Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi missään ei puhuta akateemisten alojen työoloista?

Vierailija
19.11.2025 |

Jotenkin on sopivaa puhua muiden alojen työhyvinvoinnista ja työoloista, mutta oikein koskaan ei puhuta millaista kuormitusta akateemisilla aloilla on. 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä on akateemisia aloja? En taida olla sellaisella vaikka olen FM.

Vierailija
2/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin? Sinulla on loppututkinto vai? No akateemisia aloja ovat alat, joilla työskentelyyn edellytetään akateemista loppututkintoa. Vaikkapa lääkärit, papit, sosiaalityöntekijät, opettajat jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin? Sinulla on loppututkinto vai? No akateemisia aloja ovat alat, joilla työskentelyyn edellytetään akateemista loppututkintoa. Vaikkapa lääkärit, papit, sosiaalityöntekijät, opettajat jne. 

Nuo ovat ammatteja, ei aloja.

Vierailija
4/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja et ole nähnyt missään uutisointia em. alojen työkuormasta? 

Vierailija
5/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työoloihin liittyy muutakin kuin työmäärä. Esim. työtilat, välineet, turvallisuus. 

Vierailija
6/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työturvallisuuskeskus

https://ttk.fi/

Vierailija
7/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että akateemiset keskustelee.

Vierailija
8/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työoloihin liittyy muutakin kuin työmäärä. Esim. työtilat, välineet, turvallisuus. 

Näistäkin on kirjoitettu paljon. Lisää löytyy tuolta Työturvsllisuuskeskuksen sivuilta.

Vierailija
9/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistäkin on kirjoitettu paljon. Lisää löytyy tuolta Työturvsllisuuskeskuksen sivuilta.

Minä haluaisin keskustella, en lukea viranomaisohjeita. Oletko itse tyytyväinen työoloihisi? Minä en. 

Vierailija
10/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama tilannehan tässä on kuin kelalaisilla. Työpisteet on vain puolelle työntekijöistä esimerkiksi. 

Vierailija
11/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin keskustella, en l

Työterveys, esihenkilö, ammattiliitto... Oletko jo keskustellut? 

Vierailija
12/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä on keskusteltu paljonkin, mutta kun asiat eivät sillä muutu. Etkö halua, että ihmiset vertailevat eri alojen tai vaikkapa paikkakuntien eroja? Miksi haluat estää keskustelun?

Vierailija
13/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä on keskusteltu paljonkin, mutta kun asiat eivät sillä muutu. Etkö halua, että ihmiset vertailevat eri alojen tai vaikkapa paikkakuntien eroja? Miksi haluat estää keskustelun?

Ethän sinä itsekään keskustele yhtään mistään? 

Vierailija
14/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän juuri puhutaan. Harvoin raksaduunareiden ja siivoojien burnouteja puidaan mediassa.

Vierailija
15/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisia on lähestulkoon kaikilla aloilla. Rakennusalasta hoitoalaan, teollisuudesta opetusalaan, kunnilla, valtiolla ja yksityisillä työnantajilla...

Vierailija
16/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitähän juuri puhutaan. Harvoin raksaduunareiden ja siivoojien burnouteja puidaan mediassa.

Minusta taas tavallisimmin puhutaan opistotasoisten ihmisten loppuunpalamisista. Hoitajien työoloista jne. Minua itseäni kiinnostaisi miten säästöt ovat vaikuttaneet työntekoon. Edelleen samat odotukset, että pystytään työskennellä ja saadaan aikaan asioita, mutta resursseja ei enää ole. Ei ole antaa hoitoja tai palveluja. 

Vierailija
17/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se akateemisilla raskasta kun joutuu kotona painamaan hommia keittiön pöydän ääressä epäergonomisella pinnatuolilla. Ei näe työkavereita eikä voi rupatella kahvinkeittimen äärellä muiden kanssa. Onneksi meillä ei kuitenkaan pakoteta kerran viikossa toimistolle kuten Kelalla.

Vierailija
18/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkkitehtitoimisto. Aikanaan ihan 2000-luvun alussa pakotin työnantajani maksamaan minulle ylityökorvauksia, oli siis kiinteä kk-palkka jolla työnantajan mielestä olisi pitänyt tehdä töitä niin paljon kuin halusivat "koska eihän arkkitehti tätä rahan takia tee". Kärjistyi kun totesin että en ole lauantaina tulossa töihin ilman lisäkorvausta, oli joku grande kiire heillä. Olin liittoon yhteydessä ja alkoivat maksaa ylitöistä. Tosin 6kk myöhemmin tuli sitten liukuva työaika ja loppui taas ylitöiden maksaminen. Mutta sainpa hyviä lomia kerrytellä työaikapankkiin.

Vierailija
19/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työoloista? Tuijottelette ruutuja ja piiperrätte jonkun fantastisen hyödyttömän tutkimuksen parissa vuosikausia mistä ei ole konkreettista hyötyä kenellekkään.

Juu ei heru sympatiaa "akateemikoille" vaan ihmisille jotka tekevät oikeita töitä luvattoman pienellä palkalla ja jotka piiskataan loppuun ja sysätään syrjään heti kun mahdollista. HE ovat ansainneet huomiota ja parannusta työoloihin.

Vierailija
20/27 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työoloista? Tuijottelette ruutuja ja piiperrätte jonkun fantastisen hyödyttömän tutkimuksen parissa vuosikausia mistä ei ole konkreettista hyötyä kenellekkään.

Juu ei heru sympatiaa "akateemikoille" vaan ihmisille jotka tekevät oikeita töitä luvattoman pienellä palkalla ja jotka piiskataan loppuun ja sysätään syrjään heti kun mahdollista. HE ovat ansainneet huomiota ja parannusta työoloihin.

Minä työskentelen sotealalla ja yritän sen ruutuni kautta järjestellä teidän kuntalaisten asioita, että teidän elämä menisi helpommin. Asiaa tietysti auttaisi, jos olisi edes työpöytä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä