Pidätkö vegaaneja omituisina?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vegaaneista on joskus syönyt lihaa, tietäen miltä se maistui, ja he ovat jossain kohtaa tehneet valinnan olla syömättä sitä. Mutta osa sekasyöjistä ei ole koskaan syönyt vegaaniruokaa koska oletus on heti että se on pahaa. Kannattaa aina edes kokeilla ja antaa mahdollisuus.
Vegaaniruoka on usein ultraprosessoitua teollista. Minä syön vain puhdasta ruokaa en lisäaineilla pilattua joka sairastuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit ovat yleensä hyvätuloisia naisia jotka eivät itse tee ruokaansa. Vegeruoka tarvitsee tietoutta ja viitseliäisyyttä. Helppoa mennä ravintolaan syömään kallista vegeruokaa.
Miinulla menee vegeruokaan paljon vähemmän rahaa kuin sekasyöjänä, mikä olin vielä pari kuukautta sitten. Lisäksi kotona tekemällä saa parempaa kuin (ei-kasvisruokiin erikoistuneessa) ravintolassa. Sitä en toki kiistä, ettenkö olisi hyvätuloinen nainen täynnä tietoutta ja viitseliäisyyttä.
Oma syyni muutokseen oli netissä kommentoiva porukka, joihin en halunnut kuulua missään nimessä. Kiitos siis luonnon ja terveyteni puolesta!
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit ovat yleensä hyvätuloisia naisia jotka eivät itse tee ruokaansa. Vegeruoka tarvitsee tietoutta ja viitseliäisyyttä. Helppoa mennä ravintolaan syömään kallista vegeruokaa.
Kyllä aika äkkiä tulisi täysi kyllästyminen, jos ravintoloiden vegaaniruoan varassa olisi. Niitä vaihtoehtoja kun ei ole kovin paljon, eikä ne usein ole kovin hyviä joko ravitsemuksellisesti tai maultaan.
Ei vegeruoka kyllä myöskään valtavasti tarvi viitseliäisyyttä. Itse food preppaan sunnuntaina aina muutaman proteiinin (vaikka falafel, marinoitu tofu) ja pari levitettä / kastiketta (esim. hummus ja green goddess kastike), ja viikolla menee sitten ruoanlaitto helposti ja nopeasti. Esim. tänään laitan lounaaksi kuskusia (ei tarvi edes keittää, sen kun laittaa desin kuppiin ja desi kiehuvaa vettä päälle vedenkeittimisestä, hauduta 5 min), pilkottuja vihanneksia, oliiveja, jääkaapista valmiina hummusta ja sen päälle mikrotan sunnuntaina pakkaseen tehtyjä falafel-pullia. Leipää kaveriksi ja siinä on 10 minuutissa ravitseva lounas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vegaaneista on joskus syönyt lihaa, tietäen miltä se maistui, ja he ovat jossain kohtaa tehneet valinnan olla syömättä sitä. Mutta osa sekasyöjistä ei ole koskaan syönyt vegaaniruokaa koska oletus on heti että se on pahaa. Kannattaa aina edes kokeilla ja antaa mahdollisuus.
Vegaaniruoka on usein ultraprosessoitua teollista. Minä syön vain puhdasta ruokaa en lisäaineilla pilattua joka sairastuttaa.
Juu kasviksissa on nimenomaan se ongelma. Ihan inhottaa hevi- ja siemenosastojen teollinen ilme. Yhh. Liha- ja juustotiskit ovat ihan eri maata. Vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlainen ehdottomuus on omituista
Onko omituista se, että joku ehdottomasti kieltäytyy vaikkapa rskaamasta lapsia? Mielestäni ehdottomuus olla tekemättä pahaa ei ole lainkaan omituista, mutta näin me ihmiset olemme erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika äkkiä tulisi täysi kyllästyminen, jos ravintoloiden vegaaniruoan varassa olisi. Niitä vaihtoehtoja kun ei ole kovin paljon, eikä ne usein ole kovin hyviä joko ravitsemuksellisesti tai maultaan.
Ei vegeruoka kyllä myöskään valtavasti tarvi viitseliäisyyttä. Itse food preppaan sunnuntaina aina muutaman proteiinin (vaikka falafel, marinoitu tofu) ja pari levitettä / kastiketta (esim. hummus ja green goddess kastike), ja viikolla menee sitten ruoanlaitto helposti ja nopeasti. Esim. tänään laitan lounaaksi kuskusia (ei tarvi edes keittää, sen kun laittaa desin kuppiin ja desi kiehuvaa vettä päälle vedenkeittimisestä, hauduta 5 min), pilkottuja vihanneksia, oliiveja, jääkaapi
Ja proteiinia joku 10g. Sekin heikosti imeytyvää.
Juuri lautaselle meni 300g kanafilettä ja bataattia. 66g hyvin imeytyvää protskua ja matalan GI:n hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäiseen kysymykseen: En. Fiksuja ja empaattisia ihmisiä.
Kaikkea muuta. Itsekeskeisiä hyypiöitä.
Pidän tyhminä. Ihminen on lihan ja eläinrasvan syöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vegeruoka kyllä myöskään valtavasti tarvi viitseliäisyyttä. Itse food preppaan sunnuntaina aina muutaman proteiinin (vaikka falafel, marinoitu tofu) ja pari levitettä / kastiketta (esim. hummus ja green goddess kastike), ja viikolla menee sitten ruoanlaitto helposti ja nopeasti. Esim. tänään laitan lounaaksi kuskusia (ei tarvi edes keittää, sen kun laittaa desin kuppiin ja desi kiehuvaa vettä päälle vedenkeittimisestä, hauduta 5 min), pilkottuja vihanneksia, oliiveja, jääkaapi
Näin helppoa se tosiaan voi olla. Vielä helpommalla pääsee, jos vaikka pyytää uutiskirjeen vegaanisivustolta, missä ehdotetaan seuraavan viikon ruuat, ostoslistat ja reseptit, kaikki on valmiina. Jos siis haluaa ulkoistaa suunnittelunkin, ja nopeuttaa hommaa entisestään.
Vastustus tulee vain asenteesta ja tottumattomuudesta tehdä eläimettömiä ruokia, mutta todellisuudessa se ei ole vaikeaa eikä kallista.
Voi voi.. Tälläkö te perustelette itsellenne, että on ympäristöystävällisempää syödä toisella puolella maailmaa tuotettua ja sieltä monen vaiheen kautta roudattuja kasviksia
Tämä on semmoista yleismaailmallista yksipuolista paatosta, jossa ei tarkoituksella ole huomioitu ollenkaan hiilijalanjälkeä yms. muita seikkoja joka aiheutuvat ruoka-ainesten kuljettamisesta ja jalostamisesta eri puolilla maailmaa. Tai miten paljon kaikenlaisen keinotekoisen ravinnon ja ravintoaineinen valmistus kuluttaa. Puhumattakaan keinotekoisten, ja usein öljypohjaisten, materiaalien valmistamisesta luonnonmateriaalien (villa, nahka, untuva jne) käyttämisen sijaan.
Mielenkiintoista, että vegaanien yksi peruste ympäristöystävällisyydelle on pienempi energiankulutus ja että ruoan ketjussa on vähemmän vaihteita (kasvi-ihminen), jos vaikka vertaa kananmunia ja riistan lihaa näihin vegaanisiin eineksiin ja muihin ruokatuotteisiin...
Mielestäni kaikki lähellä tuotettu ruoka (kasvikset, marjat, vilja, kananmunat, liha, riista, maitotuotteet... kaikki mahdollinen) menee ekologisuudessa ulkomailla tuotettujen vegaanisten ruoka-ainesten ja ruokatuotteiden edelle kirkkaasi.
Jos haluaisin syödä mahdollisimman ympäristöystävällisesti, niin söisin ja kuluttaisin mahdollisimman paljon Suomessa ja mahdollisimman lähellä tuotettuja ruokia ja materiaaleja. Samalla myös työllistää suomalaisia.
Mutta hetkinen, minähän syönkin itse asiassa varmaan ympäristöystävällisemmin kuin moni vegaani, sillä pakastimet on täynnä marjoja ja riistanlihaa. Omassa kaupungissa on meijeri, jonka tuotteita ostamme ja kanala, jonka munia käytämme. Kasviksia kasvatamme joitakin itse, ja muutoin pääosin suomalaisia. Toki hedelmät ovat usein ulkomailta.
Leivon paljon itse ja poikani kalastaa läheisellä järvellä.
Ei tarvitse välttämättä olla vegaani ollakseen ympäristöystävällinen. Ruokavalio voi olla kasvispainotteinen ja ympäristöystävällinen ilman, että tarvitsee käyttää keinotekoisia ruoka-aineita.
Toki minäkin ostan joskus eineksiä, mutta en siksi, että pitäisin niitä mukamas jotenkin ympäristöystävällisempinä kuin vaikkapa kananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveää, jäisi syömättä. Ja ilmeisesti kuvittelet vielä luettelevasi jotain herkkua 😂. Jos tuosta jättäisi kusikusen pois, ja falafelien tilalle esim pihvi ja jotain mausteita, kuulostaisi jo paljon paremmalta. Nyt tuo on vain mössöä mössön kanssa ja ilman mitään makuja (suolaa ei lasketa).
Pidän.
Ymmärrän, jos ei syödä eläimiä, mutta en sitä, että dissataan kananmunia ja hunajaakin. Aivan typerää.
Kaikki sellainen toiminta, jossa eläinperäisiä ruoka-aineita vaihdetaan teollisiin sotkuihin, menee yli ymmärrykseni.
Ja vielä ihmetellään suolistosairauksien räjähdysmäistä kasvua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäiseen kysymykseen: En. Fiksuja ja empaattisia ihmisiä.
Kaikkea muuta. Itsekeskeisiä hyypiöitä.
Voitko perustella tämän väitteen, epäitsekeskeisesti.
Juuri laitoin hirvi(vasa)paistin leivinuuniin.
Pitäisi hulluutena, jos en voisi moista herkkua syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä asuu. Itse asun miljoonakaupungissa ja täällä on noin 200 vegaaniruokaan erikoistunutta ravintolaa ja monissa muissakin ravintoloissa paljon vegaanivaihtoehtoja. En ole edes vegaani, mutta tykkään silloin tällöin käydä noissa vaihtelun vuoksi.
Suomalainen Eveliina 16v uskoo pelastavansa maailman vegaaniudellaan.
Kannattaisi matkustella vaikka Intiassa. Kiinassa tai Afrikassa....
Vege ei voi syödä Piparia missä on tippa hunajaa koska muutoin maailma tuhoutuu.
Ihan terve ja fiksu meininki....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on matalat veriarvot ja siitä syystä he ovat hauraita ja heikkoja.
ja tutkimusten mukaan valtaosa vegaaneista on syömishäiriöisiä.
Lähde?
Täysi friikkihän tuo Voi Hyvin on. Takavuosilta muistan hyvin sen, että likinäkö johtuu siitä, että vauva imetystilanteessa ei saa silmäkontaktia äitiin. Silmälaseista yleensä pääsee eroon silmiä pyörittelemällä eri suuntiin ja kämmentämällä. Eli kämmenet silmien päälle ja siitä vaan hieroskelemaan kämmenpohjilla.