Suomalaisten joulubudjetti 460 egeä. Onko teillä varaa laittaa noin hulppea summa jouluun?
Olen järkyttynyt noin suuresta summasta joululahjoihin ja joulunviettoon.
Kommentit (265)
Pelkästään lahjoihin menee n. 500€ eli satanen per nuppi. Koska jokainen ostaa n. samanhintaiset lahjat menee yhteensä lahjoihin n. 2500€.
Jouluristeilyyn menee tuo summa, mutta se on vasta pelkkä matkan hinta. Päälle tulevat myös ruuat, juomat ja ostokset. Laitamme kotona myös vähän jouluruokia ennen risteilyä.
Mua oikeasti säälittää nää lapsiperheet, jotka ei vietä oikein kunnolla joulua, ja siis en nyt puhu köyhistä, enkä muista uskonnoista.
Joillekin vanhemmille on oikein ylpeyden aihe miten vähällä päästään joulunvietossa. Oikeasti ei kukaan lapsi aidosti iloitse siitä, ettei ole oikein mitään joululahjaa tai että lahjojen sijaan annetaan lahjarahat jonnekin Afrikan köyhille. Ei lapset ole jotain Tirlittan nuoria jotka luovuttavat ilolla joulunvieton pois ja tyytyvät silakkalaatikkoon.
Yli menee
Lapsen lahjat noin 500. Muiden muistamiset yhteensä 150
Ruokaan vain noin 100, luulen. Koska syön jouluaterian muualla.
Kukkia en osta mutta kuusi pitää hankkia
Pari viiniä löytyy jo ja suklaita olen hamstrannut tarjouksista
Koristeita en tarvitse lisää.Enkä jouluvaloja.
Joulukorttien postikulut
Käyn ehkä joululounaalla jossain.
Joululahjan ostin itselleni. Se maksoi 210
Siinäpä sinkkuäidin budjetti tälle joululle.
Tilin mukaan voisin laittaa 17650 mutta muutama satanen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mua oikeasti säälittää nää lapsiperheet, jotka ei vietä oikein kunnolla joulua, ja siis en nyt puhu köyhistä, enkä muista uskonnoista.
Joillekin vanhemmille on oikein ylpeyden aihe miten vähällä päästään joulunvietossa. Oikeasti ei kukaan lapsi aidosti iloitse siitä, ettei ole oikein mitään joululahjaa tai että lahjojen sijaan annetaan lahjarahat jonnekin Afrikan köyhille. Ei lapset ole jotain Tirlittan nuoria jotka luovuttavat ilolla joulunvieton pois ja tyytyvät silakkalaatikkoon.
Tiesitkö että erilaisia kulttuureja ja perinteitä voi olla ihan yhden maankin sisällä? Joku saattaa sääliä sinuakin ja lapsiasi kun vietätte joulun ns. väärin.
Ei kiinnosta joulut enää pätkääkään, kun lapset ovat aikuisia eikä tarvitse pelleillä valejoulupukilla tai lahjojen jakeluilla.
Menee sellainen 200e enemmän kuin normaali kuukaudessa. Lahjoja ei tarvi ostaa.
No olis varaa, mutten laita tuollasta summaa, kun en yksinäisenä vietä joulua mitenkään suureellisesti. Ruokiin nyt menee vähän tavallista enemmän ja kukan vien äidille - muita menoja ei ole. Toista se on tietysti perheellisillä.
Ostin juuri vaimolle 170 euron hajuveden yhdeksi hemmottelujoululahjaksi. Hänen lempimerkkiään.
Periaatteessa. Tuskin tulen käyttämään tuollaista summaa. Vähempikin riittää.
Minulla joulubudjetti on noin 30 euroa. Sisältää laatikkoruoat, torttutaikinat ja täytteen sekä konvehdit. Muuta en jouluksi tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään lahjoihin menee n. 500€ eli satanen per nuppi. Koska jokainen ostaa n. samanhintaiset lahjat menee yhteensä lahjoihin n. 2500€.
On kyllä aika minimi jos ei ihan persaukisia olla.
Minulla olisi varaa laittaa 10000 euroa, mutta 100 euroa taitaa mennä.
En mitenkään selviä alle viidensadan, vaikka varsinaisen jouluruuan menen syömään vanhempieni luokse. Lahjat sisarusten lapsille, kummilapsille, puolisolle. Kotiin jotain jouluherkkuja; kaloja, suklaata, juustoja. Polttoainekulut, kun käyn aatton vanhempieni luona n. 150km päässä.
Jos vielä joulunalusaika lasketaan, niin mennee lähemmäs tuhatta euroa. Joulunalusaikaan kuuluu parit pikkujoulut, yhteen joulukonserttiin osallistuminen sekä kodin joulukoristelu (pääosin vanhat koristeet, ehkä jokunen uusi). Ja mielestäni vietän joulua varsin kohtuullisesti ja hillitysti. Toki lapsettomana (tahattomasti) haluan panostaa kummilasten ja sisarusten lasten lahjoihin.
Laitan ehkä 25 euroa jouluun ja ruokiin yhteensä.
Ei todellakaan. Kysytty joltain työsdäkäyvältä. Normi elämää ja ostan ruuat itselle ja kisalle. Mitä pystyn. Ja herkkuja. Lahjoja en pahemmin ostele.
Mies on 76 ja minä 64. Olemme olleet yhdessä yli 30 vuotta.
Tänä vuonna päätimme tilata aika muhkean jouluruokapaketin yhdestä firmasta, se tuodaan kotiin joulun aluspäivinä.
Hinnaksi tulee 180 e.
Emme ole koskaan ennen törsänneet tuolla tavoin, mutta päätimme tehdä näin koska tästä joulusta voi tulla viimeisemme.
Pienistä tuloista kertyneillä eläkkeillä ei pahemmin hummata.
Köyhät auttaa muita köyhiä roposillaan. Kuvitelkaa mikä voima sillä olisi jos täällä ilmoitetut lahjasummat lahjoitettaisiin myös hyväntekeväisyyteen. Siinä sitä vasta olisi oikeaa joulumieltä.