Kuulutko kirkkoon, miksi tai miksi et?
Itse mietin kirkosta eroamista. Kulut on nousseet ja reilu 400€ / vuosi tulisi säästöä. Mitään kirkon palveluja en käytä. Lähinnä olen kuulunut siksi että tukisin jäsenmaksulla hyväntekeväisyyttä.
Kommentit (512)
AJATTELET EROTA JEESUKSEN SOVITUKSESTA RISTILLÄ ? MIHIN SIELUSI SITTEN MENEE JOS EI TAIVAASEEN. BUDHAN MANALAAN VAI .
Kirkollisveroistahan menee suurin osa kirkon kiinteistöjen ylläpitoon ja henkilökunnan palkkoihin. Hyväntekeväisyyteen niistä ei mene juuri mitään. Hyväntekeväisyysvarat kirkko kerää erillisinä lahjoituksina.
Jos hyväntekeväisyyteen haluaa antaa rahaa, kannattaa se antaa suoraan erilaisiin hyväntekeväisyyskohteisiin.
Vierailija kirjoitti:
En. Voisin maksaa jonkinlaista jäsenmaksua tai pääsymaksua, sillä pidän kirkkorakennusten kauneudesta ja rauhasta. Joiltakin osin sanomastakin, vaikka ateisti olenkin. Minusta kirkon pitäisi olla aivan erillään valtiosta, eli ei mitään veronkeruuta.
Voit siinä tapauksessa antaa kolehtiin rahaa tai kirkon järjestämiin muihin keräyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Kun vähän alkoi aivoja käyttämään niin tajusi, että jos Jumala olisi olemassa, niin se on hyvin sadistinen ihminen, joka rakastaa esim. lasten ja naisten kiduttamista. Lähes kaikki uskonnot ovat myös naisia alistavia. En ymmärrä miksi kukaan nainen haluaisi olla uskossa, paitsi jos he tykkäävät olla alistettuna.Vähän kun käyttäisi aivoja niin osaisi erottaa ihmisen ja Jumalan.
Eikös Jumala sano, että loi ihmisen kaltaisakseen, eli Jumala on sama kuin ihminen ja ihminen on Jumala
Raamatustahan tuo selviää, niin ei tarvitse pimeydessä ja epätietoisuudessa vaeltaa.
Eri
Juuri niin. Kuka tahansa voi helposti päihittää minut yksityiskohtien tuntemuksessa sillä, että lukee Raamatun kokonaan. Minä olen lukenut vasta pienen osan Raamatusta. Suosittelen kuitenkin suhtautumaan varauksella ainakin Paavalin ja Jaakobin kirjoittamiin kirjeisiin.
Miks juuri raamattu on se oikea kirja? Miksi ei joku koraani tai hindulaiset- tai budhalaiset- yms. pyhät kirjoitukset?
En ole lukenut niitä, joten en tiedä, ovatko ne oikeassa. On hyvin mahdollista, että ovat.
Vierailija kirjoitti:
Erosin, kun täytin 18 ja liityin Vapaa-ajattelijain liittoon.
Se ei valitettavasti vastaa hengellisiin tarpeisiisi.
Vierailija kirjoitti: Kun vähän alkoi aivoja käyttämään niin tajusi, että jos Jumala olisi olemassa, niin se on hyvin sadistinen ihminen, joka rakastaa esim. lasten ja naisten kiduttamista. Lähes kaikki uskonnot ovat myös naisia alistavia. En ymmärrä miksi kukaan nainen haluaisi olla uskossa, paitsi jos he tykkäävät olla alistettuna.
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei rahat riitä taivastrokareihin. Aku Ankkoihinkaan.
Käsittääkseni jokainen on tervetullut osallistumaan ev.lut.kirkon jumalanpalveluksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulu, ihan vaan siksi että en usko sen oppeihin, olen täysin agnostikko. Tuntuisi hullulta kuulua uskonnolliseen järjestöön, jonka oppia en kannata. Erosin jo viitisentoista vuotta sitten kirkosta tästä syystä.
Kirkon hyväntekeväisyystyötä sinänsä kannatan, mutta voi sitä hyvää tehdä muidenkn organisaatioiden kautta. Oma tuki menee nyt SPR:lle, Amnestylle ja Suomen Luonnonsuojeluliitolle.
"Ymmärrän tuon näkökulman, koska olin itse ennen agnostikko. Sinun on tietysti mahdollista elää koko elämäsi ajattelematta hengellisiä asioita. Kysyisin kuitenkin, että koska maailmassa on ja on aina ollut niin paljon uskontoja, niin eikö sinulle tule mieleen ajatus siitä, että ehkä siihen aiheeseen kannattaisi perehtyä hieman?""Mikä saa sinut kuvittelemaan,että agnostikko ja itseään pitä
Tämän ketjun aiheena on kirkkoon kuuluminen. Voit vapaasti keskittyä sellaisiin ketjuihin, joiden aiheet kiinnostavat sinua enemmän, jos et halua keskustella kirkkoon kuulumisesta.
Toiset eroaa kirkosta siksi, kun kirkko on liian ahdasmielinen ja toiset siksi, kun siellä ollaan liian liberaaleja. Kaikkia ei voi miellyttää, ei sitten millään. Kuulun kirkkoon ja toimin sekä seurakunnan että seurakuntayhtymän luottamustehtävissä. Kummankin laidan ääniä kuuluu, ja se on ihan hyvä. Kirkolla on kyllä tilaa ja tarjontaa sekä vanhoillisille että liberaaleille
En todellakaan kuulu. En ole koskaan kuulunut mihinkään kirkkoon. Enkä koskaan tule liittymään. Miksi? Koska olen ateisti ja vastustan kyseisiä instituutteja ja toivoisin että uskontojen järkestäytyminen ja julkinen harjoittaminen kriminalisoitaisiin. Eivät ole saaneet maailmassa aikaan mitään muuta kuin pahaa. Uskonnot kirkkoineen on maailman syöpä ja ne tulisi maailmasta poistaa.
Erosin kun maallistuminen alkoi käynnistymään. Kirkko alkoi omia oppejaan murtamaan. Usko on ja pysyy ilman jäsenyyttäkin. Tottakai silti osaltani joudun rahoittajaksi koska tuloverot.
Erosin kauan aikaa sitten, ihan pelkästään rahan takia.
--- Kolmestakymmenestä (30) hopearahasta Juudaskin petti Jeesuksen.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan kuulu. En ole koskaan kuulunut mihinkään kirkkoon. Enkä koskaan tule liittymään. Miksi? Koska olen ateisti ja vastustan kyseisiä instituutteja ja toivoisin että uskontojen järkestäytyminen ja julkinen harjoittaminen kriminalisoitaisiin. Eivät ole saaneet maailmassa aikaan mitään muuta kuin pahaa. Uskonnot kirkkoineen on maailman syöpä ja ne tulisi maailmasta poistaa.
Eikö sinua vaivaa se, että uskonnot ovat tällä hetkellä ja ovat aina olleet todella yleisiä? Etkö ole miettinyt sitä, että ehkä sinun kannattaisi perehtyä aiheeseen ennen kuin kuolet?
Vierailija kirjoitti:
Toiset eroaa kirkosta siksi, kun kirkko on liian ahdasmielinen ja toiset siksi, kun siellä ollaan liian liberaaleja. Kaikkia ei voi miellyttää, ei sitten millään. Kuulun kirkkoon ja toimin sekä seurakunnan että seurakuntayhtymän luottamustehtävissä. Kummankin laidan ääniä kuuluu, ja se on ihan hyvä. Kirkolla on kyllä tilaa ja tarjontaa sekä vanhoillisille että liberaaleille
Osallistutko jumalanpalveluksiin?
Vierailija kirjoitti:
Erosin kun maallistuminen alkoi käynnistymään. Kirkko alkoi omia oppejaan murtamaan. Usko on ja pysyy ilman jäsenyyttäkin. Tottakai silti osaltani joudun rahoittajaksi koska tuloverot.
Osallistutko jumalanpalveluksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulu, en ole koskaan kuulunut koska vanhempani eivät kuuluneet kirkkoon. Enkö ole koskaan nähnyt mitään syytä liittyä. Lapseni eivät myöskään kuulu kirkkoon.
Ja vaikka ei kysytty, niin ei järjestetty nimiäisiä. Laki velvoittaa antamaan nimen, joten ilmoittettiin nimi maistraattiin heti lapsen synnyttyä. Lapsella oli heti nimi. Kuten ihmisellä kuuluu olla. Kaste ei myöskään ole nimenantojuhla, vaikka tapakristityt virheellisesti luulevat niin.
Oletko koskaan miettinyt sitä, että mistäköhän se johtuu, että maailmassa on niin paljon uskontoja? Oletko miettinyt, että sinunkin ehkä kannattaisi hieman perehtyä siihen, mistä asiassa on kyse?
Olen kuule miettinyt enkä ihan vähänkään. Ja jopa tutkinut ja perehtynyt asioihiin. Ja pidän uskontoihin uskovaisia pinnalllisina ja sieluttomina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulu, en ole koskaan kuulunut koska vanhempani eivät kuuluneet kirkkoon. Enkö ole koskaan nähnyt mitään syytä liittyä. Lapseni eivät myöskään kuulu kirkkoon.
Ja vaikka ei kysytty, niin ei järjestetty nimiäisiä. Laki velvoittaa antamaan nimen, joten ilmoittettiin nimi maistraattiin heti lapsen synnyttyä. Lapsella oli heti nimi. Kuten ihmisellä kuuluu olla. Kaste ei myöskään ole nimenantojuhla, vaikka tapakristityt virheellisesti luulevat niin.
Oletko koskaan miettinyt sitä, että mistäköhän se johtuu, että maailmassa on niin paljon uskontoja? Oletko miettinyt, että sinunkin ehkä kannattaisi hieman perehtyä siihen, mistä asiassa on kyse?Olen kuule miettinyt enkä ihan vähänkään. Ja jopa tutkinut ja perehtynyt asioihiin. Ja pidän uskontoihin uskovaisia pinnalllisina ja siel
Haluatko kertoa, miksi ajattelet noin?
"Mikä saa sinut kuvittelemaan,että agnostikko ja itseään pitävä ihminen ei ole tutkinut ja perehtynyt esim. Raamattuun hyvinkin syvällisesti ja paljon perusteellisemmin,kuin mitä keskiverto uskis yleensä on? Asiahan on täysin päinvastoin. T.yli 20v arvokkaasta elämästään Jeesusteluvalheisiin hukannut"
"Hänen viestinsä perusteella vaikutti siltä, että hän ei olisi perehtynyt. Tietysti on mahdollista, että agnostikko on perehtynyt. Jos kertoo vain, ettei usko ja että on agnostikko, niin kyllä se vaikuttaa siltä, ettei asia kiinnosta eikä ole perehtynyt siihen. Eikä tuo ole mitenkään kummallinen tulkinta. Jos joku suhtautuu siten, ettei henkilö ole aiheesta kiinnostunut eikä perehtynyt siihen, niin onhan agnostikon mahdollista tarkentaa, että hän itseasiassa on perehtynyt. Väärinymmärrykset ovat ihan tavallisia ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa, koska keskustelussa välittyy vain rajallisesti tietoa."
Kun agnostikoksi itsensä katsova kirjoittaa: "..ihan vaan siksi, että en usko sen oppeihin,olen täysin agnostikko" kuinka siitä voi saada käsityksen, ettei henkilö tiedä lainkaan tai tietää vain hyvin vähän mainituista opeista,joihin ei usko? Luetko raamattuasikin yhtä vajavaisella ymmärryksellä? Siltä vaikuttaa. Onhan sinunkin mahdollista kysyä tarkentavaa tietoa onko agnostikko kuinka perehtynyt uskontosi pyhään satukokoelmaan sensijaan,että ylenkatseellisesti lähdet tuputtamaan omaa maailmankatsomustasi hänelle lähtöoletuksena se, että ilman Jeesus-uskoisuutta hän joutuu helvettiin; sillä sehän sinun kommenttisi todellinen taka-ajatus on, eikö niin. Lopeta siis uskomustesi tuputtaminen muille-ethän kristittynä voi hyväksyä islaminuskonkjaan tuputtamista,jos siis olet sen satukirjasi kunnolla lukenut.