Mies haluaa muuttaa Yhdysvaltoihin, minä en!
Mieheni on alkanut puhumaan ja painostamaan minua muuttamaan hänen kanssaan Yhdysvaltoihin. Minä en halua.
Mies perustelee sillä että palkka on siellä isompi kun veroja ei mene niin paljoa ja että palkka riittäisi siellä paremmin, kun töitä voi tehdä niin paljon kuin haluaa. Hänen palkkansa on nyt noin 2000e/kk, Yhdysvalloissa saisi kuulemma 5000-6000e/kk, kun töitä voi tehdä aina halutessaan. Ei kuulemma tarvitse paljoa lepoa ja kotona ei viihdy. Ja mitään työtarjousta hän ei tosiaan ole sieltä saanut.
Minua ei kiinnosta Yhdysvallat ollenkaan, ei työskentely siellä eikä mikään muukaan, ja pidän myös vähän turvattomana ja kaukaisena paikkana. Olen myös opiskelija tällä hetkellä, en todellakaan halua jättää opiskelujani kesken, ja vaikka muuttaisimme opiskelujen jälkeen niin en silti halua. Mieheni sanoi että minun pitää kuunnella ja seurata häntä, koska olemme pariskunta. Mutta olen tyytyväinen suomeen, koko elämäni on täällä. Mieheni on ulkomaalainen (ei amerikasta päin), jos sillä on merkitystä.
Mitä ihmettä teen tai sanon hänelle, miten saan järkeä hänen päähän?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Sitten sun pitää erota. Mä olin tehnyt puolisolle selväksi jo ennen tapailusuhdetta että elämäni suurin haave on pitkä reissu ympäri maapallon, matkustus tulee aina olemaan suurin rakkauteni ja aijon tulevaisuudessa tehdä vähän päälle vuoden reissun johon säästän rahaa. Ja että sitä en tule perumaan mistään hinnasta. En tiedä eikö uskonut tätä vai luuliko voivansa muuttaa minut, mutta kun rahallisesti tavoite oli täytetty ja aloin reissua järjestellä niin nosti kamalan metelin siitä etten "saa" lähteä (minä en kysele keneltäkään lupia) että hän ei halua matkustaa (en edes pyytänyt mukaan vaan sanoin että voi tulla tai olla tulematta, minä lähden siitä huolimatta) Heittäytyi täysin martyyriksi ja alkoi selittelemään kuinka olen "antanut ymmärtää" että olen haudannut suunnitelmani ja sitoutunut valheellisesti häneen, johtanut harhaan ja uli uli jne. Joka ei todellakaan pitänyt paikkaansa, täysin päinvastoin. Pidin häntä sen vuode
Hirveitä "parisuhteita" ihmisillä. Siis oliko puoliso, tapailu- vai hyväksikäyttösuhde? Ei ota Erkkikään selvää...
Oli sen ennen vanhaa helpompaa kun selkeästi sitouduttiin, niin ei tarvinnut miettiä. Eikä se maailmanympärysmatka liittoa lopettanut, sitten palattiin rakkaan luo kun reissut on tehty. Nyt vaan höylätään toista puolin ja toisin, ja tunne-elämä sekaisin kuin seinäkello. Missä rakkaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sinne niin vaan muuteta. Tai saada edes viisumia. Sanot vaan ettet halua muuttaa Usaan. Siinä se.
Sanoin etten halua monet kerrat, mutta jankuttaa asiaa jatkuvasti, ja yrittää suostutella.
Ap
Miksi kuuntelet jankutusta? Sanot vaan että nyt turpa tukkoon siitä asiasta tai tirvasen.
Ehdotat väkivaltaa ratkaisuksi?
Vierailija kirjoitti:
Monestihan sitä käy niin, että toiveet ja todellisuus eivät kohtaa. Niin taitaa käydä tässäkin tapauksessa. Mutta joskus sattuu sellaistakin, että kaikki sujuu kuin itsestään ja silloin on tietenkin syytä olla tyytyväinen. Tulee elävästi mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.
Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.
Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mut
Sä ja sun mummos pitäis heittää samaan kattilaan ton akan kaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota ero. Eikä sun muutenkaan ole pakko miehen perässä joka paikkaan mennä. Menköön yksinään jos muka saa työluvan sinne. Ei ole sanottua, jos on matala koulutus, mielenterveyshistoriaa ja poliittista kiihkoilua taustalla.
Että sillä tavoin huono trollaus, 0/5
En halua erota tälläisen takia, rakastan häntä todella. Mutta hän vaatii että teen niin kuin hän haluaa, eikä mikään etäsuhde tulisi kuuloonkaan hänelle.
Ja ei ole trolli, valitettavasti tarvitsen oikeasti neuvoja ja apua tilanteeseen.
Ap
Rakastava puoliso ei vaadi mitään. Sinä ehkä rakastat häntä todella, mutta hän ei sinua valitettavasti. Siis jos tämä on totta.
Eihän tämmöinen voi olla totta! Jos olisi, toivoisin, että ap:n silmät aukeaisivat. Sanoisin, että lue hyvä ihminen, mitä olet kirjoittanut! Mies vaatii sinua tekemään niin kuin hän haluaa. Vaatii muuttamaan toiseen maahan (ja vieläpä juuri Yhdysvaltoihin), jonne sinä et halua. Sanoo, että voi aina olla mukana, kun lähdet ulos, ettei sinun tarvitse pelätä. Mies haluaa kontrolloida ihan koko elämääsi. Herää! Jos tuo olisi totta, kuulostaisi todella pahalta. Tuollaisesta miehestä kannattaa päästä eroon niin pian kuin mahdollista! Se voi tosin olla hyvin vaarallista.
Tyhjän päälle Yhdysvaltoihin, ilman mitään tietoa työpaikasta, joutuisit itse lopettamaan omat opiskelusi... tuollainen mies ei todellakaan rakasta muita kuin itseään. Tuollaisesta vaatimisesta on rakkaus ihan tosi tosi kaukana.
Jos tämä on totta, niin ravistele hyvä ihminen ruusunterälehdet silmiltäsi ja herää todellisuuteen! Lähde tuollaisen miehen luota ja toivo, että pysyt turvassa.
Huh.
(Onneksi on kuitenkin enemmän kuin todennäköistä, että tämä todella on trolli/provo/porvoosta.)
Jokainen lähtisi onnesta soikeana Yhdysvaltoihin töihin jos vain olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sun pitää erota. Mä olin tehnyt puolisolle selväksi jo ennen tapailusuhdetta että elämäni suurin haave on pitkä reissu ympäri maapallon, matkustus tulee aina olemaan suurin rakkauteni ja aijon tulevaisuudessa tehdä vähän päälle vuoden reissun johon säästän rahaa. Ja että sitä en tule perumaan mistään hinnasta. En tiedä eikö uskonut tätä vai luuliko voivansa muuttaa minut, mutta kun rahallisesti tavoite oli täytetty ja aloin reissua järjestellä niin nosti kamalan metelin siitä etten "saa" lähteä (minä en kysele keneltäkään lupia) että hän ei halua matkustaa (en edes pyytänyt mukaan vaan sanoin että voi tulla tai olla tulematta, minä lähden siitä huolimatta) Heittäytyi täysin martyyriksi ja alkoi selittelemään kuinka olen "antanut ymmärtää" että olen haudannut suunnitelmani ja sitoutunut valheellisesti häneen, johtanut harhaan ja uli uli jne. Joka ei todellakaan pitänyt paikk
Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Joka tapauksessa sinun tulee joko erota tai muuttaa. Mitä muita vaihtoehtoja kuvittelet asiassa olevan? Pakottaa se toinen jäämään? Miten ajattelit sen toimivan ja onnistuvan? Entäs jatkossa kun katkeroituu kun luopui takiasi jostain mitä halusi? Kuvitteletko suhteen sen jälkeen jatkuvan hyvänäkin? Noin lyhyessä, kolmen vuoden suhteessa on juuri vasta ehditty tutustua toiseen, siinä ei loppu elämän lupauksia ole järkeä tehdä, ja nyt se hölmöily on konkretisoitunut. Ei kannattaisi kummankaan lupailla noin lyhyessä ajassa mitään loppu elämään vaikuttavaa, hyvä että edes tunnette vielä toisianne. Hätäseen on saatu lusittua se alkuhuuma, ja sen aikanahan näitä "loppu elämän" asioita olette päättäneet, lupailleet kuin taivaalta kuten siinä huumassa usein on tapana, mikä on nyt osoittautunut virheeksi... Mikä kyllä olisi aikuisen ihmisten kyllä pitänyt tiedostaa. Mies on muuttanut mieltään asumisensa suhteen, se on hänen oikeutensa. Sinulla on sama oikeus, muttei oikeutta kieltää toista lähtemästä. Et sinä häntä omista, kuten ei hänkään sinua.
-Eri
Hyvä kun Usaan pääsee edes turistina vaikka esta ok. Saa jännittää mikä maga-ukkeli on vastassa Texasin tullissa kun sinne ollaan menossa.
Ei USA ole kuin Suomi, mihin mennään tuosta noin vaan ilman papereita ja ilman työpaikkaa maahan (ainakaan tällä hetkellä) ja viranomaiset ottaa sinut avosylin vastaan tarjoamalla kaikki mahdolliset tuet. :D Ilman työpaikkaa maassa ei varmaan edes pysty olemaan kuin turistiviisumilla muutaman kuukauden pätkissä.
USA:ssa verot vaihtelevat paljon osavaltioiden välillä. Tämän lisäksi pitää olla todella kattava terveysvakuutus. USA:ssa työntekijöillä ei myöskään ole samanlaista irtisanomissuojaa kuin täällä, joten säästöjä kannattaa olla paljon senkin varalta, jos saat potkut. Vakuutuksesta huolimatta sairauksen hoidon ja esim. synnytyksen aiheuttamien kulujen omavastuu saattaa silti olla tuhansia dollareita. Asuinalue kannattaa valita huolella, sillä köyhyys, rikollisuus ja kodittomuus ovat lisääntyneet viime vuosina ja erityisesti kodittomat leviävät vähän joka puolelle. Ja hyvä asuinalue maksaa. USA on erityisesti sellainen maa, minne en missään nimessä muuttaisi ennen kuin olisi paljon rahaa säästössä, vaikka olisikin työpaikka tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo trolli.
Kuka haluais Jenkkeihin tähän maailmanaikaan? Ei tajua miten paljon siellä kuolee joka päivä ampumisiinkin. Ja missä töissä ahkera ihminen tienais noin vähän? En keksi. Oma lapseni sai Mc Donaldsillakin reilusti enemmän, täysin ilman muuta koulutusta.
Mieheni on ammattikoulun käynyt ja tuo on hänen palkkansa. Kuinka paljon lapsesi sitten tienasi?
Ja kyllä, olen tosiaan hänelle noista ampumisista koittanut sanoa, että en halua pelätä kuolevani kun menen ulos, johon vastasi että ei minun kuulemma tarvitse kun voin mennä ulos hänen kanssaan joka kerta! Mutta eihän se silti ampumista estä!
Ap
Hmm, kyllä kunnon duunari tienaa helposti paljonkin, mietipä vaikka putkimiehiä... Lapseni sai n. 2500€/kk.
Mieheni on ravintola-alalla. Kokkien palkat ei ole mitkään ruhtinaaliset.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko ap:llä kehitysviive?
Täällä sai kaikenlaiset ihmiset kysellä apuja, ei ole mitään ÄO- rajaa.
Työskentely vaatii työviisumin. Työviisumin saanti vaati työpaikkasponsorin.
Anna vaan miehesi haaveilla USA:sta. Ei hän sinne pääse.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lähtisi onnesta soikeana Yhdysvaltoihin töihin jos vain olisi mahdollista.
Täh :D ? No todellakaan ei "jokainen" lähtis.
Kun keksii aloituksia, voisi panostaa edes hiukan uskottavuuteen. Ei USA:han noin vaan muuteta. Suomeen on todella helppo muuttaa verrattuna jenkkeihin. Jos joku lukee tätä ketjua tosissaan ja on nuori ja pian valmistuva, kannattaa ehdottomasti hakea muualta töitä. Voi seurata sitten kauempaa kuin Suomi uppoaa suohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sun pitää erota. Mä olin tehnyt puolisolle selväksi jo ennen tapailusuhdetta että elämäni suurin haave on pitkä reissu ympäri maapallon, matkustus tulee aina olemaan suurin rakkauteni ja aijon tulevaisuudessa tehdä vähän päälle vuoden reissun johon säästän rahaa. Ja että sitä en tule perumaan mistään hinnasta. En tiedä eikö uskonut tätä vai luuliko voivansa muuttaa minut, mutta kun rahallisesti tavoite oli täytetty ja aloin reissua järjestellä niin nosti kamalan metelin siitä etten "saa" lähteä (minä en kysele keneltäkään lupia) että hän ei halua matkustaa (en edes pyytänyt mukaan vaan sanoin että voi tulla tai olla tulematta, minä lähden siitä huolimatta) Heittäytyi täysin martyyriksi ja alkoi selittelemään kuinka olen "antanut ymmärtää" että olen haudannut suunnitelmani ja sitoutunut valheellisesti häneen, johtanut harhaan ja uli uli jne. Joka ei todellakaan pitänyt paikk
Millä tavalla hyväksikäyttö suhde? Aloin tapailla miestä joka tiesi jo ennen sitä mistä olen haaveillut ja mitä tulen tulevaisuudessa tekemään. Hän kuitenkin halusi alkaa tapailla ja jatkaa tapailua. Hän tuolloin sanoi että on täysin ok asian suhteen (mikä oli selvästi valhe kuten myöhemmin selvisi) Tapailu muuttui seurusteluksi pikkuhiljaa sen vuoden aikana, olisiko ollut n. Puolen vuoden kohdalla ja selitti koko tämän ajan että on valmis vaikka odottamaan minua reissuni ajan, koska haluaa jatkaa suhdetta. Asiasta puhuttiin usein ja aina sanoi samaa. Päädyimme siihen että voimme sitten elää tuon ajan sitten etä-suhteessa ellei halua mukaan. Kun matka sitten tuli ajankohtaiseksi kääntyi homma päin vastaiseksi ja alkoi tuo josta kerroin. Kerrotko missä tässä on käytetty hyväksi ja ketä? Tämäkö on siis naisen vika että hän teki alusta lähtien selväksi tulevaisuuden suunnitelmansa, mies antoi ymmärtää että on sen kanssa ok kunnes se tuli ajankohtaiseksi ja ääni kellossa muuttui täysin. Stten nainen olikin hyväksikäyttäjä? Miten? Maksoimme omat kulumme ja yhteiset tekemiset puoliksi, asuimme omissa asunnoissa jne. Että ainakaan rahallisesti en ennen tuota, tuolloin enkä tuon jälkeen ole koskaan keneltäkään saanut enkä halunnut mitään hyötyä. Minä kun en ole, enkä koskaan tule olemaan niitä naisia jotka esim. Syö miehen rahoilla ravintolassa, antaa toisen ostaa oman leffalippunsa tai maksattaa mitään muitakaan kulujaan. Seksikö sitten kun ei raha ainakaan ollut. Melestäni siinä oli kyllä kaksi ihmistä saamassa sitä "hyötyä". 😂
"Noin lyhyessä, kolmen vuoden suhteessa on juuri vasta ehditty tutustua toiseen, siinä ei loppu elämän lupauksia ole järkeä tehdä, ja nyt se hölmöily on konkretisoitunut. Ei kannattaisi kummankaan lupailla noin lyhyessä ajassa mitään loppu elämään vaikuttavaa."
Kolme vuotta ei ole mitenkään erityisen lyhyt aika tutustua toiseen. Aikuinen ehtii lyhyemmässäkin ajassa näkemään, sopiiko toisen kanssa yhteen, teinien kanssa tietenkin eri asia.
t. 1,5v tuntemisen jälkeen naimisiin. onnea nyt reilu 30v
Lähtekää sinne miehesi kotimaahan, USAan ei teillä taida olla mitään asiaa ainakaan töihin.
Anna miehesi alkaa puuhata muuttoa, huomaan sen pian mahdottomaksi ja problem solved,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onko sillä ja sulla kansalaisuutta tai viisumia tuonne? Jos ei, niin ei joku 2K/kk tienaava tule löytämään työnantajaa Amerikasta, joka hakee sille viisumin. Jos te luulette muuttavanne tuonne hakeeksenne töitä, niin vuokrat tuolla on kevyesti 2-3K/kk ja ylöspäin riippuen mihin menette.
Ei hänellä ole mitään kansalaisuutta eikä viisumia, ei ole koskaan edes käynyt Yhdysvalloissa, joten pidän outona että haluaa sinne niin kovasti. Kuinka paljon tienaisi Yhdysvalloissa yleensä jos suomessa tienaa 2000e/kk? Kuinka paljon noin suunnilleen jäisi pakollisien kulujen jälkeen?
Ap
Sehän riippuu ihan mitä työtä tekee.
"nyt se hölmöily on konkretisoitunut."
Siis mikä hölmöily?
Suomessa ei ole lain määräämää minimipalkkaa lainkaan, joten se on USA:ssa huikeasti Suomea korkeampi.