Kuulutko kirkkoon, miksi tai miksi et?
Itse mietin kirkosta eroamista. Kulut on nousseet ja reilu 400€ / vuosi tulisi säästöä. Mitään kirkon palveluja en käytä. Lähinnä olen kuulunut siksi että tukisin jäsenmaksulla hyväntekeväisyyttä.
Kommentit (512)
Vierailija kirjoitti:
En. Erosin 18-vuotiaana. En usko jumalaan, enkä halua kuulua ahdas- ja naisvihamieliseen yhteisöön.
Kristinusko teki naisen aseman siksi, mikä se on nyt länsimaissa.
En maksa satukirjan tulkinnasta enkä käytä kirkon "palveluita."
Kuitenkin nämä uskovaiset uskoo tieteeseen, jos tarvitsevat lääketidettä.
Näille pitäisi laittaa tuplamaksu.
Jeesus pelastaa, juuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuulunut. Olen ollut ateisti pitkään ja koska kirkon toiminta on itselleni täysin vierasta niin en ole koskaan halunnut liittyä siihen.
Sama, isä oli ateisti ja eronnut kirkosta heti kun mahdollista, mua ei ole koskaan kirkkoon kirjattu. En keksi mitä olisin menettänyt, päin vastoin tosiaan säästänyt kymmeniä tuhansia.
Mietitkö elämässäsi ainoastaan sitä miten paljon voit säästää?
Jumala ei minun köyhän ja vähävaraisten ropoja tarvitse, mutta te ahneet lihavat kirkolliset kyllä himoitsette köyhän lähimmäisen viimeistäkin karitsaa. Kirkko instituutiona on aina ollut vain rikkaita ja eliittiä varten ja seurakuntalaiset itsessään ovat vastenmielisimpiä ja tekopyhimpiä ihmisiä jotka tiedän!
Vierailija kirjoitti:
Erosin. Monta syytä. Kirkko oli jonkinlainen woke-organisaatio. Suosi homoilua ja sukupuolenvaihtoa ja veljeilivät muslimien kanssa. Ja lisäksi suojelivat maahantunkeutujia. Ja entisen seurakuntani lehdessä tuputettiin monikulttuuria ja joka numerossa nostettiin jalustalle Saharan eteläpuolisen Afrikan asukkaiden perimää kantavia.
Puhut siitä mitä kirkot vastustaa
Paikallinen diakoni veljeili testamentteja itselleen.
Jeesus tarvitsi rahaa. Joo, riittää kirkon ahneus.
Nämä muutenkin hyysää vain puliukkoja
Kuulun, rakennus- ja kulttuurihistoriallisista syistä. Kuvittelen, että rahani menee kirkkorakennuksen ylläpitoon.
En kuulu evankelis-luterilaiseen, ortodoksiseen tai helluntaiseurakuntaan. En kuulu metodisti-, en baptisti- enkä adventistiseurakuntaan. Näiden lisäksi en kuulu muiden muassa Shakkiliittoon, Olutseuraan, Metsästäjäliittoon, Filatelistiliittoon, Joulupuuseuraan, Esperantoliittoon enkä Pitkälahti-Petosen asukasyhdistykseen. En oikein keksi, miksi kuuluisin, kun ei niillä ole suurta roolia elämässäni. Otan toki oluen silloin tällöin, mutta liittoon liittyminen asian tiimoilta tuntuu liioittelulta.
Sen sijaan kuulun Marttaliittoon, ammattiliittoon ja eläinsuojeluyhdistykseen. Niissä on minulle kiinnostavampaa ohjelmaa ja läheisempiä aiheita. Niiden lisäksi olen tukijäsenenä, kummina tai kuukausilahjoittajana muutamassa säätiössä, yhdistyksessä tai järjestössä, joiden toimintaa haluan tukea osallistumatta itse suuremmin varsinaiseen toimintaan. Olen aikoinani eronnut yhdestä seurakunnasta, jossa vanhempani olivat olleet pitkäaikaisia jäseniä ja johon he minut liittivät pian syntymäni jälkeen ilman omaa ymmärrystäni. Kun aloin saamaan kyseisen yhdistyksen jäsenyyden itse maksettavaksi, rupesin miettimään asian mielekkyyttä ja omakohtaisuutta.
Meillä on onneksi vielä vapaa maa, jossa jokainen aikuinen saa itse päättää mille yhdistykselle haluaa rahansa ja aikansa antaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun, rakennus- ja kulttuurihistoriallisista syistä. Kuvittelen, että rahani menee kirkkorakennuksen ylläpitoon.
Jotkut kirkot ovat ihan hienoja käyntikohteita. Käyn itsekin kirkoissa kotimaanmatkoillani. Vanhat kirkot sijaitsevat usein kauniilla paikoilla, koska ne on aikoinaan pystytetty suomalaisten pyhinä pitämille paikoille. Sen lisäksi, että tutustun kirkkorakennuksen kautta paikkakunnan historiaan, yritän kuvitella, miltä se paikka on muinoin, ennen kirkkoa näyttänyt. Silloin, kun luontoa kunnioitettiin ja pidettiin pyhänä. Kuten tänäkin päivänä pitäisi.
Mitään hyvää ei ole seurannut siitä, kun ihmisille uskoteltiin, että he ovat luonnon herroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulu, ihan vaan siksi että en usko sen oppeihin, olen täysin agnostikko. Tuntuisi hullulta kuulua uskonnolliseen järjestöön, jonka oppia en kannata. Erosin jo viitisentoista vuotta sitten kirkosta tästä syystä.
Kirkon hyväntekeväisyystyötä sinänsä kannatan, mutta voi sitä hyvää tehdä muidenkn organisaatioiden kautta. Oma tuki menee nyt SPR:lle, Amnestylle ja Suomen Luonnonsuojeluliitolle.
Ymmärrän tuon näkökulman, koska olin itse ennen agnostikko. Sinun on tietysti mahdollista elää koko elämäsi ajattelematta hengellisiä asioita. Kysyisin kuitenkin, että koska maailmassa on ja on aina ollut niin paljon uskontoja, niin eikö sinulle tule mieleen ajatus siitä, että ehkä siihen aiheeseen kannattaisi perehtyä hieman?
Mikä saa sinut kuvittelemaan,että agnostikko ja itseään pitävä ihminen ei ole tutkinut ja perehtynyt esim. Raamattuun hyvinkin syvällisesti ja paljon perusteellisemmin,kuin mitä keskiverto uskis yleensä on? Asiahan on täysin päinvastoin. T.yli 20v arvokkaasta elämästään Jeesusteluvalheisiin hukannut
Vierailija kirjoitti:
En kuulu. En voi kuulua Kirkkoon joka muuttaa oppejaan koko ajan ja joka pitää tärkeämpänä auttaa muita kun omaa kansaa.
Enkä ikinä unohda sitä, että korona aikana ei päässyt edes laulamaan kauneimpia joululauluja ilman koronapassia.
On järjetöntä sinun näkökulmastasi olla kuulumatta kirkkoon noista syistä. Kirkon toiminta (erityisesti jumalanpalvelukset) on hyvin tärkeää. Tarkoitan, että sinun kannaltasi olisi hyvin tärkeää osallistua siihen.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu, en ole koskaan kuulunut koska vanhempani eivät kuuluneet kirkkoon. Enkö ole koskaan nähnyt mitään syytä liittyä. Lapseni eivät myöskään kuulu kirkkoon.
Ja vaikka ei kysytty, niin ei järjestetty nimiäisiä. Laki velvoittaa antamaan nimen, joten ilmoittettiin nimi maistraattiin heti lapsen synnyttyä. Lapsella oli heti nimi. Kuten ihmisellä kuuluu olla. Kaste ei myöskään ole nimenantojuhla, vaikka tapakristityt virheellisesti luulevat niin.
Oletko koskaan miettinyt sitä, että mistäköhän se johtuu, että maailmassa on niin paljon uskontoja? Oletko miettinyt, että sinunkin ehkä kannattaisi hieman perehtyä siihen, mistä asiassa on kyse?
Vierailija kirjoitti:
En maksa satukirjan tulkinnasta enkä käytä kirkon "palveluita."
Kuitenkin nämä uskovaiset uskoo tieteeseen, jos tarvitsevat lääketidettä.
Näille pitäisi laittaa tuplamaksu.
Jeesus pelastaa, juuu
Kirkon hengelliset palvelut ovat palveluita hengellisiin tarpeisiin. Hengelliset tarpeet ovat hyvin tärkeä asia, vaikka jotkut ihmiset eivät ymmärräkään niiden merkitystä. Kyse on vähän samasta asiasta, kuin ettei lapsi halua pestä hampaita. Hän ei ymmärrä, miksi hänen pitäisi, kun hampaathan ovat kunnossa. Hampaiden pesulla ei ole myöskään hänen näkökulmastaan mitään vaikutusta hampaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun kirkkoon. Osittain tavan ja perinteen vuoksi, osittain vakaumuksen - en ole mikään uskovainen varsinaisesti, mutta täysi uskonnottomuus tuntuisi turvattomalta. Käyn joskus kirkon tilaisuuksissa.
Mikset kävisi jumalanpalveluksissa useammin ja selvittäisi, miten se vaikuttaa sinuun?
Tai kokeilisi säännöllistä rukouselämää?
Rukoilu on syntiä sillä se on jumalan tahdon kyseenalaistamista.
Kappas, manalan trollihan se täällä taas toteuttaa valhettelijan ja Valheen Isän tahtoa.
Rukoileminen on Jumalan tahto. Jeesus erikseen opetti seuraajiaan rukoilemaan ja rukoili paljon itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erosin. Monta syytä. Kirkko oli jonkinlainen woke-organisaatio. Suosi homoilua ja sukupuolenvaihtoa ja veljeilivät muslimien kanssa. Ja lisäksi suojelivat maahantunkeutujia. Ja entisen seurakuntani lehdessä tuputettiin monikulttuuria ja joka numerossa nostettiin jalustalle Saharan eteläpuolisen Afrikan asukkaiden perimää kantavia.
Puhut siitä mitä kirkot vastustaa
Eri
Toivottavasti kirkot eivät vastusta homoja, sukupuolensa vaihtaneita tai muihin uskontokuntiin kuuluvia. Se olisi järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulu, ihan vaan siksi että en usko sen oppeihin, olen täysin agnostikko. Tuntuisi hullulta kuulua uskonnolliseen järjestöön, jonka oppia en kannata. Erosin jo viitisentoista vuotta sitten kirkosta tästä syystä.
Kirkon hyväntekeväisyystyötä sinänsä kannatan, mutta voi sitä hyvää tehdä muidenkn organisaatioiden kautta. Oma tuki menee nyt SPR:lle, Amnestylle ja Suomen Luonnonsuojeluliitolle.
Ymmärrän tuon näkökulman, koska olin itse ennen agnostikko. Sinun on tietysti mahdollista elää koko elämäsi ajattelematta hengellisiä asioita. Kysyisin kuitenkin, että koska maailmassa on ja on aina ollut niin paljon uskontoja, niin eikö sinulle tule mieleen ajatus siitä, että ehkä siihen aiheeseen kannattaisi perehtyä hieman?Mikä saa sinut kuvittelemaan,että agnostikko ja itseään pitävä ihminen ei ole tutkinut ja perehtynyt esim. Raamattuun hyvinkin syvällisesti ja paljon perusteellisemmin,kuin mitä keskiverto uskis yleensä on? Asiahan on täysin päinvastoin. T.yli 20v arvokkaasta elämästään Jeesusteluvalheisiin hukannut
Meinasin kysyä samaa. Olen myös agnostikko ja ollut pitkään hyvin kiinnostunut uskonnoista. Olen tutustunut niihin paljon: lukenut, kuunnellut, kysellyt, käynyt kohteissa ja osallistunut rituaaleihin avoimin mielin. Hengellisyys on minusta hirmuisen kiinnostava aihe.
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen diakoni veljeili testamentteja itselleen.
Jeesus tarvitsi rahaa. Joo, riittää kirkon ahneus.
Nämä muutenkin hyysää vain puliukkoja
Jumalanpalvelukset ovat hyödyllisiä riippumatta siitä, millaiset ihmiset niitä pitävät.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran maksat kirkollisveroa ja rakennukset ovat sinulle tärkeitä, mikset kävisi kokemassa jumalanpalveluksia niissä hienoissa rakennuksissa?
Vierailija kirjoitti:
En kuulu evankelis-luterilaiseen, ortodoksiseen tai helluntaiseurakuntaan. En kuulu metodisti-, en baptisti- enkä adventistiseurakuntaan. Näiden lisäksi en kuulu muiden muassa Shakkiliittoon, Olutseuraan, Metsästäjäliittoon, Filatelistiliittoon, Joulupuuseuraan, Esperantoliittoon enkä Pitkälahti-Petosen asukasyhdistykseen. En oikein keksi, miksi kuuluisin, kun ei niillä ole suurta roolia elämässäni. Otan toki oluen silloin tällöin, mutta liittoon liittyminen asian tiimoilta tuntuu liioittelulta.
Sen sijaan kuulun Marttaliittoon, ammattiliittoon ja eläinsuojeluyhdistykseen. Niissä on minulle kiinnostavampaa ohjelmaa ja läheisempiä aiheita. Niiden lisäksi olen tukijäsenenä, kummina tai kuukausilahjoittajana muutamassa säätiössä, yhdistyksessä tai järjestössä, joiden toimintaa haluan tukea osallistumatta itse suuremmin varsinaiseen toimintaan. Olen aikoinani eronnut yhdestä seurakunnasta, jossa vanhempani olivat olleet pitkäaikaisia jäseniä ja
Kirkkoon kuuluminen on siinä mielessä erityinen harrastus, että sillä on merkittävä vaikutus sinuun hengellisellä tavalla (jos osallistut jumalanpalveluksiin).
Eihän koronapassin saamisessa ollut mitään vaikeuksia kun otti rokotukset eli syyllinen löytyy peiliin katsomalla.