Mikä selittää sen, että Vantaa on aina ollut ankea ja huono paikka?
Olen 50 ja jo lapsuudessani Pk-seudulla ajateltiin (paitsi ehkä vantaalaiset itse), että Vantaa on se ankein ja huonoin asuinpaikka mitä näillä seuduin voi olla. Ja nykyään mittarit puhuu ihan samaa, katsottiin sitten mitä mittareita vain. Mutta mikä selittää sen, että juuri Vantaasta muodostui se ankein ja huonoin kunta? Ja tämä siis näkyi jo ainakin 50 vuotta sitten. Lähistöllä Hki, Espoo ja kauniainen on ihan ok hyviä ja kivoja asuinpaikkoja (siis laajassa kuvassa tarkasteltuna, toki niissä on muutama ankea lähiö, mutta suurimmaksi osaksi ovat ok). Myös Kirkkonummi, Sipoo, Vihti jne on ihan ok. Tietääkö joku syyn Vantaan huonouteen?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei oikeasti pidä luonnosta eikä hiljaisuudesta, niin ei Vantaa välttämättä ole sinun juttu. Kun asuu ns.normaalien ihmisten kanssa, normaali asuinalueella. Ei täällä tapahdu yhtään mitään, voit nähdä jonkun elukan kun käyt parvekkeella.
Asuin lapsena Vantaan pahamaineisessa lähiössä, niin eihän sellainen ole tietenkään hauskaa, elää hullujen seassa lapsena. Mutta kun sieltäkin pääsee pois, kamat kantoon ja muuttaa muualle, paremmalle alueelle.
Hiljaisuutta saa Vantaalla kyllä hakemalla hakea. Lentomelualuetta melkein kokonaan. Ja se vantaalainen luonto... pieniä tilkkuja talousmetsää, savisia peltoja, riihimäkeläisten paskoma Vantaajoki, ylikansoitettu Kuusijärvi. Pääkaupunkiseudun hienoin luonto, saati Suomen mittakaavassa hieno luonto ei valitettavasti sijaitse Vantaalla.
Vantaa on liian urbaani ollakseen luonnonläheinen ja toisaalta liian
Okei, sä et ole käynyt Vantaalla, tai tosiaan jossain tilkussa käymässä! :D Koko Suomen mittakaavassa jos siis vertaillaan, niin ei varmasti ole ns landein, mutta jos haluaa edelleen Helsingissä käydä töissä, ja halyaa mahdollisimman hyvän luontoalueen lähelle, niin sitten Vantaa on täydellinen. Tietysti ihaninta olisi asua vain Saimaan saarella. :D
Vierailija kirjoitti:
Vantaa on ei-paikka, paikka ilman keskustaa. Taloja nakeltu pitkin peltoja sinne tänne kolmoskehän varteen.
Vantaata ei tavallaan ole olemassa, se on kaikkialla ja ei missään. Se on "jossain".
Olet oikeassa, mutta ei Espoossakaan ole mitään keskustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei oikeasti pidä luonnosta eikä hiljaisuudesta, niin ei Vantaa välttämättä ole sinun juttu. Kun asuu ns.normaalien ihmisten kanssa, normaali asuinalueella. Ei täällä tapahdu yhtään mitään, voit nähdä jonkun elukan kun käyt parvekkeella.
Asuin lapsena Vantaan pahamaineisessa lähiössä, niin eihän sellainen ole tietenkään hauskaa, elää hullujen seassa lapsena. Mutta kun sieltäkin pääsee pois, kamat kantoon ja muuttaa muualle, paremmalle alueelle.
Hiljaisuutta saa Vantaalla kyllä hakemalla hakea. Lentomelualuetta melkein kokonaan. Ja se vantaalainen luonto... pieniä tilkkuja talousmetsää, savisia peltoja, riihimäkeläisten paskoma Vantaajoki, ylikansoitettu Kuusijärvi. Pääkaupunkiseudun hienoin luonto, saati Suomen mittakaavassa hieno luonto ei valitettavasti sijaitse Vantaalla.
Vantaa on liian u
Olen asunut sekä Itä- että Länsi-Vantaalla. Ei ollut kaipaamaani hiljaisuutta vantaalaisessa rääseikössä, kun lentokoneet jylisee yli minuutin välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaa on liian urbaani ollakseen luonnonläheinen ja toisaalta liian
Tuo lentomelu on kyllä totta, mutta ei täällä kuulu lentomelu lainkaan niin kovana kuin vaikka Töölössä raitiovaunujen kolina. Toki sekin vaikuttaa, miten lähellä lentokenttää asuu. Sitäpaitsi siihen meluunkin tottuu. Muistan, kun pandemia alkoi ja lentoliikenne käytännöllisesti katsoen loppui kokonaan. Kun lähdin koiran kanssa ulos, ihmettelin, miksi linnut on alkaneet kiljua niin kovalla äänellä. Sitten tajusin, että se normaali taustahälinä oli poissa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaa on ei-paikka, paikka ilman keskustaa. Taloja nakeltu pitkin peltoja sinne tänne kolmoskehän varteen.
Vantaata ei tavallaan ole olemassa, se on kaikkialla ja ei missään. Se on "jossain".
Espoon keskus on olemassa senkin sivistymätön moukka.
Asun Hiekkaharjussa, voin kertoa että täällä on niin hiljaista jokaikinen päivä, että melkein sama kun asuisi keskellä metsää.
Hupaisa kommentti kuinka täällä ei ole mukamas luontoa, joku käynyt kesällä jossain Kusijärven ruuhkassa pyörimässä. Täällä ei käytännössä ole mitään muuta kuin luontoa, suosittelen lähtemään pikkuisen pois pääteiltä, niin huomaat kyllä itse.
Olen asunut Vantaalla kymmeniä vuosia eri puolilla, lentomelu ei ole koskaan häirinnyt millään tavalla ja täällä on kerrostaloalueita ja pientaloalueita.Ei eroa mitenkään Helsingin tai Espoon vastaavista, julkinen liikenne toimii yhtä hyvin, huonosti kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoon keskus on toki nimenä olemassa, mutta mitä siellä oikeasti on? Kuinka moni varakas espoolainen oikeasti menee asioille Espoon keskukseen? Onko Espoon keskuksen asunnot kovinkin kaliita? Suvelakin ihan vieressä. Aluetta nimeltä Espoon keskus voi nykyisin verrata Myyrmäkeen. Joskus aikoinaan Espoon eliitti asui Westendin lisäksi Tapiolassa tai ainakin kävi Tapiolassa ostoksilla. Ei suinkaan Espoon keskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Espoo on ei-paikka. Siellä ei ole edes kunnon keskustaa.
Mä asun idässä ja täällä on kyllä tosi paljon luontoa ja lenkkipolkuja. Lentomelua ei kuulu lainkaan, vaikka välillä koneita näkee, ehkä meidän talossa hyvät äänieristeet?
Minusta Vantaa on ihan peruskiva, vähän samanlainen kuin Espoo. Kauniainen nyt on toki aika oma kuplassa, vaikka kaupunkirakenteeltaan aika samanlainen onkin, vaikka pienempi.
Vantaan hyviä asioita on luonto ja lentokentän läheisyys. Enkä nyt näe ihan kauheaa eroa jonkun vantaalaisen omakotitaloalueen ja vaikka Maununnevan välillä.
Vierailija kirjoitti:
Joku puhtaasti henkinen juttu siinä on. Olen itse Helsingistä, mutta asunut Vantaalla viimeiset 15 vuotta. Asuntomme on kiva, lähiluontoa paljon, julkiset yhteydet loistavat, kaikki palvelut lähellä, hintataso erittäin edullinen. SILTI hävettää joka kerta sanoa, että asun Vantaalla, en tiedä miksi!
Mä taas olen aina ollut ylpeä vantaalaisuudestani. Tosin olen ollut ylpeä vanhemmistanikin, jotka koko omaisuus yhteen matkalaukkuun pakattuna muuttivat vuonna 1952 Helsinkiin. Köyhän suurperheen lapsia kumpikin. Isä kyllä sitten vaurastui ja hankki aika merkittävänkin kansainvälisen uran alallaan, mutta koskaan isä ei ylpistynyt eikä alkanut leveilemään varallisuudellaan.
Olen joskus sanonut, että vaikka olenkin syntynyt Helsingissä ja asunut elämäni ensimmäiset 11 vuotta siellä, olen silti alkuperäinen vantaalainen. Koska asuin täällä jo silloin,
Myös minä olen ylpeä vantaalaisuudestani, muutimme Tikkurilaan v. 1969 isäni työn perässä. Hän oli töissä Maatalouden tutkimuskeskuksessa (nyk. Jokiniemen alueella) ja joka sittemmin muutti v. 1983 Jokioisille. Minä tunnen olevan aina sydämeltäni vantaalainen vaikka nykyinen Vantaahan oli v.1973 Helsingin maalaiskuntaa. Olen käynyt kouluni Hiekkaharjussa ja Tikkurilaan ja Hiekkaharjuun liiittyy paljon hyviä muistoja lapsuudesta ja koulutaipaleelta. Nykyään nämä alueet on rakennettu aivan täyteen asuin- ja liiketaloja eikä aluetta tunnista samaksi 1970-80 Tikkurilaksi enää. Vantaalla on paljon luontoa, historiaa (Helsingin pitäjän kirkonkylä ja keskiaikainen Pyhän Laurin kivikirkko) sekä logistisesti tärkeä Helsinki-Vantaan lentokenttä. Täällä on myös paljon viihtyisiä asuinalueita luonnon rauhaa ja pientaloalueita arvostaville mm. Askisto, Varisto, Ylästö Kuusikko ja itä-Hakkila. Kartanonkosken asuinalue Aviapoliksen alueella on todella viihtyisä ihmisläheisesti rakennettu puistomainen alue jonka suunnittellut arkkitehtitoimisto on palkittu juurikin Kartanonkosken suunnittelusta. Minä olen tänne Vantaalle juurtunut eikä ole tarvetta ollut muuttaa Helsinkiin eikä Espooseen.
Vantaalla on hieno suo, se Keimolan lähellä oleva Isosuo. Lapsena käytiin Vantaalla bongaamassa lentokoneita.
Siis eihän Kartanonkoski ole mitään Aviapoliksen aluetta? Kartanonkosken on kiva, siitä olen samaa mieltä, tuo mieleen brittityyppiset talot.
Aviapolis taas on kehä III pohjoispuolella, vähän tyhjä, eihän siellä ole oikein mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vantaalla on ollut kautta aikojen skandaaleja, hölmöjä päättäjiä, korruptiota, kaupungin johtaja lähti ulkomaille pelaa golfia ja sitten myöhemmin palkattiin taas ja sitten oli jo uusi skandaali eli ei opittu mitään, näitähän on ollut kaikenlaisia hämäriä juttuja tässä vuosien mittaan ja on otettu velkaa velan perään ja lisää velkaa, on eletty ja eletään velaksi.Nykyään vaan Vantaan Sanomat ei tee mitään juttuja näistä, ei osaa tehdä tutkivaa journalismia vai mahtaako olla korruptoitunut kun ei ole kertonut mitään faktoja ratikkahankkeesta, sen kustannuksista. Risto teki ennen oikeita juttuja, nykyinen täysin nolla, päätoimittaja kirjoittaa latteuksia latteuksien perään, aivan täyttä vetistä ripulia, sitä se lehti on nykyisin.
Komppaan, vantaan sanomat nykyisin aivan surkea, turha lehti.
Vierailija kirjoitti:
Mä asun idässä ja täällä on kyllä tosi paljon luontoa ja lenkkipolkuja. Lentomelua ei kuulu lainkaan, vaikka välillä koneita näkee, ehkä meidän talossa hyvät äänieristeet?
Tuo lentokenttä aiheuttaakin alueen rakennuksille ihan erilaiset ääneneristysvaatimukset kuin sellaisissa rakennuksissa, joissa ei ole lähelläkään lentokenttää.
Onko täällä jo käsitelty Vantaan ratikka? Järjetön homma.
Tätini asui aiemmin Espoossa ja kun siellä oli yötä niin heräsi aikaisin aamulla lentokoneen ääniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoon keskus on toki nimenä olemassa, mutta mitä siellä oikeasti on? Kuinka moni varakas espoolainen oikeasti menee asioille Espoon keskukseen? Onko Espoon keskuksen asunnot kovinkin kaliita? Suvelakin ihan vieressä. Aluetta nimeltä Espoon keskus voi nykyisin verrata Myyrmäkeen. Joskus aikoinaan Espoon eliitti asui Westendin lisäksi Tapiolassa tai ainakin kävi Tapiolassa
Käy katsomassa jos et tiedä ja tässä nyt ei ilmeisesti ollut kyse missä varakkaat käy tai ei käy ja ihan vinkkinä opettelisit ensin kirjoittamaan.
Siis tuo on täällä Vantaalla ehkä parasta, että ei tarvitse esittää mitään, voi mennä pieruverkkareissa lähikauppaan ilman mitään häpeää:D Ja siis en tarkoittanut kommentillani mitään negaa Vantaata kohtaan, ainoastaan ihmettelin itseäni, että miksi minua hävettää asua täällä, vaikka täällä on mahtavaa asua. Eli ongelma on omassa päässäni (ja monen muun päässä) ei Vantaassa!