Suomalaisten joulubudjetti 460 egeä. Onko teillä varaa laittaa noin hulppea summa jouluun?
Olen järkyttynyt noin suuresta summasta joululahjoihin ja joulunviettoon.
Kommentit (265)
Yksinään on tyhmä viettää joulua eikä sitä läheisten puuttumista korvaa mikään raha tai materia eli vaikka mulla tuollainen summa olisi mistä laittaa, niin en mä yksinäni jouluun laita rahaa oikeastaan yhtään. Siis hieman enemmän menee mitä normiarkena syömisiin, mutta toisaalta tykkään ihan eniten niistä halvimmista jouluruuista ja etenkin niiden valmistamisesta niin teen laatikot aina itse. Noista riittää sitten vielä välipäiviksikin eikä kyllästytä yhtään. Vähän menee sitten extraa kun pitää se hyasinttiasetelma saada ja konvehtejakin paria lempisorttia ostaa. Lahjoja en osta enkä tietenkään myöskään saa.
Nää on näitä hatusta heitettyjä summia jos ei kerrota mitä summa sisältää ja kuinka monelle hengelle. Minulla jouluun valmistautuminen alkaa jo elokuulla korttien askartelulla. Osan myyn pois ja osan käytän itse. Sitten joulukalenterit lastenlapsille, teen yllätykset ja ostan osan. Kodin koristelu seuraavaksi. Itsenäisyyspäivän pikkujoulunvietto lähimpien kanssa jouluruokineen. Varsinainen joulu menee sitten yksin herkutellen hyvällä ruoalla, kynttilöitä poltellen ja tvtä katsellen. Ostan lahjoja itselleni ja lapsille. Kun nämä kaikki laskee yhteen summa alkaa olla lähempänä tonnia kuin viittäsataa. Varsinaisiin joulupäiviin kuluu alle satanen.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan hirveää jos lapsille ei olisi mahdollisuutta tarjota hyviä jouluruokia, ja kunnon lahjoja:(
Meillä ei syödä mitään ostereita, mutta joulupöydässä on joulukinkkua, ja paahtopaistia, savulohta, graavilohta, toast skagenia, ja kylmäsavu-poronappeja, hyvää ja kallista leipää, ja aikuisille laatuviiniä ja kuohuvaa, lapsille limua. Jälkiruokana pipareita, joulutorttua, täytekakkua, suklaakonvehteja, vihreitä kuulia, kahvia ym sekä toki juustotarjotin
Lahjoihin menee n 500-600 euroa. Aikuisille luxuskonvehtirasiat, miehelleni ostan aitoja kuubalaisia sikareita, ja laadukkaita alusvaatteita, ei mitään isoa aikuisille. Vaatteita ostetaan aina tarpeen mukaan joten niitä ei osteta lahjaksi. Itselleni ehkä joku hajuvesi.
Lapsille ( 2 teinipoikaa) ostetaan usein pelejä, puhelimia, pelikoneita, elokuvalippua, karkkia, ym mistä pojat nyt tykkää. Ei vaatteita, kun niitä saa aina tarpeen muka
Mikäs siinä jos on millä mällätä. Kirjoitustapasi leuhka tyyli vaan tuo mieleen sketsisarjan rahakkan perheen rouvan. Aina pitää näyttää olevansa parempi kuin muut ja hartain toive on se, että joku olisi kateellinen.
Monet varakkaat ihmiset käyttävät rahaa tekemättä siitä numeroa tai eivät välttämättä kuluta vaikka olisi mahdollisuus. Sitten on teidän kaltaiset leuhkijat.. vähän jopa naurattaa ja säälittää tuollainen luonne.
Pelkkä loma-asunnon vuokra on yli tonnin joten kyllä, todellakin.
Ei oo tarvinnut laskea budjetteja pitkiin aikoihin. Ei pelkästään siksi, että rahaa on, vaan siksi, että mulle sattui puoliso ja lapsi, jotka ei vaadi paljoa (materiaa).