Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulutko kirkkoon, miksi tai miksi et?

Vierailija
19.11.2025 |

Itse mietin kirkosta eroamista. Kulut on nousseet ja reilu 400€ / vuosi tulisi säästöä. Mitään kirkon palveluja en käytä. Lähinnä olen kuulunut siksi että tukisin jäsenmaksulla hyväntekeväisyyttä. 

Kommentit (512)

Vierailija
141/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun. Lapset on käyneet seurakunnan kerhoissa ja rippileireillä. Maksan palveluista kirkollisveroa. Haluan myös osaltani maksaa kirkkorakennuksen kunnostamisesta, näillä on kulttuurihistoriallista arvoa. 

Miksi et kävisi jumalanpalveluksissa? Nekin ovat kirkon palvelua, joka vastaa hengellisiin tarpeisiin.

Vierailija
142/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Etkä oikeasti pidä sitä mitenkään ongelmallisena, että sinun "tietosi" on objektiivisesti katsoen yhtä luotettavaa kuin kirjaimellisen it sem urh akultin jäsenten "tieto"?

Ei se minua haittaa.

Mikä on "tiedostasi" osattomien kohtalo tuonpuoleisessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No prob, mulla on vara-avain.

Oletpa hauska. Toivottavasti sinulla riittää huumorintajua vara-avaimesi kanssa.

Vierailija
144/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu, ihan pakanana elelen mua ei ole kastettu. 

Vierailija
145/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Etkä oikeasti pidä sitä mitenkään ongelmallisena, että sinun "tietosi" on objektiivisesti katsoen yhtä luotettavaa kuin kirjaimellisen it sem urh akultin jäsenten "tieto"?

Ei se minua haittaa.

En tiedä enkä suosittele pohtimaan sitä. On hyvin tärkeää keskittyä siihen, mitä kohti haluaa pyrkiä.

Vierailija
146/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu, ihan pakanana elelen mua ei ole kastettu. 

Oletko koskaan harkinnut liittymistä?

Vierailija
147/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Ei se minua haittaa.

En tiedä enkä suosittele pohtimaan sitä. On hyvin tärkeää keskittyä siihen, mitä kohti haluaa pyrkiä.

Etkä ihan vilpittömästi pidä mitenkään ongelmallisena sitä, että valtaosaa ihmiskunnasta odottaa tuo kohtalo, joka ilmeisesti on niin kauhea, että sitä ei kannata edes ajatella, ja ennen kaikkea siksi, että sinun "tietosi" on objektiivisesti tismalleen yhtä uskottavaa, kuin kirjaimellisen it sem urh akultin jäsenten "tieto"?

Vierailija
148/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sietänyt demariaatteen markkinointia enää tippaakaan ja lopetin lopulta koko lehden tilauksen. Sain siis tahtomattani kotiini kirkkoa ja kaupunkia ja jokainen numero pilasi päiväni. Sitten tajusin että minkä takia minä rankaisen itseäni tämmöisellä? en halua alkaa demariksi.

Vierailija
149/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskonnon takia tarvi kuulua instituuttiin, eikä kirkkoon sama isopää siellä on vaikkei kuuluu kirkkoon.

Ei Jessekään tarvinnut kattoa pään päälle kun saarnasi.

Vierailija
150/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkä ihan vilpittömästi pidä mitenkään ongelmallisena sitä, että valtaosaa ihmiskunnasta odottaa tuo kohtalo, joka ilmeisesti on niin kauhea, että sitä ei kannata edes ajatella, ja ennen kaikkea siksi, että sinun "tietosi" on objektiivisesti tismalleen yhtä uskottavaa, kuin kirjaimellisen it sem urh akultin jäsenten "tieto"?

Minä tiedän myös sen, että sielun jälleensyntyminen on totta. Minusta vaikuttaa siltä, että ihmisillä on vielä hyvin aikaa ennen viimeistä tuomiota. Mutta voin toki olla väärässä.

Vierailija
151/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on maailman mittakaavassa harvinaisesti niin että valtiokin antaa kirkolle rahaa. Kirkon ei tarvitse kilpailla rahasta joten ehkä siksi sen ei tarvitse kovin paljoa jäseniä pidätelläkään laumassa. On siis varaa sylkeä lampaiden päälle ja valikoida lampaita.

Vierailija
152/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, erosin jo 18-vuotiaana. Suhtaudun kirkkoon melko myönteisesti, mutta ei se ole silti minua varten. Joku epämääräinen "uskossa eläminen" on minulle aika vierasta.

Miksi kirkko ei ole sinua varten? Mitä tarkoitat uskossa elämisellä? Vai tarkoitatko, ettet ymmärrä, mitä sillä yleensä tarkoitetaan?

Kirkolla ei ole tarjolla mitään sellaista toimintaa, josta olisin kiinnostunut.

Ymmärrän "uskossa elämisellä" esim. sitä, että seuraa Jeesuksen opetuksia. Mutta eikö niiden mukaan voi elää muutenkin? Eihän niitä edes ole kovin paljon. Mihin sitä Jeesusta edes tarvitaan? Tai miksi pitää uskoa johonkin?

Esimerkiksi vasemmistolaiset kai tekevät jo sillä tavalla. Vasemmistoliiton puolueohjelma on yleensä kuin Uudesta Testamentista reväisty: autetaan köyhiä, paheksutaan ahneutta, ollaan suvaitsevaisia...

Lisäksi vielä se, että en kyllä kykene uskomaan mihinkään kuolemanjälkeiseen elämään. Minä ainakin olen matkalla hautausmaahan eikä se ole minulle mikään ongelma.

Vierailija
153/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei uskonnon takia tarvi kuulua instituuttiin, eikä kirkkoon sama isopää siellä on vaikkei kuuluu kirkkoon.

Ei Jessekään tarvinnut kattoa pään päälle kun saarnasi.

Jeesus ei tarvinnut kirkkoa, koska hän oli Jumalan Poika. Hän perusti kirkon ihmisiä varten. Ihmiset tarvitsevat kirkkoa.

Raamatusta:

17Jeesus sanoi hänelle: Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. 18Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. 19Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu.

Vierailija
154/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän myös sen, että sielun jälleensyntyminen on totta. Minusta vaikuttaa siltä, että ihmisillä on vielä hyvin aikaa ennen viimeistä tuomiota. Mutta voin toki olla väärässä.

Uskotko, että tulevaisuudessa sinun "tiedollesi" löytyy sellaisia objektiivisia perusteita, joita muiden "tietäjien" "tiedolla" ei ole? Vai uskotko, että sama voima, joka on sinulle antanut "tietosi" antaa tulevaisuudessa saman "tiedon" kaikille tai lähes kaikille? Ilman jomman kumman toteutumista ei tilanne ihmiskunnan valtaosan kannalta tulle muuttumaan.

Vierailija
155/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, erosin jo 18-vuotiaana. Suhtaudun kirkkoon melko myönteisesti, mutta ei se ole silti minua varten. Joku epämääräinen "uskossa eläminen" on minulle aika vierasta.

Miksi kirkko ei ole sinua varten? Mitä tarkoitat uskossa elämisellä? Vai tarkoitatko, ettet ymmärrä, mitä sillä yleensä tarkoitetaan?

Kirkolla ei ole tarjolla mitään sellaista toimintaa, josta olisin kiinnostunut.

Ymmärrän "uskossa elämisellä" esim. sitä, että seuraa Jeesuksen opetuksia. Mutta eikö niiden mukaan voi elää muutenkin? Eihän niitä edes ole kovin paljon. Mihin sitä Jeesusta edes tarvitaan? Tai miksi pitää uskoa johonkin?

Esimerkiksi vasemmistolaiset kai tekevät jo sillä tavalla. Vasemmistoliiton puolueohjelma on yleensä kuin Uudesta Testamentista reväisty: autetaan köyhiä, paheksutaan ahneutta,

Kuolema ei ole loppu. Tämän asian suhteen ei ole väliä sillä, mitä uskot.

Vierailija
156/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskotko, että tulevaisuudessa sinun "tiedollesi" löytyy sellaisia objektiivisia perusteita, joita muiden "tietäjien" "tiedolla" ei ole? Vai uskotko, että sama voima, joka on sinulle antanut "tietosi" antaa tulevaisuudessa saman "tiedon" kaikille tai lähes kaikille? Ilman jomman kumman toteutumista ei tilanne ihmiskunnan valtaosan

Minulla ei ole mitään käsitystä siitä, millainen suunnitelma Jumalalla on.

Vierailija
157/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun kirkkoon. Pidän kristinuskoa enemmänkin kulttuurisena asiana kuin uskon asiana. Jos kaikki eroaa kirkosta on meillä pian valtauskontona islam.

Tuo on hyvä pointti. Jos ei varsinaisesti vastusta kristinuskoa ja vähintäänkin sietää sen oppeja, vaikkei kaikkeen uskoisikaan, on ihan hyvä ajatus kuulua kirkkoon. 

Eri

Kannatan tätä kommenttia ja suosittelen lisäksi jumalanpalveluksiin osallistumista. Jos olet jäsen ja maksat siitä, niin mikset kävisi jumalanpalveluksissa ja katsoisi, miten se vaikuttaa sinuun.

Jos olet jäsen ja maksat siitä, niin mikset vain eroaisi ja katsoisi, miten se vaikuttaa sinuun?

Vierailija
158/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun kirkkoon. Pidän kristinuskoa enemmänkin kulttuurisena asiana kuin uskon asiana. Jos kaikki eroaa kirkosta on meillä pian valtauskontona islam.

Tuo on hyvä pointti. Jos ei varsinaisesti vastusta kristinuskoa ja vähintäänkin sietää sen oppeja, vaikkei kaikkeen uskoisikaan, on ihan hyvä ajatus kuulua kirkkoon. 

Eri

Kannatan tätä kommenttia ja suosittelen lisäksi jumalanpalveluksiin osallistumista. Jos olet jäsen ja maksat siitä, niin mikset kävisi jumalanpalveluksissa ja katsoisi, miten se vaikuttaa sinuun.

Jos olet jäsen ja maksat siitä, niin mikset vain eroaisi ja katsoisi, miten se vaikuttaa sinuun?

Kokeilin jo sitä.

Vierailija
159/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun kirkkoon. Osittain tavan ja perinteen vuoksi, osittain vakaumuksen - en ole mikään uskovainen varsinaisesti, mutta täysi uskonnottomuus tuntuisi turvattomalta. Käyn joskus kirkon tilaisuuksissa.

Mikset kävisi jumalanpalveluksissa useammin ja selvittäisi, miten se vaikuttaa sinuun?

Mikset lopettaisi jumalanpalveluksissa käynnin ja selvittäisi, miten se vaikuttaa sinuun?

Vierailija
160/512 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskotko, että tulevaisuudessa sinun "tiedollesi" löytyy sellaisia objektiivisia perusteita, joita muiden "tietäjien" "tiedolla" ei ole? Vai uskotko, että sama voima, joka on sinulle antanut "tietosi" antaa tulevaisuudessa saman "tiedon" kaikille tai lähes kaikille? Ilman jomman k

Minulla ei ole mitään käsitystä siitä, millainen suunnitelma Jumalalla on.

Miksi siis ajattelet, että ihmiset tulevaisuudessa jälleensyntymien kautta löytäisivät sinun "tietosi" totuuden?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän