Suomalaisten joulubudjetti 460 egeä. Onko teillä varaa laittaa noin hulppea summa jouluun?
Olen järkyttynyt noin suuresta summasta joululahjoihin ja joulunviettoon.
Kommentit (265)
Mennään puolison kanssa aina hotelliin yöksi pari päivää ennen joulua. Jo siihen uppoaa tuo summa saati sitten itse jouluun
Tänä jouluna ei mene noin paljon, kun ei osteta lahjoja kenellekään. Ruokaan ja viineihin ehkä max 150 euroa koko taloudelta (2 aikuista), liikkuminen joulunviettopaikkojen välillä max 120 euroa koko taloudelta.
Provo? Ihan normi joululta kuulostaa
Eihän tuo summa riitä mihinkään. Lahjoihin jo menee enemmän. Puhumattakaan syömisistä tai varsinkaan juomisista.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo summa riitä mihinkään. Lahjoihin jo menee enemmän. Puhumattakaan syömisistä tai varsinkaan juomisista.
Sehän näiden keskiarvojen laskemisessa onkin aina ongelma, hajonta on varmaan aika suurta. Jonkun mielestä 460 euroa on paljon, toisen mielestä vähän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me eletään eri todellisuudessa täällä Suomessa. Minä olen työtön yh, pitkäaikaissairas. Tämäkin joulu vietetään 12v lapseni kanssa kaksin. Hänellä on 4 lahjatoivetta n 20 e kpl. Villasukat myös. Olen säästänyt rahaa jo pari kk meidän 1800 e kk tuloista jotta pystyn noi lahjat hänelle hankkimaan
En siis kirjoita tätä koska haluan valittaa. Kiva lukea että joillain menee hyvin, se tuo oikeasti minulle iloa vaikka meillä ei ole telkkaria, tietokonetta tms, elämme toimeentulotuella.
Olemme muuttaneet 2 v sisällä 2 kertaa, oli kova paikka lapselle muuttaa vuokralomiosta joka oli hänelle lapsuudenkoti nykyiseen kaksioon. Hän vieläkin miettii entistä kotia haikeana kuinka joulu tuntui siellä joululta. En jaksa tätä ahdasta kotia jouluiseksi laittaa.
Ruokiin menee 50 e jos saamme seurakunnasta lahjakortin muuten n. 25 e eli muutaman päivän ruuat.
Itse vaihtaisin isonkin rahasumman sukujoulu
Jos tuntisin sinut, niin mielelläni tarjoisin teille jouluruuat ja vähän isommat lahjat
Kieltämättä Suomen työmarkkinat ovat vähän kahtiajakautuneet. En halua rahalla leveillä, mutta meidän perheessä molemmat vanhemmat verokonetasoa, jolloin aloituksen joulubudjetti kuulostaa pieneltä. Ei niinkään lahjojen takia, mutta halutaan jouluksi hyvä illallinen ja laadukkaat viinit. Varsinkin kalapöytä runsas.
Meillä 7 ja 11v lapset. He eivät ole toivoneet mitään kallista, eivätkä taida oikein materian perässä olla muutenkaan. Isomman toive on kiva kirja ja konvehtirasia.
Tänä vuonna mennään ns. helpoimman kautta, aattona illallinen ravintolassa 7 hlöä. Tämä on meidän lahja mun puolen lähisuvulle, menee n. 700€ yht. Joulupäivänä miehen lähisuvun kanssa illallinen ulkona, lahja meiltä n. 450€ yht. Lisäksi kolmihenkiselle perheellemme luultavasti yhteinen lahja (ei materiaa), tähän menee n. 800€. Muuta ei hankita. Eli 2000€ menee suunnnilleen. Ei tarvitse ostaa koristeita tms. Ainut ekstra ehkä leivonta-aineet kakkuihin, pipareihin yms. sillä ennen aattoa kutsumme ystäviä glögille yms. Juomia löytyy kotoa valmiina, näitä ei tarvetta hankkia joulua varten.
Vierailija kirjoitti:
Varaa on, mutta mulla menee joulun viettoon varmaan kympin verran, normaalin kulutuksen lisäksi siis
Sama juttu, ajattelin ostaa kolme joululahjaa, joihin menee alle 100 euroa, mitään muuta joulukulutusta tuskin on.
Vierailija kirjoitti:
Laitamme varmaan pelkästään viineihin yli 400e.
Helposti. Laatikko eli 12 pulloa vaimon lempipunkkua, noin 27e kpl, niin ollaan pelkästään jo sillä yli kolmensadan. Muutama verrokkipullo siihen päälle, että voi vertailla punkkeja.
Sit muutama valkkari, glögi ja jouluoluet päälle.
200€ meni viikonloppuna Temuun. 400€ joulun budjetista jäljellä vaan arvatkaapa mihin menee. Älä arvaa.
-Temuttaja
Meillä menee lahjoihin 50e ja kahden hengen jouluruokiin 50e. Ostetaan jouluruuat välipäivinä. Joululahjat on hankittu viime vuonna talvialesta ja yksi lahja kirpparilta täysin uutena.
Säästyneet rahat menevät etelän reissuun.
Minun toivoma lahja maksaa 125€, puolisolle ostin 75€ toivelahjan, lapsille 70€ ja 36€ lahjat (1 lahja per lapsi). Muutamalle perheen ulkopuoliselle lahjat vielä hankkimatta, niihin arviolta 50-150€ riippuu löytyykö oikeasti järkeviä lahjoja, mikäli ei, niin ei osteta vain ostamisen ilosta. Ruoat ei liene normaalia hintavampia, jouluviikolle siis varmaan 100-200€ ruokiin. Eli näyttää ylittyvän tuosta.
Lahjat viidelle lapselle n. 600 euroa, ruokiin pari sataa, viiniin ehkä 15 euroa ( joulupöytään). Koristeet edellisiltä vuosilta, kuusta ei osteta, koska kissat. Vaikka yritetään panostaa vähän, niin kertyyhän noista.
Meidän joulubudjetti on paljon isompi. Vanhemmat ja kaksi teiniä kuuluu perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
90% suomalaisista tienaa yli 2500€ kk, mediaanipalkka on 3700€ kk
Vain 10% tienaa alle
Ja tuhlaa 6000 euroa joten höpölöpö palkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen taas tietoisempi siitä että miten paljon oma elämäni eroaa enemmistöstä. En todellakaan käytä jouluun noin paljoa. Kulutusjuhlahan se enemmistölle on ja rakastamista osoitetaan haluamalla ilahduttaa ihmisiä tavaroilla. Pitkäaikaissairaana työttömänä asia kiusaa aika paljon, kun rakkauteeni tuskin näinä aikoina uskotaan.
Ihmisten taloudellinen tilanne on erilainen, työttömällä ei voi olla varaa samaan kuin hyvätuloisella työssäkäyvällä. Eikä edes pidä, ei tuet ole sitä varten että taataan jokaiselle sama tulotaso ja elämänlaatu. Jos on köyhä, niin jostain pitää tinkiä. Meilläkään ei ole varaa lainkaan samaan mitä meitä varakkaammilla tutuilla on enkä minä siitä pahoita mieltä tai kiukuttele tai vaadi kompensaatiota. Ei tätä faktaa kukaan ihmettele eikä kyseenalaista rakkautta. Jos jonkun rakkaus riippuu siitä millaista maallista mammona
Jotenkin irstasta että näitä raha/materia ei tee onnelliseksi luentoja pitää aina ne jotka itse törsäävät ihan kohtuuttomia summia siihen materiaan milloin milläkin tekosyyllä, mutta eivät osaa perustella (maapallon, ilmaston ja maailmantilanteen kannalta kohtuutonta) käyttäytymistään muulla kuin että sellaisia ne tuloerot nyt vaan on ja minä olen ansainnut tämän kaiken koska istun siistissä sisätyössä. Jostain syystä se rahalla saatava turhuus ei olekaan enää turhuutta vaan itseasiassa tärkeää heidän onnellisuudelleen, kun on kyse omasta kulutuksesta. :D
Mun joulun budjetti on 2000 euroa. Tuilla on varaa leveillä. Mistäs saatais Riikalle?
Mun lapsuudessa oltiin rikkaita mutta isä oli hel***vetin nuuka.
Lahjoina sain jostain Tiimarin alelaarista 1 markan valokuvakansiota (ei ollut kameraa) ja divarista jotain lasten ja nuorten kirjoja joita ei kukaan lukenut.
Päätin jo lapsena, että kun kasvan aikuiseksi ja ennen kaikkea saan omia lapsia, niin vietän kunnolla jouluja ja synttäreitä, ja lapset saa aidosti toivoa toivelahjoja. Se ei tee ketään mateialistiseksi tai syntiseksi.
Vihasin niitä jouluja kun mitään ei saanut toivoa lahjaksi vaikka rahaa oli yllin kyllin, ja faija sai laatikko kaupalla itse viiniä, konjakkia, whiskyä ja jotain kallista Poron kylmäsavupaistia, merilohta ja joulukinkkuja firmoilta, ja sille joulu oli juhlaa.
Nää köyhäilijät jotka voisi aidosti ilahduttaa toisia mutta piheydessään eivät halua, eivät tiedä joulun antamisesta mitään. Jopa Jeesus, joka syntyi tallissa, sai lahjaksi kultaa ja mirhamia. Jumala halusi siunata perhettä.
Kitupiikki on kitupiikki joulunakin
Viime vuonna tuollainen summa meni jo aattoillan juomiin.
Onko tämä provo??