Suomalaisten joulubudjetti 460 egeä. Onko teillä varaa laittaa noin hulppea summa jouluun?
Olen järkyttynyt noin suuresta summasta joululahjoihin ja joulunviettoon.
Kommentit (66)
No mä pistin tyttärelle tilaukseen 680€ läppärin joka oli 350€ alessa. Vaimolle lahjanosto vielä edessä joten kyllä se joulu rahaa vaatii kun ruuat tulee vielä päälle.
Varaa olisi muttei laiteta noin paljon, perhe on 2 aikuista. Joululahjoja ei osteta, tehdään perinteiset jouluruoat jotka ei paljon maksa, vähän extraherkkuja päälle ja pullo glögia, vinkkua ja punkkua sekä muutama jouluolut. Itse leivon makeat sekä saaristolaisleivät. Joulutunnelma tulee 10 vuotta sitten ostetusta tekokuusesta joka koristellaan, laitetaan jouluvaloja ja kynttilöitä ja tunnelmallista musiikkia. Yksi joulukukka riittää. Hyvää kahvia, sekä pari suklaalevyä tulee hankittua, emme edes pidä konvehteista erityisemmin.
Myöhemmin talvella lähdemme lomamatkalle etelään mutta se on sitten toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvytön, pitkäaikaistyötön työnhakija, tukirahoista jää suunnilleen tuon verran koko kuukauden elämiseen.
Ihan sama toisaalta, onko joulua vai ei ole, koska ei ole ketään, jonka kanssa sitä viettäisi.
Mikset mene Hurstin joulujuhlaan?
Junamatka maksaa 220 euroa makuupaikalla.
Ruokiin ja juomiin menee varmaan n.250€ ja lahjoihin ainakin toinen mokoma.
Tuollaisen keskiarvon "suomalaisten joulubudjetista" saa helposti vaikka puolet kansasta käyttäisi vain 50 euroa, kunhan toinen puolisko käyttää n. tonnin. Ja monessa hyvä- ja keskituloisessakin perheessä menee helposti ylikin sen, jos ja kun jokaiselle kullannupulle ostaa esim. uudet puhelimet.
Lahjoihin max 100e ja jouluruokaan 40e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen taas tietoisempi siitä että miten paljon oma elämäni eroaa enemmistöstä. En todellakaan käytä jouluun noin paljoa. Kulutusjuhlahan se enemmistölle on ja rakastamista osoitetaan haluamalla ilahduttaa ihmisiä tavaroilla. Pitkäaikaissairaana työttömänä asia kiusaa aika paljon, kun rakkauteeni tuskin näinä aikoina uskotaan.
Ihmisten taloudellinen tilanne on erilainen, työttömällä ei voi olla varaa samaan kuin hyvätuloisella työssäkäyvällä. Eikä edes pidä, ei tuet ole sitä varten että taataan jokaiselle sama tulotaso ja elämänlaatu. Jos on köyhä, niin jostain pitää tinkiä. Meilläkään ei ole varaa lainkaan samaan mitä meitä varakkaammilla tutuilla on enkä minä siitä pahoita mieltä tai kiukuttele tai vaadi kompensaatiota. Ei tätä faktaa kukaan ihmettele eikä kyseenalaista rakkautta. Jos jonkun rakkaus riippuu siitä millaista maallista mammona
Rakas, rikkaat ne vasta pihtaakin. Siellä niiden tileillä se raha seisoo, ei köyhien. Jos kerran vuodessa törsäävät isoihin kekkereihin, niin ei se paljon taloutta elvyttele.
Olis varaa, mutta ei laiteta tuollaista summaa. Ei ostella lahjoja eikä koristekrääsää esim. Ruokiin ja juomiin menee mitä menee, en budjetoi. Ostetaan mitä mieleen tulee.
Kyllähän toi summa menee jo pikkujouluun 🎄
Ruoat on saatu yleensä noin 150e, ne maksetaan pääosin vuoden aikana kertyneillä plussapisteillä. Lahjoihin varmaan yhteensä menee 150e itellä. Et jos vaimo käyttää saman verran niin aika lähelle menee toi 460e arvio. Ei paha.
Tollanen summahan menee nyt ihan perus viikonloppuna. Jos ei nyt ihan kotona kökötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvytön, pitkäaikaistyötön työnhakija, tukirahoista jää suunnilleen tuon verran koko kuukauden elämiseen.
Ihan sama toisaalta, onko joulua vai ei ole, koska ei ole ketään, jonka kanssa sitä viettäisi.
Niin sellainenhan on ihan joka paikkakunnalla.
En todellakaan laita tuollaisia summia, en pystyisi...
On. Säästän joka kuukausi vähän niin on varaa.
Vietän joulua kaksin äitini kanssa, ja joululahjoihin äidilleni menee yleensä n. 200-400 euroa, ja siihen päälle vielä muutama kymppi joulupöydän "nyyttäri"tuomisiin. Ja tämä, vaikka elänkin virallisen köyhyysrajan alla. Joulu on kuitenkin vain kerran vuodessa.
Itselläni jouluna menee noin 30-40 euroa kaikkinensa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkajaisiksi sen vuoksi, että en pysty liikkumaan minnekään. En ole moneen vuoteen käynyt oven ulkopuolella. Taksimatka lääkärille aiheuttaa monen päivän kivut sekä minulle että lompakolleni, joten sitäkään en ole tehnyt joka vuosi. Samasta syystä ulottumattomissani ovat Hurstin juhlien lisäksi kaikki tapahtumat, joita ei pidetä minun luonani.
Aika tyhmää minulta päätyä tällaiseen keskusteluketjuun, eihän joulu alun perin tainnut edes mikään köyhien juhla olla. Olenpa nyt, kun kerran tulin.
Perheessä 2 aikuista ja 1 teini-ikäinen. Arvio:ruoat ja juomat ht n 200 e. Lahjat (perhe&anoppi ja pari muuta läheistä) n 270 e. Joulukukat ja muutama uusi koriste yms max 30 e (pääasiassa käytetään olemassa olevia koristeita ja valoja. Tekokuusi uusittu hiljattain). Eli aika lähelle keskiarvoa menee. Budjetti säästetty etukäteen-emme juhli velaksi.
Kaikki joululahjat tulevat ulkomailta, ja osan ruoastakin. Onneksi ei mene 460 €
Tilillä on tällä hetkellä noin 24 euroa. En laita jouluun 460 euroa.