Suomalaisten joulubudjetti 460 egeä. Onko teillä varaa laittaa noin hulppea summa jouluun?
Olen järkyttynyt noin suuresta summasta joululahjoihin ja joulunviettoon.
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Lastenlasten lahjat 300e, muut joulumuistamiset n 100e, ruokiin etkot + aatto tänävuonna n 150e, kuusi n 30e
580e riittää varmaan
mitä ovat muut joulumuistamiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvytön, pitkäaikaistyötön työnhakija, tukirahoista jää suunnilleen tuon verran koko kuukauden elämiseen.
Ihan sama toisaalta, onko joulua vai ei ole, koska ei ole ketään, jonka kanssa sitä viettäisi.
Mikset mene Hurstin joulujuhlaan?
Ehkä hän ei asu Helsingissä tai muulla paikkakunnalla, missä on jouluruokailu pienituloisille.
Itse kyllästyin joka vuosi toistuneeseen jouluähkyyn ja olen vähentänyt tarjoiluja radikaalisti. Paljon ei ole syöjiäkään, joten ei tarvitse olla kasapäin ruokaa. En juurikaan panosta makeisiin, ei ole taateli- eikä muitakaan kuivakakkuja, ei täytekakkuakaan. Luumurahkasta tykkään ja se saa riittää jälkiruoksi. En ole oikein pipareidenkaan ystävä, ei niitäkään eikä mitään pikkuleipiä.
Arvelisin että kolmen päivän tarjottaviin riittää satanen ja ylikin vielä jää. Lahjoiksi olen tehnyt itse erilaisia pikkusyötäviä kuten lakritsimanteleita ja kandeerauksia esim inkiväärejä. Näistä kyllä on saattanut kertyä lähetyskuluineen melkoinen summa yhteensä, en ole laskenut. En ole kuitenkaan joutunut velkoihin joulun takia vielä.
Jotain tuota luokkaa se on jos ottaa ruuat ja muut tarjoilut mukaan. Lasten synttäri ja joululahjat hankitaan pääasiassa s-pankin bonustilin varoilla, niin on hieman hankala arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän toi summa menee jo pikkujouluun 🎄
Iik!
Laitamme varmaan pelkästään viineihin yli 400e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenlasten lahjat 300e, muut joulumuistamiset n 100e, ruokiin etkot + aatto tänävuonna n 150e, kuusi n 30e
580e riittää varmaan
Vaikkapa joulukortit, joulukukka naapurin leskimiehelle, villasukat pojalle ja miniälle jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvytön, pitkäaikaistyötön työnhakija, tukirahoista jää suunnilleen tuon verran koko kuukauden elämiseen.
Ihan sama toisaalta, onko joulua vai ei ole, koska ei ole ketään, jonka kanssa sitä viettäisi.
Mikset mene Hurstin joulujuhlaan?
Alkajaisiksi sen vuoksi, että en pysty liikkumaan minnekään. En ole moneen vuoteen käynyt oven ulkopuolella. Taksimatka lääkärille aiheuttaa monen päivän kivut sekä minulle että lompakolleni, joten sitäkään en ole tehnyt joka vuosi. Samasta syystä ulottumattomissani ovat Hurstin juhlien lisäksi kaikki tapahtumat, joita ei pidetä minun luonani.
Aika tyhmää minulta päätyä tällaiseen keskusteluketjuun, eihän joulu alun perin tainnut edes mikään köyhien juhla olla. Olenpa nyt, kun kerran tulin.
Hyvä, että olet mukana tässä ketjussa. Suomessa on varmasti tänä vuonna paljon heitä, joilla on taloudellisia vaikeuksia. Perustan päätelmäni viimeisten 1-3 vuoden aikana olleisiin uutisiin. Lisäksi on sairautta, vanhuutta, työttömäksi jäämistä tai sen pelkoa ja tietenkin yksinäisyyttä. Entinen piispa Irja Askola sanoi kerran lehdessä ennen joulua, että jos ei jaksa laittaa joulua tai ei jostain syystä pysty siihen, voi ainakin sytyttää kynttilän ja kuunnella joulumusiikkia. En muistan pilkuntarkasti. Olin juuri sinä vuonna väsynyt järjestämään juhlaa harvoille läheisilleni ja sain siinä tavallaan "anteeksiannon", kun kaikki ei ollut niin hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
580e riittää varmaan
Vaikkapa joulukortit, joulukukka naapurin leskimiehelle, villasukat pojalle ja miniälle jne.
Arvostan paljon, että jaksat muistaa perheesi ulkopuolisia. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Laitamme varmaan pelkästään viineihin yli 400e.
Oikein, Joulu on vaan kerran vuodessa.
Kyllä me eletään eri todellisuudessa täällä Suomessa. Minä olen työtön yh, pitkäaikaissairas. Tämäkin joulu vietetään 12v lapseni kanssa kaksin. Hänellä on 4 lahjatoivetta n 20 e kpl. Villasukat myös. Olen säästänyt rahaa jo pari kk meidän 1800 e kk tuloista jotta pystyn noi lahjat hänelle hankkimaan
En siis kirjoita tätä koska haluan valittaa. Kiva lukea että joillain menee hyvin, se tuo oikeasti minulle iloa vaikka meillä ei ole telkkaria, tietokonetta tms, elämme toimeentulotuella.
Olemme muuttaneet 2 v sisällä 2 kertaa, oli kova paikka lapselle muuttaa vuokralomiosta joka oli hänelle lapsuudenkoti nykyiseen kaksioon. Hän vieläkin miettii entistä kotia haikeana kuinka joulu tuntui siellä joululta. En jaksa tätä ahdasta kotia jouluiseksi laittaa.
Ruokiin menee 50 e jos saamme seurakunnasta lahjakortin muuten n. 25 e eli muutaman päivän ruuat.
Itse vaihtaisin isonkin rahasumman sukujouluun jollaista lapsi ei ole koskaan kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Menee ehkä 46e. Muutama lahja, matkakulut ja jouluruokia.
Näin eriarvoisia me olemme.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla taustatarinan hankintaa venäläiselle lehdistölle jolla todistellaan suomalaisten kurjuutta.
Olisipa niin, mutta on valitettava tosiasia, että maassa on nyt valtava työttömyys, köyhemmiltä leikatut tuet, työelämän nykyiset ja tulossa olevat isot mullistukset (tekoäly) ym. Suomessa on kahdenlaista väkeä: toisilla on kaikki hyvin ja on varallisuutta asunnon, säästöjen ja sijoitusten muodossa. Toisilla on vain välttämätön, että pysyy juuri ja juuri hengissä ja joskus ei oikein sitäkään.
Ei ole mitään budjettia. Ostan lahjoja pitkin vuotta. Teen myös itse sukkia yms. Meillä ostetaan jouluna perusvaatteita kaikille. Kirjoja ostan myös. Lahjoja ostetaan lähinnä omalle perheelle (3 aikuista). Yleensä yksi kalliimpi lahja. Mies osti jo itselleen uuden tietokoneen, joka hänen joululahja. Joitain yksittäisiä pikku lahjoja muille. Ruuat teen alusta itse. Emme syö kalaa, joten perus kinkku, laatikot, karjalanpaisti.
Perinteisesti jouluumme kuuluu yhdessäoloa, hyvää ruokaa, lahjoja oman perheen kesken.
Olisi ihan hirveää jos lapsille ei olisi mahdollisuutta tarjota hyviä jouluruokia, ja kunnon lahjoja:(
Meillä ei syödä mitään ostereita, mutta joulupöydässä on joulukinkkua, ja paahtopaistia, savulohta, graavilohta, toast skagenia, ja kylmäsavu-poronappeja, hyvää ja kallista leipää, ja aikuisille laatuviiniä ja kuohuvaa, lapsille limua. Jälkiruokana pipareita, joulutorttua, täytekakkua, suklaakonvehteja, vihreitä kuulia, kahvia ym sekä toki juustotarjotin
Lahjoihin menee n 500-600 euroa. Aikuisille luxuskonvehtirasiat, miehelleni ostan aitoja kuubalaisia sikareita, ja laadukkaita alusvaatteita, ei mitään isoa aikuisille. Vaatteita ostetaan aina tarpeen mukaan joten niitä ei osteta lahjaksi. Itselleni ehkä joku hajuvesi.
Lapsille ( 2 teinipoikaa) ostetaan usein pelejä, puhelimia, pelikoneita, elokuvalippua, karkkia, ym mistä pojat nyt tykkää. Ei vaatteita, kun niitä saa aina tarpeen mukaan.
Lisäksi ostetaan kauniit joulukukat ja ison kuusen. Ja kynttilöitä ja serviettejä ym jouluista
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna käytetään jouluun 40 euroa enemmän kuin viime vuonna. Rahaa on. Ja vanhuksilla on tilillään keskimäärin 100 000 euroa, silti halutaan sosiaalihuolto hoitamaan asiat, mitään ei haluta maksaa itse nekään, joilla rahaa on, koska yhteiskunta
Kehtaatkin solvata vanhuksia. Otetaan nyt aluksi pois kolme nollaa tuosta säästösummasta, niin päästään lähemmäksi totuutta.
Voiko näitä uusia puhelimia ja tietokoneita oikeastaan laskea jouluun liittyviksi kuluiksi jos ne kuitenkin oltaisiin ostettu? Jos puhelimen ostaa marraskuussa ja laittaa punaista paperia ympärille niin se lasketaan joulubudjettiin mutta jos ostaa saman puhelimen helmikuussa niin se menee jotenkin mystisesti eri rahoista,
Meillä jouluun kuluu noin tonni. Lahjoihin ehkä 500-600€, ruokiin ja juomiin ehkä 300€ ja 100-200€ menee johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me eletään eri todellisuudessa täällä Suomessa. Minä olen työtön yh, pitkäaikaissairas. Tämäkin joulu vietetään 12v lapseni kanssa kaksin. Hänellä on 4 lahjatoivetta n 20 e kpl. Villasukat myös. Olen säästänyt rahaa jo pari kk meidän 1800 e kk tuloista jotta pystyn noi lahjat hänelle hankkimaan
En siis kirjoita tätä koska haluan valittaa. Kiva lukea että joillain menee hyvin, se tuo oikeasti minulle iloa vaikka meillä ei ole telkkaria, tietokonetta tms, elämme toimeentulotuella.
Olemme muuttaneet 2 v sisällä 2 kertaa, oli kova paikka lapselle muuttaa vuokralomiosta joka oli hänelle lapsuudenkoti nykyiseen kaksioon. Hän vieläkin miettii entistä kotia haikeana kuinka joulu tuntui siellä joululta. En jaksa tätä ahdasta kotia jouluiseksi laittaa.
Ruokiin menee 50 e jos saamme seurakunnasta lahjakortin muuten n. 25 e eli muutaman päivän ruuat.
Itse vaihtaisin isonkin rahasumman sukujoulu
En oikein ymmärtänyt kertomiasi tuloja. Jos olet työtön yh ja te elätte toimeentulotuella, niin onko se noin paljon. Itse sain tuon verran nettopalkkaa ollessani työelämässä ja lapsilisät ja pienin mahdollinen elatusmaksu päälle. Olin pahoissa veloissa. Mutta hinnat ja vuokrat ovat tietysti nousseet tässä välillä. Toivottavasti teillä kahdella on kaikesta huolimatta mukava joulu. Mukava sukujoulu olisi mukava, jos olisi sisaruksia tai muita rakkaita elossa.
Mikä lahja maksaa 499 egeä?