Kuulutko kirkkoon, miksi tai miksi et?
Itse mietin kirkosta eroamista. Kulut on nousseet ja reilu 400€ / vuosi tulisi säästöä. Mitään kirkon palveluja en käytä. Lähinnä olen kuulunut siksi että tukisin jäsenmaksulla hyväntekeväisyyttä.
Kommentit (512)
Kuulun, koska pidän sen toimintaa arvokkaana. Vakaumukseenikin se ehdottomasti kuuluu. Olen pienen seurakunnan luottamushenkilö monessa toimielimessä, mm valtuustossa ja neuvostossa.
Ihminen loi Jumalan ja kirkon. Jos joku haluaa tukea sitä niin se on ok. Mä en näe siinä mitään lisäarvoa elämään, tai kuolemaan. Eli en kuulu enkä tule kuulumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulu, ihan vaan siksi että en usko sen oppeihin, olen täysin agnostikko. Tuntuisi hullulta kuulua uskonnolliseen järjestöön, jonka oppia en kannata. Erosin jo viitisentoista vuotta sitten kirkosta tästä syystä.
Kirkon hyväntekeväisyystyötä sinänsä kannatan, mutta voi sitä hyvää tehdä muidenkn organisaatioiden kautta. Oma tuki menee nyt SPR:lle, Amnestylle ja Suomen Luonnonsuojeluliitolle.
Ymmärrän tuon näkökulman, koska olin itse ennen agnostikko. Sinun on tietysti mahdollista elää koko elämäsi ajattelematta hengellisiä asioita. Kysyisin kuitenkin, että koska maailmassa on ja on aina ollut niin paljon uskontoja, niin eikö sinulle tule mieleen ajatus siitä, että ehkä siihen aiheeseen kannattaisi perehtyä hieman?Mikä saa sinut kuvittelemaan,että agnos
Hänen viestinsä perusteella vaikutti siltä, että hän ei olisi perehtynyt. Tietysti on mahdollista, että agnostikko on perehtynyt. Jos kertoo vain, ettei usko ja että on agnostikko, niin kyllä se vaikuttaa siltä, ettei asia kiinnosta eikä ole perehtynyt siihen. Eikä tuo ole mitenkään kummallinen tulkinta. Jos joku suhtautuu siten, ettei henkilö ole aiheesta kiinnostunut eikä perehtynyt siihen, niin onhan agnostikon mahdollista tarkentaa, että hän itseasiassa on perehtynyt. Väärinymmärrykset ovat ihan tavallisia ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa, koska keskustelussa välittyy vain rajallisesti tietoa.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu. En usko.
Oletko tyytyväinen tilanteeseesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maksa satukirjan tulkinnasta enkä käytä kirkon "palveluita."
Kuitenkin nämä uskovaiset uskoo tieteeseen, jos tarvitsevat lääketidettä.
Näille pitäisi laittaa tuplamaksu.
Jeesus pelastaa, juuu
Kirkon hengelliset palvelut ovat palveluita hengellisiin tarpeisiin. Hengelliset tarpeet ovat hyvin tärkeä asia, vaikka jotkut ihmiset eivät ymmärräkään niiden merkitystä. Kyse on vähän samasta asiasta, kuin ettei lapsi halua pestä hampaita. Hän ei ymmärrä, miksi hänen pitäisi, kun hampaathan ovat kunnossa. Hampaiden pesulla ei ole myöskään hänen näkökulmastaan mitään vaikutusta hampaisiin.Hengellisiä tarpeita voi täyttää muutenkin kuin uskonnoilla, esim. meditointi, ihmissuhteet ja luonto.
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun, koska pidän sen toimintaa arvokkaana. Vakaumukseenikin se ehdottomasti kuuluu. Olen pienen seurakunnan luottamushenkilö monessa toimielimessä, mm valtuustossa ja neuvostossa.
Osallistutko jumalanpalveluksiin?
Vierailija kirjoitti:
Ihminen loi Jumalan ja kirkon. Jos joku haluaa tukea sitä niin se on ok. Mä en näe siinä mitään lisäarvoa elämään, tai kuolemaan. Eli en kuulu enkä tule kuulumaan.
Ihminen ei luonut Jumalaa. Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.
Kuulun ortodoksiseen kirkkoon, koska Kirkko on Kristuksen ruumis johon kuuluminen on äärimmäisen tärkeää. Osallistun luonnollisesti myös ortodoksisen kirkon jumalanpalveluksiin ja muuhunkin toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulu evankelis-luterilaiseen, ortodoksiseen tai helluntaiseurakuntaan. En kuulu metodisti-, en baptisti- enkä adventistiseurakuntaan. Näiden lisäksi en kuulu muiden muassa Shakkiliittoon, Olutseuraan, Metsästäjäliittoon, Filatelistiliittoon, Joulupuuseuraan, Esperantoliittoon enkä Pitkälahti-Petosen asukasyhdistykseen. En oikein keksi, miksi kuuluisin, kun ei niillä ole suurta roolia elämässäni. Otan toki oluen silloin tällöin, mutta liittoon liittyminen asian tiimoilta tuntuu liioittelulta.
Sen sijaan kuulun Marttaliittoon, ammattiliittoon ja eläinsuojeluyhdistykseen. Niissä on minulle kiinnostavampaa ohjelmaa ja läheisempiä aiheita. Niiden lisäksi olen tukijäsenenä, kummina tai kuukausilahjoittajana muutamassa säätiössä, yhdistyksessä tai järjestössä, joiden toimintaa haluan tukea osallistumatta itse suuremmin varsinaiseen toimintaan. Olen aikoinani eronnut yhdestä seurakunnasta, jossa
Kirkkoon kuuluminen on siinä mielessä erityinen harrastus, että sillä on merkittävä vaikutus sinuun hengellisellä tavalla (jos osallistut jumalanpalveluksiin).
Olen osallistunut useinkin, en minä hetken mielijohteesta eronnut. Osallistun silloin tällöin edelleenkin jumalanpalveluksiin. Viimeksi osallistuin kaksi viikkoa sitten kun olin tarjoilemassa kirkkokahveja jumalanpalveluksen jälkeen. Kirkossa on toki paljon hyvääkin: kaunis tunnelma, näyttävää arkkitehtuuria ja vänkää taidetta, mutta saan saman hyvän ja enemmänkin nykyisistä harrastuksistani. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että sinä kuulut eri klubiin ja saat sieltä erityisyyden tunteesi.
Oletko muuten harkinnut Marttoihin liittymistä? Siellä oppii yleishyödyllisiä kansalaistaitoja, tapaa mukavia ihmisiä ja saa valmiuksia yhteiskunnalliseen toimintaan. Useimmissa illoissa nautitaan myös hyvät pullakahvit. Se on todella antoisaa!
Vierailija kirjoitti:
Kuulun, tosin olen eroamassa, koska en käytä palveluita. Lisäksi kansankirkko on liian liberaali.
Tämäpä se.Itse olen tietyllä tapaa ristiriidassa itseni kanssa koska ajattelen että ihminen saa olla ja tehdä mitä haluaa. Mutta nykykirkkoon petyin kun painostuksesta sortuivat aivan liian liberaaliin suuntaan.
Erosin tänään. Aion siirtyä toisen kirkon jäseneksi.
Kirkosta ei kyllä ole mitään hyötyä ainakaan minulle. Pelkkää rahan keruuta vuosikymmenet ja mitä saa? Yhdet kenties kahdet häät, ristiäisiä, siunaustilaisuus. Ei ole rahan väärti.
En. Erosin kirkosta noin 15 vuotta sitten. Olen 66 ja viimeisin kirkossa käynti kerta oli 15-vuotiaana. Turha maksaa asiasta, jota ei käytä. Olisi pitänyt erota jo kaksikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun ortodoksiseen kirkkoon, koska Kirkko on Kristuksen ruumis johon kuuluminen on äärimmäisen tärkeää. Osallistun luonnollisesti myös ortodoksisen kirkon jumalanpalveluksiin ja muuhunkin toimintaan.
Kuinka niin tärkeää?
Vierailija kirjoitti:
Erosin tänään. Aion siirtyä toisen kirkon jäseneksi.
Eli käytännössä et eronnut.
En kuulu kirkkoon.
Erosin kun tuli kirkon harhaoppi ja naisista pappeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulu evankelis-luterilaiseen, ortodoksiseen tai helluntaiseurakuntaan. En kuulu metodisti-, en baptisti- enkä adventistiseurakuntaan. Näiden lisäksi en kuulu muiden muassa Shakkiliittoon, Olutseuraan, Metsästäjäliittoon, Filatelistiliittoon, Joulupuuseuraan, Esperantoliittoon enkä Pitkälahti-Petosen asukasyhdistykseen. En oikein keksi, miksi kuuluisin, kun ei niillä ole suurta roolia elämässäni. Otan toki oluen silloin tällöin, mutta liittoon liittyminen asian tiimoilta tuntuu liioittelulta.
Sen sijaan kuulun Marttaliittoon, ammattiliittoon ja eläinsuojeluyhdistykseen. Niissä on minulle kiinnostavampaa ohjelmaa ja läheisempiä aiheita. Niiden lisäksi olen tukijäsenenä, kummina tai kuukausilahjoittajana muutamassa säätiössä, yhdistyksessä tai järjestössä, joiden toimintaa haluan tukea osallistumatta itse suuremmin varsinaiseen toimintaan. O
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin. Et saa samaa hyvää muista harrastuksista. Käytän jälleen hampaidenpesuvertausta. Suihkussa käyminen on myös peseytymistä, mutta se ei korvaa hampaiden harjausta. Jos hampaiden harjaus jää tekemättä, päädyt ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun, tosin olen eroamassa, koska en käytä palveluita. Lisäksi kansankirkko on liian liberaali.
Tämäpä se.Itse olen tietyllä tapaa ristiriidassa itseni kanssa koska ajattelen että ihminen saa olla ja tehdä mitä haluaa. Mutta nykykirkkoon petyin kun painostuksesta sortuivat aivan liian liberaaliin suuntaan.
Eri
Sillä ei ole sinun kannaltasi mitään merkitystä, millaisia mielipiteitä kirkossa toimivilla henkilöillä on. Jumalanpalveluksista on silti sinulle hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Kirkosta ei kyllä ole mitään hyötyä ainakaan minulle. Pelkkää rahan keruuta vuosikymmenet ja mitä saa? Yhdet kenties kahdet häät, ristiäisiä, siunaustilaisuus. Ei ole rahan väärti.
Jumalanpalvelukset ovat tärkeitä. Sinun kannattaisi osallistua niihin.
Hengellisiä tarpeita voi täyttää muutenkin kuin uskonnoilla, esim. meditointi, ihmissuhteet ja luonto.