Kuulutko kirkkoon, miksi tai miksi et?
Itse mietin kirkosta eroamista. Kulut on nousseet ja reilu 400€ / vuosi tulisi säästöä. Mitään kirkon palveluja en käytä. Lähinnä olen kuulunut siksi että tukisin jäsenmaksulla hyväntekeväisyyttä.
Kommentit (512)
Erosin jo vuosia sitten kun kävi ilmi ettei rahoille saa minkäänlaista vastinetta. Yli tonnin vuodessa, eikä saa edes tuhkauurnalle paikkaa... kipatkaa raatoni biojätteeseen.
Erosin aikoinaan kun täytin 35 eikä ollut löytynyt akkaa jonka viedä kirkkohäissä vihille.
No, myöhemmin menin naimisiin, mutta en enää viitsinyt liittyä takaisin.
Ei ole varaa kuulua, mutta teen seurakunnassa vapaaehtoistyötä 2-4 päivää viikossa. Tänäänkin olin ruokajakelussa 4 tuntia. Jako sinällään vie vain tunnin, mutta ruokien pussitus ja kantaminen pakusta pöytiin ja jälkien siivous vie 3 tuntia.
Tänään esim suoraan biojätteeseen meni 5 kg mätää perunaa. Kaupat dumppaa ruokajonoihin biojätettä.
En saa rahalle oikein mitään vastineeksi joten erosin aikoja sitten ja nykyinen kirkko nöyristelee mm. musujen edessä. Ei kiitos moiselle.
Vierailija kirjoitti:
Erosin aikoinaan kun täytin 35 eikä ollut löytynyt akkaa jonka viedä kirkkohäissä vihille.
No, myöhemmin menin naimisiin, mutta en enää viitsinyt liittyä takaisin.
Toki myös tämä, kun tarve häiden järjestämiselle meni ohi, niin samalla katosi tarve kuulua kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole kastettu kirkkoon enkä koskaan ole kiinnostunut mihinkään lahkoon liittymäänkään.
Oletko ajatellut sitä, että sinua saattaisi myöhemmin kaduttaa, ettet tutustunut mihinkään uskontoon?
Vierailija kirjoitti:
Erosin evlut kirkosta 80-luvulla kun kirkko hyväksyi täysin raamatunvastaisen naispappeuden. Siitä kirkko on vielä modernisoitunut lisää eli usein jumalanpalveluksessa (tv:sta katsottua) hytkytään pappia myöten afrikkalaisten pakanatanssien tahdissa joskus lähes alasti samba-asuissa.
Oletko varma, että sinun kannattaa kieltäytyä sinulle hengellisesti hyvin olennaisesta toiminnasta noin merkityksettömien asioiden vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
En. En ole koskaan kuulunut, enkä myöskään kokenut mitään tarvetta liittyä mihinkään paimentolaiskansojen uskomus lahkoon tai muuhunkaan hihhulointi kerhoon.
Oletko koskaan ajatellut, että siitä voisi olla sinulle jotain haittaa, ettet osallistu hengelliseen toimintaan?
Vierailija kirjoitti:
Neljäkymmentä kaksi vuotta taaksepäin tulin uskoon Elävään Jumalaan, Jeesukseen. Saman tien erosin kirkossa,
Miksi ihmeessä? Kuulostaa huolestuttavalta, jos uskoontulon myötä erosit kirkosta. Vaikuttaa siltä, että olet ymmärtänyt jotain pahasti väärin.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuulunut sekuntiakaan elämästäni kirkkoon. Olen jopa kiittänyt vanhempiani siitä, ettei minua kastettu. Omat lapset olen myös jättänyt kastamatta. Saavat valita uskontonsa tai uskonnottomuutensa ihan itse ajan myötä.
Oletko lainkaan kiinnostunut hengellisyydestä? Jos et ole, niin oletko ajatellut, että siitä voisi olla sinulle jotain haittaa?
En, koska olen buddhalainen. M29
Ei, ei, sinä olet käsittänyt väärin. Hampaidenpesun tärkeys on tieteellisesti todistettavissa ja sen tietää kaikki järkevät aikuiset. Ei siitä asiasta millään palstoilla tarvitse vääntää. Se tiedetään. Lapset ja niiden oppimattomuus on vallan eri asia. Niitä pitää aikuisten vielä ohjata ja opettaa.
Kyseessä oli vertaus. Jos et tiedä, mikä vertaus on, voit selvittää asian esimerkiksi googlaamalla.
En kuulu, koska en usko jumaliin tai muihinkaan taikaolentoihin.
Hyväntekeväisyys on huono syy kuulua kirkkoon. 90% kirkollisveron tuotoista menee kiinteistö- ja henkilöstökuluihin. Suurimman osan hyväntekeväisyysvaroistaan kirkko hankkii erilaisin keräyksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole kastettu kirkkoon enkä koskaan ole kiinnostunut mihinkään lahkoon liittymäänkään.
Oletko ajatellut sitä, että sinua saattaisi myöhemmin kaduttaa, ettet tutustunut mihinkään uskontoon?
Uskontoihin voi tutustua liittymättä jäseneksi.
En kuulu kirkkoon, sillä olen suomenuskoinen.
Metsä on minun kirkkoni ja oikeat jumalat eivät mahdu ihmisten tekemiin rakennuksiin - niitä varten on tonttu.
Ei ole myöskään Soturin Tien mukaista rukoilla apua ylisiltä tai alisilta, sillä jokainen luo itse oman kohtalonsa.
Söötti vertaus, mutta hampaiden pesu ja kirkossa käynti ei ole ollenkaan sama asia.
Mutta mitäs sanot siitä Marttaliittoon liittymisestä? Mistään kirkosta ei saa samanlaisia eväitä yleishyödylliseen toimintaan, kuin sieltä. Lisäksi Marttojen pullat on paljon tuoreempia kuin kirkon leipäset. Sun elämä jää jollain tapaa ontoksi ilman Marttoihin kuulumista. It is known.
Ei niin. Jumalanpalveluksiin osallistuminen on paljon tärkeämpää kuin hampaiden harjaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulu, en ole koskaan kuulunut koska vanhempani eivät kuuluneet kirkkoon. Enkö ole koskaan nähnyt mitään syytä liittyä. Lapseni eivät myöskään kuulu kirkkoon.
Ja vaikka ei kysytty, niin ei järjestetty nimiäisiä. Laki velvoittaa antamaan nimen, joten ilmoittettiin nimi maistraattiin heti lapsen synnyttyä. Lapsella oli heti nimi. Kuten ihmisellä kuuluu olla. Kaste ei myöskään ole nimenantojuhla, vaikka tapakristityt virheellisesti luulevat niin.
Oletko koskaan miettinyt sitä, että mistäköhän se johtuu, että maailmassa on niin paljon uskontoja? Oletko miettinyt, että sinunkin ehkä kannattaisi hieman perehtyä siihen, mistä asiassa on kyse?
Moni on miettinyt ja lopputulos on, että mitään jumalaa ei ole. Siksi on niin monia uskontoja.
Se mietinnän lopputulos ei vastaa totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta kun tutuin ennen eroa useampaankin valtauskontoon niin lopputulos oli, että ei tarvi katua.
Erosin lukioaikana. Ihan aatteellisista syistä
Miksipä kuulua kun en usko jumaliin enkä muihinkaan sattumaa kummempiin korkeampiin voimiin.