Mies haluaa muuttaa Yhdysvaltoihin, minä en!
Mieheni on alkanut puhumaan ja painostamaan minua muuttamaan hänen kanssaan Yhdysvaltoihin. Minä en halua.
Mies perustelee sillä että palkka on siellä isompi kun veroja ei mene niin paljoa ja että palkka riittäisi siellä paremmin, kun töitä voi tehdä niin paljon kuin haluaa. Hänen palkkansa on nyt noin 2000e/kk, Yhdysvalloissa saisi kuulemma 5000-6000e/kk, kun töitä voi tehdä aina halutessaan. Ei kuulemma tarvitse paljoa lepoa ja kotona ei viihdy. Ja mitään työtarjousta hän ei tosiaan ole sieltä saanut.
Minua ei kiinnosta Yhdysvallat ollenkaan, ei työskentely siellä eikä mikään muukaan, ja pidän myös vähän turvattomana ja kaukaisena paikkana. Olen myös opiskelija tällä hetkellä, en todellakaan halua jättää opiskelujani kesken, ja vaikka muuttaisimme opiskelujen jälkeen niin en silti halua. Mieheni sanoi että minun pitää kuunnella ja seurata häntä, koska olemme pariskunta. Mutta olen tyytyväinen suomeen, koko elämäni on täällä. Mieheni on ulkomaalainen (ei amerikasta päin), jos sillä on merkitystä.
Mitä ihmettä teen tai sanon hänelle, miten saan järkeä hänen päähän?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt oli kyllä huono.
Miten niin oli huono? Tämä ei ole mikään satu vaan valitettavasti oikea tilanteeni.
Ap
No huonommaksi vaan menee.
Onko miehesi sellaisesta maasta, josta ylipäätään voi muuttaa USAan?
Asunnot ovat kalliita ja varsinkin terveysvakuutykset ovat kalliita vaikka jotkut yrityksen sen maksavatkin työ tekijän puolesta ainakin osan. Tosin pitää olla huippuoaikka
Vierailija kirjoitti:
Onko miehesi sellaisesta maasta, josta ylipäätään voi muuttaa USAan?
Mistä maista ei voisi muuttaa? Uskon että hänen maastaan voi muuttaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsee sinua, koska Suomen passilla saa helpommin työluvat kuin Iranin tai Pohjois-Korean passilla.
Mieheni ei ole iranilainen tai pohjois-korealainen. Ja eikö hänkin tarvitsisi työluvan kuitenkin erikseen, eihän hän minun työluvalla voisi siellä työskennellä?
Ap
Loppuiko uni tuohon vai jatkuiko se vielä?
Suurin ongelma on tämä: "Mieheni sanoi että minun pitää kuunnella ja seurata häntä, koska olemme pariskunta."
Ei todellakaan tarvitse. Toki tarvitsee keskustella ja välillä tehdä kompromisseja, mutta miehelläsi on kuvitelma, että hän jotenkin määrää, missä sinä asut ja mitä sinun kuuluu ajatella. Sen takia on sama kuin puhuisit seinälle; ei sinun mielipiteesi häntä kiinnosta.
Lusikat jakoon, lähtekööt itse sinne jos saa viisumin ja todennäköisesti siltikin tulee joko maitojunalla tai ICEn mukiloimana takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onko sillä ja sulla kansalaisuutta tai viisumia tuonne? Jos ei, niin ei joku 2K/kk tienaava tule löytämään työnantajaa Amerikasta, joka hakee sille viisumin. Jos te luulette muuttavanne tuonne hakeeksenne töitä, niin vuokrat tuolla on kevyesti 2-3K/kk ja ylöspäin riippuen mihin menette.
Ei hänellä ole mitään kansalaisuutta eikä viisumia, ei ole koskaan edes käynyt Yhdysvalloissa, joten pidän outona että haluaa sinne niin kovasti. Kuinka paljon tienaisi Yhdysvalloissa yleensä jos suomessa tienaa 2000e/kk? Kuinka paljon noin suunnilleen jäisi pakollisien kulujen jälkeen?
Ap
Ei yhtään eikä ole terveysvakuutusta.
Katsopa tämä. Kokin palkka löytyy kuvasta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Sveitsiin, Norjaan tai Luxemburgiin mieluummin. Amerikka ei ole enää mikää paratiisi.
Niin, siis ei ulkomaille niin vain mennä. Ensin täytyy olla se hyvin palkattu työpaikka, teillä kummallakin.Amerikka ei ole koskaan ollut mikään onnela. Suomessa on moni asia paremmin, esim. koulutus ja lasten päivähoito, samoin terveydenhoito.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Sveitsiin, Norjaan tai Luxemburgiin mieluummin. Amerikka ei ole enää mikää paratiisi.
Sen 15 vuotta kun olen somessa ollut ja kirjoitellut, niin olen hokenut, että IHAN ENSIMMÄINEN asia, mikä pitää selvittää kun valitsee kumppania, on se, missä maassa ja kaupungissa tämä haluaa tai aikoo tulla asumaan.
Tätä ei silti vieläkään moni ymmärrä selvittää ja sitten onkin jo myöhäistä.
Jenkkeihin täytyy työnantajan maksaa valtiolle 200 000e jos haluaa tuoda maahan ulkomailta työntekijän.
Kuka maksaa kokista tuollaisen summan?
Yhdysvalloissa eläminen on erittäin kallista! Vuokrat ovat isoissa kaupungeissa älyttömän kovat. Samoin ruuan hinta on noussut todella paljon.
Vaikka palkka olisi "parempi" niin silti käteen ei välttämättä jää sen enempää kuin täällä. Täytyy kuitenkin maksaa kalliit terveysvakuutukset, asuminen, ruuat, nettiyhteydet ja liittymät, mahdollinen auto ja sen kulut jne...
Eikä Yhdysvalloissa ole tällä hetkellä oikein töitä. Siellä ei varsinaisesti ole pulaa ns. suorittavan työn tekijöistä. Tietenkin jos on korkeasti koulutettu ja spesifiä osaamista omaava asiantuntija niin tilanne voi olla eri.
Olen käsittänyt myös että viisumin saaminen ei ole mikään helppo nakki. Tällä hetkellä yhdysvalloissa on muutenkin nihkeä suhtautuminen maahanmuuttoon.
Tv-sarjoista ja elokuvista ei ihan saa todellista kuvaa USA:sta. Elämä ei useimmilla ole oikeasti niin helppoa, vapaata ja vaurasta.
Kannattaa tutustua ihan faktoihin, esimerkiksi siihen mikä on työntekijän asema sikäläisille työmarkkinoilla. Täällä Suomessa on siihen verrattuna aika hyvä oltavat.
Tarvitsee sinua, koska Suomen passilla saa helpommin työluvat kuin Iranin tai Pohjois-Korean passilla.