Mikä selittää sen, että Vantaa on aina ollut ankea ja huono paikka?
Olen 50 ja jo lapsuudessani Pk-seudulla ajateltiin (paitsi ehkä vantaalaiset itse), että Vantaa on se ankein ja huonoin asuinpaikka mitä näillä seuduin voi olla. Ja nykyään mittarit puhuu ihan samaa, katsottiin sitten mitä mittareita vain. Mutta mikä selittää sen, että juuri Vantaasta muodostui se ankein ja huonoin kunta? Ja tämä siis näkyi jo ainakin 50 vuotta sitten. Lähistöllä Hki, Espoo ja kauniainen on ihan ok hyviä ja kivoja asuinpaikkoja (siis laajassa kuvassa tarkasteltuna, toki niissä on muutama ankea lähiö, mutta suurimmaksi osaksi ovat ok). Myös Kirkkonummi, Sipoo, Vihti jne on ihan ok. Tietääkö joku syyn Vantaan huonouteen?
Kommentit (169)
Vantaa, tuo Suomen Malmö. Asukkaista 30 % vieraskielisiä, nykytahdilla 8-12 vuoden päästä 50 % .
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaa on ei-paikka, paikka ilman keskustaa. Taloja nakeltu pitkin peltoja sinne tänne kolmoskehän varteen.
Vantaata ei tavallaan ole olemassa, se on kaikkialla ja ei missään. Se on "jossain".
Olet oikeassa, mutta ei Espoossakaan ole mitään keskustaa.
Espoon keskus on olemassa senkin sivistymätön moukka.
Olkoon, mutta se nyt ei varsinaisesti tarkoita palvelukeskustaa sillä tavoin, kun palvelukeskusta pitää ymmärtää.
En ehkä ihan tunnista stereotypioita täällä uudella omakotialueella metsän reunassa. Mutta makunsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vantaa, tuo Suomen Malmö. Asukkaista 30 % vieraskielisiä, nykytahdilla 8-12 vuoden päästä 50 % .
Koskee koko suomea, siis isompia kaupunkeja, kasvukeskuksia.Hki Puotinharjun ostari vieraskielisiä 99%, Itäkeskus 50%, Kontula 45%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä jo käsitelty Vantaan ratikka? Järjetön homma.
Ja mihin sitä ratikkaa siis oikeasti muka tarvitaan? Varsinkin kun päätepysäkki jää kauas lentokentästä.
Nykyään lentokentälle pääsee bussien lisäksi junalla. Eikö se riitä?
Ai, aiotaanko sitä käyttää vain lentokentälle menemiseen, muuhun ei saa käyttää? Minä kun luulin, että se tulee palvelemaan nimenomaan poikittaisliikenteen työ- ja asiointimatkalaisia.
Vantaalta ei tarvitse mennä kuin nurmijärvelle niin huomaa että vantaa on monessa asiassa paljon parempi kuin se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku puhtaasti henkinen juttu siinä on. Olen itse Helsingistä, mutta asunut Vantaalla viimeiset 15 vuotta. Asuntomme on kiva, lähiluontoa paljon, julkiset yhteydet loistavat, kaikki palvelut lähellä, hintataso erittäin edullinen. SILTI hävettää joka kerta sanoa, että asun Vantaalla, en tiedä miksi!
Mä taas olen aina ollut ylpeä vantaalaisuudestani. Tosin olen ollut ylpeä vanhemmistanikin, jotka koko omaisuus yhteen matkalaukkuun pakattuna muuttivat vuonna 1952 Helsinkiin. Köyhän suurperheen lapsia kumpikin. Isä kyllä sitten vaurastui ja hankki aika merkittävänkin kansainvälisen uran alallaan, mutta koskaan isä ei ylpistynyt eikä alkanut leveilemään varallisuudellaan.
Olen joskus sanonut, että vaikka olenkin syntynyt Helsingissä ja asunut elämäni
Nojoo mä tarkoitin sellaisia verkkareita joissa on takapuolessa pari pientä reikää ja polvien kohdilla pussit, kauttaaltaan nukkaantuneet. Eli sellaisissa voi hyvin mennä Vantaalla lähikauppaan, mutta Espalla ei ole tullut koskaan vastaan, vaikka siellä työpaikka ollut jo vuosikausia. Ehkä liikumme eri aikaan, tai verkkarisi olivat kuitenkin tarpeeksi edustavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän ihmeestä näin päättelet? Vai tuleeko päätelmä jostain Myyrmäestä? Vantaalla iso osa alueista on hyviä omakotitaloalueita, toki ei ohikulkeva niille seuduille eksy. Vähän sama kuin kävisi Itäkeskuksessa tekemässä arvion Helsingistä :D
Omakotitaloalue ei tee alueesta hyvää, minusta se tekee alueesta juuri huonomman.
Näinhän se on
Yksipuolisia (vain yhtä asumistyyppiä, vähän palveluja)
Autoiluun pakottavia (pitkät etäisyydet, heikot joukkoliikenneyhteydet)
Sosiaalisesti eriytyviä (vähemmän ihmisten kohtaamista kuin tiiviissä kaupunkirakenteessa)
No
On katsastusasema, autokauppoja kuten vaikka huippuauto, hyvä palvelu molemmissa ja useita muitakin yrityksiä esim.uusittu K-market. Kannattaa käydä eri puolilla itse katsomassa millainen pääkaupunkiseutu todellisuudessa on.
Vierailija kirjoitti:
Mun alueella taitaa olla jo 40-50%% vieraskielisiä, mutta rauhallisin taloyhtiö missä olen koskaan asunut. Että mitä väliä.
Arvelen sen liittyvän siihen, että kun Vantaa perustettiin ja sitä alettiin rakentaa, sinne muutti 1960-70-luvuilla kaikkein huonoimmin koulutetut ns. duunarit maaseudulta.
Eli asukasaines on ollut alusta asti heikompaa kuin muualla. Ja alussa alkanut meno jatkunut koko ajan.
Olisin mielelläni väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä jo käsitelty Vantaan ratikka? Järjetön homma.
Ja mihin sitä ratikkaa siis oikeasti muka tarvitaan? Varsinkin kun päätepysäkki jää kauas lentokentästä.
Nykyään lentokentälle pääsee bussien lisäksi junalla. Eikö se riitä?
Ai, aiotaanko sitä käyttää vain lentokentälle menemiseen, muuhun ei saa käyttää? Minä kun luulin, että se tulee palvelemaan nimenomaan poikittaisliikenteen työ- ja asiointimatkalaisia.
Tuolla alueella mistä reitti kulkee on jo useampia palvelevia bussilinjoja. Toki myös juna tuolla Tikkurila-Lentoasema välillä.
Huvittavinta toki on sekin, että tällä ratikalla on ratsasteltu nimenomaan lentokentälle kulkua helpottavana ratikkana, vaikka pääteasema on Aviapolis.
Ja mitä työmatkaliikenteeseen tulee, niin käsittääkseni Aviapoliksen alueella ei varsinaisesti mitään työmatkaruuhkia ole nykyisellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku puhtaasti henkinen juttu siinä on. Olen itse Helsingistä, mutta asunut Vantaalla viimeiset 15 vuotta. Asuntomme on kiva, lähiluontoa paljon, julkiset yhteydet loistavat, kaikki palvelut lähellä, hintataso erittäin edullinen. SILTI hävettää joka kerta sanoa, että asun Vantaalla, en tiedä miksi!
Mä taas olen aina ollut ylpeä vantaalaisuudestani. Tosin olen ollut ylpeä vanhemmistanikin, jotka koko omaisuus yhteen matkalaukkuun pakattuna muuttivat vuonna 1952 Helsinkiin. Köyhän suurperheen lapsia kumpikin. Isä kyllä sitten vaurastui ja hankki aika merkittävänkin kansainvälisen uran alallaan, mutta koskaan isä ei ylpistynyt eikä alkanut leveilemään varallisuudellaan.
Olen joskus sanonut, että vaikkMinä en ole koskaan miettinyt mitä muut miettivät minusta, olen oma itseni ja jos ei kelpaa niin ei se minua haittaa.Hyvin olen pärjännyt kun en esitä mitään enkä minä ole koskaan arvioinut ketään ihmistä rahan, varallisuuden mukaan vaan ihan ihmisenä, rahalla kun ei saa järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vantaa on Suomen Turku.
Maailmassa on vain yksi Suomen TURKU.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla se ankeus ihan katsojan, sinun silmissä.Hki-Espoo- Vantaa on lähtökohtaisesti hyvin pitkälle aivan samanlaisia, pois lukien hesan keskusta joka erottuu näistä kahdesta. On saman tyyppisiä asuinalueita ihan 1: 1 suhteen, on ns.parempia alueita ja näitä getto alueita missä on paljon vuokra-asuntoja, matalan koulutustason asukkaita, hanttihommia tekeviä.Olen asunut eri puolilla pääkaupunkiseutua ja mielestäni näissä ei ole juurikaan eroja.
Ai ghettoja Vantaalla? Hahahah, Suomessa mitään ghettoja ole. Tervetuloa tänne Länsimäkeen tutustumaan; löytyy luonnonsuojelualue, kirjasto, metro, kauppoja, liikuntapuisto futis ja koriskenttineen, tennishalli, kampaamoita, kirkko, terveyskeskus jne jne kaikki 1km säteeltä. Niin, ja kohta myös ratikka.
Huippu hiihtoladut toki 3km päässä, kuten myös tulevat uimalammet biitseineen, mutta eiköhän sen matkan jaksa vaikka pyöräillä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vantaalla on monenlaisia asuinalueita. Mikäli on sattunut käymään esim. Havukoskella tai Koivukylässä, ja sen perusteella tekee johtopäätöksen, että Vantaa on paska, niin voi voi. Itse asuin Vantaalla Kuusikossa vuodesta 1997, vuoteen 2010. Alueena tuo oli todella mukava, bussilla pääsit Helsinkiin, kun vaan kävelit mäen alapäähän. Samoin pääsit Tikkurilaan, ja vähän matkan päästä meni bussi lentoasemalle, mikä koukkasi Tikkurilan kautta. Ainoa "ongelma" tuolla alueella oli, että mitään lähipalveluita ei ollut. Kaupassa piti käydä Hakunilassa tai Tikkurilassa. Hakunila oli/on omanlaisensa, ja sen rosoisuus piti hyväksyä.
Olen asunut 20v pk-seudulla Espoossa,.Helsingissä ja Vantaalla useammallakin asuinalueella. Missään ei ole ollut niin rauhallista kuin nykyisessä taloyhtiössä Havukoskella. Lenkkipolku lähtee talon vierestä, hyvät julkiset joka suuntaan,.peruspalvelut kävelymatkan päässä. Asuin joskus Tapiolassa enkä tajunnut hypetystä ollenkaan. Mutta.dissatkaa vain havukoskea ja koko Vantaata niin paljon kuin haluatte. Minä asun täällä tyytyväisenä.
Olen asunut Vantaalla kohta 50 vuotta, eri paikoissa enkä ole ikinä kärsinyt lentomelusta. Nyt tänne on kaikenlisäksi tullut uusia asuinalueita, paikka missä nyt asun, täällä on oikeasti niin hiljaista, että ei kuulu mitään ääniä koskaan.
Ja on todella outo väite, jos joku väittää että Vantaalla ei ole luontoa. Täysin absurdi ja paikkansa pitämätön. Olen melkein joka päivä luonnon ääressä, joo se vaatii sen että pikkuisen liikkuu. Mutta jos kaikki kävely ja liikunta on poissuljettu ei sitä luontoakaan toki löydä, jos matkanteko rajoittuu roskalaatikon ja oman asunnon välillä.
Lättänähän se on ja ruma, sellainen nukkumalähiö, jossa on paljon isoja teitä. Takapihalla on toki metsää kaikilla ja alueen koulun pihalla jaliskenttä, mutta mitään sellaista henkeäsalpaavaa luontokohdetta sieltä ei löydy. Vantaalaiset on kuitenkin ihan kivoja ja mieluummin mä Vantaalla asuisin kuin Espoossa.
Täydellisesti sanottu.
t. elämäni Vantaalla asunut ja täältä pois muuttava