Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö vegaaneja omituisina?

Vierailija
21.11.2025 |

Jos pidät, miksi, jos et pidä, miksi et?

Kommentit (211)

Vierailija
181/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0,5 viiva 1 kiloa hyönteisiä vuodessa.

Vierailija
182/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. En vain näe siinä mitään omituista. Minusta ei ole järkevää puuttua toisten ruokavalioon tai kauhistella sitä.

Aika usein juuri vegaanit ovat niitä, jotka puuttuvat toisten ruokavalioihin. Näin aikakin meillä töissä. Lisäksi pitävät suurta meteliä omasta vegaanisuudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ehkä omituisina, mutta niitä vegaaneja en ymmärrä, jotka puuttuvat toisten (sekasyöjien) syömisiin ja vaativat, että heille täytyy erikseen valmistaa jotain sopivaa syötävää juhliin ym. 

Äärimmäisen harva on vegaani siksi, että on pakko. Se on 99,9-prosenttisesti valinta. On ok valita vegaaninen ruokavalio, mutta kuten muutkin henkilökohtaiset valinnat se tulisi pitää henkilökohtaisena, eikä tuputtaa sitä muille, saati arvostella muiden valintoja. 

Olen ollut itsekin kasvissyöjä, en vegaani, eikä mulle tullut koskaan edes mieleen vaatia, että minua varten väsätään erikseen jotain syötävää, vaan otin pöydästä sitä, mikä sopi ruokavaliooni. Sillä tavalla kuuluisi toimia jokaisen, joka noudattaa mitä tahansa ruokavaliota vapaaehtoisesti (allergiat ja sairaudet ovat toinen juttu).

En ylipäätään ymmärrä oman ideologian pakottamista muille, oli se mikä tahansa. Jokainen saa elää, kuten haluaa, mut

Omassa tuttavaporukassa oli henkilö, joka grillibileiden kohdalla laittoi erikseen viestin, että tuo omat proteiinit tullesaan. MUTTA onhan mahdollista, ettei samalla ritilällä ole samaan aikaan lihaperäisiä tuotteita kypsymässä ja että ritilä voitaneen pestä tällä välissä. No ei ollut. Henkilö jätti bileet väliin emmekä ole sen koommin olleet muutenkaan tekemisissä suoraan. Ihan hyvä näin. 

Vierailija
184/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on niitä naisia jotka eivät osaa laittaa ruokaa.

Vierailija
185/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä jos eivät siitä meteliä pidä. Minulla oli työkaveri joka oli kotioloissa vegaani mutta ei sitä töissä huudellut vaan söi samaa ruokaa kuin muutkin, siellä siis tehtiin pienelle porukalle kotiruokaa. 

Vierailija
186/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ehkä omituisina, mutta niitä vegaaneja en ymmärrä, jotka puuttuvat toisten (sekasyöjien) syömisiin ja vaativat, että heille täytyy erikseen valmistaa jotain sopivaa syötävää juhliin ym. 

Äärimmäisen harva on vegaani siksi, että on pakko. Se on 99,9-prosenttisesti valinta. On ok valita vegaaninen ruokavalio, mutta kuten muutkin henkilökohtaiset valinnat se tulisi pitää henkilökohtaisena, eikä tuputtaa sitä muille, saati arvostella muiden valintoja. 

Olen ollut itsekin kasvissyöjä, en vegaani, eikä mulle tullut koskaan edes mieleen vaatia, että minua varten väsätään erikseen jotain syötävää, vaan otin pöydästä sitä, mikä sopi ruokavaliooni. Sillä tavalla kuuluisi toimia jokaisen, joka noudattaa mitä tahansa ruokavaliota vapaaehtoisesti (allergiat ja sairaudet ovat toinen juttu).

En ylipäätään ymmärrä oman ideologian pakottamista muille, oli se m

Sairaus mikä sairaus. Psyykkisiä sairauksia on paljon nykyään. Itse he eivät tietenkään sitä ymmärrä.

Vierailija
187/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omassa tuttavaporukassa oli henkilö, joka grillibileiden kohdalla laittoi erikseen viestin, että tuo omat proteiinit tullesaan. MUTTA onhan mahdollista, ettei samalla ritilällä ole samaan aikaan lihaperäisiä tuotteita kypsymässä ja että ritilä voitaneen pestä tällä välissä. No ei ollut. Henkilö jätti bileet väliin emmekä ole sen koommin olleet muutenkaan tekemisissä suoraan. Ihan hyvä näin. "

Vegaaniksi harvinaisen tiukka. Vegaaniliiton suosituskin on, että esim. sellaisia täysin kasvipohjaisia tuotteita, jotka on paistettu lihatuotteen kanssa samassa rasvassa tai ritilällä, voi syödä. Syy on se, että silloin ei omalla ruoallaan kuitenkaan mitenkään tue eläintuotteiden kulutusta, kyllä se uppopaistin tai grilli olisi siellä kuumana muutenkin. 

Vierailija
188/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En välttämättä jos eivät siitä meteliä pidä. Minulla oli työkaveri joka oli kotioloissa vegaani mutta ei sitä töissä huudellut vaan söi samaa ruokaa kuin muutkin, siellä siis tehtiin pienelle porukalle kotiruokaa. 

Meillä myös tällainen. Vuosia meni töissä ennen kuin tajusin että on vegaani. Söi omia eväitään yleensä lounaalla. Ei yleensä ottanut kokouksessa tarjottavia, muta ajattelin vaan että pitää huolta linjoistaan tai ei muuten halua sokerisia pullia yms. Tänä vuonna vasta kun pikkujouluihin kysyttiin erityisruokavalioita, asia kävi ilmi kun satuin olemaan samassa avokonttorissa kun pomo näitä kyseli. Toinen yllätys samasta ihmisestä, olin luullut että hän on 30-40 -vuotias. Hän onkin 50. Tiedä onko vegaaniudella asian kanssa tekemistä vai ei.

Vierailija
189/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. En vain näe siinä mitään omituista. Minusta ei ole järkevää puuttua toisten ruokavalioon tai kauhistella sitä.

Aika usein juuri vegaanit ovat niitä, jotka puuttuvat toisten ruokavalioihin. Näin aikakin meillä töissä. Lisäksi pitävät suurta meteliä omasta vegaanisuudestaan.

Meillä on töissä jokaisella ihan omat eväät mukana. Kukaan ei mainosta koskaan omia ruokavalioita.

Vierailija
190/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pidän, ihmetyttää miksi pitää terveytensä pilata yksipuolisella ruualla.

Vierailija
191/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juuri lautaselle meni 300g kanafilettä ja bataattia. 66g hyvin imeytyvää protskua ja matalan GI:n hiilareita."

Voi munuaisparkoja noilla proteiinimäärillä. Liika proteiini myös nopeutaa kehon ikääntymistä solutasolla.

Vierailija
192/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ylipäätään ymmärrä oman ideologian pakottamista muille, oli se mikä tahansa. Jokainen saa elää, kuten haluaa, mut

En tiedä, ovatko omat tuttavani tavallista kohteliaampia ja fiksumpia, kun itse en ole missään ikinä kohdannut sellaista, että joku erikoisruokavaliota noudattava vieras vaatimalla vaatisi jotain erityistä ruokaa itselleen. Ihan kaikenlaisia, gluteenittomia, vegaaneja, sianlihaa vältteleviä, allergisia, sokeria vältteleviä diabeetikkoja, on ollut samassa pöydässä, ja kukaan ei ole koskaan vaatinut itselleen mitään.

Yleensä kaikille on jopa löytynyt jotain ruokavalioon sopivaa syötävää, mutta se ei aina riitä, vaan yllättävän moni haluaisi, että erikoisruokavaliota noudattava tekisi poikkeuksen heidän ruokapöydässään. Söisi sen itselleen sopivan jutun lisäksi myös jotain omaan ruokavalioon sopimatonta.

Tarjoiluista kieltäytyminen ei tarkoita minkään vaatimista. Se voi ehkä itsestä tuntua siltä, jos itse vaatii itseltään että olisi kaikille aina jotain tarjottavaa, mutta todennäköisesti se erikoisruokavalion noudattaja ei pahastu vaikka saisi pelkkää kahvia tai teetä. Tuputtamisesta, liiallisesta ihmettelystä, asiasta numeron tekemisestä tai kyseenalaistamisesta moni saattaa sen sijaan kiusaantua.

Vierailija
193/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvipohjaisen Whole Food -vegaaniruokavalion hyödyt

Kasvipohjainen whole food -vegaaniruokavalio on saanut yhä enemmän huomiota terveellisten elämäntapojen ja kestävän ruokavalion valinnassa. Tämä ruokavalio keskittyy kokonaisiin, prosessoimattomiin kasvipohjaisiin ruoka-aineisiin, kuten vihanneksiin, hedelmiin, täysjyvätuotteisiin, palkokasveihin, siemeniin ja pähkinöihin. Whole food -vegaaniruokavalio eroaa perinteisestä vegaaniruokavaliosta, sillä se pyrkii välttämään teollisesti käsiteltyjä vegaanisia tuotteita, kuten valmisruokia, vegan herkkuja tai liiallisesti jalostettuja proteiinivalmisteita.

Terveysvaikutukset

a) Sydänterveyden parantaminen

Kasvipohjainen ruokavalio on tutkitusti sydänystävällinen. Whole food -vegaaniruokavalion runsas kuitupitoisuus, vähäinen tyydyttynyttä rasvaa sisältäminen ja korkea antioksidanttipitoisuus edistävät sydän- ja verisuoniterveyttä. Palkokasvit, täysjyvätuotteet ja vihannekset ovat kaikki erinomaisia kuitujen lähteitä, jotka auttavat alentamaan kolesterolitasoja ja parantamaan verenkiertoa. Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että kasvisruokavalio voi vähentää sydänsairauksien riskiä jopa 32 % verrattuna eläinperäistä ruokavaliota noudattaviin.

b) Painonhallinta ja lihavuuden ehkäisy

Whole food -vegaaniruokavalion yksi suurimmista eduista on sen kyky tukea painonhallintaa. Kasvipohjainen ruokavalio on usein kaloritiheydeltään alhainen mutta ravinteikas, mikä auttaa saavuttamaan ja ylläpitämään terveellisen painon. Kasvikset, täysjyvätuotteet ja palkokasvit ovat vähäkalorisia mutta täyttäviä, ja niiden runsas kuitupitoisuus edistää pitkäkestoista kylläisyyden tunnetta. Lisäksi kasviproteiinit, kuten linssit, pavut ja tofu, tukevat lihasmassan säilyttämistä ilman ylimääräistä rasvaa.

c) Vähemmän tulehduksia ja kroonisia sairauksia

Kasvipohjaiset ruoat, erityisesti värikkäät vihannekset, hedelmät ja marjat, sisältävät runsaasti antioksidantteja ja tulehduksia vähentäviä yhdisteitä, kuten flavonoideja ja polyfenoleja. Nämä aineet auttavat taistelemaan oksidatiivista stressiä vastaan, joka on yhteydessä moniin kroonisiin sairauksiin, kuten syöpään, diabetes mellitukseen ja nivelreumaan. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kasvispainotteinen ruokavalio voi alentaa tulehdusmarkkereita veressä ja parantaa immuunijärjestelmän toimintaa.

d) Ruoansulatus ja suoliston terveys

Whole food -vegaaniruokavalio on erinomainen suoliston terveyden tukija. Korkea kuitupitoisuus auttaa parantamaan ruoansulatusta ja edistää suoliston motiliteettia, mikä vähentää ummetuksen ja muiden ruoansulatusongelmien riskiä. Kuitu myös toimii prebioottina, joka ruokkii hyviä suolistobakteereja ja tukee suoliston mikrobiomia, mikä on tärkeää kokonaisvaltaiselle terveydelle.

Vierailija
194/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Juuri lautaselle meni 300g kanafilettä ja bataattia. 66g hyvin imeytyvää protskua ja matalan GI:n hiilareita."

Voi munuaisparkoja noilla proteiinimäärillä. Liika proteiini myös nopeutaa kehon ikääntymistä solutasolla.

Yksi huutaa Proteiinien perään. Toinen kammoaa Hiilihydraatteja. Yksi on vannoutunut Vegaani....

Aika sairasta tuo maailman yksinkertaisin asia kuin syöminen joillekkin. No uskonnoksihan sitä voi kutsua. Tai mielisairaudeksi.

Vierailija
195/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpötihöpöti. n. 2g per painokilo on täysin normaali määrä urheilevalla yksilöllä eikä aiheuta minkäänsortin munuaisongelmia. Itse tähtään 1.8g, mikä omalla ruhopainolla tarkoittaa n. 160g per vuorokausi. 

Tuota määrää on lähes mahdotonta saada vegepöperöllä. Vastaavasti kalorimäärän tulee olla rajallinen, joten viittaamassasi viestissä mainittu kanafile on omallakin lautasella vakio. Juurikin 300g paketti lounaalla. Muita hyviä proteiinilähteitä on sitten rasvaton raejuusto ja rasvaton maitorahka. Sekä tietysti tölkkitonnikala vedessä. 

Samalla tietysti mainittuja matalan GI:n hiilareita ja kuituja riittävästi. Esimerkiksi pakastevihannekset on aivan loistavia. Pussi auki ja höyrykattilaan. Helpot 400g rehuloita per ateria. 

Monet tavoitteellista urheilua välttelevät eivät ihan hahmota sitä määrää, mitä pitäisi syödä, että fysiikka kehittyy ja palautuu treeneistä. Ilman riittäviä ravintoaineita ne treenit on käytännössä täysin turhia ja pelkkää ylimääräistä hermostostressiä.

Omat kehonrasvat liikkuu 12-18% välillä treenikaudesta riippuen, eli mistään ylensyönnistä ei ole kysymys. 

Niin ja ne veriarvot...kaikki markerit viitearvoissa. Mittautan rutiinina joka toinen kuukausi, koska seuraan mm. tulehdusmarkkereita treenijaksotuksen tukena. 

Itselle olisi täysin mahdotonta vetää vegaanina. Vähintään se söisi niin paljon turhaa energiaa, ettei siinä olisi mitään järkeä.

Vierailija
196/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kyse ruokavaliosta, kaikki keskustelijat ovat paitsi erittäin terveystietoisia, myös lähes ammattimaisia urheilijoita.

Tietty jotkut punttitommit ovat lähtökohtaisesti sen verran mustavalkoisia tyhjäpäitä, että voisivat näihin keskusteluihin tärkeänä osallistuakin, koska eivät ikinä osaisi koostaa vegaanista ruokavaliota. Mutta eivät he urheilijoitakaan ole. 

Vierailija
197/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on kyse ruokavaliosta, kaikki keskustelijat ovat paitsi erittäin terveystietoisia, myös lähes ammattimaisia urheilijoita.

Tietty jotkut punttitommit ovat lähtökohtaisesti sen verran mustavalkoisia tyhjäpäitä, että voisivat näihin keskusteluihin tärkeänä osallistuakin, koska eivät ikinä osaisi koostaa vegaanista ruokavaliota. Mutta eivät he urheilijoitakaan ole. 

Viitannet meikeläisen kirjoitelmaan. Itse olen ns. monilajiurheilija, mutta lähimpänä sydäntä on tuo Crossfit. Ja se ihan tavoitteellisesti. Tarkoittaa kuitenkin vain, että haluan kehittyä niin paljon ja niin hyvin kuin mahdollista huomioiden, että päiväduunit on ihan muualla eikä minusta ammattiurheilijaa ole tarkoituskaan tulla. 

Tästä huolimatta identifioin itseni vahvasti urheilijaksi. Se on kuitenkin se, minkä edestä muut asiat väistävät (paitsi ansiotyö). Sen ehdoilla menee myös mm. ruokailu, joka sinällääon on todella mitätön osa elämääni ja sellaisena sen haluan pitääkin. Ruoka on vain polttoainetta. Parametetrit on ravintoaineet, helppous ja hinta. Maku on oikeasti todella sivuseikka. Minulla ei ole siis minkäänlaista kiinnostusta lähteä rakentelemaan jotain monimutkaista ja vaivalloista vegaanista vaihtoehtoa, kun on olemassa jo tehokas ja helppo sekaruokavalio. 

Mielestäni "tyhjäpäistä" on käyttää niin paljon aikaa ja energiaa moiseen pipertämiseen, mikä on pois elämän tärkeämmistä asioista. 

Vierailija
198/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan stallareita. Jokusen vuoden päästä sitten märsytään julkisuudessa kihtien yms tultua että kannattiko olla ihan noin ääritiukka aatteessan. Moni saattaa saada kaverikseen myös Marevanit liiallisten kasvisten syönnin takia. 

Vierailija
199/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa mielestäni se, että nämä lihaöyhöttäjät väittävät itse olevansa paremmassa kunnossa kuin maailman huipulla kilpailevat vegaaniurheilijat.

Vierailija
200/211 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

👧: Moi mun nimi on Ada, oon vegaani ja asun mun kumppanin ja kissan kanssa Kalliossa. 

Ja she/her löytyy toki instasta lol

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi