Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehellisesti kannattaako työttömänä ollessa hankkia lasta?

Vierailija
25.11.2025 |

Realistina tiedostan että elämä vauvan kanssa voi olla taloudellisesti tiukkaa ja ilman turvaverkkoa voi olla vaikeaa, koska hakkisin lapsen yksin. Töitä ei ole löytynyt ja ajat ovat haastavat, mutta en voi lykätä lapsen hankintaa pidemmälle kun miestäkään ei ole löytynyt. Olen yksinäinen mutta lapsi ei ole eikä tule täyttämään yksinäisyyden kuplaa. Nyt olisi aikaa lapselle ja tiedostan olevani hyvä äiti lapselle. Onko ihan pöhkö ajatus?

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei soisi elävän köyhyydessä, ei lasten eikä aikuisten, mutta olen järkyttynyt suorastaan vihaisista ja syyttelevistä kommenteista perheen perustamista kohtaan, mutta kuka minä olen varakkaana muille sanomaan. -Eri

Vierailija
122/140 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tarvitaan lapsia, anna palaa.

Juuri aiemmin kannustettiin opiskelijoita perustamaan perhe, joten miksei myös työttömiä ja muitakin aikuisia voisi kannattaa samaan, jos aidosti tahtovat perustaa perheen.

Annika Saarikon lapsilla on aivan toisenlainen lapsuus ja tulevaisuudennäkymä kuin tämän päivän tavallisen opiskelijan tulevilla lapsilla. Opiskelijalla ainoa varma asia tulevaisuudessa on opintolainan  maksuun meno ja pelkona todennäköinen työttömyys. Yhtä hyvin olisi voinut sanoa sen, syököön leivoksia, jos ei ole leipää. Kymppitonnien kuukausituloilla elää paljon mukavammin kuin 595 eurolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa näitä kaikkia edellisiä lukea, mutta ihan oikeasti, mikä on järki istua yksin kotona työttömänä jopa useita vuosia ja sitten kun ehkä vihdoinkin saa sen vakkari työn niin hankkiutua heti raskaaksi ja jäädä äitislomalle ja sitten olla taas pois töistä jopa vuosia ja sen jälkeen saikutella jatkuvasti kun päiväkodista ja koulusta tulee kaikki taudit. Paljon järkevämpi ratkaisu tehdä lapsi silloin kun olet muutenkin kotona työttömänä (varsinkin tässä taloustilanteessa ei niitä töitä vaan yksinkertaisesti ole) ja hakeutua töihin sitten kun töitä ja laita lapsi sitten päiväkotiin ettei sitä tarvitse vauvana sinne heti pistää. 

Teet kumminpäin tahansa niin kaikki joilla ei oo omaa elämää ja käyttävät aikansa muiden arvosteluun vihaa sua kuitenkin eli tee just niin miten itse parhaaksi näet. 

Tärkein kysymys on, että onko sulla omaisuutta ja onko velkaa? Jos on niin kannattaa ensin selvittää miten tuut rahallisesti pärjäämään niin kauan ennen kuin pääset takaisin työelämään. 

Jos et omista mitään eikä sinulla ole juurikaan velkaa niin kuhan asut kelan rajojen hintaisessa vuokra-asunnossa niin sulle jää vuokran ja sähkön ja puhelinlaskun jälkeen noin 1000e/kk kelan tukia. Se on ihan riittävästi jos sinulla ei isoja velkalyhennyksiä ja pystys elämään vähällä. Itse tällä hetkellä työttömänä yksinhuoltajana jolla ei ole omaisuutta voin ihan rehellisesti sanoa, että ei se lapsi oikeasti niin paljon maksa. Ne tonnin hintaiset stokket tai valkoiset tekonahkaiset upouudet emmaljungat ei tee siitä vauvasta yhtään sen onnellisempaa, sitä vauvaa voi yhtälailla kuljettaa käytettynä ostetuissa alle 100e vaunuissa, nukutta käytetyssä sängyssä ja pukea käytettyihin vaatteisiin. Alle kouluikäsen lapsen vaatteet ei ehdi kauaa käytössä olla kun ne jää pieneksi, ei niitä kannata uutena ostaa kun käytettynä saa niitä muutaman kuukuden käytössä olleita. Lähes kaiken voi ostaa käytettynä ja imettäminen säästää myös paljon rahaa. Ja kun ne tavarat jää pieneksi ja turhaksi niin ne voi yleensä vielä myydä eteenpäin seuraavalle joten niille ei paljon hintaa loppupeleissä jää. 

Joten jos lasta kaipaat niin hanki se mielummin kuin jätät hankkimasta. 

Vierailija
124/140 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei soisi elävän köyhyydessä, ei lasten eikä aikuisten, mutta olen järkyttynyt suorastaan vihaisista ja syyttelevistä kommenteista perheen perustamista kohtaan, mutta kuka minä olen varakkaana muille sanomaan. -Eri

Oikeastaan köyhän näkökulmasta valinta tapahtuu yksin köyhänä elämisen ja lapsen kanssa köyhänä elämisen välillä. 

Vierailija
125/140 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nyt vielä.. Minä käyn töissä ja on yksi lapsi. Lapsi pelaa jalkapalloa. Kaikki ylimääräinen raha menee lapsen harrastukseen, vaatteisiin ym. Juu, voi toki olla maksamatta lapselle harrastusta, vaatteita ym.. mutta lapsi jää kaikesta ulkopuolelle jos mihinkään ei ole varaa. 

Joudun jo nyt sanomaan lapselle jatkuvasti, nyt ei osteta ja ei ole kaikkeen varaa. Olen keskituloinen. Lapsen isä on aloittamassa uudessa työssä, mutta tällä hetkellä on työtön. Ollaan erottu. 

Toki jos löydät miehen, jolla on työ ja haluaa elättää niin miksi ei. Mieskin voo toki sit häipyä.

Vierailija
126/140 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään jos omat rahat ei riitä lapsen elättämiseen ilman muiden verorahoista kustannettuja tukia. Eikä sillä ole väliä onko työtön vai ei, tämä pätee aina. Yksi lapsi maksaa helposti 150 t€ ja sen verran pitää löytyä pätäkkää jaettuna ainakin seuraavan parinkymmenen vuoden jaksolle. Pidemmällekin jos ei tiedä kuinka siitä kasvatetaan yhteiskuntakelpoinen aikuinen.

Tämä on mielestäni aika karu ajattelutapa. Plus fakta on että tulevaisuudessa tarvitaan veronmaksajia, nykysukupolvet ovat liian pieniä kooltaan. Mielestäni voisi ajatella myös, että mitä syntyvä lapsi tulee tuomaan yhteiskunnalle.

Jos lasta ei saisi hankkia, jos ei elä ilman yhteiskunnan verorahoista kustannettuja tukia, niin pitäisikö kaikkien kieltäytyä lapsilisästä? Ja kyllähän vanhempainvapaa maksetaan nimenomaan verorahoista. Entäs vaikkapa alle 3000€ kk tienaava, joutuuko hän tasoittamaan jotenkin, että saa yhteiskunnalta enemmän kuin maksaa?

Vierailija
127/140 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa näitä kaikkia edellisiä lukea, mutta ihan oikeasti, mikä on järki istua yksin kotona työttömänä jopa useita vuosia ja sitten kun ehkä vihdoinkin saa sen vakkari työn niin hankkiutua heti raskaaksi ja jäädä äitislomalle ja sitten olla taas pois töistä jopa vuosia ja sen jälkeen saikutella jatkuvasti kun päiväkodista ja koulusta tulee kaikki taudit. Paljon järkevämpi ratkaisu tehdä lapsi silloin kun olet muutenkin kotona työttömänä (varsinkin tässä taloustilanteessa ei niitä töitä vaan yksinkertaisesti ole) ja hakeutua töihin sitten kun töitä ja laita lapsi sitten päiväkotiin ettei sitä tarvitse vauvana sinne heti pistää. 

Teet kumminpäin tahansa niin kaikki joilla ei oo omaa elämää ja käyttävät aikansa muiden arvosteluun vihaa sua kuitenkin eli tee just niin miten itse parhaaksi näet. 

Tärkein kysymys on, että onko sulla omaisuutta ja onko velkaa? Jos on niin kannattaa ensin selvittää miten tuu

Ei ole maksuhäiriömerkintöjä, ei velkoja ja omistan velattoman talon, jossa asun. 

Vierailija
128/140 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei. Olen pahoillani, mutta köyhän perheen lapsena on sama, kuin ei olisi elämää lainkaan. Ei ole rahaa edes mennä kaverin kanssa elokuviin, ei ole rahaa harrastaa, ei ole varaa herkkuhetkiin, hemmotteluun, kunnon joululahjoihin jne. Millaista elämää se on? Katsoa sivusta, kun toiset elävät. 

Kyllä se taitaa mennä niin, että materialistisiin asioihin keskittyvältä ihmiseltä jää elämä elämättä. Sellaisessa tilanteessa saattaa elää koko elämänsä huomaamatta sitä, mikä oikeasti on tärkeää.

Sosiaalisuus maksaa. Harvoin teinit haluavat pyöritellä peukaloitaan jomman kumman kaveruksen kotona lapsen huoneessa. Ihan mikä tahansa maksaa: leipomustarvikkeet, leffaliput, hampparilla käynti tai mikä tahansa virkine maksaa. Harrastukset kehittävät ja opettavat lapselle monia taitoja ja itsevarmuutta. Ilman harrastuksia elämä on tyhjää. Ei ole kysymys materialismista.

Vierailija
129/140 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata missään olosuhteissa.

M35

Vierailija
130/140 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti realistisesti, että haluaisitko itse olla lapsi, joka syntyy tuollaiseen tilanteeseen, että perheenä on vain työtön äiti?

Vierailija
131/140 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin jäämään työstä pois, että pystyin käymään julkisella puolella IVF-hoidoissa, syynä miehestä johtuva lapsettomuus. Töistä ei voinut olla pois joka viikko useita tunteja keskellä päivää. 

Vierailija
132/140 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et taloudellisesti pärjää edes itseksesi, miten kuvittelet pärjääväsi lapsen kanssa, ilman tukiverkkoa ymv? Järki käteen sen pakkomielteen kanssa! Ei se lapsi sitä sun yksinäisyyden ja tarpeettomuuden tyhjiötä kuulu joutua mitenkään täyttämään ja milläs se ruumis pieree, kun perse on jäässä?

Kun saa lapsia niin tukian määrä kolminkertaistuu.

Ei nyt sentään kolminkertaistu, mutta kyllä sieltä satasia tulee. 

Satasia tulee, ja uusia rahareikiä on tuhansien verran.

Vierailija
133/140 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa. Jos mietit raha-asioita, ota selvää tuista. Minimissäänkin sulle ja vauvalle pitää jäädä toimeentulotuen perusosa eli 595+300 eli 895e kuukaudessa käteen vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, lääkkeiden, julkisen terveydenhuollon, ulosoton jne jälkeen.

Vierailija
134/140 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikutat ihan täyspäiseltä ja työttömänä sulla on aikaa sille lapselle, etkä ole työntämässä sitä heti 9 kk iässä päiväkotiin. Ja kun niitä töitä ei nyt vain ole. Niin voisi olla hyväkin juttu. Sitä paitsi silloinhan sulla on cv:ssä kotiäitiys eikä aukko/työttömyys. Voit olla täydet 3 vuotta kotiäitinä, mikä on lapsen kannalta paras. Sen jälkeen etsit jotain osa-aikahommaa.

Jos teet lapsen kokonaan "ilman" isää, niin se sopiva mies saattaa ilmaantua myöhemminkin ja ottaa lapsen omakseen. Jos siinä on toinen isä säätämässä, niin voi olla hankalampaa. Kaikkien meidän elämä ei mene jossain "oikeassa", jonkun toisen määräämässä järjestyksessä, eikä se tee meistä yhtään huonompia tai vääränlaisia.

Itse en ymmärrä sitä, että lapset kärrätään pitkiksi päiviksi päiväkotiin, varsinkin ihan pieninä. Raha ei korvaa oman vanhemman läsnäoloa ja rauhallista, turvallista lapsuutta.

Vierailija
135/140 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei. Olen pahoillani, mutta köyhän perheen lapsena on sama, kuin ei olisi elämää lainkaan. Ei ole rahaa edes mennä kaverin kanssa elokuviin, ei ole rahaa harrastaa, ei ole varaa herkkuhetkiin, hemmotteluun, kunnon joululahjoihin jne. Millaista elämää se on? Katsoa sivusta, kun toiset elävät. 

Kyllä se taitaa mennä niin, että materialistisiin asioihin keskittyvältä ihmiseltä jää elämä elämättä. Sellaisessa tilanteessa saattaa elää koko elämänsä huomaamatta sitä, mikä oikeasti on tärkeää.

Sosiaalisuus maksaa. Harvoin teinit haluavat pyöritellä peukaloitaan jomman kumman kaveruksen kotona lapsen huoneessa. Ihan mikä tahansa maksaa: leipomustarvikkeet, leffaliput, hampparilla käynti tai mikä tahansa virkine maksaa. Harrastukset kehittävät ja opettavat lapselle monia taitoja ja itsevarmuutta.

Puhut teineistä, vaikka ap vasta miettii lapsen hankintaa. Kukaan ei tiedä mikä ap:n tilanne on sitten, kun lapsi olisi teini. Ap saattaa olla silloin rikkaampi kuin kukaan tässä ketjussa rahoillaan pätevistä. Ehkä on, ehkä ei, mutta pointti on, ettei sitä voi tietää eikä sen varaan voi mitään päätöksiä perustaa.

Nämä jotka nyt "vastuullisesti" hyvätuloisina tekevät lapsia päiväkodin kasvatettaviksi saattavat puolestaan itse sairastua tai jäädä työttömiksi ennen kuin lapset ovat teinejä. Kun kellään meistä ei ole kristallipalloa, että voisi tietää miten se elämä menee. Mutta pieni lapsi tarvitsee äitiään. 

Vierailija
136/140 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti realistisesti, että haluaisitko itse olla lapsi, joka syntyy tuollaiseen tilanteeseen, että perheenä on vain työtön äiti?

No sepä se. Kyllä lapselle pitäisi jotain muutakin pystyä tarjoamaan kuin että nippa nappa sinnitellään hengissä. Lapsuuden köyhyyttä on myös tutkittu, ja tutkimus osoittaa että seuraukset jatkuvat pitkälle aikuisuuteen. Työttömän yyhoon lapsi tajuaa kyllä hyvin nopeasti, että työssäkäyvissä perheissä eletään ihan erilaista elämää. 

Vierailija
137/140 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten tekeminen tai saaminen ei ole millään muotoa kannattavuuskysymys. Siinä painaa ihan muut asiat, kuin se kannattaako.

Vierailija
138/140 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse juuri raskaana (alkuvaiheessa) ja jäämässä työttömäksi ensi vuoden alusta, kun määräaikainen sopimukseni päättyy. Alettiin yrittää lasta vaikka tiesinkin, että sopimustani ei todennäköisesti jatketa, koska olen jo 33v ja ei uskalleta enää odottaa lapsen hankkimisen kanssa. Uskon, että pärjäämme koska miehellä on kuitenkin ihan hyvä palkka ja vakityö. 

Mutta yksin en kyllä olisi uskaltanut alkaa lasta hankkia, jos olisin työttömänä tai tietäisin jääväni työttömäksi. Olisi ihan liian rankkaa taloudellisesti ja joutuisi elämään varmasti aikamoisessa puutteessa sekä itse että lapsi.

Lapsia syntyy sodan ja kauhuuden keskelle, mutta tässä maassa vain rikkaat saavat hankkia lapsen? Oletko todellakin sitä mieltä? Minä olen myös raskaana ja työtön, kyllä lapsella on isä, mutta emme ole yh

Et sitten yhtään vähempää osannut ilmaista asiaa katkerammin - vaikutat olevan erittäin kateellinen. Lapset ovat aina syyttömiä siihen minne ja minkälaiseen perheeseen syntyvät.

Vierailija
139/140 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni varattomana/työttömänä ei pidä hankkia lasta muiden maksettavaksi, mutta jos olet todennäköisesti työllistymässä ja lapsi on suuri haaveesi, niin siinä tapauksessa ehkä. Kunhan olet empaattinen ja suvaitsevainen ihminen, jolla on hyvä itsetunto. Lapsi nimittäin ansaitsee tuollaisen vanhemman.

Vierailija
140/140 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni varattomana/työttömänä ei pidä hankkia lasta muiden maksettavaksi, mutta jos olet todennäköisesti työllistymässä ja lapsi on suuri haaveesi, niin siinä tapauksessa ehkä. Kunhan olet empaattinen ja suvaitsevainen ihminen, jolla on hyvä itsetunto. Lapsi nimittäin ansaitsee tuollaisen vanhemman.

En ole loinen, en sosiaalipummi vaan tällä hetkellä työtön, mutta tuskin enää kauaa, koska haen aktiivisesti töitä ja lisäkouluttaudun. En kutsuisi itseäni varattomaksi, vaikka tiedän kyllä ja olen etsinyt tietoa vauva-arjesta, raha-asioista lapsiperheeseen liittyen jne. Olen haaveillut lapsesta todella pitkään, parisuhteesta samoin, joten en haluaisi luopua unelmasta etenkään kun olen empaattinen ja rakastava ihminen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän