Kuulutko kirkkoon, miksi tai miksi et?
Itse mietin kirkosta eroamista. Kulut on nousseet ja reilu 400€ / vuosi tulisi säästöä. Mitään kirkon palveluja en käytä. Lähinnä olen kuulunut siksi että tukisin jäsenmaksulla hyväntekeväisyyttä.
Kommentit (512)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erosin heti kun muutin kotoa pois, koska en ole uskossa.
Nyt kerron sinulle yhden tärkeän asian. Sinä olet käsittänyt väärin sen, mitä uskominen tarkoittaa.
Nyt kerron sinulle yhden tärkeän asian. Sinä olet käsittänyt väärin sen, mitä uskonnottomuus tarkoittaa. Se tarkoittaa, että puuttuu jumalusko. Ja sitä ei voi ihmiseen tunkea vailla konkreettisia todisteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun kirkkoon. Osittain tavan ja perinteen vuoksi, osittain vakaumuksen - en ole mikään uskovainen varsinaisesti, mutta täysi uskonnottomuus tuntuisi turvattomalta. Käyn joskus kirkon tilaisuuksissa.
Mikset kävisi jumalanpalveluksissa useammin ja selvittäisi, miten se vaikuttaa sinuun?
Tai kokeilisi säännöllistä rukouselämää?
Rukoilu on syntiä sillä se on jumalan tahdon kyseenalaistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko, että tulevaisuudessa sinun "tiedollesi" löytyy sellaisia objektiivisia perusteita, joita muiden "tietäjien" "tiedolla" ei ole? Vai uskotko, että sama voima, joka on sinulle antanut "tietosi" antaa tulevaisuudessa saman "tiedon" kaikille tai lähes kaikille? Ilman jomman k
Minulla ei ole mitään käsitystä siitä, millainen suunnitelma Jumalalla on.
Miksi siis ajattelet, että ihmiset tulevaisuudessa jälleensyntymien kautta löytäisivät sinun "tietosi" totuuden?
Raamatun mukaan Jumala ei halua ihmisten tuhoutuvan.
Raamatusta:
Ei Herra vitkastele täyttäessään lupaustaan, vaikka hän joidenkin mielestä on myöhässä.
Päinvastoin: hän on kärsivällinen teitä kohtaan, koska ei halua kenenkään tuhoutuvan
vaan tahtoo, että kaikki kääntyisivät. (2. Piet. 3:9)
Vierailija kirjoitti:
"Kuolema ei ole loppu. Tämän asian suhteen ei ole väliä sillä, mitä uskot."
Minä oletan, että se on loppu, koska mistään muustakaan ei ole näyttöä. En myöskään usko ruumiista erillisen sielun olemassaoloon, koska siitäkään ei ole mitään näyttöä.
Olen samaa mieltä siitä, ettei ole väliä, mitä uskon. Mutta itse taidat olla ihan samassa tilanteessa: ei silläkään ole väliä mihin sinä uskot.
Ei ole näyttöä, mutta minä nyt kerron sinulle, että asia on niin. Minä en ole samassa tilanteessa. Minä en usko, vaan minä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kerron sinulle yhden tärkeän asian. Sinä olet käsittänyt väärin sen, mitä uskominen tarkoittaa.
Nyt kerron sinulle yhden tärkeän asian. Sinä olet käsittänyt väärin sen, mitä uskonnottomuus tarkoittaa. Se tarkoittaa, että puuttuu jumalusko. Ja sitä ei voi ihmiseen tunkea vailla konkreettisia todisteita.
Mitä se tarkoittaa, että puuttuu jumalusko?
Erosin. Monta syytä. Kirkko oli jonkinlainen woke-organisaatio. Suosi homoilua ja sukupuolenvaihtoa ja veljeilivät muslimien kanssa. Ja lisäksi suojelivat maahantunkeutujia. Ja entisen seurakuntani lehdessä tuputettiin monikulttuuria ja joka numerossa nostettiin jalustalle Saharan eteläpuolisen Afrikan asukkaiden perimää kantavia.
Vierailija kirjoitti:
Koska kirkko on tehnyt itsestään keisarin, eli kymmenysten takia.
Minkä sinä olet tehnyt itsestäsi, kun suhtaudut kirkkoon kuin et tarvitsisi sitä?
Miten temppelivero eroaa kirkollisverosta?
Ja kun he saapuivat Kapernaumiin, tulivat temppeliveron kantajat Pietarin luo ja sanoivat: " Eikö teidän opettajanne maksa temppeliveroa?" Hän sanoi: "Maksaa". Ja kun hän tuli huoneeseen, kysyi Jeesus häneltä ensi sanaksi: "Mitä arvelet, Simon? Keiltä maan kuninkaat ottavat tullia tai veroa? Lapsiltaanko vai vierailta?" Ja kun hän vastasi: "Vierailta", sanoi Jeesus hänelle: "Lapset ovat siis vapaat. Mutta ettemme heitä loukkaisi, niin mene ja heitä onki järveen. Ota sitten ensiksi saamasi kala, ja kun avaat sen suun, löydät hopearahan. Ota se ja anna heille minun puolestani ja omasta puolestasi. " Matt. 17:24 - 27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun kirkkoon. Osittain tavan ja perinteen vuoksi, osittain vakaumuksen - en ole mikään uskovainen varsinaisesti, mutta täysi uskonnottomuus tuntuisi turvattomalta. Käyn joskus kirkon tilaisuuksissa.
Mikset kävisi jumalanpalveluksissa useammin ja selvittäisi, miten se vaikuttaa sinuun?
Katuminen on siis syntiä?
No, niinhän se raamatun mukaan onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Suosittelen lukemaan, mitä Jeesus sanoo tästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Erosin. Monta syytä. Kirkko oli jonkinlainen woke-organisaatio. Suosi homoilua ja sukupuolenvaihtoa ja veljeilivät muslimien kanssa. Ja lisäksi suojelivat maahantunkeutujia. Ja entisen seurakuntani lehdessä tuputettiin monikulttuuria ja joka numerossa nostettiin jalustalle Saharan eteläpuolisen Afrikan asukkaiden perimää kantavia.
Kirkon tärkein tehtävä liittyy hengellisyyteen. Tiesitkö, että muiden ihmisten seksuaalisella suuntautumisella, sukupuolella tai uskonnolla ei ole mitään vaikutusta sinun hengelliseen elämääsi? Sillä sen sijaan on suuri vaikutus sinuun, käytkö jumalanpalveluksissa vai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kirkko on tehnyt itsestään keisarin, eli kymmenysten takia.
Minkä sinä olet tehnyt itsestäsi, kun suhtaudut kirkkoon kuin et tarvitsisi sitä?
Miten temppelivero eroaa kirkollisverosta?
Ja kun he saapuivat Kapernaumiin, tulivat temppeliveron kantajat Pietarin luo ja sanoivat: " Eikö teidän opettajanne maksa temppeliveroa?" Hän sanoi: "Maksaa". Ja kun hän tuli huoneeseen, kysyi Jeesus häneltä ensi sanaksi: "Mitä arvelet, Simon? Keiltä maan kuninkaat ottavat tullia tai veroa? Lapsiltaanko vai vierailta?" Ja kun hän vastasi: "Vierailta", sanoi Jeesus hänelle: "Lapset ovat siis vapaat. Mutta ettemme heitä loukkaisi, niin mene ja heitä onki järveen. Ota sitten ensiksi saamasi kala, ja kun avaat sen suun, löydät hopearahan. Ota se ja anna heille minun puolestani ja omasta puolestasi. " Matt. 17:2
Tuo kohta tarkoittaa sitä, että Jumala ei edellytä maksamista. Kenenkään ei siis tarvitse huolehtia siitä, että toimisi Jumalaa vastaan sillä, ettei maksa kirkollisveroa. Jeesus kuitenkin maksoi temppeliveron, ettei loukkaisi niitä, jotka ylläpitivät temppeliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se tarkoittaa, että puuttuu jumalusko?
Ei usko jumalan, jumalien tai henkiolentojen olemassaoloon.
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksiseen kirkkoon. Koska seuraan Kristusta. Mikä muu syy voisi edes olla?
Et näköjään ole lukenut Raamatusta Jeesuksen opetuksia, sillä jos olisit lukenut et kuuluisi! Kirkko, joka siunaa sotimista ei ole Jeesuksen seuraaja ja vielä hyökkää naapuriin!!
En kuulu, ihan vaan siksi että en usko sen oppeihin, olen täysin agnostikko. Tuntuisi hullulta kuulua uskonnolliseen järjestöön, jonka oppia en kannata. Erosin jo viitisentoista vuotta sitten kirkosta tästä syystä.
Kirkon hyväntekeväisyystyötä sinänsä kannatan, mutta voi sitä hyvää tehdä muidenkn organisaatioiden kautta. Oma tuki menee nyt SPR:lle, Amnestylle ja Suomen Luonnonsuojeluliitolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se tarkoittaa, että puuttuu jumalusko?Ei usko jumalan, jumalien tai henkiolentojen olemassaoloon.
Selvä. Sitten, kun olet äärimmäisessä hädässä, niin muista tämä:
Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun. Uskon Raamatun Jumalaan. Olen saanut paljon hyviä eväitä elämääni osallistumalla kirkon monipuoliseen toimintaan. Maksan siten veroni iloisesti, ja teen myös vapaaehtoistyötä. Kirkko ei ole täydellinen, mutta enpä ole minäkään.
Ei tosiaankaan ole täydellinen, vaikka näytillä ollessaan on Raamattu (papisto) kädessä. Ei edes käskyt ole menneet perille: älä tapa tai joka miekkaan tarttuu se.!
Vierailija kirjoitti:
En kuulu, ihan vaan siksi että en usko sen oppeihin, olen täysin agnostikko. Tuntuisi hullulta kuulua uskonnolliseen järjestöön, jonka oppia en kannata. Erosin jo viitisentoista vuotta sitten kirkosta tästä syystä.
Kirkon hyväntekeväisyystyötä sinänsä kannatan, mutta voi sitä hyvää tehdä muidenkn organisaatioiden kautta. Oma tuki menee nyt SPR:lle, Amnestylle ja Suomen Luonnonsuojeluliitolle.
Ymmärrän tuon näkökulman, koska olin itse ennen agnostikko. Sinun on tietysti mahdollista elää koko elämäsi ajattelematta hengellisiä asioita. Kysyisin kuitenkin, että koska maailmassa on ja on aina ollut niin paljon uskontoja, niin eikö sinulle tule mieleen ajatus siitä, että ehkä siihen aiheeseen kannattaisi perehtyä hieman?
En kuulu. En voi kuulua Kirkkoon joka muuttaa oppejaan koko ajan ja joka pitää tärkeämpänä auttaa muita kun omaa kansaa.
Enkä ikinä unohda sitä, että korona aikana ei päässyt edes laulamaan kauneimpia joululauluja ilman koronapassia.
En kuulu, en ole koskaan kuulunut koska vanhempani eivät kuuluneet kirkkoon. Enkö ole koskaan nähnyt mitään syytä liittyä. Lapseni eivät myöskään kuulu kirkkoon.
Ja vaikka ei kysytty, niin ei järjestetty nimiäisiä. Laki velvoittaa antamaan nimen, joten ilmoittettiin nimi maistraattiin heti lapsen synnyttyä. Lapsella oli heti nimi. Kuten ihmisellä kuuluu olla. Kaste ei myöskään ole nimenantojuhla, vaikka tapakristityt virheellisesti luulevat niin.
"Kuolema ei ole loppu. Tämän asian suhteen ei ole väliä sillä, mitä uskot."
Minä oletan, että se on loppu, koska mistään muustakaan ei ole näyttöä. En myöskään usko ruumiista erillisen sielun olemassaoloon, koska siitäkään ei ole mitään näyttöä.
Olen samaa mieltä siitä, ettei ole väliä, mitä uskon. Mutta itse taidat olla ihan samassa tilanteessa: ei silläkään ole väliä mihin sinä uskot.