Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten joulubudjetti 460 egeä. Onko teillä varaa laittaa noin hulppea summa jouluun?

Vierailija
24.11.2025 |

Olen järkyttynyt noin suuresta summasta joululahjoihin ja joulunviettoon. 

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 13-vuotias ja 1 21-vuotias poika, ollaan sovittu, että joka toinen joulu on jomman kumman pojan vuoro saada vähän enemmän kuin toinen, ihan vaan siksi ettei ole rahaa ostaa jotain kallista laitetta kuten kallista puhelinta, padia, tai pelilaitetta kummallekin. Sitten vuorotellaan. Nyt nuorimman pojan lahjabudjetti on n. 150 euroa, ja vanhemman pojan noin 300 euroa, ja siihen vielä päälle joulukuusi, joulukukat, jouluruoat, joulujuomat, ja aikuisten luxuskonvehtirasiat. Ruokiin menee jotain 200-300 euroa, juomiin 100 euroa, joten uskon että kaikkinensa menee koko jouluun noin 800-900 euroa

Lopettakaa tuo kikkailu, että joka toinen joulu toinen lapsi saa arvoltaan enemmän lahjoja tai ainakin lopettakaa asian mainostaminen heille. Se on noloa sää(s)tämistä. Juomabudjetista voitte varmaan säästää.

Meidän teineille ikäeroa kolme vuotta ja ei ne lahjojen rahalliset arvot tasan mene, mutta en ala sitä teineilleni selittämään. 

Vierailija
62/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulppea? Ihan perus hotelliin mennään jouluksi, lahjat ostetaan kolmelle teinille ja ravintolassa syödään kahtena iltana. Sanoisin että 1500€. Kiva kuulla että se on hulppeaa per nenä, itse sanoisin että olis kiva joskus tehdä jotain erikoisempaa mutta eipä ole varaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole iso raha tuo 460e, mutta me pärjätään koko joulu sillä, kun ei ole isoja juhlia tulossa.

Vierailija
64/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee enemmänkin, kun on tarkoitus ostaa yhdelle lapselle tietokone. Se on kallis. Siihen on lisäksi muita lahjoja n 500 eurolla ja ruoat ja herkut. Menee jotain 1500e.

Vierailija
65/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ehkä 46e. Muutama lahja, matkakulut ja jouluruokia.

Vierailija
66/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla taustatarinan hankintaa venäläiselle lehdistölle jolla todistellaan suomalaisten kurjuutta.

Vierailija
67/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työkyvytön, pitkäaikaistyötön työnhakija, tukirahoista jää suunnilleen tuon verran koko kuukauden elämiseen. 

Ihan sama toisaalta, onko joulua vai ei ole, koska ei ole ketään, jonka kanssa sitä viettäisi. 

Mikset mene Hurstin joulujuhlaan? 

Miksi just Hurstin ? Täällä Oulussa joku ravintola tarjoaa vähävaraisille jouluruoat, ei pidä Helsinkiin lähteä muutenkin tulisi halvemmaksi oululaiselle ostaa ne ruoat itse kuin lähteä ilmaisen ruoan perään helsinkiin

Vierailija
68/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla taustatarinan hankintaa venäläiselle lehdistölle jolla todistellaan suomalaisten kurjuutta.

Miten niin? Aikamoista kulutusjuhlaa tässäkin ketjussa kuvaillaan.

Vierailija
69/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluun uppoaa yllättävän paljon rahaa vaikka ei mitenkään yltiöpäisesti sitä viettäisikään. Ihmettelen kyllä noita kommentteja ettei jouluruuat ole kalliita. Kyllä minulla ainakin jouluna menee ruokaan enemmän kuin muulloin. Johtuneeko sitten siitä, että tuloni ovat niin pienet joten arjessa syön vähän ja mahdollisimman halvalla. Joulu on kuitenkin minulle tärkeä ja ainoa juhla jota vietän, joten ostan kyllä silloin ne ruuat jotka "kuuluvat" minun jouluuni. Lahjoihin en pysty ihmeemmin satsaamaan, jotain pientä ja kivaa läheisille n.50 e maksimissaan. Joskus ei ole varaa ollenkaan lahjoja ostaa. Alkoholi ei suuressa määrin kuulu jouluuni; glögi- ja viinipullo. Ehkä pari joulukukkaa ja kuusi. Ei kuitenkaan mene noin paljon kuin aloituksessa puhuttiin.

Vierailija
70/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä suora lainaus:

Joulumatkan hinta Lappiin vaihtelee suuresti riippuen majoituksen tyypistä, kestosta ja ajankohdasta, mutta 

tyypillisesti pakettimatkat voivat olla useita tuhansia euroja per henkilö.

...tämä siis ilman lahjoja ja muita special boonuksia

Vierailija
71/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokiin menee pari sataa, lahjoihin saman verran. Jos on useampi lapsi, en tajua miten 460e voisi ikinä riittää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän