Specsavers:in lasit oli kyllä melkoinen rimanalitus
Tilasin kahdet lasit yksien hinnalla. Joo no olisin ollut tyytyväinen yksiinkin kunnollisiin laseihin.
Otin käyttöön ja aloin katsomaan näyttöä. Nämä lasit on siis ostettu tietokoneen näytön tuijottamiseen. Entiset lasit oli ihan ok. ja halusin kuitenkin näihin uusiin hiukan enemmän suurennusta. Ilmeisesti tämä toive oli sitten virhe ja meni homma pieleen.
Tässä meni pieleen kasomisetäisyys. Tietokoneen näytöthän on kokoluokaa 22"-30". Mittasin nyt oman katsomisetäisyyden ja on n.70cm. Näiden uusien lasien katsomisetäisyys on keskitetty n 45cm kohdalle. Katsomisetäisyys alkaa olla näkyvästi pielessä jo 55-60cm kohdalla.
Nyt kun taiteilen näiden uusien lasien kanssa ja että näkyykö näillä mitenkä ja mistä ja kun vaihdan vanhat saman firman lasit käyttöön niin näillä näkyy hyvin, ilman mitään temppuja.
Onko muilla huonoja kokemuksia tältä syksyltä?
Tässä avauksessa ei nyt ole vielä ihan kaikki ko. asiasta, vaan tulee vielä lisää jossain vaiheessa.
Kommentit (134)
Minulla taas huono kokemus silmäasemasta,sain toki uudet lasit ja uuden näöntarkastuksen kun reklamoin,nämä oli työkäyttöön 2 tehot. Käyttölaseina Specsaverssin jo toiset 2-teholasit enkä näistä keksi valittamista ,halvimmat mahdolliset linssit vielä.Taisi olla hintaa noin 250eur. Hajataittoa on vähän ja miinuslasit.
Optikko pystyy tutkimaan silmälaseista muutamassa sekunnissa, mitkä linssien vahvuudet ovat. Jos vahvuus on eri kuin määräyksessä, on täysin selvää, että linssien hionnassa on tapahtunut virhe ja optikko korjaa asian maksutta vaihtamalla linssin määräyksen mukaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka lasit maksoivatkin vain 30 euroa, niin eikö uusien toimivien lasien saaminen olisi silti uusintakäynnin väärti? Ei tarvitsisi korjata vanhoja laseja pikaliimalla, kun saisit uudet toimivat lasit.
Sen voi kyllä todeta, että lasit eivät taatusti ole monitehot, jos ne maksoivat 30 euroa.
En ole missään vaiheessa tuonut esille mitään monitehoista, vaan että lasit on tietokoneen "pöytäkoneen" näytön katselemiseen hankittu.
Tuntuisi nololta mennä mennä tekemään reklamaatioita vajaan 30 euron takia. Tästä ei päästä mihinkään.
ap
Nolous on vain sinun päässäsi. On täysin selvää, että lasien hinnasta riippumatta optikko korjaa tilanteen mukisematta, jos linssin vahvuus on eri kuin määräyksessä.
Ärsyttää se lisämyynti siinä ohella vaikka on sanottu että nämä kehykset ja nämä linssi mutta eiku pitää yrittää sitkeesti tyrkyttää.
Spekseissä säästäjä, varusteissa nuukailija.
Vierailija kirjoitti:
Ei tältä syksyltä mutta vuosien takaa. Ei ikinä laseja sieltä.
Heh. Ihan kaikista optikkoliikkeistä ihmisillä on jotain valittamista, että mikä sitten mahtaa olla semmoinen hyvä optikkoliike, josta kannattaa ne elintärkeät silmälasinsa hakea? Kun jokainen liike on aina jonkun mielestä huono. Ei ole yhtäkään sellaista, joka olisi kaikkien mielestä hyvä.
Eräs kysymys.
"Optikon näöntarkastus". Onko kyseessä näöntarkastus vai linssien määrittely? Nämähän on kaksi ihan eri asiaa.
Kuten olen maininnut niin halusin hiukan lisää "suurennusta" linsseihin. Eihän tällä ole mitään tekemistä näön kanssa? Näkö pysyy samana riippumatta siitä suurennuksen lisäyksestä tai sen toiveesta?
Onko nyt sitten tässä minun saamassani optikon "reseptissä" mukana tuo haluni suurennuksen suhteen?
Esim. kaupan lukulaseissa on eri vahvuuksia ja voi valita ihan mieleisensä. Tuohan on ihan mielipidekysymys.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koko sepustusta lukenut, mutta onneksi mulla meni siellä "vaan" 315€ hevonpers... En pystynyt niitä monitehoja pitämään
Tähän kohtaan onkin hyvä sitten kertoa loppuun tämä koko "totuus".
Tuo katseluetäisyys on siis täysin pielessä. Tilatessa nimenomaan kerroin että tulee tietokoneen ruudun tuijottamiseen. Kuten avauksessa kerroin katseluetäisyyksistä niin kyllä asiantuntevassa liikkeessä pitäisi tietää ettei 27" näyttöä tuijoteta 50cm etäisyydeltä, itse en tuota hoksannut korostaa että ei näyttö sentään voi olla ihan nenässä kiinni.
Sitten aloin pohtimaan tuota katseluetäisyyden "jyrkkyyttä" että heti 15cm:kin saa sen pieleen.
Koska on kahdet lasit yksien hinnalla niin aloin vertailemaan näitä laseja ja eihän ne linssit ole edes saman paksuiset näissä linsseissä ja huomaa ihan silmämääräisestikin tuon eron. La
Mulla sama kokemus ihan lukulaseista, Specsaversin peruslinssit. Linssit itsessään ovat jotenkin harmaat, läpinäkymättömä ilmeisesti käytetty todella surkalaatuosia aihioita, joista ei hiomalla kunnon laseja saa. Kokeilin Toknannin halpislaseja, jotka maksaa muutaman euron. Jopa niillä näen paremmin! Piti kumminkin ottaa rillikaupasta, kun silmät on ihan eri paria, eli ei käy sama vahvuus molemmissa linsseissä.
Vierailija kirjoitti:
Eräs kysymys.
"Optikon näöntarkastus". Onko kyseessä näöntarkastus vai linssien määrittely? Nämähän on kaksi ihan eri asiaa.
Kuten olen maininnut niin halusin hiukan lisää "suurennusta" linsseihin. Eihän tällä ole mitään tekemistä näön kanssa? Näkö pysyy samana riippumatta siitä suurennuksen lisäyksestä tai sen toiveesta?
Jos pyysit linssiin vähän "lisää suurennusta" eli vähän lisää plussaa, niin se tarkoittaa väistämättä sitä, että tarkan näön etäisyys siirtyy sinua lähemmäksi. Jos vanhat lasit toimivat hyvin normaalille työskentelyetäisyydellesi, niin uusia käytettäessä päätteen pitää olla sinua lähempänä. Kalliimmilla erikoislinsseillä tarkan näön etäisyyttä saadaan kyllä pidennettyä, mutta niitä on tuskin käytetty 30 euron laseissa.
Silmälasit eivät ylipäänsä ole oikea keino katseltavan tekstin suurentamiseen, vaan sen tarkentamiseen. On vahinko, että optikko ei selittänyt tätä sinulle.
Mutta jos epäilet, että linssien vahvuudet eivät ole määräyksen mukaiset, niin kuka tahansa optikko voi tarkistaa tämän muutamassa sekunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kaupanpäällislaseihin kuuluu "huonompi" linssi kuin niihin ykköslaseihin, voi olla esim. ohentamaton ja vanhemmilla pinnoitteilla. Ei toki välttämättä siitä ole tässä nyt kyse.
Niin kuin on nyt monta kertaa todettu, mene takaisin liikkeeseen ja kerro ongelmasi. Tässä ei ole mitään ihmeellistä, virheitä sattuu. Sitä varten tyytyväisyystakuu on olemassa. Ei ole myöskään optikkoliikkeen etu että asiakkaan lasit jäävät pölyttymään laatikkoon.
Liian monta kertaa kuulee juttuja että lasit eivät ole olleet hyvät, mutta ei ole viitsitty niistä valittaa. Usein nämä ongelmat on kuitenkin hyvin helppo korjata.
Mä kävin valittamassa, mutta kohtelu oli se, että pakottivat mun ottamaan maksullisen, laajemman näontarkastuksen, vaikka tiesin, että ei sieltä mitään syytä löydy lasien sopimattomuudelle. Kunhan rahastivat. Olisin halunnut vain palauttaa lasit ja rahat takaisin, mutta olisi pitänyt varmaan olla juristi tai mopokerholainen mukana. Pitkin hampain suostuivat tekemään uudet lasit. Jotka eivät ole kuin hieman paremmat. Tyytyväisyystakuu on pelkkää mainospuhetta. Jos lasit vastaavat heidän tekemäänsä näkökyvyn korjausta, s.o. oikean vahvuiset linssit, siihen pitää tyytyä. Tämä on se "tyytyväisyystakuu". Sillä ei ole väliä, että et voi/halua käyttää mokomia näköesteitä, koska näet paremminn ilman niitä!
Monitehot ovat aina kompromissi. Kallieimmilla vaihtoehdoilla saa laajempaa tarkkuusnäköaluetta, mutta kannattaa muistaa että aktiivisilla ihmisillä linssien pinnoite saattaa mennä helposti paskaksi (ns. lämpövaurio), eikä sitä mikään taho korvaa. Uusia laseja kehiiin.
Sinä oot itse töpeksinyt tämän. Normaalisti katsotaan 15,6" läppäriä, kuten minä juuri nyt. Jos se on työpaikan joku helvetin iso ruutu mallinnushommiin, niin siitä kannattaa mainita erikseen optikolle.
Vierailija kirjoitti:
Optikko pystyy tutkimaan silmälaseista muutamassa sekunnissa, mitkä linssien vahvuudet ovat. Jos vahvuus on eri kuin määräyksessä, on täysin selvää, että linssien hionnassa on tapahtunut virhe ja optikko korjaa asian maksutta vaihtamalla linssin määräyksen mukaiseen.
Tämä ei ole yleensä se ongelma. Ongelma on, että linssi on itsessään niin kehnolaatuinen, että se vääristää näkökenttää. Linsseissä, siis aihioissa, todella on eroja! Huonosta ei saa hyvää, jonka läpi näkisi terävästi.
Vierailija kirjoitti:
Eräs kysymys.
Onko nyt sitten tässä minun saamassani optikon "reseptissä" mukana tuo haluni suurennuksen suhteen?
Esim. kaupan lukulaseissa on eri vahvuuksia ja voi valita ihan mieleisensä. Tuohan on ihan mielipidekysymys.
ap
Olen aika konkari rilleissä, mutta en ole edes kuullut, että optikkoliikkeissä tehtäisiin suurentavia (magnifying) linssejä. Tuskinpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koko sepustusta lukenut, mutta onneksi mulla meni siellä "vaan" 315€ hevonpers... En pystynyt niitä monitehoja pitämään
Tähän kohtaan onkin hyvä sitten kertoa loppuun tämä koko "totuus".
Tuo katseluetäisyys on siis täysin pielessä. Tilatessa nimenomaan kerroin että tulee tietokoneen ruudun tuijottamiseen. Kuten avauksessa kerroin katseluetäisyyksistä niin kyllä asiantuntevassa liikkeessä pitäisi tietää ettei 27" näyttöä tuijoteta 50cm etäisyydeltä, itse en tuota hoksannut korostaa että ei näyttö sentään voi olla ihan nenässä kiinni.
Sitten aloin pohtimaan tuota katseluetäisyyden "jyrkkyyttä" että heti 15cm:kin saa sen pieleen.
Koska on kahdet lasit yksien hinnalla niin aloin vertailemaan näitä laseja ja eihän ne linssit ole edes saman paksuiset näissä linsseissä
Korjaan omaan k9mmenttiini ihme tekstinkäännösvirheen: läpinäkymättömä -> pitää lukea 'linssit'!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs kysymys.
Jos pyysit linssiin vähän "lisää suurennusta" eli vähän lisää plussaa, niin se tarkoittaa väistämättä sitä, että tarkan näön etäisyys siirtyy sinua lähemmäksi. Jos vanhat lasit toimivat hyvin normaalille työskentelyetäisyydellesi, niin uusia käytettäessä päätteen pitää olla sinua lähempänä. Kalliimmilla erikoislinsseillä tarkan näön etäisyyttä saadaan kyllä pidennettyä, mutta niitä on tuskin käytetty 30 euron laseissa.
Silmälasit eivät ylipäänsä ole oikea keino katseltavan tekstin suu
Älä nyt puhu höpöjä! Ei plussalinssi suurenna tekstiä/kuvaa!! Ehkä TOD VAHVAT suurentaa, samoin kuin TOD VAHVAT miinuslinssit pienentää. Periaatteessa esim. pluslinssien pitäisi olla melkoiset pullonpohjat että ne suurentaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kaupanpäällislaseihin kuuluu "huonompi" linssi kuin niihin ykköslaseihin, voi olla esim. ohentamaton ja vanhemmilla pinnoitteilla. Ei toki välttämättä siitä ole tässä nyt kyse.
Niin kuin on nyt monta kertaa todettu, mene takaisin liikkeeseen ja kerro ongelmasi. Tässä ei ole mitään ihmeellistä, virheitä sattuu. Sitä varten tyytyväisyystakuu on olemassa. Ei ole myöskään optikkoliikkeen etu että asiakkaan lasit jäävät pölyttymään laatikkoon.
Liian monta kertaa kuulee juttuja että lasit eivät ole olleet hyvät, mutta ei ole viitsitty niistä valittaa. Usein nämä ongelmat on kuitenkin hyvin helppo korjata.
Mä kävin valittamassa, mutta kohtelu oli se, että pakottivat mun ottamaan maksullisen, laajemman näontarkastuksen, vaikka tiesin, että ei sieltä mitään syytä löydy lasien sopimattomuudelle. Kunhan rahastivat. Olisin hal
Nyt ne muistaa sut siellä sellaisena hankalana asiakkaana. Tauolla seisovat vastakkain, toinen nojaa tulostinta vasten ja sanoo: "Muistatko, kun täällä kävi silloin se semmoinen ihme tyyppi, joka valitti ja vaati, eikä olisi millään ottanut maksullista, laajempaa näöntarkastusta. Ihan kuin kaikki olisi ilmaista. Hirvee vaatimuslista mukanaan tuli tänne omistajan elkein ja rahaakin olisi sille pitänyt antaa. Ai jai, he he he."
Osta kaukoputki, sillä näet nimittäin.
En ole missään vaiheessa tuonut esille mitään monitehoista, vaan että lasit on tietokoneen "pöytäkoneen" näytön katselemiseen hankittu.
Tuntuisi nololta mennä mennä tekemään reklamaatioita vajaan 30 euron takia. Tästä ei päästä mihinkään.
ap