Rahat todella tiukilla + laihduttaminen. Edullisia ruokia mutta ei ravintoköyhää höttöä. Ideoita?
Olen laihtunut kyllä jo +20 kg. Olen tehnyt sen syömällä puhdasta hyvää ruokaa, joka on kalliimpaa kuin perus makaronilaatikko enkä myöskään ole syönyt leipiä koska ei ole tarvinnut sen hyvä ravinnon rinnalle mitään ns ylimääräistä lisäksi.
Nyt tuli kuitenkin kuukausi johon sitten pamahtikin todella paljon menoja ja rahat on tiukilla, ihan muutamista kympistä puhun ja täytyy pärjätä reilun viikon.
Olen syönyt nyt kerran päivässä koska varaa ei yksinkertaisesti ole enempää. Onneksi kroppani kestää hyvin paastoamista kuitenkin. Olen nyt syönyt myös todella edullisesti. Eli ruisleipää, johon päälle kananmunaa. Sitten jauhelihakeittoa tai keittoja, raejuustoa. En muuta.
Mitään ranskalaisia ja sellaista en kyllä syö. Enkä tahdo liian höttöä esimerkiksi vehnää/pastaa. Tulee todella huono olo sellaisista.
Kommentit (98)
Meillä syödään kanaa ja lihaa kasvisten kanssa. Helppo kattilassa tehdä paljon kerralla esim gulassi tai muu pataruoka.
Samaan 3,5 litran kattilaan ensin liha ruskistumaan, mausteet ja vihannekset sekä neste.
Tästä riittää monta annosta.
Osta siis sitä kanaa aina paljon kerralla jatkossa jemmaan pakasteeseen, ja muitakin lihoja silloin, kun ne on alessa tai tarjouksessa.
Tee reilut satsit kerralla.
Kyl noi linssit, täysjyvähiutalepuurot ja hernekeitto on käytössä paljonkin. Edullista ja terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Muutamia kymppejä 8-päiväksi siis?
Eli ainakin kolmekymppiä. Syön tavallisesti ja kolme kertaa päivässä n. neljällä kympillä viikossa eli hieman ihmettelen kurjuuttasi.
Miksi et sitten laita jotain esimerkkiruokavaliota etkä vain ihmettele toisen kurjuutta?
Esim. kaalilaatikkoa tekee ison vuoallisen halvalla. Ylijääneistä riiseistä saa vielä riisipuuroa monta annosta.
Itse tehtyjä lohkoperunoita ja parsakaalia uunissa. Paistat lihaa, kanaa tai kalaa siihen lisukkeeksi.
Itsetehty hernekeitto. Ei sitä toki montaa päivää syö putkeen, mutta on hyvä ja terveellinen budjetintasausruoka.
Aloita aamusi täysjyvähiutalepuurolla. 4-viljan on hyvää. Joka aamu syö sitä. Paljon on kuitua, joka pitää kylläisyydentunnetta pitempään.
Sen kanssa kanamuna ja xtra raejuustoa.
Minä otan lisäksi vadelmakiisseliä sen kans.
Ostin 2 kg suurpakkaus vadelmajauheena. Se on helppo ja nopea lisä. Kylmään veteen vispilöi jauhe ja valmista tuli.
Oli halpa satsi fiksuruokakaupassa. Kestänyt jo kauan tuo erä.
Ton täysjyväpuuron kans vois tehdä luumukiisseliä.
Litra vettä, 250 g luumuja, 1dl sokruu, 3rkl perunajauhoja, keitä 15 min
Ohje Martat-sivustolka
Vierailija kirjoitti:
Itsetehty hernekeitto. Ei sitä toki montaa päivää syö putkeen, mutta on hyvä ja terveellinen budjetintasausruoka.
Samaa ajattelin. Teen paljon kerralla. Osa menee annoksina pakasteeseen.
Aamulla puuroa ja kaksi kertaa päivässä broilerin suikaleita, pakaste vihanneksia, raejuustoa ja perunaa. Välipalaksi jos tarvetta halvinta rahkaa ja purkista ananasta. Siinä aikalailla oma ruokavalio ja aterian hinta ei päätä huimaa.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla puuroa ja kaksi kertaa päivässä broilerin suikaleita, pakaste vihanneksia, raejuustoa ja perunaa. Välipalaksi jos tarvetta halvinta rahkaa ja purkista ananasta. Siinä aikalailla oma ruokavalio ja aterian hinta ei päätä huimaa.
Meillä samoin.
Kyllä aamupuuro on kaiken aa ja oo. Vireystaso ja jaksaminen pysyy hyvänä koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Pakastevihanneksia
Ei mitään järkeä. Mauttomia, kalliita. Heviosastolle mars, ja sieltä kauden kasviksia halvalla.
Pavut ja linssit kuivina, keitä itse.
Leipä kannattaa leipoa itse, ei ostaa valmiina. Raejuuston tilalle esim. kermaviili, joka on valmistettu vain kermasta ja hapatteesta - on terveellisempää kuin raejuusto. Keitot on hyviä! Kananmunat paistettuna pitävät pitkään nälän poissa. Muista laittaa suolaa ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt mitä "tavallisestikin", mutta 10% vähemmän. Ei ole laihduttamunen rakettitiedettä.
Tuossa menee mönkään jos saa liian vähän proteiinia tarpeeseensa nähden. Sitä pitäisi saada laihduttaessakin sen 1,2-1,5 grammaa/painokilo.
Ai viikossa menee mönkään. Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka aterialle raastat porkkanaa tai lanttua puolilautasellista. Edullista ja ravintorikasta.
Kanankoivet ovat halpoja. Jätä nahka syömättä. Uunissa rasva sulaa paistovuoan pohjalle. Riisi maksaa 85 senttiä kg.
Iltapalana kaurapuuroa Lidlin pakastemansikoilla. Maustamaton S-ryhmän litran tölkki Kotimaista maustamatonta jugurttia maksaa 1,35 euroa.
Nämä ovat omia ostoksiani, vaikka minulla ei ole rahapulaa.
Kehotat jättää syömättä nahkat ja rasvat, ne ravintopitoisimmat ja halvimmat osat, mitkä pitää kauan kylläisenä ja ruokamäärän vähäisenä. Voi yhden kerran.
Tottakai kehotan, koska aloittaja on laihiksella! Kannattaa lukea aloitus, ennen kommentointia.
Siksi toiseksi kanankoivissa on usein sulantynkiä jäljellä, joten nahka on senkin vuoksi hiukan ällöttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka aterialle raastat porkkanaa tai lanttua puolilautasellista. Edullista ja ravintorikasta.
Kanankoivet ovat halpoja. Jätä nahka syömättä. Uunissa rasva sulaa paistovuoan pohjalle. Riisi maksaa 85 senttiä kg.
Iltapalana kaurapuuroa Lidlin pakastemansikoilla. Maustamaton S-ryhmän litran tölkki Kotimaista maustamatonta jugurttia maksaa 1,35 euroa.
Mistä saa riisiä 85 senttiä kilo? Ja mitä riisiä se on?
Ainakin Lidlistä saa, just eilen ostin. Ihan tavallista valkoista irtonaista riisiä. Jossain aasialaisissa kaupoissa on varmaan vielä halvemmalla isompia pusseja.
Ostin lanttuja 4 kpl 1,49 euroa, porkkanoita 1,20 e/ kg, perunoita 0,69 e/kg, sipulia 0,89 e/kg ja keitin ison kattilallisen siskonmakkarasoppaa. Siskonmakkaraa oli 500 gr. Tuosta kattilallisesta syö monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehotat jättää syömättä nahkat ja rasvat, ne ravintopitoisimmat ja halvimmat osat, mitkä pitää kauan kylläisenä ja ruokamäärän vähäisenä. Voi yhden kerran.
Tottakai kehotan, koska aloittaja on laihiksella! Kannattaa lukea aloitus, ennen kommentointia.
Siksi toiseksi kanankoivissa on usein sulantynkiä
Luin aloituksen ja tiedän ap:n olevan laihiksella. Siksi ihmettelenkin kuinka sä kehotat jättämään ravintopitoisimmat osat ruuasta pois. Laihduttaja tarvitsee raviteikasta ruokaa vähällä määrällä. Kannattaa tietää asioista ennen mollausta.
Koivissa ei muuten mitään sulkia ole.
Tomaattinen linssikeitto on hyvä, halpa ja hyvin nälkää pitävä, kun lisää vielä raejuustoa joukkoon.
Kanan jauheliha on edullisempaa kuin possu ja paljon kevyempää. Teen nykyään lihapullatkin siitä ja hyviä on. Possua en ole syönyt noin 10 vuoteen ja naudan jauhelihasta luovuin, kun hinta nousi kovasti.
Käytän myös soijarouhetta, joka on mun mielestä ihan hyvää, kun opettelee maustamaan. Ei se jauhelihakaan miltään itsestään maistu. Just tein pari päivää sitten soijarouheesta soosin, johon käytin Pirkka arrabiata-pastakastikkeen, soijarouhetta, mustia papuja ja sipulia. Paljon valkosipulia ja vähän lisää chiliä, kun tykkään tulisesta, vaikka toi arrabiata-kastike on itsessään aika tulinen. Söin riisin kanssa ja parina päivänä tortillojen täytteenä. Koko satsille tuli hintaa joku 5 € ja soosia oli yhdelle ihmiselle 4 päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi toiseksi kanankoivissa on usein sulantynkiä
Jos ostan kanankoipia niin en todellakaan jätä syömästä nahkaa. Sehän on se paras osuus. Minä en pelkää rasvaa missään nimessä, paitsi ultraprosessoituja öljyjä. En siis syö mitään margariineja.
Olen laihtunut tosiaan parikymmentä kiloa aika kivuttomasti syömällä proteiinia, rasvaa ja kaikki turha höttö pois. Ei sen ihmeellisempää eikä ole tarvinnut nälästä kärsiä kun keho tottui. Kuitenkin välillä voi myös joustaa ja syödä mitä tahtoo, ei niin vakavaa kunhan kokonaisuus on suht hallinnassa. - ap
Nimenomaan rasvan syönti laihduttaa. Elimistö ei pysty sulattamaan määräänsä enempää rasvaa ja se ylimääräinen tulee toisesta päästä ulos.