Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö vegaaneja omituisina?

Vierailija
21.11.2025 |

Jos pidät, miksi, jos et pidä, miksi et?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillä on matalat veriarvot ja siitä syystä he ovat hauraita ja heikkoja. 

Hauras ja heikko niin kuin F1-maailmanmestari Lewis Hamilton, joka on vegaani?

Vierailija
22/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä, mutta toivon, että päätöksen takana ei ole maailmanpelastajan syndrooma. Ihan vain sen ihmisen itsensä takia, koska se on todella raskasta ajatella olevansa vastuussa koko maailmasta. Olen itsekin harkinnut vegaaniruokavalion kokeilemista terveyssyistä. Olen kuitenkin liian laiska ottaakseni selvää terveellisen ruokavalion koostamisesta pelkästään kasvikunnan tuotteita hyödyntäen. 

Toisaalta voi olla ilman stressiäkin vegaani tai kasvissyöjä eettisistä tai ympäristösyistä. Mä olen ollut kohta 30 vuotta, ja mulle riittää hyvin että teen oman osuuteni, niin on puhdas omatunto, en stressaa maailman pelastamisesta sen enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te aikuiset syökää mitä syötte mutta antakaa lapsille lihaa ja kalaa, älkää tuhotko lasten aivoja idealisminne takia. Aivot tarvitsevat eläinperäisiä proteiineja ja rasvoja,jotka kasvattavat aivoja.

Lapset rakastavat lihaa ja sylkevät porkkanat lattialle. 

Vierailija
24/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yleensä aikamoisia minä minä minä tyyppejä. Kun ekan kerran tapaan niin vartin jälkeen kyllä on selvää kaikille vegaanius. 

Ehkä jotkut ihan nuoret, jotka rakentavat asiasta itselleen identiteettiä. Mutta pidemmän linjan vegaanit harvoin tekee tuollaista. Pääosin me halutaan vaan rauhassa syödä omaa ruokaamme tekemättä asiasta numeroa. Mutta valitettavasti se on nykyään vaikeaa, koska esiintyy niin paljon tällaisia asenteita kuin tässäkin ketjussa, jossa ruokavaliomme nähdään syömishäiriönä, mielenterveyshäiriönä, sairaalloisena tms.

Vierailija
25/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät ja vegaanit jättävät tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti. 

Lihan ansiosta me olemme kehittyneet apinasta ihmiseksi. Ilman lihaa taannumme takaisin apinoiksi. 

Onhan chileissäkin hedelmälihaa ja ihan nimestäkin. chilit chiileinä ja suot suomena...

Kirjoitit mainion kommentin, minä kirjoitin siitä minionin 

Vierailija
26/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te aikuiset syökää mitä syötte mutta antakaa lapsille lihaa ja kalaa, älkää tuhotko lasten aivoja idealisminne takia. Aivot tarvitsevat eläinperäisiä proteiineja ja rasvoja,jotka kasvattavat aivoja.

Lapset rakastavat lihaa ja sylkevät porkkanat lattialle. 

Niin ne on yliopistossa molemmat meidän kasvisruoalla (ei tosin vegaanisella, maito ja munat oli mukana heidän lapsuudessaan) kasvaneet, ja oikein hyvin pärjäävät. 

Vierailija
27/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai nämä kaverit

Vierailija
28/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se käppänä ei ole kasvanut koska ei ole saanut hyvää ravintoa, ja siksi mahtuu formulaan. Formulakuskit on juurikin niitä pieni ja heikkoja miehiä. 

Esitit hyvän esimerkin.

Vierailija
29/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä. Olen itse ollut vegaani 8 vuotta, ja sitä ennen lakto-ovovege 22 vuotta. Kiitän paljolti ruokavaliotani siitä, että 51 vuoden iässä olen hoikka (167 cm/53 kg) vaikka olen suvusta jossa naiset on vanhemmiten valtavia, äiti oli joskus 160 cm / 160 kg. Lisäksi 50 v terveystarkastuksessa kaikki veriarvot ja verenpaineet oli hyviä. Vaihdevuodetkin menneet ohi lähes huomaamatta, tässä nyt 7 kk viime menkoista ja odotellaan että nytkö ne loppui. Yhtään kuumaa aaltoa, unettomuutta, kipuja, mielialavaihteluita yms. en ole toistaiseksi kokenut, ei mulla kyllä menkkakiertokaan koskaan aiheuttanut mitään oireita. 

"Yleensä mikä hyvänsä tiukasti rajoittava dieetti ilman terveysperusteita on syömishäiriö."

Nyt on aika radikaali näkemys. Sinusta oikeasti kaikki uskontoihin ja eettisiin kysymyksiin liittyvät ruokavaliot on syömishäiriöitä? Aika pa

Kasvisruoista tuli varoitus

Ruokaviraston mukaan kasvipohjaisempi ravinto parantaa ruokavalion laatua, mutta voi tuoda myös ongelmia.

Ruokaviraston mukaan ravintoaineiden saannissa havaittiin kuitenkin puutteita A- ja D-vitamiinin, tiamiinin (B1-vitamiini), riboflaviinin (B2-vitamiini) sekä naisilla myös folaatin ja raudan osalta.

Nuorilla naisilla raudan saanti saattaa jäädä vähäiseksi, sillä siirtymäruokavalioissa rauta on pääasiassa heikommin imeytyvää ei-hemirautaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b82e325-1410-4e69-bd4c-b1149535e9d0

Mulla rauta-arvot parani siirtyessäni aikaisempaa kasvispainotteisempaan ruokavalioon - koska otin samoihin aikoihin hormonikierukan, ja kuukautiset lakkasivat. Kuukautiset ovat terveydelle vaarallisemmat kuin kasvissyönti.

Vierailija
30/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä. Olen itse ollut vegaani 8 vuotta, ja sitä ennen lakto-ovovege 22 vuotta. Kiitän paljolti ruokavaliotani siitä, että 51 vuoden iässä olen hoikka (167 cm/53 kg) vaikka olen suvusta jossa naiset on vanhemmiten valtavia, äiti oli joskus 160 cm / 160 kg. Lisäksi 50 v terveystarkastuksessa kaikki veriarvot ja verenpaineet oli hyviä. Vaihdevuodetkin menneet ohi lähes huomaamatta, tässä nyt 7 kk viime menkoista ja odotellaan että nytkö ne loppui. Yhtään kuumaa aaltoa, unettomuutta, kipuja, mielialavaihteluita yms. en ole toistaiseksi kokenut, ei mulla kyllä menkkakiertokaan koskaan aiheuttanut mitään oireita. 

"Yleensä mikä hyvänsä tiukasti rajoittava dieetti ilman terveysperusteita on syömishäiriö."

Nyt on aika radikaali näkemys. Sinusta oikeasti kaikki uskontoihin ja eettisiin kysymyksiin li

Nyt on kovasti yksinkertaistettu tiedettä.

Vierailija
31/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja tutkimusten mukaan valtaosa vegaaneista on syömishäiriöisiä. 

Eikä ole. On totta, että vegaaneissa syömishäiriöitä on hieman enemmän kuin muussa populaatiossa, koska osa tosiaan aloittaa veganismin syömishäiriön motivoimana. Mutta ei todellakaan ole kyse valtaosasta.

Julkisilla paikoilla syödessä vegaani nostaa hirveän äläkän, jos jossakin ruoassa sattuu olemaan murenakin munaa tai maitoa, vaikkapa vahingossakin. Onko tuo täyspäisen aikuisen toimintaa? Miten ei voida toimia niin, että kodin ulkopuolella syödään sitä mitä tarjotaan ja pitää kotona sitten tiukempaa dieettiä?

Vierailija
32/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai nämä kaverit

Onpas siinä heikon ja hauraan näköisiä nuorukaisia :D

Vierailija
33/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat omituisia pitämättäkin. Salasyövätkin lenkkimakkaraa.

Vierailija
34/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka allergisoi pierettää ja turvottaa. Liha ei allergisoi ei pieretä eikä turvota. 

Vierailija
35/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hävyttöminä. Naurettavia !!!! Heitä saa todella hävetä !!!!!!!!!! 

Vierailija
36/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Kasvisruoista tuli varoitus

Ruokaviraston mukaan kasvipohjaisempi ravinto parantaa ruokavalion laatua, mutta voi tuoda myös ongelmia.

Ruokaviraston mukaan ravintoaineiden saannissa havaittiin kuitenkin puutteita A- ja D-vitamiinin, tiamiinin (B1-vitamiini), riboflaviinin (B2-vitamiini) sekä naisilla myös folaatin ja raudan osalta.

Nuorilla naisilla raudan saanti saattaa jäädä vähäiseksi, sillä siirtymäruokavalioissa rauta on pääasiassa heikommin imeytyvää ei-hemirautaa."

Olen vegaaniaikana aina ottanut vegaaniruoan täydentämiseen tarkoitettua lisäravinnetta (Veg 1). Kun joka tapauksessa B12 pitää ottaa purkista, niin samalla ottaa yhdistelmävalmisteen, olen ajatellut. Veg 1 sisältää D3, B2, B6, B12, Foolihappo, jodi  ja seleeni. Rauta ei ole koskaan ollut mulle ongelma, vaikka oli runsaat kuukautiset nuorempana. 50-vuotis lääkärintarkastuksen yhteydessä sain työterveydestä myös "kasvissyöjän tutkimuspaketin" kun sitä kysyin, siinä mitattiin eri pitoisuuksia verinäytteestä. Kaikki arvot oli kohdallaan.

Vierailija
37/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruoka allergisoi pierettää ja turvottaa. Liha ei allergisoi ei pieretä eikä turvota. 

Ilmeisesti kaikki ihmiset sitten ovat koko ajan turvonneita ja pierevät, sillä kukaanhan ei syö kasvitonta ruokavaliota.

Vierailija
38/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, se on vain järkevää.

Lihantuotanto saastuttaa, tehotuotanto on sairasta, laidunmaiksi parturoidaan sademetsiä, punaisen lihan syönti aiheuttaa sydän- ja verisuonisairauksia, lisäksi ihminen tuhoaa ylipäätään luontoa, aiheuttaa ekokatastrofeja missä liikkuukaan..

Vain täysi tampio puolustelee lihansyöntiä. Puolustelut yleensä "liha on hyvää" -tyylisiä, eli näitä sormi nenässä, SEO-lippis päässä tallustavia tyyppejä, joille liika ajattelu sattuu.

SYön itse lihaa ja tiedostan olevani täysi idiootti.

Vierailija
39/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai nämä kaverit

Onpas siinä heikon ja hauraan näköisiä nuorukaisia :D

Niin minustakin. Bodareiksi oikeita rimppakinttuja, vaikka pumppaavat itseensä lisäaineita pillereistä.

Vierailija
40/54 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se käppänä ei ole kasvanut koska ei ole saanut hyvää ravintoa, ja siksi mahtuu formulaan. Formulakuskit on juurikin niitä pieni ja heikkoja miehiä. 

Esitit hyvän esimerkin.

F1-kuljettajien pitää olla huippukunnossa, koska heihin kohdistuu jopa 46 G:n voimia mutkissa ja jarrutuksissa. Tuon vuoksi pää ja kypärä voivat tuntua 3040 kiloisilta ja kuljettajan syke pysyy lähes koko kisan ajan 160190 lyönnin/min välillä, ja piikkeinä voi nousta jopa 200:aan. 

Pystytkö itse tekemään tämän minkä hän tässä:

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän