Suomalaisten joulubudjetti 460 egeä. Onko teillä varaa laittaa noin hulppea summa jouluun?
Olen järkyttynyt noin suuresta summasta joululahjoihin ja joulunviettoon.
Kommentit (71)
Hulppea? Ihan perus hotelliin mennään jouluksi, lahjat ostetaan kolmelle teinille ja ravintolassa syödään kahtena iltana. Sanoisin että 1500€. Kiva kuulla että se on hulppeaa per nenä, itse sanoisin että olis kiva joskus tehdä jotain erikoisempaa mutta eipä ole varaa.
Ei ole iso raha tuo 460e, mutta me pärjätään koko joulu sillä, kun ei ole isoja juhlia tulossa.
Menee enemmänkin, kun on tarkoitus ostaa yhdelle lapselle tietokone. Se on kallis. Siihen on lisäksi muita lahjoja n 500 eurolla ja ruoat ja herkut. Menee jotain 1500e.
Menee ehkä 46e. Muutama lahja, matkakulut ja jouluruokia.
Taitaa olla taustatarinan hankintaa venäläiselle lehdistölle jolla todistellaan suomalaisten kurjuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvytön, pitkäaikaistyötön työnhakija, tukirahoista jää suunnilleen tuon verran koko kuukauden elämiseen.
Ihan sama toisaalta, onko joulua vai ei ole, koska ei ole ketään, jonka kanssa sitä viettäisi.
Mikset mene Hurstin joulujuhlaan?
Miksi just Hurstin ? Täällä Oulussa joku ravintola tarjoaa vähävaraisille jouluruoat, ei pidä Helsinkiin lähteä muutenkin tulisi halvemmaksi oululaiselle ostaa ne ruoat itse kuin lähteä ilmaisen ruoan perään helsinkiin
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla taustatarinan hankintaa venäläiselle lehdistölle jolla todistellaan suomalaisten kurjuutta.
Miten niin? Aikamoista kulutusjuhlaa tässäkin ketjussa kuvaillaan.
Jouluun uppoaa yllättävän paljon rahaa vaikka ei mitenkään yltiöpäisesti sitä viettäisikään. Ihmettelen kyllä noita kommentteja ettei jouluruuat ole kalliita. Kyllä minulla ainakin jouluna menee ruokaan enemmän kuin muulloin. Johtuneeko sitten siitä, että tuloni ovat niin pienet joten arjessa syön vähän ja mahdollisimman halvalla. Joulu on kuitenkin minulle tärkeä ja ainoa juhla jota vietän, joten ostan kyllä silloin ne ruuat jotka "kuuluvat" minun jouluuni. Lahjoihin en pysty ihmeemmin satsaamaan, jotain pientä ja kivaa läheisille n.50 e maksimissaan. Joskus ei ole varaa ollenkaan lahjoja ostaa. Alkoholi ei suuressa määrin kuulu jouluuni; glögi- ja viinipullo. Ehkä pari joulukukkaa ja kuusi. Ei kuitenkaan mene noin paljon kuin aloituksessa puhuttiin.
Tässä suora lainaus:
Joulumatkan hinta Lappiin vaihtelee suuresti riippuen majoituksen tyypistä, kestosta ja ajankohdasta, mutta
tyypillisesti pakettimatkat voivat olla useita tuhansia euroja per henkilö.
...tämä siis ilman lahjoja ja muita special boonuksia
Ruokiin menee pari sataa, lahjoihin saman verran. Jos on useampi lapsi, en tajua miten 460e voisi ikinä riittää.
Lopettakaa tuo kikkailu, että joka toinen joulu toinen lapsi saa arvoltaan enemmän lahjoja tai ainakin lopettakaa asian mainostaminen heille. Se on noloa sää(s)tämistä. Juomabudjetista voitte varmaan säästää.
Meidän teineille ikäeroa kolme vuotta ja ei ne lahjojen rahalliset arvot tasan mene, mutta en ala sitä teineilleni selittämään.