Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulutko kirkkoon, miksi tai miksi et?

Vierailija
19.11.2025 |

Itse mietin kirkosta eroamista. Kulut on nousseet ja reilu 400€ / vuosi tulisi säästöä. Mitään kirkon palveluja en käytä. Lähinnä olen kuulunut siksi että tukisin jäsenmaksulla hyväntekeväisyyttä. 

Kommentit (512)

Vierailija
261/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan kuulu. En ole koskaan kuulunut mihinkään kirkkoon. Enkä koskaan tule liittymään. Miksi? Koska olen ateisti ja vastustan kyseisiä instituutteja ja toivoisin että uskontojen järkestäytyminen ja julkinen harjoittaminen kriminalisoitaisiin. Eivät ole saaneet maailmassa aikaan mitään muuta kuin pahaa. Uskonnot kirkkoineen on maailman syöpä ja ne tulisi maailmasta poistaa. 

Eikö sinua vaivaa se, että uskonnot ovat tällä hetkellä ja ovat aina olleet todella yleisiä? Etkö ole miettinyt sitä, että ehkä sinun kannattaisi perehtyä aiheeseen ennen kuin kuolet?

Mistä päättelet etten ole perehtynyt aiheeseen? Olen saanut opiskellessa yleissivistävän et-opetuksen jossa myös yleisimmät uskonnot käsitellään. Tämä innoitti minut nuorena tutkimaan asiaa hyvin laajasti. Joten olen lisäksi mm. Lukenut raamatun, koraanin, Tripitakan, veda kirjat ja laajan otannan lukuisia muita "pyhiä" kirjoja selvittääkseni niiden sisällön, voitko sinä sanoa samaa? Uskon perehtyneeni niiden sisältöön huomattavasti laajemmin kuin esim. Sinä. Ja kyllä, kyllä minua vaivaa ajatus siitä että edelleen tänä päivänä ihmiset uskovat näihin täysin joutaviin satuihin jotka ainoastaan vahingoittavat ihmisiä, eriarvoistavat, alistavat naisia, tuhoavat kansoja, aiheuttavat sotia ja niin edelleen. Lista uskontojen aiheuttamista vahingoista ihmiskunnalle on mittaamattoman pitkä. Että kyllä, kyllä minua todella häiritsee edellä mainittu. Perehtyminen laajasti eri uskontoihin, niiden "pyhiin" kirjoihin ja oppeihin sekä aiheen  opiskelu niin itsenäisesti kuin ohjattunakin ei ole millään tavalla muuttanut käsitystäni uskonnoista, päinvastoin ainoastaan vahvistanut. 

Vierailija
262/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan kuulu. En ole koskaan kuulunut mihinkään kirkkoon. Enkä koskaan tule liittymään. Miksi? Koska olen ateisti ja vastustan kyseisiä instituutteja ja toivoisin että uskontojen järkestäytyminen ja julkinen harjoittaminen kriminalisoitaisiin. Eivät ole saaneet maailmassa aikaan mitään muuta kuin pahaa. Uskonnot kirkkoineen on maailman syöpä ja ne tulisi maailmasta poistaa. 

Eikö sinua vaivaa se, että uskonnot ovat tällä hetkellä ja ovat aina olleet todella yleisiä? Etkö ole miettinyt sitä, että ehkä sinun kannattaisi perehtyä aiheeseen ennen kuin kuolet?

Mistä päättelet etten ole perehtynyt aiheeseen? Olen saanut opiskellessa yleissivistävän et-opetuksen jossa myös yleisimmät uskonnot käsitellään. Tämä innoitti minut nuorena tutkimaan asiaa hyvin laajasti. Joten olen lisäk

Siitä, että viestistäsi ei käynyt ilmi, että olisit perehtynyt aiheeseen, ja kerroit olevasi ateisti. Jos joku esimerkiksi kertoo, ettei harrasta perhokalastusta, niin yleensä ihmiset olettavat, ettei aihe kiinnosta eikä henkilö tiedä asiasta mitään. Jos henkilö esimerkiksi on aiemmin harrastanut perhokalastusta 30 vuotta, mutta ei juuri sillä hetkellä harrasta, niin hän voi sanoa esimerkiksi näin: En harrasta perhokalastusta, mutta olen aiemmin harrastanut sitä 30 vuoden ajan. Tai hän voi sanoa vain, ettei harrasta perhokalastusta ja hyväksyä sen, että muut luulevat, ettei se kiinnosta häntä eikä hän tiedä siitä mitään. Jos joku kertoo, ettei harrasta perhokalastusta, muut eivät yleensä kysy, että oletko kuitenkin joskus harrastanut tai että tiedätkö kuitenkin jotain perhokalastuksesta. 

En voi sanoa samaa. Noista teoksista olen lukenut vain Raamatun evankeliumit ja Ilmestyskirjan. Olen pahoillani, että perehtyminen on johtanut sinulla tuohon lopputulokseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En ole kristitty.

Vierailija
264/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin koska en usko Raamattuun tai mihinkään muuhunkaan kuten Koraaniin tai Tooraan. Uskonnot ovat ihmiskunnan suurimpia valheita ja huijauksia.

Vierailija
265/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. En ole kristitty.

Tiesitkö, että Raamatun mukaan Jeesus kehotti tekemään kaikki kansat hänen opetuslapsikseen ja opettamaan heille kaiken, mitä hän on käskenyt noudattaa? Jumala yrittää tavoittaa myös sinut. Sinulla on kuitenkin vapaa tahto ja voit valita, mitä teet. 

Vierailija
266/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin koska en usko Raamattuun tai mihinkään muuhunkaan kuten Koraaniin tai Tooraan. Uskonnot ovat ihmiskunnan suurimpia valheita ja huijauksia.

Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.

Vierailija
267/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. En ole kristitty.

Tiesitkö, että Raamatun mukaan Jeesus kehotti tekemään kaikki kansat hänen opetuslapsikseen ja opettamaan heille kaiken, mitä hän on käskenyt noudattaa? Jumala yrittää tavoittaa myös sinut. Sinulla on kuitenkin vapaa tahto ja voit valita, mitä teet. 

Tiedän. Ja sitä myöten kun olen tutustunut Raamatun Jumalaan, olen todennut että en ole kristitty.

Vierailija
268/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ole kastettu kirkkoon enkä koskaan ole kiinnostunut mihinkään lahkoon liittymäänkään.

Vierailija
269/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin evlut kirkosta 80-luvulla kun kirkko hyväksyi täysin raamatunvastaisen naispappeuden. Siitä kirkko on vielä modernisoitunut lisää eli usein jumalanpalveluksessa (tv:sta katsottua) hytkytään pappia myöten afrikkalaisten pakanatanssien tahdissa joskus lähes alasti samba-asuissa. 

Vierailija
270/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En ole koskaan kuulunut, enkä myöskään kokenut mitään tarvetta liittyä mihinkään paimentolaiskansojen uskomus lahkoon tai muuhunkaan hihhulointi kerhoon.

Vierailija
271/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljäkymmentä kaksi vuotta taaksepäin tulin uskoon Elävään Jumalaan, Jeesukseen. Saman tien erosin kirkossa, 

Vierailija
272/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuulunut sekuntiakaan elämästäni kirkkoon. Olen jopa kiittänyt vanhempiani siitä, ettei minua kastettu. Omat lapset olen myös jättänyt kastamatta. Saavat valita uskontonsa tai uskonnottomuutensa ihan itse ajan myötä.

Vierailija
273/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En maksa satukirjan tulkinnasta enkä käytä kirkon "palveluita." 

Kuitenkin nämä uskovaiset  uskoo tieteeseen, jos tarvitsevat lääketidettä.

Näille pitäisi laittaa tuplamaksu.

Jeesus pelastaa, juuu

Kirkon hengelliset palvelut ovat palveluita hengellisiin tarpeisiin. Hengelliset tarpeet ovat hyvin tärkeä asia, vaikka jotkut ihmiset eivät ymmärräkään niiden merkitystä. Kyse on vähän samasta asiasta, kuin ettei lapsi halua pestä hampaita. Hän ei ymmärrä, miksi hänen pitäisi, kun hampaathan ovat kunnossa. Hampaiden pesulla ei ole myöskään hänen näkökulmastaan mitään vaikutusta hampaisiin. 

Hengellisiä tarpeita voi täyttää muutenkin kuin uskonnoilla, esim. meditointi, ihmissuhteet

Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.

Ei, ei, sinä olet käsittänyt väärin. Hampaidenpesun tärkeys on tieteellisesti todistettavissa ja sen tietää kaikki järkevät aikuiset. Ei siitä asiasta millään palstoilla tarvitse vääntää. Se tiedetään. Lapset ja niiden oppimattomuus on vallan eri asia. Niitä pitää aikuisten vielä ohjata ja opettaa. 

Vierailija
274/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuulu evankelis-luterilaiseen, ortodoksiseen tai helluntaiseurakuntaan. En kuulu metodisti-, en baptisti- enkä adventistiseurakuntaan. Näiden lisäksi en kuulu muiden muassa Shakkiliittoon, Olutseuraan, Metsästäjäliittoon, Filatelistiliittoon, Joulupuuseuraan, Esperantoliittoon enkä Pitkälahti-Petosen asukasyhdistykseen. En oikein keksi, miksi kuuluisin, kun ei niillä ole suurta roolia elämässäni. Otan toki oluen silloin tällöin, mutta liittoon liittyminen asian tiimoilta tuntuu liioittelulta.

Sen sijaan kuulun Marttaliittoon, ammattiliittoon ja eläinsuojeluyhdistykseen. Niissä on minulle kiinnostavampaa ohjelmaa ja läheisempiä aiheita. Niiden lisäksi olen tukijäsenenä, kummina tai kuukausilahjoittajana muutamassa säätiössä, yhdistyksessä tai järjestössä, joiden toimintaa haluan tukea osal

Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin. Et saa samaa hyvää muista harrastuksista. Käytän jälleen hampaidenpesuvertausta. Suihkussa käyminen on myös peseytymistä, mutta se ei korvaa hampaiden harjausta. Jos hampaiden harjaus jää tekemättä, päädyt ongelmiin.

Söötti vertaus, mutta hampaiden pesu ja kirkossa käynti ei ole ollenkaan sama asia.

Mutta mitäs sanot siitä Marttaliittoon liittymisestä? Mistään kirkosta ei saa samanlaisia eväitä yleishyödylliseen toimintaan, kuin sieltä. Lisäksi Marttojen pullat on paljon tuoreempia kuin kirkon leipäset. Sun elämä jää jollain tapaa ontoksi ilman Marttoihin kuulumista. It is known.

Vierailija
275/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun, rakennus- ja kulttuurihistoriallisista syistä. Kuvittelen, että rahani menee kirkkorakennuksen ylläpitoon.

Kirkko saa valtiolta ylläpitorahaa.

Vierailija
276/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuulu. En voi kuulua Kirkkoon joka muuttaa oppejaan koko ajan ja joka pitää tärkeämpänä auttaa muita kun omaa kansaa.

Enkä ikinä unohda sitä, että korona aikana ei päässyt edes laulamaan kauneimpia joululauluja ilman koronapassia. 

On järjetöntä sinun näkökulmastasi olla kuulumatta kirkkoon noista syistä. Kirkon toiminta (erityisesti jumalanpalvelukset) on hyvin tärkeää. Tarkoitan, että sinun kannaltasi olisi hyvin tärkeää osallistua siihen. 

Ei ole lainkaan tärkeää. Ihan turhaa on loitsimiseen osallistuminen.

Vierailija
277/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuulu, en ole koskaan kuulunut koska vanhempani eivät kuuluneet kirkkoon. Enkö ole koskaan nähnyt mitään syytä liittyä. Lapseni eivät myöskään kuulu kirkkoon.

Ja vaikka ei kysytty, niin ei järjestetty nimiäisiä. Laki velvoittaa antamaan nimen, joten ilmoittettiin nimi maistraattiin heti lapsen synnyttyä. Lapsella oli heti nimi. Kuten ihmisellä kuuluu olla. Kaste ei myöskään ole nimenantojuhla, vaikka tapakristityt virheellisesti luulevat niin. 

Oletko koskaan miettinyt sitä, että mistäköhän se johtuu, että maailmassa on niin paljon uskontoja? Oletko miettinyt, että sinunkin ehkä kannattaisi hieman perehtyä siihen, mistä asiassa on kyse?

Moni on miettinyt ja lopputulos on, että mitään jumalaa ei ole. Siksi on niin monia uskontoja.

Vierailija
278/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En maksa satukirjan tulkinnasta enkä käytä kirkon "palveluita." 

Kuitenkin nämä uskovaiset  uskoo tieteeseen, jos tarvitsevat lääketidettä.

Näille pitäisi laittaa tuplamaksu.

Jeesus pelastaa, juuu

Kirkon hengelliset palvelut ovat palveluita hengellisiin tarpeisiin. Hengelliset tarpeet ovat hyvin tärkeä asia, vaikka jotkut ihmiset eivät ymmärräkään niiden merkitystä. Kyse on vähän samasta asiasta, kuin ettei lapsi halua pestä hampaita. Hän ei ymmärrä, miksi hänen pitäisi, kun hampaathan ovat kunnossa. Hampaiden pesulla ei ole myöskään hänen näkökulmastaan mitään vaikutusta hampaisiin. 

Hampaat ovat olemassa.

Vierailija
279/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun kirkkoon. Osittain tavan ja perinteen vuoksi, osittain vakaumuksen - en ole mikään uskovainen varsinaisesti, mutta täysi uskonnottomuus tuntuisi turvattomalta. Käyn joskus kirkon tilaisuuksissa.

Mikset kävisi jumalanpalveluksissa useammin ja selvittäisi, miten se vaikuttaa sinuun?

Tai kokeilisi säännöllistä rukouselämää?

Rukoilu on syntiä sillä se on jumalan tahdon kyseenalaistamista.

Kappas, manalan trollihan se täällä taas toteuttaa valhettelijan ja Valheen Isän tahtoa. 

Rukoileminen on Jumalan tahto. Jeesus erikseen opetti seuraajiaan rukoilemaan ja rukoili paljon itsekin.

Jeesus kehotti siis syntiin.

Vierailija
280/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun. Ja haluan kuulua jatkossakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan