Kävelijät liikenteessä.
Miksi kävelijät menevät suojatielle täysin sokkona katsomatta mitä liikenteessä tapahtuu? Ja turha vedota liikennesääntöihin sillä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.
Kommentit (18)
Miksi kirjoitat keskustelupalstalle täysin sokkana katsomatta mitä järjessä tapahtuu? Ja turha vedota palstan sääntöihin sillä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.
Menevätkö? Mistä tiedät?
Itse katson aina, vaikka en näytä siltä, että katson. Oletko ap ajatustenlukija?
Itse ainakin opetin lapselle kouluiässä miten kannattaa liikkua kaupungilla. (Seuraa ja odota.) Tehtiin tätä yhdessä niin kauan kunnes lapsesta tuntui varmalta, että haluaisi mennä itse. Toki ekoilla kerroilla seurasin jonkun matkan päästä ettei tiennyt minun olevan läsnä. Meni todella hienosti matkat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat keskustelupalstalle täysin sokkana katsomatta mitä järjessä tapahtuu? Ja turha vedota palstan sääntöihin sillä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.
Sehän oli kysymys. Minua kiinnostaa tietää motiivit.
Siksi että haluan tarkistaa onko autoilijat hereillä ja perillä liikennesäännöistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin opetin lapselle kouluiässä miten kannattaa liikkua kaupungilla. (Seuraa ja odota.) Tehtiin tätä yhdessä niin kauan kunnes lapsesta tuntui varmalta, että haluaisi mennä itse. Toki ekoilla kerroilla seurasin jonkun matkan päästä ettei tiennyt minun olevan läsnä. Meni todella hienosti matkat.
Ja sitten on niitä sankareita jotka sanovat lapselleen, että mene vain. 🤣 Tuollaisesta vanhemmasta pitäisi tehdä lasu.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että haluan tarkistaa onko autoilijat hereillä ja perillä liikennesäännöistä.
Siis oletko sä tosissasi....
Entäs ne jotka seisoo suojatien edessä ja pysähdyn autolla. Sit ne viittoo, et mene vaan ja jatkaa seisomista. No sitten körryttelen menemään ja näen peilistä, et sitä vasta kävelee yli. Miksi??
Minä kun luulin hirviä vaarallisiksi.
Tiedän yhden tapauksen missä kävelijä sai sakot liikenteen vaarantamisesta. Että silleen. Harvinaisia tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Entäs ne jotka seisoo suojatien edessä ja pysähdyn autolla. Sit ne viittoo, et mene vaan ja jatkaa seisomista. No sitten körryttelen menemään ja näen peilistä, et sitä vasta kävelee yli. Miksi??
Aapeehän se siellä seisoskeli tyhjän panttina.
Osa katsoo, osa ei. Ihmettelen sitäkin, että vain harvalla on heijastin. Monet kävelijät, jotka ei itse autoile, luulee että jalankulkija näkyy pimeällä helposti katuvaloissa. Ei näy kun ollaan pukeuduttu mustiin ja tummiin vaatteisiin ilman heijastinta. Ja vielä seisoskellaan kaistojen välisellä kivetyksellä kun ei jakseta kävellä sataa metriä suojatielle. Pk-seudulla jatkuu edelleen vuoden pimein aika.
-eri
Tämähän on ongelma vain Suomessa. Muissa maissa autoilijat ei mieti jaksaisko juuri nyt väistää suojatielle astuvaa jalankulkijaa vai ei.
Lapsille on varaa ostaa tonnin pyörä ja kypärä mutta ei valoja?
Vierailija kirjoitti:
Osa katsoo, osa ei. Ihmettelen sitäkin, että vain harvalla on heijastin. Monet kävelijät, jotka ei itse autoile, luulee että jalankulkija näkyy pimeällä helposti katuvaloissa. Ei näy kun ollaan pukeuduttu mustiin ja tummiin vaatteisiin ilman heijastinta. Ja vielä seisoskellaan kaistojen välisellä kivetyksellä kun ei jakseta kävellä sataa metriä suojatielle. Pk-seudulla jatkuu edelleen vuoden pimein aika.
-eri
Mitä sitä turhaan heijastinta kun autoilija ja liikennesäännöt uliuli
Kun ihmiset eivät vieläkään ymmärrä, että ajaessa pimeällä toista ei näe helposti jos on pelkät mustat vaatteet... Että kun pitää rautalangasta vääntää...
Itse katson, mutta toisinaan lähden ylittämään tietä, vaikkei autoilija näytä hidastavan, koska usein on sattunut niitä tapauksia, jossa odotan selkeästi suojatien edessä että pääsisin esteettömästi tien yli, mutta autoletkat molemmista suunnista ajavat vaan eteenpäin antamatta tietä. Sitten kyllä antavat tietä, jos olen pyöräilijänä väistämisvelvollinen ja jään odottamaan omaa vuoroani. 🙄 Liikun itse kävellen, julkisilla, autolla ja pyörällä, on valoja ja heijastimia, mutta silti on neljänkympin alueella autoilijoilla sormi suussa.
Piittaamattomia, puhelin naamalla, oletetaan liikoja. Tuossa nyt lyhkäisesti.