, tämä pätee aina. Yksi lapsi maksaa helposti 150 t€ ja sen verran pitää löytyä pätäkkää jaettuna ainakin seuraavan parinkymmenen vuoden jaksolle. Pidemmällekin jos ei tiedä kuinka siitä kasvatetaan yhteiskuntakelpoinen aikuinen.

Aika tylyä! Sulta ei ainakaan lapsia löydy. Suomeen tuodaan synnytyskoneita joilla tulee olemaan se 5-8 lasta eikä työpaikasta hajuakaan,, mistään rahoista ja säästöistä nyt puhumattakaan, miksi suomalaiset asettavat itselleen noin suuret vaatimukset?

Vierailija
86/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Luepa sinä ihan itse omat sössötyksesi aiheesta ja sössötä sitten lisää. Se lapsi ei tule sinulta saamaan mitään muuta, kuin persaukisuuttaan kitisevän, muita tilanteestaan syyttelevän, väsyneen äidin. Hemmetin kaukana turvallisesta kodista. "

Viisas (tai edes etäisesti älykäs) ihminen olisi jättänyt tämän typerän kirjoituksen julkaisematta

Sinä et ole tainnut kumpaakaan edes nähdä

-eri

Tuo on ihan tositarina. Näitähän on Suomi täynnä.

Vierailija
87/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko se työpaikka hankkia ensin ja sitten vasta se lapsi? Ja jos et pääse mihinkään töihin, ensin työllistävä koulutus, sitten lapsi.

Vierailija
88/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi kannattaa hankkia, jos oikeasti haluaa. Tarvitset yhteiskunnan tukea, joo, mutta toisaalta jos hankit lapsen aidosta halusta ja keskityt häneen, kasvatat todennäköisesti uuden veronmaksajan yhteiskuntaa rakentamaan.

Kannattaa miettiä jo etukäteen, mitä kaikkea lapsen kanssa voi tehdä ilmaiseksi tai vähällä rahalla, ja panostaa niihin, vähävaraisuuden ei tarvitse tarkoittaa kurjuutta, jos on ns. henkistä pääomaa. Kirjasto, ulkoilu, lähiluonto, voi opetella yhdessä vaikka kasveja ja lintuja. Leipoa viikonloppuisin lettuja tai pannaria lapsen kanssa, tehdä retkiä uusiin leikkipuistoihin. Kunnassa voi olla tarjolla avointa varhaiskasvatusta, jos olet lapsen kanssa kotona, sieltä saa seuraa ja tukea, järjestävät askartelua yms. ohjelmaa.

Melkein kaiken saa kirppiksiltä hyvin edullisesti ja vielä hyväkuntoisena, ei tarvitse ostaa uusia vaatteita.

Lapsen voi jo pienestä kasvattaa ymmärtämään rahan arvo, voidaan vaikka kerätä pulloja tai lapsi voi säästää viikorahoista jos haluaa jotain tiettyä, ja sitten isompana kesätöihin. Jos on sukulaisia, voi tarjota apua esim. kirjahyllyn imurointi ja järjestely yms. pientä maksua vastaan. 

Tärkeintä on olla lapsen kanssa ja olla hänestä kiinnostunut ja pitää poissa älylaitteilta niin pitkään kuin mahdollista. Tsemppiä!

Vierailija
89/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Luepa sinä ihan itse omat sössötyksesi aiheesta ja sössötä sitten lisää. Se lapsi ei tule sinulta saamaan mitään muuta, kuin persaukisuuttaan kitisevän, muita tilanteestaan syyttelevän, väsyneen äidin. Hemmetin kaukana turvallisesta kodista. "

Viisas (tai edes etäisesti älykäs) ihminen olisi jättänyt tämän typerän kirjoituksen julkaisematta

-eri

Osuiko ja upposi? Tiedät siis itsekin, mitä tuleman pitää, kun yksinäinen, työtön, jo ennestään kitkutteleva reppana hinkuaa ja vinkuaa lasta siihen tilanteeseen, joka ei siitä suinkaan parane. 

Pitää olla aika yksinkertainen että vieläkin räksyttää. Ei ilmeisesti ymmärrä lopettaa

Vierailija
90/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmöityshoidot taitavat olla aika kalliita ja mitä muita mahdollisuuksia ap:lla edes on? Pokata joku random mies baarista ja huijata hänet isäksi? Kuulostaa aika riskialttiilta (esim. perinnölliset sairaudet) puhumattakaan moraalisesti vähintään kyseenalaiselta. Hyvä ystävä joka haluaa isäksi? Mahdollista, mutta aika kimurantti juttu tämäkin (elatus, huoltajuus, ym. mietittävä tarkkaan etukäteen). Sinänsä pelkkä työttömyys ei ole este lapsen hankkimiselle, mutta onko elämässä muut puitteet kunnossa?

Ja onko työttömyyskin väliaikaista, jatkossa paremmat tulevaisuudennäkymät?

Vierailija
91/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Osuiko ja upposi? Tiedät siis itsekin, mitä tuleman pitää, kun yksinäinen, työtön, jo ennestään kitkutteleva reppana hinkuaa ja vinkuaa lasta siihen tilanteeseen, joka ei siitä suinkaan parane. 

Pitää olla aika yksinkertainen että vieläkin räksyttää. Ei ilmeisesti ymmärrä lopettaa

Lakkaa sitten räksyttämästä kuin kapinen rakki konsanaan. Ei kukaan sinua pakota. 

Vierailija
92/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap en ole mutta eiköhän vieläkin jokainen lapsi saa lapsilisät?

Vierailija
93/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt vähävaraiseen duunariperheeseen. Molemmat vanhemmat töissä, mutta palkat ei olleet kummoisia.

Itselleni on ainakin jäänyt katkeruus tuosta, kun ei edes kunnollisia vaatteita saanut. Mulla saattoi olla kerrallaan vain yhdet housut, vanhoja pieneksi jääneitä sukkia, rikkinäiset talvikengät jotka vuoti ja oli aivan kamalan näköiset. En päässyt harrastuksiin, ei reissattu edes kotimaassa jne. Pelkkää köyhän perheen lähiöelämää päivä kerrallaan. Ankeaa.

Aina sai hävetä sitä miltä näytti ja millaiset vanhemmat oli. Ja kun itsetunto oli mitä oli tuon köyhän perheen ja köyhän ulkomuodon takia, niin ei ollut koulumaailmassa aina helppoa.

Kun on syntynyt köyhään/vähävaraiseen perheeseen, niin paljon jää lapsella asioita kokematta. Eikä vanhemmat rahahuolissaan jaksa panostaa lapsen emotionaaliseen eikä sosiaaliseen kehitykseen. Koska arki on yrittää selviytyä seuraavaan palkkapäivään. 

Ajattele ap asiat lapsesi kautta. Hän tulee kärsimään. Et voi tuudittautua siihen, että kyllä yhteiskunta hoitaa sun mukulan.

Vierailija
94/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistuttaisin, että sinäkin olet jonkun kersa halusit tai et, joten voit kirjoittaa kauniimmin lapsista, pyydän. Olen nyt työtön itsestäni riippumattomista syistä, mutta maan tilanne tai muukaan ei ole yksin minun vikani. Sanottakoon, että olen ollut töissä ja olen korkeasti koulutettu, joten kyllä elätän itse itseni ja lapseni ja siihen pyrin. Verorahoista maksetaan myös mahdollinen lapsilisä, jos lapsen saan. 

Vierailija
95/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tarvitaan lapsia, anna palaa.

Juuri aiemmin kannustettiin opiskelijoita perustamaan perhe, joten miksei myös työttömiä ja muitakin aikuisia voisi kannattaa samaan, jos aidosti tahtovat perustaa perheen.

Vierailija
96/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa joku moraali? Jos yhteiskunta ei pysty töitä tarjoamaan, niin silloin yhteiskunta saa ihmisten ja lasten elämisen maksaa täysmääräsisesti.

Ei yhteiskunta ole mikään maaginen entiteetti jolla riittää resursseja loputtomiin. Se tarkoittaa meitä kaikkia, sinua, minua ja naapurin markkua ja maijaa. Kuvittele että elät 1000 ihmisen eristetyssä alkuasukaskylässä jossa kaikki tekee töitä. Ne on sitten keskenään sopinut että jos joku sairastuu tai synnyttää tai ei muuten pysty niin muut antaa sille omastaan. (Huom, tää toimii meillä suomessa paljon paremmin kuin monessa paikassa maailmaa jossa vastaavaa systeemiä ei ole).

Sinä olet nyt se kaveri joka ei jaksa mennä louhokselle koska se on liian kaukana, et suostu pesemään pyykkiä koska se on liian tylsää mutta et ole myöskään tarpeeksi nopea pysymään metsästysporukan mukana. Vietät sitten päiväsi kiukuttelemalla että muiden pitäisi keksiä sulle sopivaa hommaa.

Tuolta kuulostat. Jatkaakseni esimerkillä jos enemmän ja enemmän ihmisiä tekisi niinkuin sinä niin loppujaan 200 koko kyläyhteisöstä tekis kaikki hommat ja loput 800 löhöilisi. Siinä kohtaa ne 200 alkaa miettiä että kuules, nyt loppuu meidän resurssien jakaminen. Siinä sitä yhteiskuntaa sitten.

Vierailija
97/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki mieluummin joku muu harrastus.

Minulla on jo monta harrastusta eikä lapsi ole mikään harrastus. 

Vierailija
98/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat Kela Goldin kun hommaat pari lasta, sillä elät keskiluokkaista elämää siihen asti kun lapset täyttää 18 vuotta.

En ole tuollainen ihminen enkä olisi myöskään äitinä tuollainen. 

Vierailija
99/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein esikoisen suurlaman aikaan 1994 kun olin valmistuntut ammattiin 1992, eikä töitä saanut edes Helsingissä. Ajattelin, että kun kerran lapsen haluan, ei ole mitään järkeä odottaa jopa vuosia töihin pääsyä.

Varmasti se silloin vähän vielä vaikeutti työn saamista kun oli lapsi, mutta mitä siitä, lapsi on tärkein asia elämässä.

Yhden lapsen kanssa pärjää aina. Pieni lapsi ei paljon kuluta.

Vierailija
100/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voit tehdä. Yhteiskunta ei lapsen jälkeen enää velvoita sinua hakemaan töitä tukiesi eteen vaan saat ne tuet automaattisesti korotettuna ja plussana tulee vielä se että lapsemän avulla voit kiristää ja pakottaa miehen maksamaan ihan kaiken mitä satut keksimään. Lapsen myötä miehellä on tasan kaksi vaihtoehtoa maksaa kiltisti tai itkee ja maksaa kun kaikki asiaan liittyvät viranomaiset on naisia ja naiset on aina toisen naisen puolella ja tukee toista naista varsinkin jos vastassa on joku mies joka ei suostuisi tekemään niin kuin käsketään ja kun kaikki asiaan liittyvät viranomaiset on automaattisesti sinun puolella niin sinulla einole mitään hätää kun viimeistään viranomaiset pakottaa miehen maksamaan kaiken mitä haluat. Muista se että sinun ei koskaan edes tarvi perustella mitään niin todellakin voi vaatia miestä maksamaan ihan kaiken mitä haluat kun sinulla ei ole mitään riskiä sen suhteen kun sinulle ei koskaan tule mitään seurau

Et lukenut aloitusta? Ei kuulu arvoihini kuvailemasi toiminta, ei minkäänlainen kiristys eikä muukaan vilunkipeli tai laiskuus. Haaveeni on perhe, jossa lapsella on rakastavat ja välittävät vanhemmat ja olisimme naimisissa, mutta yrittämisestä huolimatta en ole löytänyt miestä, joten siksi harkitsen lasta yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi